• Velkommen!

Hårtapsnett er en nettside laget for å spre informasjon om hårtap, hårtransplantasjon og behandlinger av hårtap.

Still spørsmål i forumet og bruk artiklene våre for å finne svar på det du lurer på om hårtap!

Dutasteride på resept

George7

Meldem
Lenge siden jeg har vært her inne nå.

Startet med finasteride 5mg og delte opp i 4 biter sommeren 2015. Gikk først gjennom en shedding periode hvor håret ble tynnere før det så bedre ut etter 1 år med bruk. Har vært fornøyd hele veien da jeg føler ting har vært ganske så stabilt. Jeg brukte Finasteride actavis først og gikk så over til proscar. Følte håret ble bedre med proscar. Det kan ha vært placebo for alt jeg vet, men umulig å vite. Skulle hente ut ny resept og de hadde kun actavis inne. Gikk for den da jeg tenkte finasteride er finasteride. Følte jeg mistet mer hår igjen da. Mer hår på kammen rett og slett når jeg gredde meg. Dro til legen og sa jeg trengte ny resept og hentet ut proscar. Brukt det et par måneder nå, men føler ting ikke har stabilisert seg. Frykter finasteride enten har mistet effekten eller at jeg går gjennom en ny shedding periode. Er kronen min som har størst problemer og synes det er rart da det er der det skal fungere best. Noen som har blitt tynnere på kronen, mens de bruker finasteride ?

Er 32 år gammel og vurderer nå dutasteride. Skulle ønske jeg ikke var så forfengelig på dette, men er nå slik jeg en gang er. Noen som vet om lege i Oslo omeråde som skriver ut dette privat? Oslo hudlegesenter etc? Kjedelig å bestille time, ta fri fra jobb for så å få nei.

• George7

Meldem
    Dytter denne opp litt igjen. Vurderer som sagt å prøve å få dutasteride på resept. Noen med erfaring rundt hvor man kan få dette i Oslo? Er det noen som bruker det som kan dele erfaringer. Ga det bedre resultater enn finasteride etc. Bivirkninger osv.

George7

Meldem
    Jeg vet ikke hvor en får tak i det @George7 utenom fastlegen som er den som svarer best for det.

Mht dutasteride bør du vite at det kan være større sannsynlighet for bivirkninger enn ved finasteride. Dette er noe vi har erfart. Har ikke hørt at det nødvendigvis gir bedre konsistente resultater over tid enn finasteride.

Her er link for finasteride vs dutasteride:

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC1472914/
    Studien viser det jeg har lest tidligere. Er noe høyere sannsynlighet for bivirkninger, men ikke spesielt mye større. Er og slik at man kan kutte ut dersom man ikke tåler det som med finasteride. Dutasteride stopper hårtapet hos 98%, mens finasteride er det vel rundt 86%. Er og større sjanse for gjenvekst, men forventer ikke noen mirakler. Kun å beholde det jeg har. Rart det ikke er godkjent mot hårtap egentlig da det er ganske trygt i forhold til mye andre medisiner og siden finasteride er godkjent.

Enig der @George7 . Kan være en ide å ta noen tester hos legen før du tar det slik at du kan se før og etter hvordan kroppen responderer. Hvis ingen bivirkninger, ikke sikkert det er utslag. Alikevel. Why not når du først får det fra legen. Skriv gjerne for de andre her inne om hvordan det fungerer for deg :)

George7

Meldem
    Det er altså ingen her som har fått tak i dutasteride fra de nettbaserte tjenestene? Digilege får jeg heller ikke opp noen ledige timer. Oslo hudlegesenter er booket i lang tid fremover med de mannlige legene med unntak av midt på dagene. Tenker det er lettest å få forståelse av en mannlig lege rundt dette. De som har fått skrevet ut dutasteride hos Oslo hudlegesenter. Kan dere sende meg en privat melding angående hvilken lege dere brukte?

