• Velkommen!

    Hårtapsnett er en nettside laget for å spre informasjon om hårtap, hårtransplantasjon og behandlinger av hårtap.

    Still spørsmål i forumet og bruk artiklene våre for å finne svar på det du lurer på om hårtap!

Bilder Erfaring med Dr. Koray Erdogan - Istanbul

Finasteride

Supermoderator
Takk for ditt innspill hotshot.

En tidligere arbeidskollega hadde også tatt HT. Det var først når han fikk seg ny jobb at han ble referert til han med HT, når han ble diskutert i ettertid. Selv om folk kan være veldig forståelsesfulle kan ting fort endre seg når du ikke er tilstede. Derfor er det viktig, hvertfall for meg, at en HT ikke synes. At det blir så naturlig at det ikke merkes. I og med at det alltid er en viss risiko for at ting kan gå galt har jeg avventet det hele. På den annen side, å vente til man blir helt skallet vil bare gjøre det lettere å merke.
 

Pettter88

Meldem
Takk for en detaljert beskrivelse av opplevelsen. I tiden rett etter en transplantasjon kan man være veldig sårbar, og fort dele for mye med venner og bekjente. Dette gjorde jeg, og det slo tilbake på meg senere. Nå ti år senere er jeg han som tok hårtransplantasjon, og "alle" vet.

Jeg har vurdert Erdogan i lang tid nå, og må ta en operasjon innen kort tid. Jeg har tatt to tidligere, og har mistet en del hår bak transplantene. Så begynner å bli synlig nå. Angrer egentlig ikke på operasjonene, for jeg har jo hårlinjen der den alltid har vært.

Takk for tipset om pengene og betaling, så man unngår skatt..
Det var akkurat det jeg er redd for. Så det er godt å vite at man bør holde kjeft. Selvom jeg til tider har lyst til å si det. Jeg er egentlig ganske heldig med at hårlinjen min har holdt seg, slik at man ikke vil legge merke til at jeg har tatt HT.

Når det gjelder betaling, så må du enten ta med pengene cash fra Norge. Eller sende dem med Western Union. Så kan du få en av sjåførene til å kjøre til å kjøre deg til en Western Union i Istanbul og ta ut pengene der.
 

Pettter88

Meldem
To måneder post-op

Tiden går og godt er det. Blir bare mer og mer spent ettersom ukene går.
Ikke noe nytt har skjedd siden sist. Hodebunnen er fortsatt rød. Spesielt i hårlinjen der tettheten er størst. Jeg får litt kviser både i og over donorområdet. Mottakerområdet klør fortsatt ganske mye. Så jeg begynte å smøre meg med Aloe vera gel morgen og kveld for ca en måned siden, uten at jeg helt har sett den store effekten. Det virker også som at opplevde et lite shock loss. Fordi jeg har inntrykk av at mine tynne områder har blitt tjukkere nå enn hva de var for en måned siden.

Det er såpass rødt at jeg føler jeg må gå med caps. De gangene caps ikke egner seg. Som f.eks når jeg må ha på dress. Så drysser jeg toppik på mottakerområdet, og får det til å legge seg på hodebunnen. Og vips så er det ingen som legger merke til det. Dette funker når jeg har 1 cm hår. Var senest en igår som så et bilde av meg fra da jeg var 18år med full manke. Og at jeg burde spare til langt hår igjen, siden jeg verken har fått viker eller blitt tynn i håret, kommenterte han.
 

Vedlegg

Sist redigert:

Pettter88

Meldem


Jeg har lest at man kan være rød opptil 4-5 måneder. Det kommer ann på hudtypen din. Men jeg trodde det skulle vært mindre rødt på denne tiden.. :confused: Mitt inntrykk av det jeg har lest på forum er at jo større ttetthet man har, jo mer rødt blir det. Dette bildet er 12 uker post-op av en annen pasient som har vært hos samme lege med like omfattende behandling.
 
Sist redigert:

Pettter88

Meldem
3 måneder post-op

Etter 3 måneder vet jeg ikke helt hvordan jeg ligger ann. Jeg tror ikke det har vært noen særlig vekst enda. Jeg har alltid hatt små tynne hår i det mest utsatte området, så det vil være vanskelig for meg å se når det begynner å blomstre. Håret mitt er 1 cm.

Området er fortsatt veldig rødt og det klær veldig fortsatt. Det ser ikke ut som at alovera gelen har hatt noen effekt. I tilegg har jeg hatt veldig mye små sår/skorper i den ene viken, som er den samme jeg alltid har slitt med. Jeg vet ikke helt hvor de kommer fra. Jeg klarer ikke å la vær å ta på hodebunnen, kjenne og klø litt, men jeg behandler ikke dette området noe annerledes enn resten.

Det er først fra nå av at jeg tør å bruke minox . Jeg skal gjøre et lite eksperiment ved å kun bruke det på et lite området, så får vi se om det har noen effekt.
 

Vedlegg

Sist redigert:

Finasteride

Supermoderator
Du sier du alltid har slitt med skorper i den ene viken. Snakker vi da om "alltid" etter post-op? I såfall, har du hørt med legen om dette? Er det vanlig?

