• Velkommen!

Hårtapsnett er en nettside laget for å spre informasjon om hårtap, hårtransplantasjon og behandlinger av hårtap.

Still spørsmål i forumet og bruk artiklene våre for å finne svar på det du lurer på om hårtap!

22 år gammal gutt med tidlig fase av hårtap som søker råd

skrekkoggru

Nytt Medlem
Hei, jeg er 22 år gammel. Jeg begynte i fjord å legge merke til at jeg mistet over gjennomsnitt mye hår. Jeg starter derfor på minoxidil og har tatt det nå i 3 månder. Føler ikke det har hjelpt så veldig mye og det har tynnet ut hårlinjen min mer den den var. Jeg har derfor bestemt meg for å begynne på finasterid . Er det noen her som har erfaringer med dette middelet? jeg er fullt klar over bivirkningene, men jeg ville bare høre med dere her siden jeg har lest mye rart mange plasser og føler dette er eit forum hvor jeg kan få troverdig informasjon.

ps: alle bildene er tatt med vått hår
når håret er tørt så ser du ingen antydning til hårtapt, kanskje litt i hårlinjen framme.

tusentakk.

Vedlegg

Sist redigert:

Jens86

Administrator
Hei og velkommen @skrekkoggru :)

Ja, det er mange som har prøvd finasterid her. Jeg har selv hatt veldig god effekt av dette.

Det ser ut som du har det som kalles diffust hårtap , det vil si generell tynning over hele toppen av hodet. Da er du blant de som vil ha god effekt av både Recrea Forte og finasterid.

Du bør også bruke Fungoral , hvis du ikke allerede gjør det?

skrekkoggru

Nytt Medlem

Ja, det er mange som har prøvd finasterid her. Jeg har selv hatt veldig god effekt av dette.

Det ser ut som du har det som kalles diffust hårtap, det vil si generell tynning over hele toppen av hodet. Da er du blant de som vil ha god effekt av både Recrea Forte og finasterid.

Du bør også bruke Fungoral, hvis du ikke allerede gjør det?
Tusen hjertelig takk for svar. Jeg har aldri hørt om fungoral. Kan dette kjøpes på norske appotek? Kunne du forklart litt nærmere om diffust hårtap? Er dette noe som er arvelig eller kan det komme av andre ting?

skrekkoggru

Nytt Medlem

Det ser ut som du har det som kalles diffust hårtap, det vil si generell tynning over hele toppen av hodet. Da er du blant de som vil ha god effekt av både Recrea Forte og finasterid.

Leste om diffust tynning nå. Fant ingenting om at dette var arvelig. Jeg skal gå til doktoren om 14 dager når karantenen min er over

skrekkoggru

Nytt Medlem

Har levd eit ekstremt turbulent med mye trening, jobb, stressfulle perioder og lite søvn. Har også gått igjennom mange opprasjoner på forskjellige steder på kroppen, og dette har resultert i ulike medisiner. Jobber i ein bransje som har deadlines og dette fører ofte til mye stress og lange netter for å få gjort ting ferdig. Kan dette ha noe med hårtapet å gjøre? Jeg har en onkel som er skallet, men utover det har jeg ingen andre i familien som har hårtap. Alle Brødrene mine har fullt sett med hår. Men når jeg tenker meg om så mistet eldste broren min veldig mye hår og ble veldig tynn i håret for 2 år siden. Men nå har han veldig tykt og sunt hår.

Jens86

Administrator
Hei igjen - diffust hårtap er bare en betegnelse på hvor man mister håret. Det betyr at man mister jevnt over hele toppen av hodet, i motsetning til de som for eksempel får en veldig tydelig måne eller viker.

