• Velkommen!

    Hårtapsnett er en nettside laget for å spre informasjon om hårtap, hårtransplantasjon og behandlinger av hårtap.

    Still spørsmål i forumet og bruk artiklene våre for å finne svar på det du lurer på om hårtap!

Begynte å miste hår som 14 åring

Finasteride

Supermoderator
Når det gjelder å droppe 2 ganger i uka kan du gjøre det fordi Finasterid har lang halveringstid. Men jeg ser ikke poenget med å droppe behandlingen 2 dager i uka, da øker bare faren for å glemme en pille en dag.
 

Finasteride

Supermoderator
Det er bare myter vil jeg tro. Du blir ikke steril av finasterid. Det er bare skremselpropaganda at du blir steril, at du kommer til å bli 50/50 mann/dame osv.

Les pakningsvedlegget for alle bivirkninger.
 

HårKoden

Meldem
Ok, takk!

Er det forresten noen her inne som har sjekket sæden sin etter fin bruk? Tenker i forhold til sterilitet.
Blir aldri steril, men sædkvalitet kan gå noe ned, men ikke slik at du blir steril. Skal du lage barn en gang i fremtiden er vel rådet at du bør slutte på Finansterid en liten stund mens det prosjektet er i gang. Finansterid blir også skilt ut i sæd i veldig liten grad, men uansett greit å være på den sikre siden for det kan gå utover kjønnsorganet til fosteret hvis det er en gutt. Ellers ingen fare. Sink skal vist være bra for reproduksjonen så kan være lurt å ta det ved siden av hvis du er bekymret for svømmerne dine;)
 

Finasteride

Supermoderator
@HårKoden, har også hørt at det kan påvirke guttefostres kjønnsorganer om f.eks. mannen utsetter sin gravide kvinne for de knuste tablettene. Men hva er det studien egentlig har konkludert med? Misdannelser eller? Har du lest studien?
 

HårKoden

Meldem
Jeg hadde tenkt til å begynne med finansterid tidligere enn det jeg gjorde, men valgte å stå over siden min bedre halvdel hadde guttefoster i magen. Det står veldig klart og tydelig på vedlegget til propecia som jeg bruker at hvis kvinner som bærer barn kommer i kontakt med legemiddelets aktive substans kan dette også gå igjennom huden ved å komme i kontakt ved delte eller knuste tbl. De skilles også ut i sæd og tok derfor ikke noen sjangser under svangerskapet selv om dosen som blir skilt ut der er minimal. Studiene sier klart at kontakt eller bruk av finansterid av en kvinne som bærer på ett foster av mannlig kjønn, hemmer utviklingen av fosterets kjønnsorgan. Vær også veldig forsiktig når ungen har kommet ut, vask hender godt hold det langt unna mor og barn. studieńe viser enda lite om det skilles igjen ut av morsmelka hvis mor har fått noe i seg gjennom sæden, men tar ingen sjangser der heller.
 

ungthårtap

Nytt Medlem
Tenkte bare å komme med en liten oppdatering. Jeg har nå gått på fin i ca 10 uker og er så langt fornøyd. Hårtapet mitt har stoppet og jeg merker ingen bivirkninger til nå! :)

Når jeg masserer hodebunnen så merker jeg at det er nesten som om det har kommet en del hårstubber i hodebunnen rundt om på hode. Mest på høyre side av hodet. Kan det være fin som har begynt å gi gjenvekst eller er dette alt for tidlig?
 

Jens86

Administrator
Tenkte bare å komme med en liten oppdatering. Jeg har nå gått på fin i ca 10 uker og er så langt fornøyd. Hårtapet mitt har stoppet og jeg merker ingen bivirkninger til nå! :)

Når jeg masserer hodebunnen så merker jeg at det er nesten som om det har kommet en del hårstubber i hodebunnen rundt om på hode. Mest på høyre side av hodet. Kan det være fin som har begynt å gi gjenvekst eller er dette alt for tidlig?
Grattis! :)
 

ungthårtap

Nytt Medlem
Hei!

Nå har jeg gått på fin i ca 1 år og er fornøyd så langt. Tror håret har blitt litt tykkere på kronen, men hårlinjen er relativt lik tror jeg. Så det er ikke vits med før og etter bilder, for jeg tror ikke det er noe særlig forskjell. Derimot er jeg superfornøyd med å ikke ha mistet unormalt mye hår på et år!

