• Velkommen!

Hårtapsnett er en nettside laget for å spre informasjon om hårtap, hårtransplantasjon og behandlinger av hårtap.

Still spørsmål i forumet og bruk artiklene våre for å finne svar på det du lurer på om hårtap!

Bivirkninger

Framble

Nytt Medlem
Har mistet en del år de siste årene (23 år nå) og har tenkt til å begynne på finasterid . Som veldig mange andre er jeg veldig bekymret for bivirkninger, spesielt ettersom mange sier at disse ikke går vekk ved seponering fra legemiddelet. Er det slik å forstå at de fleste ikke får bivirkninger og dermed ikke skriver noe om det på nettet? Jo mer jeg leser (reddit, youtube, propeciahelpforum osv...), jo mer usikker blir jeg på om det er verdt risikoen. Ser at det ikke er mange som rapporterer om bivirkninger på dette forumet, men nå vet jeg heller ikke hvor mange av dere som bruker medisinen. Vil gjerne begynne på medisinen før det er for sent, men blir liksom dratt i alle retninger. Det er altså bivirkningene som infertilitet, ED og brystkreft (svært sjeldent) som gjør meg usikker. Min forrige fastlege nektet å gi med resept pga disse bivirkningene. Er det noen som har bivirkninger som kunne delt deres historie? "Denne posten er ikke ment for å spre frykt. Det er som jeg forstår det veldig få som får bivirkninger."

skrekkoggru

Nytt Medlem
Hei. Jeg har noen lunde erfaring med finasterid. Jeg har gått på det nå i 2 månder og har ikke hatt noen side-effects. Jeg er ingen spesialist på dette medikamentet og jeg har heller ingen «longterm experience» men jeg kan fortelle deg litt om hvordan jeg gikk frem og hvordan jeg mentalt forberedte meg før jeg begynte. Jeg la ut en egen tråd og skrev litt om dette senest idag. For meg så tenkte jeg veldig mye på side-effects i starten og dette resulterte til at jeg ikke fikk 100% boner. Det ble rett og slett for mye tenking og for mye for hjernen og kroppen å forholde seg til. Da jeg bestemte meg for å ikke tenke på dette mer ble alt normalt og jeg har aldri hatt eit bedre sexliv en jeg har nå. Tror jeg kan sammenligne det litt med prestasjons angst i idrett. Det beste tipset jeg kan gi deg er å slappe helt av og gje medikamentet eit par uke, ikke tenke så mye på det og om du sku fått veldig veldig tydlige side-effects er det bare til å hoppe av. Dette er helt opp til deg om du ønsker å starte eller ikke. Det er viktig at du gjør det som du mener er rett

Hei @Framble og andre som vurderer Finasteride.

Det er ikke et fasit svar for alle her. Når det gjelder alle medikamenter som tas for noe så har dette en bieffekt. For finasteride er det mest vanlige lavere libido og mindre ejakulasjon.

Jeg har flere pasienter som tar det og som ikke tar det. Jeg får høre om dem som har bivirkninger og da er det libido og angst/mental situasjon som er det vanligste som går igjen.

Personlig så kan jeg svare fra det jeg ser på mine venner som enten tar finasteride pga hårtransplantasjon som er utført eller for å unngå, utsette hårtransplantasjon.
Etter å fulgt dem i 4-5 år så kan jeg si at dette går igjen. De fleste går på 1 mg som er vanlig bruker dose. Registrerte bivirkninger som er meldt til meg muntlig er at de noen fikk noe bivirkninger de 2 første ukene i form av at det strammet seg i pungen eller at de fikk noe mindre sexlyst. Andre fikk ikke noe meldt bivirkninger. Dette var forbigående for samtlige. De går alle på 1 mg per siste info.
Den ene personen gikk på 1 mg 3 dager i uken som en lav dose pga lite håravfall og utført hårtransplantasjon. Dette hadde han gjort i 4 år. Han startet å miste noe mer og økte til 1mg 7 dager i uken etter råd fra HT klinikken. Personlig merket han da noe nedgang i libido. Karen er kjent for høy sexdrift - over snittet - og han merket at han ikke var så på som før. Han vurderer å gå ned til 5 mg i uken. Customize dose mht finasteride er viktig hvis en skal gå på det.

Personlig så har jeg aldri tatt mer enn 1 mg 3 dager i uken. Noen ganger 1 mg 2 ganger i uken som kan være helt i nedre grense.
Problemet jeg anser personlig som det verste er akkumulasjonen av finasteride i leveren ved dårlig / nedsatt avgiftning. Alle har forskjellig ståsted, helse, forutsetninger og det vil prege totalbildet.
For meg gjelder her vedrørende kost nytte: less is more.

Vil vise til to videoer du bør se:

qardasim

Nytt Medlem
Hei @Framble og andre som vurderer Finasteride.

