• Velkommen!

    Hårtapsnett er en nettside laget for å spre informasjon om hårtap, hårtransplantasjon og behandlinger av hårtap.

    Still spørsmål i forumet og bruk artiklene våre for å finne svar på det du lurer på om hårtap!

20 år, økende viker, tips?

pederl95

Nytt Medlem
Hei. Vil begynne med å si at dette virker som et veldig seriøst og bra forum.

Jeg er 20 år og har aldri hatt kjempetykt hår i ungdommen. Men nå merker jeg at vikene begynner å bli tydeligere enn jeg ønsker. Hårtapet startet vel omtrent når jeg fylte 19, og nå er jeg 20 og et halvt. Hårtapet er nok ikke så stort som bildet kan gi inntrykk av, siden jeg som sagt aldri har hatt kjempetykt hår. Merk at på bildet har jeg flyttet håret for å synliggjøre vikene. Håret mitt ligger vanligvis annerledes.

Hadde i utgangspunktet mest lyst til å prøve Minoxidil , siden det bare påføres lokalt og ikke gir særlig bivirkninger. Men leste her på forumet at Minoxidil ikke hadde noen særlig virkning i vikene. Kan det likevel være verdt et forsøk, i og med at jeg starter såpass tidlig?

Hvis ikke, har dere noen andre anbefalinger for økt hårvekst/redusert hårtap i vikene? Kan legge til at jeg ikke har hatt hårtap på issen. Det jeg ønsker er å i hvert fall ikke miste mer hår. Aller helst ønsker jeg også litt tilbakevekst i vikene. I utgangspunktet ønsker jeg ikke å bruke Finasterid , pga bivirkninger.

Takk på forhånd.

IMG_0017.jpg
 

pederl95

Nytt Medlem
Skal forøvrig dra til fastlegen og snakke med han om dette. Men er veldig interessert i hva dere på forumet har å si. Siden det ligger mye kunnskap og erfaring om hårtap her.
 

George7

Meldem
Jeg skal gi deg et helt ærlig svar, ofte får man uærlige svar som gjør at du ikke tar tak i ting og da blir det bare værre.

Ønsker du å stoppe hårtapet må du begynne med finasteride. Så enkelt er det bare. Minoxidil kan for noen ytterst få heldige være nok til å stoppe hårtapet, men da du er såpass ung og har så høye viker har du uten tvil aggresive gener for hårtap. Greit at du ikke hadde det tykkeste håret når du var barn, men jeg nekter å tro at du hadde samme hårfestet når du var 10 år gammel. Fornektelse er helt vanlig. De aller fleste er gjennom det inkludert undertegenede og det er i den fasen du trenger å høre at du bør bruke finasteride.

Svært få får bivirkninger av finasteride og for de fleste går de over etter å ha brukt medisinen noen uker slik at kroppen har vendt seg til medisinen. Dersom du skulle være en av de uheldige få som ikke tåler medisinen er det bare å slutte så går bivirkningene bort. Ja du finner folk på nett som hevder at det de har fått varige bivirkninger selv etter å ha sluttet med medisinen, men det finnes garantert folk som har fått ekstreme bivirkninger av paracet/ibux og. Dersom du føler finasteride ikke er vært det er det helt ok, men da bør du innfinne deg med at du vil miste mer hår. Få skrevet ut finasteride hos legen i form av generisk proscar og del tabletten i 4. Da tar du 1,25 mg finasteride om dagen og det koster deg ikke mer enn rundt 400 kroner i året.

Minoxidil kan du også bruke da det vil fungere som et supplement og hjelper deg på veien mot å beholde håret, er du heldig får du og noe gjenvekst, men ikke forvent mirakler. Du kan også bruke fungoral sjampo som du får kjøpt på apoteket som inneholder 2% Ketoconzale som også er vitenskapelig bevist å hjelpe mot mannlig håravfall. Det viktigste er finasteride dersom du ikke vil miste mer hår.

