• Velkommen!

Hårtapsnett er en nettside laget for å spre informasjon om hårtap, hårtransplantasjon og behandlinger av hårtap.

Still spørsmål i forumet og bruk artiklene våre for å finne svar på det du lurer på om hårtap!

En kort introduksjon!

Christoffer

Nytt Medlem
Heisann! Jeg er 27 år, og for snart tre år siden begynte jeg å merke at det satt igjen endel hår på hendene når jeg brukte styling. Hårvoks osv.Dette var i en periode hvor jeg hadde veldig tørr og irritert hodebunn. Etter at det skjedde så syntes jeg at jeg så hår overalt. Merket det var endel hår i sengen og på gulvet rundt omkring i leiligheten. Pr idag har ikke hårtapet endret seg noe som helst, føler at jeg rett og slett er i ferd med å miste håret. Forrige måned bestemte jeg meg for å bestille en time hos fastlegen med håp om at han skulle skrive ut finasterid til meg, så jeg kunne få bekreftet min mistanke om at jeg hadde hormonelt hårtap. Det ville han ikke gjøre, og jeg fikk heller ikke noe forståelse for at jeg synes hårtapet var problematisk. Da dro jeg til en privat hudlege i Oslo som heter Kjetil Guldbakke. Han ville heller ikke skrive resept på finasterid til meg, og han sa at han ikke var særlig imponert over hårtapet mitt. Klarer ikke helt å slå meg til ro med at det bare er en bagatell ifølge legene, og at jeg ikke trenger bekymre meg! Noen tips til hva jeg kan gjøre? Legger ved noen bilder og håper på kommentarer fra dere. Takk :)

Vedlegg

• Christoffer

Nytt Medlem
    Hehe, du har rimelig tykt hår. Hvordan er hårtapet i familien din?
    Det var mye tykkere for noen år siden. På siden til min mor er det ikke tegn til hårtap i det heletatt. Faren min hadde måne da han var 30, han har har helt fin hårlinje, bare synlig hårtap på kronen. Kan også legge til at jeg ikke mister hår etter noe mønster, men over hele hodet, både i nakken og på sidene.

Jens86

Administrator
    Ok, jeg hadde kappet av en tå for håret ditt.

Men finasterid er det "enkleste" i ditt tilfelle. Du trenger jo ikke noe gjenvekst, bare å stoppe hårtapet.

Finasteride

Supermoderator
    Det flere typer hårtap, og finasterid hjelper mot hormonelt hårtap eller mannelig type skallethet. Legen er nok usikker på hva ditt hårtap skyldes ettersom du har såpass tykt hår og ingen typiske tegn ennå. Men tidlig behandling er avgjørende. Derimot er det ikke bra å utsette seg for finasterid som er en livslang behandling så lenge man ønsker å beholde håret, om man ikke har hormonelt hårtap. Utifra bildene dine kan jeg ikke trekke noe konklusjon, har du før bilder der du har mye tykkere hår? Kan det være at du sliter med slitt hår, tørt hår? Har du snakket med din far hvordan hans hårtap begynte, i hvilken alder viker/måne utviklet seg osv. Hvis du følger hans mønster ville jeg prøvd å overtalt legen til å ta en ny vurdering, men hvis ikke må du først finne ut at det ikke er andre årsaker til tørt/slitt hår, f.eks. stylingsprodukter, sykdommer (lavt stoffskifte, jernmangel osv.), stress, kosthold osv.

Christoffer

Nytt Medlem
    Legen tok blodprøver av meg osv, men han har ikke tatt kontakt, så går utifra at dem var fine. Har prøvd å snakke litt med fattern om hvordan hårtapet hans utviklet seg, men han brydde seg aldri om hårtap, sier han. Tror han begynte å miste håret i 25 års alderen. I perioden jeg la merke til hårtapet hadde ikke hodebunnen min det særlig bra. Brukte hårvoks hver dag omtrent, sammen med volumpudder fra define og osis. Dette var definitivt ikke bra for håret. Sliter fortsatt med litt tørr hodebunn, som klør litt til tider. Har også sammenlignet noen bilder fra 2011 og 2013, men kan ikke se at fasongen eller hårlinjen har endret seg. Vanskelig å sammenligne tykkelsen pga avstand osv.

Jens86

Administrator
    Sjekket legen din DHT nivåene dine? I så fall, hvilken lege brukte du (dersom det er i oslo). Min fastlege kan ikke sjekke DHT nivåene mine, men det hadde vært interessant å sett om de er høyere enn normalt etter to år på fin.

Christoffer

Nytt Medlem
    Det vet jeg faktisk ikke, men tviler på at han gjorde det, i og med at han hadde såpass gammeldags syn på hårtap. Dette var hos fastlegen min i Moss.

Finasteride

Supermoderator
    Hvis du får tak i et USB-mikroskop kan du kanskje se etter minityriserte hår? Små fargeløse vellushår blandt vanlige terminale hår er jo et tegn på generell tynning.

Christoffer

Nytt Medlem
    Hvis du får tak i et USB-mikroskop kan du kanskje se etter minityriserte hår? Små fargeløse vellushår blandt vanlige terminale hår er jo et tegn på generell tynning.
    Ja, har lagt merke til at det er noen små blonde hår i hårlinjen fremme. Mister korte hår og. Nevnte også dette for hudlegen i Oslo. Sa at jeg så på dette som et tegn til hormonelt hårtap, men ifølge han så var det nødvendigvis ikke det. Fikk bare beskjed om å komme tilbake hvis hårtapet mitt ble veldig synlig, så skulle han skrive ut Finasterid, men er redd for at det da er forseint... Begynner å bli ganske desperat etter å få skrivd ut resept på det nå, merker jeg!

Finasteride

Supermoderator
    Nei, det kan også være TE, på grunn av stress. Derfor er familiehistorikken kanskje det viktigste argumentet om du må på finasterid. Tidlig behandling er avgjørende. Mulig du må få flere vurderinger av ulike leger i et så tidlig stadie. De aller fleste leger vet veldig lite om hårtap dessverre.

Christoffer

Nytt Medlem
    Nei, det kan også være TE, på grunn av stress. Derfor er familiehistorikken kanskje det viktigste argumentet om du må på finasterid. Tidlig behandling er avgjørende. Mulig du må få flere vurderinger av ulike leger i et så tidlig stadie. De aller fleste leger vet veldig lite om hårtap dessverre.
    Det kan jo være at det er det som forårsaker hårtapet, men det har jo gått snart tre år. Trodde TE var noe som gikk forholdsvis fort over. Skal bestille time hos en annen hudlege neste måned, som visst skal være spesialist på hårtap.

Christoffer

Nytt Medlem
    Stemmer, hvis du kan utelukke en stresset livsstil så tror jeg også det er genetisk hårtap.
    Både ja og nei. Jobber som regel hjemmefra, og prøver å ta ting med ro, men merker at jeg kan stresse uten grunn i blant. Ca et halvt år før jeg la merke til hårtapet, så hadde jeg også en ganske vanskelig periode i livet. Vet ikke om det kan være en sammenheng der.

Topp