• Velkommen!

Hårtapsnett er en nettside laget for å spre informasjon om hårtap, hårtransplantasjon og behandlinger av hårtap.

Still spørsmål i forumet og bruk artiklene våre for å finne svar på det du lurer på om hårtap!

En rasjonell tilnærming til hårtap

sånnkandetgå

Nytt Medlem
Kort om meg:

22 år gutt som har merket en del hårtap siste årene. Første wake up call kom når jeg skulle ta håret i militæret og merket vikene var større enn forventet. Det har siden gått snart 3 år, og spesielt siste 6 mnd har hårtapet tatt seg opp. Har stresset mer de siste 6 mnd, så tror dette kan ha hatt en påvirkning på hårtapet. Jeg har nå startet behandling med de 3 store. Tror jeg ligger på en NW2-2.5 pdd. Min far har en NW5 i alder av 55 år. Morfar på 70 med en NW1, farfar på 80 med NW2, div onkler mellom NW2-NW5.

Først og frem handler det akseptere at det finnes ingen kur. Her går naturen sin gang. Jeg kommer til å miste håret, og er innenforstått med dette. Målet mitt er å senke hårtapet så mye som mulig med minimale bivirkninger, evt håpe på noe gjenvekst. Jeg velger bevisst å basere medisineringen på troverdige kilder, slikt som hairlosstalk og forskningsartikler. Jeg holder meg unna forum om skrekkhistorier og "ekspertråd".

Finastride:
Tar 1.25mg annenhver dag. Forskning viser at en mindre dosering kan ha tilsvarende effekt som anbefalt 1mg per dag, og reduserer muligheten for bivirkninger.

htps://www.youtube.com/watch?v=ekeRPx0TJqE&ab_channel=TheHairLossShow

https://eje.bioscientifica.com/downloadpdf/journals/eje/147/4/467.xml

Minoxdil 5%:
Dobbel dose hver kveld.

Fungoral sjampo 20mg:
En gang i uka.

Jeg skal prøve å komme med oppdateringer på utviklingen en gang i mnd på utviklingen min, setter pris på tilbakemeldinger!

Dette er utgangspunktet.

IMG_8383 2.jpg . IMG_8378 2.jpg IMG_8374 2.jpg IMG_8384 2.jpg

1kor15:26

Nytt Medlem
Lykke til! Vurderer å begynne på Fin selv, har diffus fortynning som ingen andre egentlig legger merke til enda, men har følgt med på det selv i 2 år (er 23). Har du vurdert andre behandlingsmetoder, microneedling og RU58841 f.eks?

sånnkandetgå

Nytt Medlem
Lykke til! Vurderer å begynne på Fin selv, har diffus fortynning som ingen andre egentlig legger merke til enda, men har følgt med på det selv i 2 år (er 23). Har du vurdert andre behandlingsmetoder, microneedling og RU58841 f.eks?
takk! Jeg har ikke vurdert andre behandlingsmetoder enda. Om jeg ikke oppnår noe resultat med de tre jeg har begynt på, vil jeg nok vurdere noe annet. Men det handler om å gi det mye tid.

Forøvrig er jeg 2 uker inn. Har ikke merket noen bivirkninger enda. Hårtapet derimot har økt, og det er jo en positiv ting, siden det tyder på at minoxdil og fin fungerer. Selvom det er litt kjedelig akkurat nå.

Reidar

Meldem
takk! Jeg har ikke vurdert andre behandlingsmetoder enda. Om jeg ikke oppnår noe resultat med de tre jeg har begynt på, vil jeg nok vurdere noe annet. Men det handler om å gi det mye tid.

Forøvrig er jeg 2 uker inn. Har ikke merket noen bivirkninger enda. Hårtapet derimot har økt, og det er jo en positiv ting, siden det tyder på at minoxdil og fin fungerer. Selvom det er litt kjedelig akkurat nå.
Faren min ble skallet i tyve årene, han var norwood 7 ung. Jeg merket akkurat fra da jeg var 22 at håret ble mye verre. Startet på finasterid som 23, har stopped mye av hårtapet. Gått på det i nå 7 år.

huffbrim

Nytt Medlem
Har du vurdert oral minoxidil ?

Jeg tenker, og kanskje tar jeg feil, at hvis jeg transplanterer hår nå, men mister hår senere, om sånn 5-10-15 år, så vil hårkloning være tilgjengelig, basert på stamceller, og at jeg da lettere vil få transplantert nytt. Mye som skjer på forskningsfronten. Det hevdes at hårkloning vil bli tilgjengelig allerede i år, og det gjør det neppe, men innen 5-10-15 år, regner jeg med forskningen er kommet lengre.

Hold oss oppdatert! God tråd!

sånnkandetgå

Nytt Medlem
Har ikke vurdert oral min, føler topical er greit. Ca 1 mnd siden jeg begynte nå. Kan rapportere om at jeg har vært, eller fortsatt er i "shedding" perioden. Merker masse hår på lesepulten, klær osv. Håper denne er ferdig snart, ettersom jeg blir merkbart tynnere. Noen som har et godt system på å sjekke hvor mye hår de mister daglig?

Videre kan jeg rapportere om ingen bivirkninger foreløpig. Skal få ut noen bilder når jeg har tid, er opptatt med eksamen i disse dager.

Topp