Med tanke på vikene dine vil du neppe gro masse hår der da det ikke er noe særlig hår der nå. Per i dag har vi en del virkemidler som er gode når det gjelder å beholde håret, men å få gjenvekst er nesten umulig. Noen ytterst få heldige får det, men det er langt mellom de. Eneste alternativet er hårtransplantasjon. Du er veldig ung og bør vente til du er rundt 25 minst. Dersom du skulle går for transplantasjon må du uansett bruke finasteride dersom en seriøs lege skal operere på deg. Sikkert en del leger som ville gjort det uansett, men mitt tips er styr unna! Å jage hårtap gjennom et helt liv med operasjoner uten finasteride blir dyrt og resultatet sterkt begrenset. Skal du ta transplantasjon er det en hel del å lese seg opp på der og. Mitt tips er å se utenfor Norge. Se etter IAHRS leger. Lurer du på hva dette er er det bare å starte å google er mye du bør sette deg inn i før du evt. tar en hårtransplantasjon.

Kort oppsummert: Start med finasteride, fungoral sjampo (Bruker selv 3 dager i uken. Lar det ligge i våt hår i dusjen i 5 miniutter før jeg skylder ut) og minoxidil. Da gjør du det du kan, husk at det vil ta inntil 2 år før du ser det endelige resultatet og det kan også bli værre med engang du starter medisinen. Selv var jeg værre på kronen enn non gang etter 3 måneder med finasteride. Ikke få panikk, men fortsett. Nå etter 10,5 måneder er det vesentlig bedre og ser frem til å se hvordan de blir det neste året.
 

pederl95

Nytt Medlem
Takk for et ærlig og informativt svar. Det var det jeg ønsket. Har lest litt mer rundt på forumet, og skjønner at dette er den vanlige oppfatningen om hva som funker.
 

George7

Meldem
Jeg mener det er så enkelt som finasteride eller miste håret. Man tar forsåvidt en form for risiko, men jeg synes det er verdt det. Om du skal prøve det eller ikke er helt opp til deg selv. Får man bivirkninger kan man ikke klage hverken til lege eller en som meg som kun sier hvordan det er. For min egen del vil jeg si at nesten 90% sjanse for å beholde håret i 10+ år er verdet riskioen og bank i bordet har jeg ikke hatt noen andre bivirkninger enn litt ubehag i testiklene de første 10 dagene som forsvant og aldri kom tilbake.
 

Jens86

Administrator
Jeg har brukt finasterid i 3 år (tror jeg det er), og har mer hår enn jeg hadde da jeg startet. Bruker også minoksidil 1 gang per dag. Bruker da 1-2 ml før jeg legger meg.

Dessverre er det vanskelig å få gjenvekst i viker. Men du kan stoppe det med finasterid.

Eventuelt finnes det også masse behandlinger som man ikke vet 100% om fungerer eller ikke. Les litt rundt her, så ser du flere eksperimentelle behandlinger.
 

pederl95

Nytt Medlem
Fastlegen min var ikke særlig interessert i å gjøre noe med problemet. Sa at vi måtte vente å se hvordan det utvikler seg videre. Jeg hadde ikke lyst til å starte en diskusjon.

Mulig at fastleger kvier seg litt for å gi ut resept til så unge personer som meg, og det kan jeg godt skjønne. Har uansett ikke lyst til å bytte fastlege, siden jeg nylig byttet til han jeg har nå, noe som ga meg en betydelig kortere reisevei. Og det er ingen andre på det samme legekontoret som har ledige plasser.

Er det noen som vet om noen private allmennleger i Oslo, der man lettere kan få en resept? Krever jo bare en konsultasjon, og det kan jeg gjerne betale for. Det er i hvert fall en gunstigere og raskere løsning for meg, enn å styre med å bytte fastleger, kanskje flere ganger.

Takk på forhånd.
 