Kamihana

Nytt Medlem
    Jeg går på både finasterid og dustasterid. Jeg begynte på fin og det funket. Ikke mer hårtap.
    Men irriterende å måtte kutte piller hele tiden. Så etter fire år ba jeg ba om å prøve dutasterid et par måneder. Merket ingen bivirkninger. Bortsett fra at det er en god del dyrere. Ca 900 kr for tre måneder? Men herregud, jeg klipper mitt eget hår med maskin, folk med bra hår bruker mer på frisør i året.
    For å spare litt penger så bytter jeg på begge to. En dag tar jeg fin, en annen dag dut. Føler det funker fint for meg! :) Føler ikke at det nødvendigvis er bedre, men fin funket greit for meg til å begynne med.
    Hvis du tåler fin og du har et middels resultat så er det verdt å prøve dut. Ved å bytte på dem føler jeg at jeg får max ut av begge.

Jeg fikk resept på begge med Kjetil Guldbakke på Oslo Hudlegesenter. Jeg ringte for å fornye begge reseptene uten å besøke dem igjen og forklarte at jeg byttet på begge, og da ble reseptene utskrevet av Martin Enger. Så vil tro du kan få det skrevet ut hos dem i alle fall.

Tips! Du betaler for timen din uansett hva du gjør, ca 1200 kr.
    Så hvis du har noe annet kosmetisk problem, snakk om det samtidig. Da blir det bare et par hundre ekstra.
    Jeg har tatt laser på nesa for sprukne blodkar, samtidig som jeg snakket om fin/dut. Du betaler 1200 kr uansett. Så betalte ca 300 kr "ekstra" for laser på nesa. Har fått resept på krem for kviser også. Du kan gjøre alt samtidig. Pro tip!

George7

Meldem
    Takk for svar. Har vært der tidligere før jeg startet med fin. Da mente de jeg hadde såpass lite hårtap at jeg ble anbefalt kun minoxidil. Sliter med tørr hodebunn fra før så har unngått minoxidil hele veien. Synes og det virker som litt stress og har som mål å beholde det jeg har og evt. ta en transplantasjon senere. Jeg fikk fin etter jeg var der av min fastlege og må innom der når jeg skal fornye da jeg bruker på eget ansvar som legen sa. Skal se om, jeg ikke får bestilt meg en time ditt snart. Mye som skjer om dagen så vanskelig å dra ditt midt på dagen i arbeidstiden.

Reidar

Nytt Medlem
    Jeg går på både finasterid og dustasterid. Jeg begynte på fin og det funket. Ikke mer hårtap.
    Men irriterende å måtte kutte piller hele tiden. Så etter fire år ba jeg ba om å prøve dutasterid et par måneder. Merket ingen bivirkninger. Bortsett fra at det er en god del dyrere. Ca 900 kr for tre måneder? Men herregud, jeg klipper mitt eget hår med maskin, folk med bra hår bruker mer på frisør i året.
    For å spare litt penger så bytter jeg på begge to. En dag tar jeg fin, en annen dag dut. Føler det funker fint for meg! :) Føler ikke at det nødvendigvis er bedre, men fin funket greit for meg til å begynne med.
    Hvis du tåler fin og du har et middels resultat så er det verdt å prøve dut. Ved å bytte på dem føler jeg at jeg får max ut av begge.

Jeg fikk resept på begge med Kjetil Guldbakke på Oslo Hudlegesenter. Jeg ringte for å fornye begge reseptene uten å besøke dem igjen og forklarte at jeg byttet på begge, og da ble reseptene utskrevet av Martin Enger. Så vil tro du kan få det skrevet ut hos dem i alle fall.

Tips! Du betaler for timen din uansett hva du gjør, ca 1200 kr.
    Så hvis du har noe annet kosmetisk problem, snakk om det samtidig. Da blir det bare et par hundre ekstra.
    Jeg har tatt laser på nesa for sprukne blodkar, samtidig som jeg snakket om fin/dut. Du betaler 1200 kr uansett. Så betalte ca 300 kr "ekstra" for laser på nesa. Har fått resept på krem for kviser også. Du kan gjøre alt samtidig. Pro tip!
    Går på proscar 1.25 mg selv, tenkte å kombinere dutasterid 2 ganger i uka. Eneste probelemt jeg har er litt brain fog, har du merket også til det? eller er du bivirkningsfri?

Topp