• Velkommen!

Hei og velkommen til Hårtapsnett.no - Norges største forum for alle som lider av hårtap. Her diskuteres legemidler, hårtransplantasjoner og andre behandlingsformer.

Hvis dette er ditt første besøk, anbefaler vi deg å se artiklene våre, der finner du mye nytting.

Ikke-registrerte brukere har begrensede muligheter, men kan lese og opprette innlegg. Innleggene må godkjennes først. Registrer deg i dag for å få tilgang til lukkede forumgrupper, og for å se bilder i full oppløsning.

Vi tar personvern på alvor. Du kan være 100% anonym, og når som helst endre/slette dine innlegg.

Er 16-17 år og trenger å vite hva jeg kan ta for hårtap

Z

ZVZ

Så nylig har jeg sett at jeg har mistet mye hår på høyre side av tinningen. Det er ekstra ille der i forhold til venstre siden. Håret har samtidig gått litt oppover. Det ser forferdelig ut. Har fortsatt tykt hår oppå hodet men er fastbestemt på at jeg har blitt rammet av tidlig androgenic alopecia. Alle mannfolkene på mor siden sliter med hårtap. Noen mer enn andre, men alle sliter eller har slitt der. Jeg blir litt bekymret for å miste håret i ung alder. Jeg kan se på bilder som er 1-1,5 år gamle at håret mitt har blitt tydelig verre på så kort tid. Mister hår i tinningene og det på toppen trekker det seg lengre bak. Skjønner ikke hvorfor. Har hørt om finasteride og minoxidil og sånne ting, men er jo ikke gammel nok enda for å kjøpe sånt. Er det noe annet jeg kan ta i min alder?

Hei, godt mulig Trinov ( tidligere kalt Brotzu lotion) vil fungere. Det er litt tidlig å si enda da det bare har vært på markedet en uke eller to. Jeg vet ikke når dette lanseres i Norge, og jeg vet heller ikke hvordan man bestiller det på nett. Den er lansert i Italia og italienske apotek selger den. Det er mange rundt omkring i verden som har bestilt den fra italienske apotek og fått den tilsendt. Men da de fleste bare har brukt den en uke, så er det for tidlig å se resultater. Denne vil koste ca 700kr i måneden i bruk. Etter noen måneder så trenger du bare å vedlikeholdsbehandle, slik at ei flaske vil vare lenge. Trinov skal erstatte både minoxidil og finasteride, og den skal ikke gi bivirkninger. Jeg skal google litt å se hvor det er best å bestille. Jeg har tenkt å prøve ut dette selv, men har enda ikke gjort det fordi jeg ser at fabrikken har litt leveringsproblemer. Ergo forsinkelser. Men det kommer seg etterhvert.

Finasteride

Supermoderator
Trinov er dyr, må importeres fra utlandet og har vel ikke god nok dokumentasjon på androgent hårtap. Noen har hatt effekt, og spesielt barn/unge med alopecia areata. Håper det virker for deg hvis du skal prøve det ut. Les deg godt opp.

EDIT: Så nylig en tråd om Trinov her så kan være et lovende produkt?!

Trist å bli rammet av hårtap i så ung alder. Snakk gjerne med legen også å se hva de kan gjøre. Problemet med tidlig hårtap er at det er aggresivt, skjer fort. De områdene hvor du kan se hårtapet har du allerede mistet 50% av håret.

Så har man jo alternativer til medisin på apoteket, f.eks. Nisim (uten dokumentert virkning), men i en desperat situasjon ville jeg kanskje gjort et forsøk. Prøvde det selv en gang, men gav det aldri noe sjangs/varighet til å finne ut om det var snakeoil eller ikke, men det har tydeligvis levd noen år på apotek nå som må tale for at noen er fornøyd.

Kanskje legen kan vurdere å skrive ut Finasterid, men da må du lese deg opp på det også og potensielle bivirkninger og vurdere risiko. Er du ferdig med pubertet, f.eks. mye kropphår som kan tyde på det? Ville ikke startet for tidlig på Finasterid hvis du ikke er ferdig utviklet, noe en lege selvfølgelig må vurdere sammen med alt annet.

Sist redigert:

Nye svar

Nye tråder

Forumstatistikk

Tråder
451
Medlemmer
1.620
Siste medlem
SånnPasse86
Topp