George7

Meldem
Oslo hudlegesenter er privat.Rett ved slottet og fokuserer mer på kosmetiske ting enn vanlig fastlege. Du kan evt. prøve der. Koster litt for time, men dersom du ikke vil bytte fastlege må du gjøre det privat uansett.
 

pederl95

Nytt Medlem
Takk, godt forslag. Men mulig jeg bare prøver en privat allmennlege i nærheten av der jeg bor. Sier at fastlegen min ikke ville hjelpe meg, og at jeg har større forhåpninger om å få hjelp hos dem. Og sier klart ifra om at jeg ønsker en resept. Satser uansett på å ha det ordnet i løpet av sommeren, så jeg forhåpentligvis slipper å miste mer hår.
 

adrian.k

Aktivt Medlem
Masse lykke til! I likhet med andre her på forumet har jeg brukt finasteride i en stund, i mitt tilfelle 1,5 år.. Selv har jeg ikke opplevd noen birvirkninger med det. Jeg kan ærlig innrømme at jeg ikke har beholdt alt håret jeg hadde før jeg startet, men lever i troen om at hårtapet har blitt mye mer stabilt. Vi er omtrent like gamle, så jeg håper du får en minst like god virkning som meg.
 

Finasteride

Supermoderator
Jeg har også beholdt det jeg hadde da jeg startet. 5 år på Fin uten bivirkninger. Lykke til hos en hudlege o.l., de vil nok hjelpe deg. Men å vente til man har mistet håret (slik fastlegen din vil), er ikke lurt. Finasterid er dårlig på gjenvekst for de fleste, det er først og fremst for å forebygge og stoppe hårtap.
 
K

Kristoffer

Jeg mener det er så enkelt som finasteride eller miste håret. Man tar forsåvidt en form for risiko, men jeg synes det er verdt det. Om du skal prøve det eller ikke er helt opp til deg selv. Får man bivirkninger kan man ikke klage hverken til lege eller en som meg som kun sier hvordan det er. For min egen del vil jeg si at nesten 90% sjanse for å beholde håret i 10+ år er verdet riskioen og bank i bordet har jeg ikke hatt noen andre bivirkninger enn litt ubehag i testiklene de første 10 dagene som forsvant og aldri kom tilbake.
Du synes det er verdt det helt til du eventuelt hadde slitt med ereksjonsproblemer og tap av lyster, ja. Og det er jo bare en av mulige bivirkninger. Forstår ikke at andre blir kvalme av tanken, ikke minst de ukjente komplikasjonene det kan medføre på sikt. Dette for hva, beholde allerede mindre hår? I livet blir det meste best når det omfavnes, estetisk også.

Ja, det suger å miste håret, men vil heller ha noe som kan suges. Jobb litt hardere med hårkomplekset. Synes en del voksne fortsatt ser bra ut med mindre hår, selv om jeg har forståelse for at selv de ville hatt mer hår. Skal sjekke ut shampoen du nevnte.
 

George7

Meldem
Det er en risiko med alt. Hadde jeg ikke fått den opp hadde jeg bare sluttet. Er ingen vitenskapelig bevis for permanent impotens. Ja det finnes de som sier de har fått det. Sikkert mulig og, men 5 prosent av alle menn er impotente i 40 års alder. Det kan skje uansett. Jeg forstår ikke hva folk gjør på hårtapsforumer dersom de ikke vil gjøre noe med det.... Folk har håpet på at en kur skal være rett rundt hjørnet i 20-30 år uten at noe har skjedd. Det er en del spennende ting på gang, men det vil garantert være bivirkninger med det som med alt annet. Det uten tvil beste er å bare klippe håret helt kort og gi faen, men enkelte ønsker ikke dette av forskjellige grunner. Innen den medisinske verden har finasteride og til og med Dutasteride veldig god sikkerhetsprofil med lite bivirkninger sammenlignet med andre medikamenter. Folk må velge selv, jeg sa det bare dom det er. Uten anti-androgener er dette en kamp så å si alle vil tape. Fungerer ikke finasteride for min del er Dutasteride neste.
 

pederl95

Nytt Medlem
Har vært hos en ny fastlege. Han sa at han skulle "sende en resept på Propecia til apoteket". Når jeg nå logger inn på kjernejournalen min ser jeg ingen e-resept på Propecia. Og apoteket ser vel akkurat det samme som meg når de går inn på profilen min? Er dette fordi Propecia må søkes om til Legemiddelverket først, altså jeg må vente litt?

