• Velkommen!

    Hårtapsnett er en nettside laget for å spre informasjon om hårtap, hårtransplantasjon og behandlinger av hårtap.

    Still spørsmål i forumet og bruk artiklene våre for å finne svar på det du lurer på om hårtap!

Bilder Erfaring med Dr. Koray Erdogan - Istanbul

Pettter88

Meldem
Sa de noe om hvor mange grafts du har tilgjengelig ?
Jeg hadde totalt 7000 donorgrafts. Så jeg har 3000 til å dekke en evt måne. Jeg tror det skal holde greit. Et problem som kan oppstå er hvis hårtapet skulle spre seg lengre ned på sidene av hodet.. Dvs at jeg går mot NW6. Da sliter jeg.
 
Sist redigert:

Finasteride

Supermoderator
Du nevner at du ble tilbudt PRP som kompensasjon for at sjåfør ikke møtte opp. Du skrev bl.a. at det ble smurt over hodebunnen. Skal ikke dette inn med sprøyte? Eller bare misforstod jeg?

Ser endel donorhår er hentet litt utenfor det trygge donorområdet, noe som er veldig fristende for mange FUE leger. Men du er ganske sikker på at du aldri vil nå et høyere nivå en NW6 om du ikke hadde gjort noe med hårtapet?
 

Pettter88

Meldem
Jo det stemmer. Enda et bevis på hvor fort man glemmer. Det var PRP sprøyte første dagen. Retter det opp nå

Jeg vet jo ikke sikkert hva jeg ender som. Men iforhold til hårtapmønsteret mitt er det etter min mening lite sannsynlig. Og når jeg ser på gamlinger nå (80+) så er jo nesten alle NW5+
 

Finasteride

Supermoderator
En NW6 har forholdsvis stort donorområde iforhold til en NW7 så da tror jeg ikke det har så mye å si om legen gikk litt utenfor donorområdet. På generelt grunnlag er det veldig greit å vite hvordan hårtapet vil utvikle seg (familiehistorikk) for å avgjøre om man er en kandidat for hårtransplantasjon eller ikke. DUPA (Diffuse Unpatterned Alopecia) er eksempel på en type hårtap hvor hårtransplantasjon er nesten helt uaktuelt.
 

Pettter88

Meldem
Dagene etter operasjonen.

De to-tre første dagene etter operasjonen var verst da jeg fortsatt følte meg «sårbar». Hodet gjorde fortsatt litt vondt, og jeg prøvde å holde hodet mest mulig i ro. Spesielt med tanke på at hårsekkene sitter ordentlig fast etter tre dager. I denne perioden hovnet både pannen og øynene mine relativt mye opp. Donorområdet er fortsatt ømt. Og det har medført at jeg våkner lett om natten. Det skulle bare mangle at det er ømt ettersom jeg totalt har fjernet 30 cm² med hud fra dette området. Jeg låste meg selv inne og har ikke satt en fot ut av døra.

Etter 6-7 dager begynte skorpene på donorområdet å løsne og etter 8 dager var de fleste borte. Jeg hjalp til med litt rolig gnikking over skorpene. Klarte bare ikke å la dem være helt i fred. Dessuten klør donorområdet noe veldig! På mottakerområdet begynte skorpene å løsne etter 7 dager. Og nå etter 10 dager er det meste borte.
I denne perioden tok jeg på meg hatt og gikk noen få turer ut, men passet veldig på at jeg ikke skulle møte på noen kjente. Det er kun nederst på donorområdet at man kan se noen røde prikker, så det hadde heller ikke vært krise. Nå etter ti dager, tør jeg endelig vise meg ute uten hatt, så lenge det er litt på kvelden og ikke så mye lys. Da synes faktisk ikke rødheten så godt.

Ut ifra det jeg kan se nå ser det ut som at tettheten kommer til å bli veldig god. Så jeg er veldig spent.
På det ene bilde ser det ut som at jeg har en helt blank måne. Dette skyldes lyset og vinkelen. Som dere kan se på før-bildene så er jeg tynn der, men det er nok av hår likevel. Jeg innser nå at jeg burde nok ventet et år med å ta operasjonen før å følge utviklingen av hårtapet litt nøyere og for å være mer sikker på at det har stabilisert seg. Dette vil kanskje komme å bite meg i ræva. Vi får se...
 

