• Velkommen!

    Hårtapsnett er en nettside laget for å spre informasjon om hårtap, hårtransplantasjon og behandlinger av hårtap.

    Still spørsmål i forumet og bruk artiklene våre for å finne svar på det du lurer på om hårtap!

Dermaroller

Reidar

Meldem
Dere som bruker Finasterid . hvilken version bruker dere? propecia, proscar,finasterid actavis eller? Lurer litt på om proscar og finasterid Actavis er homogent fordelt når en kutter den i 4 deler.
Etter at jeg gikk over til propecia fra proscar 1.25 mg gikk jeg gjennom en shedd.
 

Finasteride

Supermoderator
@Reidar Før brukte jeg Finasterid Actavis 5mg som jeg delte, nå har jeg skiftet til Proscar 5mg som jeg deler. Propecia 1mg blir for dyrt for meg. Proscar/Finasterid Actavis er en tablett som ikke skal deles ifølge pakningsvedlegget, men skulle tro alt var jevnt fordelt, men kanskje ikke. Har lurt på det samme i lang tid.

Til dere som lurte på hvor ofte dermaroller skal brukes:
Hver 10 dag i 3 mnd - 6 mnd.
Deretter hver 14 dag.
Vask hår/hodebunn med sjampoo og skyll hvis du har behov for å rengjøre.
Rengjør alltid dermaroller før og etter bruk, la den f.eks. stå i alkohol 15 min før bruk, deretter skyller du av den rett før bruk.
Kjør dermarolleren flere ganger over hodebunnen i forskjellige retninger.
Når du er ferdig vil du være rød i hodebunnen.
La skaden få lov å få ro til å helbrede seg. Minst 10 dager. Sørg for at du ikke er på en slankekur, at du har underskudd av kalorier, eller at dårlig kosthold begrenser kroppens evne til å helbrede seg selv.
Formålet med behandlingen er å skade huden slik at ny frisk hud oppstår der skaden har skjedd.
Grunnen til at behandlingen er effektiv er at den huden du skader ikke er frisk, det er arrvev som følge av sykdommen androgenetisk hårtap .
Du kan bruke samme behandling på å fjerne arr på huden.

Vær obs på at Minoxidil er minst 200% mer effektiv når den blir påført direkte etter mikroneedling. Dette kan øke risikoen for bivirkninger, men også øke penetreringsevnen til Minoxidil, derfor har Mikroneedling og Minoxidil god effekt sammen.

Ser frem til å høre hvordan dette går, husk at det vil ta tid, gi behandlingen 6-12 mnd før du vurderer om du vil fortsette eller ikke. Avslutt behandlingen om du opplever bivirkninger før denne perioden. Ta bilder underveis for egen referanse.

Husk at mikroneedling ikke fjerner årsaken til hårtap, og at behandlingen derfor må gjentas med jevne intervaller.
 
Sist redigert:
Hvor ofte bør man skifte ut dermarolleren for å oppnå maksimalt med gjenvekst av hår? Det skal sies at jeg også bruker Minoxil to ganger daglig hvis det har noe å si.
 

Finasteride

Supermoderator
Hvor ofte bør man skifte ut dermarolleren for å oppnå maksimalt med gjenvekst av hår? Det skal sies at jeg også bruker Minoxil to ganger daglig hvis det har noe å si.
10-20 behandlinger ifølge PHH.

Sluttet for endel år siden. Etter å ha lest meg opp så skal jeg begynne igjen. Jeg tror nåværende regime (Minox+Fin) vil avta i effekt etterhvert og at jeg må være proaktiv i forhold til nye ting.
 

Tavarepåhåret

Aktivt Medlem
Dere som bruker Finasterid. hvilken version bruker dere? propecia, proscar,finasterid actavis eller? Lurer litt på om proscar og finasterid Actavis er homogent fordelt når en kutter den i 4 deler.
Etter at jeg gikk over til propecia fra proscar 1.25 mg gikk jeg gjennom en shedd.
Jeg har brukt både proscar og finasterid actavis. Det har blitt sagt mye om disse når det gjelder forskjeller. At proscar er orginalen og finasterid actavis er kopien som ikke har like strenge krav når det gjelder mengde innhold av finasterid (5mg.) til og med noen hårtransplantasjonklinikker mener at proscar er bedre. Jeg forhørte meg med en lege, og han sa at dette ikke stemmer. At det er nøyaktig samme innhold og mengde. Forskjellen på disse to og propecia er at propecia inneholder nøyaktig 1mg finasterid, mens de to andre inneholder 5mg fordelt i tabletten. Da blir det skeivt fordelt og noen dager får man i seg mindre enn 1mg og andre dager mer. Hvorvidt dette har noe å si angående bivirkninger, det vet jeg ikke sikkert. Men en jevn dose er uansett bedre. Så helt ideelt med proscar og actavis er det ikke.
 

Jens86

Administrator
Jeg har alltid brukt Finasterid Actavis.

Man vet ikke "hvor" i pillen virkestoffet er fordelt, men det bør jo bli ca likt fordelt.
 

Tavarepåhåret

Aktivt Medlem
Jeg har alltid brukt Finasterid Actavis.

Man vet ikke "hvor" i pillen virkestoffet er fordelt, men det bør jo bli ca likt fordelt.
Jeg vet ikke om dette varierer fra tablett til tablett. Så lenge tabletten ikke inneholder linjer til deling av tabletten, så er det vanskelig å si hvor mye man får i seg. Men jeg skal høre med en lege hvor mye dette kan utgjøre, og komme tilbake til det etter jeg har fått svar.
 

Tavarepåhåret

Aktivt Medlem
Jeg har alltid brukt Finasterid Actavis.

Man vet ikke "hvor" i pillen virkestoffet er fordelt, men det bør jo bli ca likt fordelt.
Jeg hørte med en kompis som er lege, og jeg fikk ikke helt svar på det. Det han sa var at en pille uten linjer til deling, egentlig ikke skal deles. Jeg spurte om man kunne risikere å få i seg null mg noen dager og 2mg andre dager. Han trodde ikke det skulle være så skeivt fordelt, men at den ikke blir helt jevnt fordelt. Så var ikke så lett å finne ut dette. kanskje greit å hørt en annen leges syn på det, da min kompis hørtes litt usikker ut. Men kan som sagt sikkert variere litt fra tablett til tablett også.
 

Topp