Hvordan er det for dere? Ligger Propecia som e-resept i kjernejournalen?
 

Costanza94

Nytt Medlem
Da kom det opp i kjernejournalen. Tok bare litt tid.
Har faktisk aldri sjekket min kjernejournal før (visste ikke en gang at det fantes). Hos meg står det Finasterid Actavis 5mg og Divisun Tab 800 IE. Sistnevnte er bare mot D-vitaminmangel. Begge står oppført som utekspedert, så må få ny resept i desember/januar.

Ellers er det temmelig lite annet som står i journalen min, kanskje det er bra? :p
 
Sist redigert:
X

Xsos

Jeg har hatt et lignende problem, kun vikene, begynnte på fin for 1. 5 år siden og det virker å ha stabilisert seg. Er 25 år btw. Tenker nå kanskje Fue hos ferudini som vel er den beste? Er det noe risiko på at jeg ikke blir fornøyd da området som skal dekkes ikke er så stort?
 

George7

Meldem
Jeg har hatt et lignende problem, kun vikene, begynnte på fin for 1. 5 år siden og det virker å ha stabilisert seg. Er 25 år btw. Tenker nå kanskje Fue hos ferudini som vel er den beste? Er det noe risiko på at jeg ikke blir fornøyd da området som skal dekkes ikke er så stort?
Umulig å vite på forhånd, men Feriduni er en av de aller beste i verden ja.

Har selv sett på Feriduni og vært i kontakt og fått tilbud. Hadde tenkt å ta en FUE på hårlinjen selv nå til sommeren. Har ikke avansert hårtap, men hårlinjen har trukket seg litt tilbake og er usymetrisk. Er midt i en flytteprosess og har en del andre utgifter så må utsette inntil videre. Tror ikke størrelsen på omerådet har noe å si. Jeg fikk beskjed om at jeg ville få et veldig flott resultat da hårtaper ikke var avansert og jeg har bra donor hår. Så det at det kun er et lite omeråde taler til din fordel.

Personlig er jeg og litt tynnere på kronen og har lyst til å fikse alt på en tur. De fleste legene vil ikke røre en krone før etter 35 så jeg tror jeg venter og ser om Replicel/Shiseido fungerer. Skal være ute i 2018 og dersom det fungerer vil resterende hår være immunt mot DHT . Da kan man ta en HT uten å tenke på alle mulige hva/om/hvis scenarioer. Problemet med å ta en HT når du har marginalt med hårtap er at man vet lite om fremtiden. Er selv 29 og det er mange år igjen med dette dritet dessverre selvom det gjerne går tregere etter man 35ish.
 

Bubbles

Nytt Medlem
Virker som jeg er i samme båt som dere to. Litt tynn på kronen, men ikke noen måne. Men har fått ganske synlige viker med årene. Fikk min første bemerkning på det da jeg var 19-20år, er nå 27. Men eneste jeg har brukt er Minoxidil 5%. Som jeg har brukt i ca. 3-4 år nå. Ser stadig noen hårstrå liggende i vasken og dusjen, og jeg synes selv jeg får tynnere hår, så tror jeg vil ta kontakt med min fastlege om resept på fin. Prøve det først, så får jeg se senere om det blir en tur til tyrkia ;)
 
E

En kar

Fastlegen min var ikke særlig interessert i å gjøre noe med problemet. Sa at vi måtte vente å se hvordan det utvikler seg videre. Jeg hadde ikke lyst til å starte en diskusjon.

Mulig at fastleger kvier seg litt for å gi ut resept til så unge personer som meg, og det kan jeg godt skjønne. Har uansett ikke lyst til å bytte fastlege, siden jeg nylig byttet til han jeg har nå, noe som ga meg en betydelig kortere reisevei. Og det er ingen andre på det samme legekontoret som har ledige plasser.

Er det noen som vet om noen private allmennleger i Oslo, der man lettere kan få en resept? Krever jo bare en konsultasjon, og det kan jeg gjerne betale for. Det er i hvert fall en gunstigere og raskere løsning for meg, enn å styre med å bytte fastleger, kanskje flere ganger.

Takk på forhånd.
 

Topp