Vedlegg

Sist redigert:

Finasteride

Supermoderator
Takk for oppdateringen. Ser veldig bra ut. Hvis du blir fornøyd vet du jo hvor du skal gå hvis kronen trenger mer hår. Man vil jo leve mens man er ung, og ikke vente helt til man er helt skallet før man tar en HT. Dessuten, om man var helt skallet så ville det blitt mer dramatisk for venner å se forandringen. Du har brukt 4000 grafts på å dekke er stort område, og har fortsatt 3000. Og tettheten er viktigst fremme. Jeg ville ikke beskymret meg for mye på utviklingen videre. Hårtapmønsteret går ofte i arv i familier så man vet ca. hva man kan forvente.
 

Sagen

Nytt Medlem
Føyer meg til rekken av takksigelser: Takk for at du orker å legge ut så detaljert om operasjonen og turen din. Det hjelper veldig, og er sannsynligvis avgjørende for at også jeg tar turen til Koray Erdogan.

Ett spørsmål: Tilbød de noen form for nedbetaling, eller må du betale alt i ett beløp?

Igjen: Takk!
 

Pettter88

Meldem
Føyer meg til rekken av takksigelser: Takk for at du orker å legge ut så detaljert om operasjonen og turen din. Det hjelper veldig, og er sannsynligvis avgjørende for at også jeg tar turen til Koray Erdogan.

Ett spørsmål: Tilbød de noen form for nedbetaling, eller må du betale alt i ett beløp?

Igjen: Takk!
Jo bare hyggelig! Jeg vet at det er veldig tidkrevende å lete gjennom forum for å finne den informasjonen man ønsker. Så jeg håper jeg kan hjelpe folk med å ta gode beslutninger og spesielt fjerne frykten for å dra utenlands for å ta operasjon. Jeg mener det er viktig å forberede seg godt før en slik operasjon. På en måte er ikke operasjonen spesielt ille i seg selv, men det er mye man før tenke igjennom og forberede seg på. Jeg trodde jeg var forberedt, men tydligvis ikke godt nok. Mulig jeg kun så det jeg ville se, ettersom valget/ønsket av å ta en HT også er følelsesladet. Det skal også sies at klinikken sender ut en brosjyre med en del info noen uker før operasjoen. Denne fikk ikke jeg.

Nei jeg tror ikke de tilbyr nedbetaling. Da ville de nok ha nevnt det da jeg slet med å skaffe euro i kontanter før operasjonen. Ser heller ingenting på nettsidene deres.

Send meg en mld om du velger klinikken, så skal jeg spesifisere hva som er viktig å passe på
 
Sist redigert:

Tempo78

Nytt Medlem
Glimrende og grundig beskrevet dette ! Jeg er litt skeptisk til at de faktisk gjør dette svart, synes også Dr.Koray kjørte for mange pasienter per dag. Følte du at tilstedeværelsen til Dr.Koray var mangelfull?
 

Pettter88

Meldem
Veldig fint at du nevner dette Tempo78. Om tilstedeværelsen hans var mangelfull? Både ja og nei. Han er en veldig karasmatisk type, så det er veldig lett å like han. Det var betryggende at han tok seg av det de viktigste aktivitetene i løpet av operasjonen, selvom jeg skulle ønske han deltok på litt mer. Og når han først var hos meg følte at han var veldig tilstedeværende og behandlet meg som et menneske og ikke en kunde på et rullebånd. Jeg var litt skeptisk på forhånd når jeg fikk vite at han ikke skulle delta så mye. Men samtidig så er ryktet hans ekstremt vitkig i denne bransjen, så jeg tror ikke han vil la noen amatør-leger ødelegge dette for han. Jeg spurte forskjellige leger på teamet mitt indirekte hvor lenge de hadde jobbet her. Og ingen var mindre enn to år her (flere hade jobbet på andre klinikker før), noe som jeg tror er tilstrekkelig for å gjøre en god jobb.

Men ja, dette er faktisk en faktor jeg kommer til å ta i betraktning til min neste operasjon. Yielden fra denne operasjonen vil være avgjørende.
 