Ellers takk for oppdateringen, alltid spennende å høre nytt fra den kanten.
 

Pettter88

Meldem
Jeg var kanskje litt utydelig når det gjaldt sårene. Den viken jeg har mye skorper på å er den viken der jeg alltid har fått mest kviser og der skorpene fra operasjonen falt av sist. Itillegg til kviser, fylles også noen av porene med "kompakt kvisesaft" som jeg har hatt en tendens til å pelle på.Skorpene kom først for 1-2 uke siden om jeg ikke tar feil

Etter å ha blitt litt mer oppmerksom på meg selv, merker jeg at tar og kjenner på dette området mye mer enn av jeg egentlig er klar over. Jeg tror dette er skylden.
 
Sist redigert:

Pettter88

Meldem
4 måneder post-op

Jeg merker endelig at det begynner å komme litt hår. Men fortsatt relativt få
Vanskelig å legge merke til på bildene ettersom kamera mitt er litt for dårlig. Gleder meg til å følge veksten frem mot jul. Jeg har begynt å la håret gro, så på bildene er håret nå ca 2 cm langt.

Det er lett å merke hvilke hår som er transplanterte. De er grovere og tjukkere (og mørkere i mitt tilfelle) enn de orginale hårene, så jeg både ser og merker forskjell. I tillegg har flere av disse hårene en "knekk" et eller annet sted, slik de kjennes litt ut som kjønnshår.

Jeg begynner å bli rimelig lei av å vente på at håret skal gro ut. Jeg har liksom satt livet mitt på vent ettersom jeg går lite ut av huset og unngår sosiale sammenkommester der det er upassende med caps. Jeg håper jeg slipper å ta flere opersjoner på en god stund. Veldig glad jeg flyttet mange grafts når jeg først gjorde dette.

Jeg droppet eksperimentet mitt med minox kun på den ene siden av hodet ettersom mottakerområdet mitt fortsatt er såpass rødt. Ønsker ikke å iritere hodetbunnen mer enn nødvendig. Det jeg tror skiller min rødhet fra andre, er som dere kanskje ser på bildet, at min rødthet består av mange prikker istedenfor en jevn rødhet. Det ser ut som at det ca er like mange prikker som grafts. Noen som har sett flere tilfeller av dette?
 

Vedlegg

Sist redigert:

Pettter88

Meldem
5 måneder post-op

Veksten er for alvor i gang. Det er deilig å se! Men det er fortsatt mye å hente. Håret mitt er nå ca 3 cm

Ellers er det ikke så mye nytt å melde. Det klør fortsatt litt, mulig det nå kommer av at nye hår som bryter gjennom huden. Mottakerområdet er fortsatt rødt. Ved å style håreet, og spe på med litt toppik, både i hår og hodebunn vil et fåtall klare å se at jeg er tynn.

Jeg ser også fordelen av å ha orginale hår der man transplanterer hår, det gjør at de transplanterte hårene følger de orginale hårenes vinkel/fall og ser mer naturlig ut. Jeg vet ikke hvorfor, men jeg er ihvertfall veldig takknemlig for at hårtapmønsteret mitt har etterlatt meg en del ekstra hår akkurat i hårlinjen langs vikene.Dette gjør at jeg selv sliter veldig med å se hvilke hår som er transplanterte. Kun en hårsekk klarer jeg tydelig å se. Her er det brukt en dobbel-graft helt ytterst, noe som er fy-fy.
 

Vedlegg

Sist redigert:

Tempo78

Nytt Medlem
Takk for oppdatering! Det ser ut som det begynner å komme seg dette her, veldig spent å se hvordan dette blir etter 9-12 mnd. En ting som skremmer meg med din operasjon er hvor lenge mottakerområdet er rødt. Vanlige sår bruker uvanlig lang tid på å gro hos meg ellers på kroppen så jeg ser for meg at jeg oppleve noe lignende som deg.

Fortsett med de gode oppdateringene og lykke til videre, tror dette blir bra til slutt
 

Pettter88

Meldem
6 måneder post-op

Tiden går fort. Og etter hva jeg har lest på andre forum bør de aller fleste graftsene ha begynt å gro nå og, samtidig som jeg skal kunne se 50-60% av det totale visuelle resultatet. Jeg ser forbedringer, likevel har jeg vært veldig stressa i julen. Fordi jeg hadde forventet bedre resultater per dags dato og jeg er engstlig for det totale resultatet. Man ser fortsatt lett skallen igjennom hårene. Mer enn hva jeg har sett på bildet til andre HT. I tillegg begynner å lure på om jeg faktisk blir tynnere på kronen

Når håret er nyvasket kan jeg faktisk gå uten toppik og kun et fåtall vil trolig tenke at jeg er tynn i håret. Hvis jeg har brukt voks og det har gått en dag uten hårvask synes jeg ikke resultatet er noe bedre enn hva det var før jeg tok HT. Derfor har jeg vært stresset. Et lyspunkt er likevel at det har sluttet å klø.