I tillegg brukte jeg fungoral shampoo en god periode der jeg hadde mye klumper eller en type flass/sopp, som vi som mister hår ofte får. Fungoral fjernet det helt og hodebunnen min ble sunn og fin. Jeg bruker det fortsatt hver 2 uke eller noe bare for å opprettholde.

Nå har jeg kjøpt cicamed shampoo, egentlig bare for å teste ut, i tillegg til jeg ikke har vært fornøyd med shampoo og balsamen jeg har brukt i det siste. Jeg lurer derfor om effekten av cicamed er noe av det samme som fungoral, bare at cicamed er en skikkelig shampoo i tillegg? Burde jeg vaske ut hårprodukter før jeg påfører cicamed shampoo? Også lurer jeg på om effekten man eventuelt får av cicamed avtar når man slutter å bruke produktet, slik som med minox ?
 

Tromsø

Nytt Medlem
Hei!

Nå har jeg gått på fin i ca 1 år og er fornøyd så langt. Tror håret har blitt litt tykkere på kronen, men hårlinjen er relativt lik tror jeg. Så det er ikke vits med før og etter bilder, for jeg tror ikke det er noe særlig forskjell. Derimot er jeg superfornøyd med å ikke ha mistet unormalt mye hår på et år!

I tillegg brukte jeg fungoral shampoo en god periode der jeg hadde mye klumper eller en type flass/sopp, som vi som mister hår ofte får. Fungoral fjernet det helt og hodebunnen min ble sunn og fin. Jeg bruker det fortsatt hver 2 uke eller noe bare for å opprettholde.

Nå har jeg kjøpt cicamed shampoo, egentlig bare for å teste ut, i tillegg til jeg ikke har vært fornøyd med shampoo og balsamen jeg har brukt i det siste. Jeg lurer derfor om effekten av cicamed er noe av det samme som fungoral, bare at cicamed er en skikkelig shampoo i tillegg? Burde jeg vaske ut hårprodukter før jeg påfører cicamed shampoo? Også lurer jeg på om effekten man eventuelt får av cicamed avtar når man slutter å bruke produktet, slik som med minox?
Hei. Cicamed effekten avtar etter bare noen få vask etter slutt. (Hvert fall for meg.) Les: Jeg mener at den beste sjampoen MOT kløe er billig sorten head and shoulder. Jeg aner ikke hva i den shampooen som fjerner kløen men, det hjelper! Jeg er ingen ekspert, dette er kun min erfaring etter å prøvd mange ulike sorter i håret.
 

ungthårtap

Nytt Medlem
Hei! Long time no see....

Har gått på fin i over 2 år nå. De første 2 årene jeg har brukt fin har jeg ikke merket bivirkninger i det hele tatt. Hårtapet har sluttet helt og håret jeg hadde mistet på kronen kom tilbake.

Men nå må jeg dele dårlige nyheter. I ca et halvt år nå har jeg hatt ereksjonsproblemer. Jeg får opp penis og kan ejakulere, men den blir bare ikke skikkelig hard.. I tillegg til det skal det ikke mye til før den sovner igjen. Jeg har hatt lite sex lyst over lengre tid og nå tror jeg det er nok. Det har vart en stund nå, slik at jeg har ikke tenkt så mye over det. Nå har det gått opp for meg at dette ikke er normalt. Jeg trener og er sunn ellers, så hva annet en fin kan det være liksom?

Det rette er å slutte på fin med en gang, men jeg er redd. Redd for å miste håret mitt som jeg har klart å opprettholde så lenge. Tror jeg må skaffe meg et jævla hårsystem. Det er dyrt og jeg er student. Plis la meg vinne i lotto.

http://propeciahelp.com/ viser seg å være en informativ side med fakta om finasterids bivirkninger. Jeg har lest her på alopeci.info at denne siden skal man holde seg langt unna. Men hva faen, skulle noen bare opprette en sånn side bare for å fucke? Det er mange som har postet på det forumet som sliter med ereksjonsproblemer i år etter endt fin bruk. Hvorfor har ikke slikt blitt tatt opp på dette forumet før?