Dersom du ikke har noe hårtap i familien din omtrent, så ville jeg tatt en tur til en lege og tatt noen blodprøver. I tillegg så kan, som du sier, stress føre til hårtap.

qardasim

Nytt Medlem
har snart gått på finesterid i 3 månder. Har sheddet veldig mye. Er blitt vesentlig tynnere i håret. Er dette en god ting?
Ja, hår som tidligere var påvirket av DHT og var i "resting" fasen vil falle og ny frisk hår vil vokse. Sørg for at du får deg nok vitaminer etc. Det er vanlig at det skjer 3 - 6 måneder etter bruk. Hår som var veldig tynt før og ikke kunne vokse friskt blir tykkere og sterkere.

Kilde: https://www.hshairclinic.co.uk/news/what-is-finasteride-shedding

NB, jeg har ingen erfaring med finasterid enda. Har bare lest veldig mye om det :) Correct me if I am wrong.

Jens86

Administrator
Jeg ville fortsatt i totalt 12 måneder, om du ikke ser noen bedring av finasterid og minoksidil da, er det nok ikke noe poeng å fortsette.

skrekkoggru

Nytt Medlem
Jeg startet finasterid med dosen 0.25 for jeg var redd jeg var en av dei som fikk side effects. Jeg tenkte mye på at jeg ikke kom til å få den opp i starten men så bestemte jeg meg for å ikke tenke så mye mer på det. Etter det har alt gått smerte fritt. Ingen side-effects, alt er akuratt som det alltid har vært. Mye ligger i hode og kroppen reagerer ofte slik du tenker. Har et veldig godt eksempel på dette før jeg startet å bruke finasterid: Ofte når jeg pleide å ha med meg en jente hjem fra byen etter å ha drukket alkohol tenkte jeg alltid at jeg ikke kom til å få den skikkelig opp pågrunn av alkoholen og dette skjedde også. Da jeg sluttet å tenke over slike ting som dette fant jeg ut at det var ikke alkoholen som var problemet det var meg og min over tenking. Ikke at dette er relevant til finasterid men du kan se litt likheten med Hvordan kroppen reagerer viss du heletiden tenker det verste. Jeg har sakte gått fra 0.25 til 0.5 og til slutt nå 1 MG hver dag. The hairloss show mente 1mg 3 ganger i uken var den optimale dosen «long term» kanskje dette er noe jeg kan begynne med når ting har fått stabilisert seg.

Framble

Nytt Medlem
Jeg startet finasterid med dosen 0.25 for jeg var redd jeg var en av dei som fikk side effects. Jeg tenkte mye på at jeg ikke kom til å få den opp i starten men så bestemte jeg meg for å ikke tenke så mye mer på det. Etter det har alt gått smerte fritt. Ingen side-effects, alt er akuratt som det alltid har vært. Mye ligger i hode og kroppen reagerer ofte slik du tenker. Har et veldig godt eksempel på dette før jeg startet å bruke finasterid: Ofte når jeg pleide å ha med meg en jente hjem fra byen etter å ha drukket alkohol tenkte jeg alltid at jeg ikke kom til å få den skikkelig opp pågrunn av alkoholen og dette skjedde også. Da jeg sluttet å tenke over slike ting som dette fant jeg ut at det var ikke alkoholen som var problemet det var meg og min over tenking. Ikke at dette er relevant til finasterid men du kan se litt likheten med Hvordan kroppen reagerer viss du heletiden tenker det verste. Jeg har sakte gått fra 0.25 til 0.5 og til slutt nå 1 MG hver dag. The hairloss show mente 1mg 3 ganger i uken var den optimale dosen «long term» kanskje dette er noe jeg kan begynne med når ting har fått stabilisert seg.
Ettersom du har begynt med 0.25mg/dag så vil jeg tro at du fikk propecia på registreringsfritak (1mg tabletter). Er vel umulig å dele proscar (5mg finasterid) i 0.25mg. Flott å høre at du ikke har fått noen bivirkninger. Eneste som skremmer meg enda er at Merck endra lista over bivirkninger til å også omfatte "Erektil dysfunksjon som vedvarer etter seponering." i 2012.

qardasim

Nytt Medlem
Enig med deg. Leger som er ekspert på det her sier at finasteride er SAFE. Det er vanligere at en som har fått bivirkninger skriver på nett (ikke for å skremme andre, men for å søke om hjelp). Jeg har fulgt med på reddit de siste to årene, og ser at det sykt mange som legger ut bilder av suksessen med finasteride. Det er sånn at en som får bivirkninger, nesten garantert, lager en post om det på nettet, typisk: "I have low libido, what to do?". De som får resultater gir stort sett blaffen.

