• Velkommen!

    Hårtapsnett er en nettside laget for å spre informasjon om hårtap, hårtransplantasjon og behandlinger av hårtap.

    Still spørsmål i forumet og bruk artiklene våre for å finne svar på det du lurer på om hårtap!

Bivirkninger ved bruk av minoxdil?

Vk89

Meldem
Hei.

Har brukt minxodil i noen uker nå, men for 2-3 dager tilbake har jeg fått noe utslett under øyene samtidig som det klør rundt ører, øyene og i hode.
Kan dette være pga at jeg bruker minox ?

Tenkte å la vær og bruke det produktet i noen dager, for og se om det roer seg ned litt.
 

Jens86

Administrator
Hm, har aldri hørt om det, men på Felleskatalogen står følgende i avsnittet om bivirkninger:

4. Mulige bivirkninger
Ta straks kontakt med lege dersom du merker noen av disse symptomene- det kan være at du vil trenge umiddelbar medisinsk behandling.
  • Hevelse i ansikt, lepper eller svelg som gjør det vanskelig å svelge eller puste. Dette kan være tegn på en alvorlig allergisk reaksjon eller angioødem (frekvens ikke kjent, kan ikke anslås utifra tilgjengelige data).
Som alle legemidler kan dette legemidlet forårsake bivirkninger, men ikke alle får det. Generelt tolereres Recrea Forte godt. Håravfallet kan av og til øke midlertidig i begynnelsen av behandlingen. Dette kommer sannsynligvis av at minoksidil overfører hårene som befinner seg i hvilefasen til vekstfasen (gammelt hår løsnes og erstattes av nytt hår). Økt håravfall forekommer vanligvis 2–6 uker etter at behandlingen er påbegynt, og det opphører etter et par uker. Dersom håravfall allikevel vedvarer, avbryt behandlingen med Recrea Forte og kontakt lege.
Mindre vanlige (forekommer hos færre enn 1 av 100 pasienter, men hos flere enn 1 av 1000 pasienter): Lokal kløe, irritasjon og tørrhet. Avskalling av hud, utslett, midlertidig håravfall, uønsket hårvekst utenfor hodebunnen inkludert hårvekst i ansiktet hos kvinner (hypertrichosis), forandring i hårets tekstur og hårfarge.
Sjeldne (forekommer hos færre enn 1 av 1000 pasienter): Hodepine, kontakteksem, rødhet i hud/hodebunn, unormal hjerterytme, hurtig hjerterytme og brystsmerte.
Svært sjeldne (forekommer hos færre enn 1 av 10000 pasienter): Lavt blodtrykk.
Melding av bivirkninger
Kontakt lege, apotek eller sykepleier dersom du opplever bivirkninger, inkludert mulige bivirkninger som ikke er nevnt i dette pakningsvedlegget. Du kan også melde fra om bivirkninger direkte via meldeskjema som finnes på nettsiden til Statens legemiddelverk: www.legemiddelverket.no/bivirkninger-og-sikkerhet/meld-bivirkninger/bivirkningsmelding-for-pasienter. Ved å melde fra om bivirkninger bidrar du med informasjon om sikkerheten ved bruk av dette legemidlet.

https://www.felleskatalogen.no/medisin/pasienter/pil-recrea-forte-5-meda-otc-563302#
https://www.felleskatalogen.no/medisin/pasienter/pil-recrea-forte-5-meda-otc-563302
 

Vk89

Meldem
Ser det står i den teksten du la ut, som kan ligne på noe av di symptomene jeg har:

Mindre vanlige (forekommer hos færre enn 1 av 100 pasienter, men hos flere enn 1 av 1000 pasienter): Lokal kløe, irritasjon og tørrhet.

Men dette er vel svert sjeldent at man får?
Burde kanskje tatt en tur til legen?
 

Jens86

Administrator
Men dette er vel svert sjeldent at man får?
Burde kanskje tatt en tur til legen?
Jeg kan ikke hjelpe deg noe mer, jeg er ingen ekspert eller lege. Jeg tror en tur til hudlegen kanskje hadde vært lurt hvis jeg var deg, vet ikke om du må innom fastlegen din for å bli videresendt dit, eller om du kan dra rett til hudlegen. Hvis du bor i Oslo vet jeg at du kan dra direkte til hudlegen hos Volvat, men det koster mer enn fastlegeordningen.
 

Vk89

Meldem
Jeg kan ikke hjelpe deg noe mer, jeg er ingen ekspert eller lege. Jeg tror en tur til hudlegen kanskje hadde vært lurt hvis jeg var deg, vet ikke om du må innom fastlegen din for å bli videresendt dit, eller om du kan dra rett til hudlegen. Hvis du bor i Oslo vet jeg at du kan dra direkte til hudlegen hos Volvat, men det koster mer enn fastlegeordningen.
Okei, skjønner.

Takk for svar.
 

Vk89

Meldem
Okei, så du har ikke dette problemet ved bruk av minox foam?
Fikk disse irritasjonene ved bruk av minox foam og den andre versjonen som du drypper ned i hodebunnen. Tenkte og gi det et forsøk til, for og se om jeg får tilbake disse "bivirkningene"
 

Finasteride

Supermoderator
Jeg fikk kun bivirkninger av den flytende varianten som selges i Norge. Hadde de solgt "foam" i Norge ville jeg kjøpt den, men nå er eneste sjans å importere.
 

Geggen

Nytt Medlem
Fikk kløe og tørr hud som gav flass av recrea forte. Begynte med Cosmica intensive dry scalp treatment - påført en times tid etter recrea, og er blitt mye bedre.

Recrea forte virker på hårveksten min.
 

Topp