• Velkommen!

Hårtapsnett er en nettside laget for å spre informasjon om hårtap, hårtransplantasjon og behandlinger av hårtap.

Still spørsmål i forumet og bruk artiklene våre for å finne svar på det du lurer på om hårtap!

Digilege byttet meg til lavere dose

bruker9999

Nytt Medlem
Noen andre som har opplevd dette? Hva er alternative sider jeg kan bruke for å få den standard dosen på 1-1,25mg pr dag? Finasterid asså.

Skal jeg bestille videokonsultasjon?

bruker9999

Nytt Medlem
Hva slags dose fikk du?
1,25mg hver femte dag, det bekymrer meg da jeg har lest studier som viser at medisinen har halverings tid på 6timer, effekten er basically borte etter 30timer, men har hørt at 0.30mg dagen er 10-20% mindre effektiv da, uansett ønsker jeg en stabil dose, har lyst på en 800 graft og trenger håret i tip top form

Jens86

Administrator
1,25mg hver femte dag, det bekymrer meg da jeg har lest studier som viser at medisinen har halverings tid på 6timer, effekten er basically borte etter 30timer, men har hørt at 0.30mg dagen er 10-20% mindre effektiv da, uansett ønsker jeg en stabil dose, har lyst på en 800 graft og trenger håret i tip top form
Høres lite ut. Test Dr. Dropin eller Kry.

huffbrim

Meldem
Jeg mener på hanshelse.no også tilbyr midler mot hårtap , deriblant finasterid.

Hvis du IKKE har bivirkninger er det litt rart at dosen ble senket på legens initiativ, men jeg tar høyde for at han kan sitte på informasjon jeg ikke gjør.

Tor2

Nytt Medlem
Hei! Samme har "skjedd" meg. 1.25 hver femte dag. Og jeg må for all del ikke bruke mer enn 0,6mg om dagen. Studier viser visstnok at man ikke trenger mer av medisinen.

I tillegg anbefaler de at jeg venter 6-12 måneder med å bruke Fin. Dette i tilfelle Minoxidil 'n fungerer bra nok.

En liten del av meg har lyst til å prøve denne fremgangsmåten. For science, lissom. Men en mye større del av meg har ikke lyst til å verken vente med bruken av Fin, eller moderere den...

Hei! Samme har "skjedd" meg. 1.25 hver femte dag. Og jeg må for all del ikke bruke mer enn 0,6mg om dagen. Studier viser visstnok at man ikke trenger mer av medisinen.

I tillegg anbefaler de at jeg venter 6-12 måneder med å bruke Fin. Dette i tilfelle Minoxidil'n fungerer bra nok.

En liten del av meg har lyst til å prøve denne fremgangsmåten. For science, lissom. Men en mye større del av meg har ikke lyst til å verken vente med bruken av Fin, eller moderere den...
Ingen lege her, men når du ser på funksjonen til Minoxidil, så stimulerer middelet kun hårvekst, det tar ikke vekk DHT rundt hårsekkene - som er hva som tar knekken på håret over tid.

For all del bruk Minoxidil, men det fjerner ikke det underliggende problemet, som krever Finasterid (eller Dutasterid). Her bør nok fastlegen din lese seg opp på hvordan disse legemidlene fungerer.

Igjen, ingen lege, men tror også på noe mer jevn dosering av Finasterid, især i starten, når du skal bygge opp stoffet i kroppen. Min lege anbefalte 1.25mg to ganger i uken, men jeg begynte på 1.25mg hver 3. dag, men en av de "tilsynelatende få" som får bivirkninger. Gikk ned til 0.60 annenhver dag, og ser det litt an. Det er litt pirkete å dele opp Proscar-tabletter i 8 deler, men det går rimelig greit an med et presisjonsknivsett fra Clas Ohlson.

Tror kontroversene rundt Finasterid er blitt ganske kjent nå, så derfor er nok en del leger litt mer forsiktige når de deler ut denne medisinen, især til unge menn.

PS: Har sett studier som viser at 0.5mg daglig gir nesten tilsvarende effekt til 1mg. Helt ned til 0.25mg daglig gir også en god effekt. Men antar det er individuelle forskjeller her. Menn med mer aggressivt håravfall trenger kanskje en høyere dose, for å holde håravfallet i sjakk.

Sist redigert:
A

Alfred12

Digilege sluttet og skrive ut til meg også.
Fikk beskjed om og gå til min egen lege.
Gikk over til nettelege,fikk utskrevet dustaride istedet.
Det stopper hårtapet helt.
Aldri vært borti noe så effektivt.

nettelege? jeg vil og starte men vet ikke hvem som skriver ut
Bare å gå til din fastlege. De fleste ønsker vel å prøve Finasterid først, ettersom det ikke hemmer type-1 av DHT som påvirker flere organer i kroppen. Dutasterid hemmer mer DHT, og har potensielt større risiko for bivirkninger ved langtidsbruk. Har ikke sett noen rapporterte tilfeller av dette (utenom de vanlige bivirkningene som kan oppstå etter kort tids bruk), men Dutasterid er vel langt mindre vanlig enn Finasterid.

Hvis du får bivirkninger på Finasterid, eller det ikke fungerer, så kan man jo be fastlegen skrive ut Dutasterid. Det funket nå for meg.

Bare å gå til din fastlege. De fleste ønsker vel å prøve Finasterid først, ettersom det ikke hemmer type-1 av DHT som påvirker flere organer i kroppen. Dutasterid hemmer mer DHT, og har potensielt større risiko for bivirkninger ved langtidsbruk. Har ikke sett noen rapporterte tilfeller av dette (utenom de vanlige bivirkningene som kan oppsto etter kort tids bruk), men Dutasterid er vel langt mindre vanlig enn Finasterid.

Hvis du får bivirkninger på Finasterid, eller det ikke fungerer, så kan man jo be fastlegen skrive ut Dutasterid. Det funket nå for meg (har fremdeles ikke prøvd Dut, gir Fin 5-6 uker for å se om bivirkningene gir seg).
er på andre året med fin og er litt oppi årene nå

er på andre året med fin og er litt oppi årene nå
Bare å forklare at man kan bruke Dutasterid som Finasterid. Hvis fastlegen nekter, kan du jo prøve å få en time på samme legesenter med en annen lege. Tror det lønner seg å fremstå litt forsiktig, og si at man ikke trenger å ta en tablett hver dag - men f.eks. hver 3-4 dag.

PS: Ville ha startet forsiktig med Dutasterid i begynnelsen. Det er laaaang halveringstid, og hvis man får noen kjipe bivirkninger, så kan det ta en stund før de forsvinner. Men nå er kanskje jeg litt ekstra skeptisk, siden jeg er en av de som får bivirkninger av Finasterid.

Topp