• Velkommen!

Hei og velkommen til Hårtapsnett.no - Norges største forum for alle som lider av hårtap. Her diskuteres legemidler, hårtransplantasjoner og andre behandlingsformer.

Hvis dette er ditt første besøk, anbefaler vi deg å se artiklene våre, der finner du mye nytting.

Ikke-registrerte brukere har begrensede muligheter, men kan lese og opprette innlegg. Registrer deg i dag for å få tilgang til lukkede forumgrupper, og for å se bilder i full oppløsning.

Vi tar personvern på alvor. Du kan være 100% anonym, og når som helst endre/slette dine innlegg.

Effekt av Finasteride

Hei!

Først og fremst vil jeg gi @Jens86 og @Finasteride en stor klapp på skulderen for svært gode poster og tilbakemeldinger generelt her :)(y)
Takket være deres velformulerte og informative poster som jeg en gang kom over, bestemte jeg meg for å prøve selv. Har nå vært på (kun) Finasteride Actavis 1.25 mg i snart 13 måneder. Til dere som måtte lure har jeg overhode ikke opplevd noen bivirkninger, og ut i fra den tilgjengelige forskningen jeg gikk gjennom først var heller ikke dette noe jeg var innstilt på å få.

Som mange andre her er jeg litt i tvil på om jeg har hatt noen effekt av Finasteride i det hele tatt, da jeg synes det er vanskelig å se noe særlig bedring. Det skal også sies at jeg har hatt gradvis hårtap de siste 7-8 årene og at det har gått veldig sakte men sikkert.
Er det slik at hårene som er "miniaturized" vil vokse seg sterkere (dermed følelse av økt hårvekst) eller vil de bare forbli tynnere og kortere helt til man en gang slutter på medisineringen? Jeg er klar over at Finasteride hovedsakelig stopper hårtapet og at man er heldig dersom det gir vekst. Dog er jeg noe usikker på hvor mye daglig hårtap som er "normalt". Jeg sitter fort igjen med veldig mange hår etter å ha brukt hårvoks/shampoo og disse er hovedsakelig "miniaturized". Føler det varierer veldig fra dag til dag også, men at det er over normalen. Hvordan var deres opplevelse at hårtapet stoppet, var det svært merkbart fra før medisinering?

Da man trolig ikke kan forvente så mye mer etter 12 måneder, er jeg litt fristet til å teste Dutasteride, men kanskje ikke 0,5 hver dag. Selv om det også går for å være "safe", ser jeg at folk på dette forumet har hatt litt forskjellige erfaringer med det. Øke Finasteride-doseringen vil vel ikke kunne gi noe forventet effekt?

Takk for alle svar & refleksjoner!

Finasteride

Supermoderator
Hei. Hørtes ut som du har lest deg godt opp :)
Finasterid er ikke dose-avhengig, dvs. 1mg daglig vs 5 mg daglig vil neppe gi noen endring av effekt/virkning. Derfor er Dutasterid et alternativ om Finasterid ikke fungerer. Grunnen til at Dutasterid kan gi mer bivirkninger er at den blokkerer både Type I og Type II. Den er mer effektiv.

@Jens86 hadde veldig gode resultatet og fikk mye gjenvekst. Han gikk da på Finasterid og Minoxidil.

Jeg har vedlikeholdt håret slik det var den dag jeg begynte. Jeg har ikke opplevd at minityriserte hår har vokst seg sterkere. Etter å ha vært på behandling med Finasterid Actavis siden 2010 har jeg nylig byttet til Proscar for å se om det blir noe forandring.

Det er ikke alle som har effekt av behandlingen, men mange av de som ikke merker effekt kan vedlikeholde det håret de har uten å være klar over det. Jeg vet at etter så lang tid som det har gått ville jeg mest sannsynlig vært NW7 i dag om jeg ikke hadde tatt Finasterid. Dette med å se på bilder av slektninger som jeg antar jeg har arvet dette fra.

Finasteride

Supermoderator
Husk også at hvis du engang vurderer HT bør du være sikker på at du har stabilisert hårtapet og ikke mister mer hår. Derfor bør alle som vurderer HT ha gått på Finasterid og sjekket at de ikke får bivirkninger og at det har en effekt på å vedlikeholde håret før de vurderer HT.

Y

Yesnooo

Hei shorthair! Tenkte å starte selv idag på 1.25 mg. Men tar du mandag-lørdag også fri søndag eller fikk du beskjed om å ta hver dag? Legen sa nemlig at jeg skulle hoppe over søndag..

Hei shorthair! Tenkte å starte selv idag på 1.25 mg. Men tar du mandag-lørdag også fri søndag eller fikk du beskjed om å ta hver dag? Legen sa nemlig at jeg skulle hoppe over søndag..
Hei! Jeg har ikke hoppet over en eneste dag siden jeg startet. Du kan jo starte med mildere dosering også øke etterhvert :)

Sist redigert:
Husk også at hvis du engang vurderer HT bør du være sikker på at du har stabilisert hårtapet og ikke mister mer hår. Derfor bør alle som vurderer HT ha gått på Finasterid og sjekket at de ikke får bivirkninger og at det har en effekt på å vedlikeholde håret før de vurderer HT.
Takk for et godt svar @Finasteride!
Grunnen til jeg tenkte å vente med Minoxidil er bare for å være sikker på at Finasteride stopper hårtapet, slik at jeg kan skille eventuelle effekter fra de to behandlingstypene. Kan være jeg prøver dette etterhvert.
Helt enig med deg vedrørende HT, da man kan ende opp med en ganske "ukul" frisyre om man fortsetter å miste håret etter transplantasjonen. I den kommersielle verden blant klinikkene er jo dette ikke alltid like godt poengtert som en avgjørende suksessfaktor for det langsiktige resultatet.

Jeg har tenkt samme tanke vedrørende Actavis/Proscar. Er det teoretisk mulig at utfallet blir annerledes avhengig av hvilken produsent man får det fra, når virkestoffet er/skal være det samme?
Du har ikke vurdert Dutasteride for å se om det gir noe økt gjenvekst?
Gi gjerne en update på hvordan det går med Proscar. Lykke til :)

Forumstatistikk

Tråder
388
Medlemmer
1.499
Siste medlem
traktortilhenger
Topp