Det er ikke et fasit svar for alle her. Når det gjelder alle medikamenter som tas for noe så har dette en bieffekt. For finasteride er det mest vanlige lavere libido og mindre ejakulasjon.

Jeg har flere pasienter som tar det og som ikke tar det. Jeg får høre om dem som har bivirkninger og da er det libido og angst/mental situasjon som er det vanligste som går igjen.

Personlig så kan jeg svare fra det jeg ser på mine venner som enten tar finasteride pga hårtransplantasjon som er utført eller for å unngå, utsette hårtransplantasjon.
Etter å fulgt dem i 4-5 år så kan jeg si at dette går igjen. De fleste går på 1 mg som er vanlig bruker dose. Registrerte bivirkninger som er meldt til meg muntlig er at de noen fikk noe bivirkninger de 2 første ukene i form av at det strammet seg i pungen eller at de fikk noe mindre sexlyst. Andre fikk ikke noe meldt bivirkninger. Dette var forbigående for samtlige. De går alle på 1 mg per siste info.
Den ene personen gikk på 1 mg 3 dager i uken som en lav dose pga lite håravfall og utført hårtransplantasjon. Dette hadde han gjort i 4 år. Han startet å miste noe mer og økte til 1mg 7 dager i uken etter råd fra HT klinikken. Personlig merket han da noe nedgang i libido. Karen er kjent for høy sexdrift - over snittet - og han merket at han ikke var så på som før. Han vurderer å gå ned til 5 mg i uken. Customize dose mht finasteride er viktig hvis en skal gå på det.

Personlig så har jeg aldri tatt mer enn 1 mg 3 dager i uken. Noen ganger 1 mg 2 ganger i uken som kan være helt i nedre grense.
Problemet jeg anser personlig som det verste er akkumulasjonen av finasteride i leveren ved dårlig / nedsatt avgiftning. Alle har forskjellig ståsted, helse, forutsetninger og det vil prege totalbildet.
For meg gjelder her vedrørende kost nytte: less is more.

Vil vise til to videoer du bør se:

Av de som fikk lavt libido. Gikk det over etterhvert som de fortsettet å bruke medisinen?

@onurhkb Det gjorde det(altså det gikk over) for dem som startet med det. Me han ene som økte dosen etter 4 år så merket han noe redusert sexlyst.

Hvis det er vedvarende nedsatt sexlyst over lengre tid så bør lege oppsøkes.

Det skal sies at om noen av dere går på anti deppresive medisiner eller andre medisiner så kan en få kryssreaksjoner. ta med legen deres dette.

qardasim

Nytt Medlem
Jeg kan rapportere at jeg har nå nedsatt libido. Startet på torsdag og tar 1.25mg hver andre dag. Kan få den opp til 100%, men jeg har bare ikke lyst lenger plutselig. Tror det kan være bare random i dag og bare mentalt, men jeg har som regel ekstrem libido hver dag så jeg er litt redd nå.

Tenker å ta pause en stund, til libidoen er tilbake, så teste med 0.25mg og deretter øke gradvis til 1mg.

Framble

Nytt Medlem
Hører veldig mange på forum, Reddit osv.. anbefale å begynne med 0,25mg. Men på en måte skjønner jeg ikke at dette skal gi mindre bivirkninger. Man blokkerer jo nesten like mye DHT som ved 1mg. Kan være fin virker på andre ting i kroppen?

qardasim

Nytt Medlem
Hører veldig mange på forum, Reddit osv.. anbefale å begynne med 0,25mg. Men på en måte skjønner jeg ikke at dette skal gi mindre bivirkninger. Man blokkerer jo nesten like mye DHT som ved 1mg. Kan være fin virker på andre ting i kroppen?
Mindre dose vil være mindre effektiv. Altså at det tar lengre tid for 0.25mg til å blokkere nesten like mye DHT som 1mg. At det tar lengre tid med mindre dose gjør at kroppen får tid til å bli vandt til mindre DHT i systemet.

Edit:
Søkte litt nettop og ser at finasteride også påvirker produksjonen av allopregnanolone som spiller viktig rolle for hjernen. Må lese meg opp på det, men virka litt skummelt. Kan det være grunnen til "brain fog"?

Sist redigert:
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3444667/

Referert artikkel allopregnanolone. Indikerer at eplepsi kan utvikles på lab studier (mus).

Vil også anbefale folk å lese boka pillebefinnene av Geelmuyden. Da blir en skeptisk til stort sett de fleste piller.

Er enig i at finasteride ikke er ideelt mht at noen opplever bivirkninger. Det finnes svært lite som stopper håravfall uten en sunn livstil og hårgener som ikke responderer på dht.
Prp er kanskje noe av det nærmeste med lite til 0 bivirkninger. Må tas gjentatte ganger årlig.

Topp