Jeg tar nå finasteride 3 ganger i uken (1.25mg). Startet på torsdag og skal se hvordan det går. Tok tidligere Saw Palmetto i 1 måned for å gjøre kroppen vandt til mindre DHT og 5-ar. Studier viser at Saw Palmetto redusererer DHT også, men er som en kniv vs AK 47 når det er snakk on finasteride. Det er for tidlig å si noe om bivirkninger, men jeg har ikke merket til noe.

Framble

Nytt Medlem
Enig med deg. Leger som er ekspert på det her sier at finasteride er SAFE. Det er vanligere at en som har fått bivirkninger skriver på nett (ikke for å skremme andre, men for å søke om hjelp). Jeg har fulgt med på reddit de siste to årene, og ser at det sykt mange som legger ut bilder av suksessen med finasteride. Det er sånn at en som får bivirkninger, nesten garantert, lager en post om det på nettet, typisk: "I have low libido, what to do?". De som får resultater gir stort sett blaffen.

Jeg tar nå finasteride 3 ganger i uken (1.25mg). Startet på torsdag og skal se hvordan det går. Tok tidligere Saw Palmetto i 1 måned for å gjøre kroppen vandt til mindre DHT og 5-ar. Studier viser at Saw Palmetto redusererer DHT også, men er som en kniv vs AK 47 når det er snakk on finasteride. Det er for tidlig å si noe om bivirkninger, men jeg har ikke merket til noe.
Enig, tror de fleste som har en positiv effekt av finasterid ikke sier noe om det og bare går videre med livet. Man må nesten tilslutt velge om man vil beholde håret eller ikke. Om risikoen for bivirkninger er verdt det eller ikke. Har du begynt med proscar som du deler i 4?

qardasim

Nytt Medlem
Enig, tror de fleste som har en positiv effekt av finasterid ikke sier noe om det og bare går videre med livet. Man må nesten tilslutt velge om man vil beholde håret eller ikke. Om risikoen for bivirkninger er verdt det eller ikke. Har du begynt med proscar som du deler i 4?
Ja, deler Proscar i 4.

skrekkoggru

Nytt Medlem
Jeg deler 5mg i 4 deler nå. Men når jeg først startet delte jeg 5mg i 20 tabletter og fikk ofte ujevn dose. Legen min har søkt om 1 MG tabletter for meg nå så håper jeg kan hive pillekutteren ganske snart

Framble

Nytt Medlem
Jeg deler 5mg i 4 deler nå. Men når jeg først startet delte jeg 5mg i 20 tabletter og fikk ofte ujevn dose. Legen min har søkt om 1 MG tabletter for meg nå så håper jeg kan hive pillekutteren ganske snart
Sa han noe om prisen for propecia (1mg finasterid)? Vet den er betydelig høyere enn proscar. Men da kan du jo lett dele 1mg til to 0.5mg som nesten har samme effekt.

skrekkoggru

Nytt Medlem
Enste grunnen for at jeg vil ha 1 MG er for at jeg vil ha ein jevn dose. Pillekutteren er ikke helt til å stole på. Tanken min er å gå ned til 0.5 som du sier. Med ett kutt får jeg en jevn dose. Med med kutt 2,3 og 4 er det veldig lett for at dosen blir veldig ujev og at du hiver i deg 1,5 den ene dagen og 1 MG neste dag. Hvem vet.

Topp