• Velkommen!

Hårtapsnett er en nettside laget for å spre informasjon om hårtap, hårtransplantasjon og behandlinger av hårtap.

Still spørsmål i forumet og bruk artiklene våre for å finne svar på det du lurer på om hårtap!

Donorområdet har blitt grått

Jonatan

Nytt Medlem
Tok HT for tre år siden. Til andre som vurderer det samme: Ikke tro alt som sies om at donorområdet forblir skadefritt. Hos meg ser man tydelelig at donorområdet er hakkete og ujevnt, og ikke minst: Jeg fikk grått hår i de partiene hvor donorhår ble hentet.

Jeg påstår ikke at dette vil ramme alle, men uansett: Ha denne risikoen i bakhodet (pun not intented! :)

Ser på nettet at også andre har opplevd dette:

Fredrik - BHR Clinic

Anbefalt av AHLA
Först och främst ska du alltid rådfråga kliniken som utförde din HT vad de säger och har för rekommendation.

Generellt kan grått hår kan uppstå efter en HT. Det kan bero på många injektioner bedövningsmedel, eller annat trauma som håret utsätts för. När hår växer tillbaka efter en shockloss kan det vara grått men återgår så småningom till sin ursprungliga färg då det återfår sitt pigment. (faktum är att allt hår är grått tills att pigment adderas)

Jonatan

Nytt Medlem
Takk for respons, Fredrik!
Dette problemet ble bare prata bort da jeg nevnte det for klinikken.
Tre år har gått siden transplantasjonen, så i mitt tilfelle stemmer det ikke at håret etter hvert får tilbake sin opprinnelige farge. De grå feltene i bakhodet følger eksakt de feltene hvor donorhåret ble hentet. (Og apropos det transplanterte håret: Det har bevart sin opprinnelige mørke farge, der oppe i krona.)

huffbrim

Meldem
Generellt kan grått hår kan uppstå efter en HT. Det kan bero på många injektioner bedövningsmedel, eller annat trauma som håret utsätts för.
Så dét er grunnen. Jeg har sett på bildene til Hasson & Wong, og aldri skjønt hvorfor håret så ofte blir tykt og fint, men grått.

@Fredrik - BHR Clinic Når det gjelder bedøvingsmiddel, går det an å bruke tabletter istedenfor injeksjoner?

huffbrim

Meldem
@Jonatan Vi får se hva Fredrik og Thomas svarer. Men nå som du har problemet, så sier jeg prøv Just for Men. Jeg har prøvd diverse, og den er best så langt. Frisørens minocolor ser kunstig ut, Schwarzkopf frisørfarging og Schwarzkopf hjemmefarging ser kunstig ut, mens Just for Men ser okay ut. Hvis du bare har litt, så er sjampoen deres okay.

Men gråhår er aller best å unngå. Det er så viktig at denne Hasson & Wong-transplantasjonen, her ville jeg betalt for å rulle tiden tilbake og bruke SMP og eventuelt toppik ved behov istedenfor HT https://hassonandwong.com/hair-tran...-transplant-surgery-before-after-4699-grafts/

Hasson & Wong er dyktige, absolutt, og ære til dem for at de viser frem gråhår-kasus (tror egentlig ikke de gjorde det med vilje). Uansett. Hårfarging hjelper, men det aller aller beste er å unngå det i utgangspunktet.

Fredrik - BHR Clinic

Anbefalt av AHLA
@Fredrik - BHR Clinic Når det gjelder bedøvingsmiddel, går det an å bruke tabletter istedenfor injeksjoner?
[/QUOTE]

Injektionerna har faktiskt fler egenskaper än bedövning och kan därför ej ersättas av piller.
- De bedövar området lokalt
- Stoppar blödning
- Lyfter skalpen så att det är möjligt att göra snitt

Vätskan rör sig sedan nedåt in ansiktet och orsakar svullnaden som är vanlig 3-4 dagar efter operationen. (opererar man krona sticker den bakåt och blir därmed inte lika framträdande). Detta moment kan upplevas lite skrämmande men är som tur snabbt övergående.

huffbrim

Meldem
Her er bilder fra norske www.akaciamedical.com

akai medical.png

akali medical.png

Som Fredrik sier, så kan gråhåret forsvinne etter en tid. Og det er bra. Men mange etterbilder er tatt 13-14-15 måneder eller mer (!) etter transplantasjonen, og gråhåret er sterkt som bare det, selv så lenge etterpå.

Fredrik - BHR Clinic

Anbefalt av AHLA
Ytterligare en faktor är att många har fler grå hår i givarområdet. Det är nämligen där håret blir grått först. När det flyttas till front behåller det sin färg. Det kan dock med tiden återfå pigment på sin nya placering.

Gråhårig eller tunnhårig? För de flesta är valet enkelt. Och vanligtvis är inte gråa hår ett problem efter en hårtransplantation.

Sist redigert:

Topp