• Velkommen!

Hårtapsnett er en nettside laget for å spre informasjon om hårtap, hårtransplantasjon og behandlinger av hårtap.

Still spørsmål i forumet og bruk artiklene våre for å finne svar på det du lurer på om hårtap!

Begynte å miste hår som 14 åring

ungthårtap

Nytt Medlem
Hei!

Som tittelen sier begynte jeg å miste hår som 14 åring. Jeg fikk viker den gang og begynte å miste mye hår i 17 års alderen. Idag er jeg 19 år, har høye viker og begynner å miste litt hår i kronen. Jeg har litt lang panne fra før av slik at nå synes jeg at jeg ser direkte ekkel ut.

Dette er noe jeg virkelig sliter med og jeg er nødt å gjøre noe kjapt. Jeg går på skole og folk legger merke til at jeg har mindre hår en andre og når jeg ikke bruker caps ser jeg ut som jeg er 30.

For meg kan det være vanskelig å bruke minoxidil pga. denne shedde fasen. Jeg klarer ikke springe rundt i gymmen å se ut som en gammel mann. Da regner jeg med at finasterid, ketokonazole og dermaroller er det som er det mest aktuelle for meg. Men da lurer jeg på hvordan jeg kan få tak i finasterid? Kan en Norsk lege skrive ut en slik medisin til en gutt på 19 år?

Så er det jo dette med bivirkninger. Er det dokumentert at folk har mistet mulighet for å få ereksjon og fått mannepupper? Er det slik at hvis bivirkningene ikke går bort innen en uke så vil de mest sannsynlig ikke avta?

• kickass

Meldem
    Fuck bivirkninger. Det er veldig få som merker noe, og mye er nok nocebo. Du er 19, og har sannsynligvis ikke så mye penger å bruke. Med stram økonomi ville jeg kjørt på med finasteride 5mg delt i fire/fem og castor oil, en halv teskje per dag. I tillegg, vil jeg anbefale å lese swisstemples blogg, og gjøre det han sier, som du har penger til.

Jeg har personlig aldri hatt effekt, eller shedding av minoxidil, men om du er redd for bivirkninger er disse verre med minoxidil (hjerte).

Til slutt, vil jeg si at du bør sette deg ned og skrive en liste over de slemmeste tingene du kan si til vennene dine. De vil kødde med deg, og ikke forstå at du har det kjipt med hårtap. Om en kamerat av deg ser ut som et innsekt i trynet og kødder med en vits om skallede, så har du en kjapp kommentar tilbake. Om du er flink og hensynsløs vil han aldri kødde med deg igjen.

Jens86

Administrator
    Start med finansterid som @kickass sier i første omgang. Det stopper hårtapet hos de fleste, men gir som regel ikke noe særlig gjenvekst. Du sier du har mistet litt foran, dette er et område få dessverre får noe gjenvekst i, selv med minoksidil. Så mitt råd er å starte med finasterid og følge med på hva som skjer med seti + evt. andre eksperimentelle ting.

gms

Nytt Medlem
    Ikke start med finasteride før du vet at du er ferdig med puberteten! DHT har en avgjørende rolle i utviklingen av kroppshår og genitalene under puberteten, og hvis du fjerner DHT kan du risikere å stoppe utviklingen
    av penis (!!!).
    Hvis du vet du er ferdig med den, så kjører du på med fin.

ungthårtap

Nytt Medlem
    Takk for svar!

Har hvert hos legen og kommer nå til å få utskrevet proscar for å se om det kan bremse hårtapet mitt.
    Jeg har nesten fullt skjegg, hår på bryst og 20cm penis, så jeg er egentlig ikke redd for at jeg ikke er ferdig med puberteten.

Finasteride

Supermoderator
    Er individuelt når man er ferdig med puberteten, men det hørtes ut som du er ferdig med den. Håper medisinen fungerer. Lykke til og hold oss oppdatert underveis.

ungthårtap

Nytt Medlem
    Jeg sitter nå med finasterid actavis 5mg. Jeg har fått beskjed om å ta 1/4 pille 5 dager i uka. Tabelettpause f.eks mandag og torsdag. Noen andre som gjør det slik?

Som alle vet kan det oppstå sterke bivirkninger. Jeg lurer på om jeg skal dele tabelettene en gang til nå i starten for å se hvordan jeg reagerer på dem. Det vil da bli 1/8 pille, 0,625 mg.

Hvis jeg opplever bivirkninger, hvor lang tid tar det før dem kommer og hvor lenge kan jeg gå på dem før jeg bør slutte? Leser at noen skriver at man burde vente en uke for å se om det går over eller ikke. Andre skriver med en gang det kommer bivirkninger og noen skriver en måned. Hva bør jeg stole på?

Sist redigert:

gms

Nytt Medlem
    Før jeg startet med fin tenkte jeg veldig mye på bivirkningene. Leste en del på nettet, var også innom propeciahelp. Da jeg poppet den første pillen tenkte jeg at jeg måtte teste utstyret en kjapp runde, for å sjekke at det funket. Til min store fortvilelse fikk jeg den ikke opp. Dette var kun én time etter første 1/4 pille. Tenkte jeg hadde ødelagt lillemann for resten av livet, og at jeg kom til å få mannepupper osv.. Men noen timer senere, når jeg hadde fått roet meg litt, tenkte jeg litt over det. Det er jo ikke mulig at jeg kan få bivirkninger etter en time. Jeg lo godt av meg selv. Etter det har jeg unngått å lese noe på nettet om bivirkninger fra fin. Har brukt 1.25 Finasteride Actavis i 4 måneder nå. Hårtapet har stoppet, og ser til og med en del regrowth i hårfestet. Eneste bivirkningen jeg har merket er litt mindre maksstyrke, men ellers ingenting. Føler faktisk at jeg får raskere visuelle resultater av treningen, selv om styrken er bittelitt dårligere.