Sist redigert:

Tempo78

Nytt Medlem
Takker for et godt svar, karismatisk er en ting, men om han ikke klarer å ta imot kritikk så blir det litt verre (ref episoden med franskmannen). Ellers synes jeg klinikken høres veldig bra ut og om jeg velger å ta en operasjon så ligger nok denne klinikken høyt på listen. Håper du fortsetter å poste i denne tråden, veldig spent på resultatet dit og håper det blir fantastisk bra ! :)
 

Pettter88

Meldem
1 måned post-op

Da har det gått ca en måned siden operasjonen. De fleste transplanterte hårene har falt ut tror jeg. Etter å ha sammenlignet med et bilde fra et år siden ser det ut som at hårtape har stoppet opp. Trolig grunnet finasteridee. Selve midtpunktet på månen er like full som den alltid har vært.

Noe jeg la merke til før de transplanterte hårene falt ut, var at orginale hår står jevnt med fall i samme retning, mens de transplanterte hårene minner mer om kjønnshår. Mer kaos enn jeg hadde forestilt meg. Men får man litt lengde på håret så går det nok greit. Kamera mitt klarte dessverre ikke å ta bilde av dette.

Allerede etter to uker syntes jeg at mye av rødheten var borte. Men det er fortsatt en svakrødhet over hele området. To cm inn på hårlinjen er det relativt rødt. Det begynner å danne seg en del kviser og tette porer i hele området, men spesielt i hårlinjen. Det område der skorpene falt av sist er også det området som er mest berørt. Jeg har prøvd å finne informasjon om dette og det er visst ikke så uvanlig. Det kommer ofte av hår som er fanget under huden og prøver å komme seg fri, dette skaper en betennelse, men hårene kommer seg fri til slutt. Noen som vet noe mer om dette? Jeg dro likevel til en vanlig lege igår, og han var redd dette kunne utvikle seg til eksem, så han ga meg en krem som jeg skal bruke i fire uker. :confused:

Det verste er likevel at mottakerområdet klør veldig! Jeg har ikke kjøpt noe lindrende, men det kan kanskje være en idé å sjekke opp. Eksemkremen skulle visst hjelpe litt. Jeg klarer ikke å unngå og klø. Håper ikke dette får store konsekvenser

Ingen bekjente har lagt merke til dette så vidt jeg vet. Dessuten går jeg mye med caps.
 

Vedlegg

Sist redigert:

Jens86

Administrator
Nice og grundig update som vanlig! Har ingen tips til ingrodde hår o_O Men det går seg sikkert til :)

Hvordan har familien reagert på at du tok hårtransplantasjon?
 

Pettter88

Meldem
Familien min var veldig forståelsesfull. De visste ikke så mye om HT, så spesielt pappa leste seg opp for å eventuelt komme med nyttige innspill. De prøvde å komme med forskjellige perspektiver på saken, uten å prøve og snakke meg ut av det. Så de har egentlig støttet meg hele veien. (Om det er interessant så vil jeg si at jeg kommer fra en ganske vanlig middelklasse familie.)

Jeg nevnte forresten dette til min bestevenninne her om dagen. Hun sa "Oi, kult!" og var veldig åpen for slike behandlinger, hvis det er det som må til for at vi skal føle oss bedre. Ikke noe negativitet i reaksjonen hennes i det hele tatt. Så det er kanskje ikke så flaut å gjøre sånne inngrep i våre dager... Men selvfølgelig så er det stor variasjon i hvor forståelsesfulle folk er. Jeg for min del er redd for å bli gjenkjent som "Han med hårtransplantasjon"
 

hotshot

Nytt Medlem
Takk for en detaljert beskrivelse av opplevelsen. I tiden rett etter en transplantasjon kan man være veldig sårbar, og fort dele for mye med venner og bekjente. Dette gjorde jeg, og det slo tilbake på meg senere. Nå ti år senere er jeg han som tok hårtransplantasjon, og "alle" vet.

Jeg har vurdert Erdogan i lang tid nå, og må ta en operasjon innen kort tid. Jeg har tatt to tidligere, og har mistet en del hår bak transplantene. Så begynner å bli synlig nå. Angrer egentlig ikke på operasjonene, for jeg har jo hårlinjen der den alltid har vært.

Takk for tipset om pengene og betaling, så man unngår skatt..
 

Topp