Vi fucker med et hormon som gjør gutt til mann. Ereksjonsproblemer, tap av kroppshår(det er noe jeg egentlig har sett på som positivt), tapt sexlyst, penisen krymper(jeg har mistet 1-2cm). Dette er noen av bivirkningene. Vær så snill å les om dette. Skaden finasterid gir kan gå over etter uker, måneder, år, eller være irreversibel. Jo lenger du går på det, jo vanskeligere blir det for kroppen å ta igjen endringene som skulle ha skjedd med deg uten fin. Det er jo dritskummelt.

Folk velger selvfølgelig selv om det er verdt det, men jeg er 21år og vil ikke slite med dette resten av livet. Jeg håper folk leser dette og ikke begynner å fucke med hormonene sine med fin. Finasterid og dens bivirkning er ikke godt nok forsket på til å bruke.

Takk for meg.
 

Finasteride

Supermoderator
Det er en kjent sak at Finasterid kan ha bivirkninger for noen og at man bør tenke for og imot før man starter på det. Jeg ville derimot ikke oppfordret folk til å besøke et hysterisk forum som propeciahelp er. Man må jo velge selv hva som er viktigst, men ettersom årene går aksepterer man gjerne hårtapet og ser på det som mindre viktig. Jeg vet selv at om jeg hadde begynt tidligere (i den tida jeg burde begynt sa legene at dette er noe man må leve med - og det finnes ingen behandlinger - noe jeg fant ut selv at var feil) så hadde jeg i dag hatt mye mer hår. For meg er dette viktig å kunne ha litt hår - og jeg har ikke merket bivirkninger, men hvis jeg begynner å lese om det nå så vil jeg jo klandre Finasterid for alt mulig jeg mener kan være bivirkninger.

Uansett lykke til videre, og jeg håper du nå er innstilt på at hår ikke er viktigst og at om du mister det så finner du en måte å leve med det på. Hårsystem er jo et godt alternativ, og dette kan du få bestilt på nett rimeligere så får du en frisør til å hjelpe deg med å ta det på og vedlikeholde det.

Det finnes også de som har opplevd at bivirkningene ikke forsvinner. Personlig tror jeg sjokket av at hårtapet på nytt starter i økt tempo gjør at mange faller inn i en depresjon som kan oppleves som en alvorlig bivirkning, men kanskje ikke forårsaket av Finasterid men av hårtapet i seg selv. Derfor er det viktig å være innstilt på at håret forsvinner og at du kan leve med det. Det er en stor psykisk belastning i seg selv og miste hår for mange, og man må derfor tenke gjennom fordeler og ulemper.

Det som var dumt her var at du kanskje ikke fikk tilstrekkelig informasjon om ulemper og fordeler før du startet, og på den måten ikke fikk tatt et valg basert på all tilgjenngelig informasjon om medikamentet. Finasterid er en livslang behandling helt til det finnes noe nytt på markedet eller man ikke lenger bryr seg om hårtap .
 

ungthårtap

Nytt Medlem
Takk for svar finasteride.

Jeg merket bivirkninger og søkte på nettet angående dette og gikk inn å leste på det forumet. Folk skriver om bivirkningene jeg nevnte, og noen har dem i flere år etterpå.

Jeg sluttet på finasterid samme dag jeg skrev innlegget, men begynte igjen dagen etterpå når jeg så hvor jævlig med hår jeg hadde mistet bare etter en dag. Mistet sikkert 100 hår bare på krona og der har jeg aldri mistet noe før..

Jeg synes det er kjempeskummelt og er redd jeg gjør noe med kroppen min som jeg virkelig ikke burde. Men jeg klarer faktisk ikke å slutte med fin. Jeg har fått såpass gode resultater. I en alder av 21 der jeg allerede har mistet mye hår, klarer jeg ikke tanken på å miste mer. Hvertfall ikke før jeg er 30. Det er ikke bare det å miste hår, men hvordan mitt utseende virkelig ikke passer mindre hår.

Fremdeles synes jeg at folk burde la vær å begynne på fin. Man vet ikke om man får bivirkninger, hvor alvorlige de kan være og hvor lenge de vil vare.
 

Finasteride

Supermoderator
Ja det er jævlig kjipt å være en av de som får bivirkninger. Man må bare bestemme seg for hva som er viktigst. At du mister håret så fort etter at du slutta tror jeg er tilfeldig, for det er ofte jeg har glemt å ta pillen på 3-4 dager.
 

Topp