Det jeg prøver å si er at du burde ikke tenke så mye på det. De fleste bivirkningene er nok

Finasteride

Supermoderator
    Ja du kommer mest sannsynlig til å få bivirkninger hvis du regner med å få dem. Finasterid har sjeldne og milde bivirkninger sammenlignet med endel andre medikamenter.

Ser en del leger anbefaler 2 dagers pause i uka, da flere har fått dette rådet på forumet. Kjenner ikke til grunnen for dette, men det kan du spørre din lege om. Jeg tar 1.25mg (1/4 tablett) hver eneste dag. Ingen bivirkninger å rapportere om etter over 5 års bruk, unntatt at hårtapet har stoppet opp.

Lykke til, og ikke tenk så mye på at du kommer til å få bivirkninger.

kickass

Meldem
    To dager pause i uken? Det har jeg aldri hørt om før. Jeg tror det stemmer bedre med dutasteride som har en mye lenger halveringstid. Jeg skulle ønske folk startet med fin før de bekymret seg over bivirkninger. Om de hadde gjort det så hadde vi hørt 90% mindre om bivirkninger.

ungthårtap

Nytt Medlem
    Jeg har gått på fin i 8 dager nå sammenhengende, så jeg valgte å trosse legen :cool: Kan tenke meg at 5 dager i uka er for de som bruker disse tablettene mot forstørret prostata. Jeg har ikke tenkt så mye på bivirkninger, men jeg lurer på når de eventuelt kan komme og når jeg eventuelt bør slutte å ta fin?

Jeg har ikke nevnt det, men jeg er ca klasse 01/04 fra Norwood skalaen fra a magasinet. Min far er vell ca 01/06. Har forresten tatt bilder av vikene og kronen om kvelden på badet slik at jeg kan ta bilder i samme lys om jeg ser noen effekt.

Finasteride

Supermoderator
    Du lurer på når du bør eventuelt slutte. Du bør ikke slutte med mindre du ikke lenger ønsker å beholde håret. Det er ingen kur men en evigvarende behandling. Du bør også slutte om du opplever bivirkninger du ikke kan leve med - da blir det valget mellom hår eller bivirkninger. De fleste får ikke bivirkninger, så det er ikke noe du bør beskymre deg for, spesielt ikke når du allerede har brukt det i 8 dager uten bivirkninger.

kickass

Meldem
    Jeg har gått på fin i 8 dager nå sammenhengende, så jeg valgte å trosse legen :cool: Kan tenke meg at 5 dager i uka er for de som bruker disse tablettene mot forstørret prostata. Jeg har ikke tenkt så mye på bivirkninger, men jeg lurer på når de eventuelt kan komme og når jeg eventuelt bør slutte å ta fin?
    Sorry, men du sier at du ikke har tenkt så mye på bivirkninger? Du skriver jo ikke om noe annet enn bivirkninger, og spør om å hoppe over dager og halvere dosen etc. Du er heldig at folk gidder å svare deg. Alt du spør om har vært svart på 1000 ganger før.
    Jeg skal prøve å være litt snill, men jeg må være ærlig å si at du må være EKSTREMT dum. Hårtap bør for deg derfor være langt nede på listen over hva du bekymrer deg over.

ungthårtap

Nytt Medlem
    Edit: Jeg er ikke kjemperedd bivirkninger, men lurer på hvor lenge etter første pille dem kan oppstå og hvor lenge bivirkningene kan holde på før jeg bør slutte.

Dette er et forum. På forum kan man spørre om hva man vil, men folk er ikke tvunget til å svare. Jeg spør etter bivirkninger for å bevisstgjøre meg selv. Jeg spør direkte her fordi det står utrolig mye forskjellig på internett og dermed spør jeg folk som jeg vet har erfaring. Kanskje det var latskap av meg å ikke surfe hele internett for å finne svar på det jeg lurte på, men hva er dette forumet godt for hvis jeg ikke kan spør om det jeg har lyst å finne ut av?

Dumt at du trykket deg inn på alopeci.info i kveld og klarte å provosere deg sånn over innlegget jeg skrev. Du er som sagt ikke påtvunget å legge igjen en kommentar hos meg.

Må si til alle andre at jeg setter utrolig stor pris på svarene jeg har fått fra dere. Hårtap er noe som er kjempedumt for oss alle. Kjekt at dette forumet finnes slik at vi kan hjelpe og støtte hverandre.

Finasteride

Supermoderator
    @ungthårtap : Bare fortsette å spørre, dele erfaringer og bruke forumet som normalt.
    @kickass : Ikke alle er så godt opplyste som du og jeg. Både du og jeg vet hvor vanskelig det kan være å takle denne alvorlige sykdommen som hårtap faktisk er. Den kan ødelegge liv, så jeg ber deg om å moderere deg litt med tanke på høflighet. Det er vanlig i en rekke forumer å søke på svar/google, men akkurat når det gjelder hårtap så er ofte situasjonen veldig individuell for hver person, og derfor syns jeg alle fortjener svar på sine spørsmål i sine respektive tråder.

Topp