Jeg både ser og kjenner at det jevnt over er blitt mer hår i det tynne området. Men jeg har som sagt ikke inntrykk av at det visuelle er så mye bedre enn før jeg tok HT. Men det er nok det. Når jeg ser tettheten helt nede ved hårroten så er det relativt tett til en transplantasjon å være. Inntrykket forsterkes også av at områdene rundt mottakerområdene har veldig tett med hår. Nå vet jeg ikke hvor mye shock loss jeg hadde. Jeg hadde jo også beregnet den nye tettheten på bakgrunn av å beholde alle de orginale hårene.

Jeg ser i dokumentasjonen jeg fikk at 1800 grafts ble plassert i frontal line som dekker ca 40 cm2 --> 45 grafts/cm2 . Det føles det helt ærlig ikke som. Luggen kjennes like tjukk/tynn som den var før HT. Og her hadde jeg mye hår fra før av! Når veksten er ferdig bør dette gi en tilnærmet full tetthet. Likevel ser jeg at hårlinjen min er mye tettere langs hårroten enn hva jeg ser på mange andre HT bilder. Samtidig er jeg litt tvilende til at alle graftsene kan ha overlevd. Men jeg får bare gi det mer tid. Jeg ser fortsatt nye grafts poppe frem. Ettersom jeg liker å ha i 4-5 cm lenge. Vil jeg ikke se det fulle resultatet før 10 måneder ca.

Resterende 2200 grafts ble brukt til å dekke 80 cm2 --> 27,5 grafts/cm2.
Dette virker innafor. Hvis bare 50% av resultatet synes nå, tilsvarer det at jeg skulle hatt 15 grafts/cm2 . For hårene er jevnt fordelt men man ser lett igjennom når jeg styler det oppover. Jeg har troen på at dette blir viseult bra nok.

Dette ble en lang post. Litt av dette blir som en dagbok for meg. Forhåpentligvis kan det være til hjelp for andre. Håret er ca 4 cm lang på bildene. Noen av bildene er tatt med mobil, andre med kamera. Jeg ser at jeg bør ta bilder av tørt hår i sollys, og vått hår gredd bakover med kamera. Det skal sies at håret ser bedre ut på bildene enn hva jeg ser i speilet. Samtidig så ser ikke tettheten like bra ut når jeg styler håret, "sveisen" på bildene er den som skjuler hårtapet best. Nå ser jeg viktigheten av godt kamera, gods lys og at dette er likt hver gang for å få godt sammenligningsgrunnlag.
 

Vedlegg

Sist redigert:

Pettter88

Meldem
Jeg legger ved flere bilder. Jeg sliter fortsatt med å finne optimale lysforhold. Jeg ser på bildene nå at hårlinjen min er veldig bra sammenlignet med andre HT, du ser hud bare en 0,5 cm inn bak hårlinjen. Når det gjelder toppen, så er det jevnt men ikke tett, det samme gjelder templene mine der det skulle vært veldig god tetthet. Jeg har nok kanskje vært for kritisk til resultatet, men det skal sies at det ser tynnere ut når man ser det in real life.
 

Vedlegg

M

Mr. Lotion

Ser jo veldig bra ut dette :). Tror ikke man kan vente seg like mye tetthet som det orginale håret som var der tidligere i og med at donorhårene er tykkere. Og det sier seg selv at man er nødt til å ha litt mellomrom mellom donorhårene for at man skal ha nok til å fylle det tapte området. Har selv tatt to behandlinger. Hadde ikke så store forhåpninger om at resultatet skulle bli 100% perfekt. Men må si at jeg er mer fornøyd enn det jeg hadde regnet med.
 

Pettter88

Meldem
Beklager sen update. Jeg reiser så mye med jobben nå at jeg har ikke orket å styre med dette nå. Jeg har tatt bilder ved 7 måneder post-op. Og jeg regner med å poste dette samtidig med 8 måneder post-op om to uker =)
Det stemmer som du sier Mr. Lotion, tettheten blir ikke den samme som før. Jeg hadde for store forventninger til operasjonen. Så jeg er ikke helt fornøyd per dags dato. Jeg skal skrive litt grundigere om forventninger om to uker. Ellers tror jeg hårtransplantasjon kan være til stor hjelp for mange. Men vær obs på at veldig få leger har tatt en transplantasjon selv.
 

Pettter88

Meldem
7 måneder post-op

Denne posten ble skrevet etter 7 måneder, men postet etter 8 måneder, grunnet mye å gjøre på jobb.

Tiden går og jeg nærmer meg 8 månedersgrensen, da man typisk skal kunne se 90% av resultatet.
Jeg må innrømme at jeg på nåværende tidspunkt er litt skuffet. Håret mitt er nå 5 cm langt, men fortsatt kan man fint se hdebunnen min igjennom håret når jeg er utendørs
Jeg hadde virkelig håpet at ved hjelp av så mange grafts så ville det bli skjult. Det er fortsatt et "gap" mellom håret på midten og den fyldige hårlinjen min. Luggen føles heller ikke noe tjukkere. Håret minner egentlig ganske mye om håret jeg hadde i perioden før operasjonen.
Resultatet ser kanskje bra ut på bildene som er tatt ovenifra, sånn var det før operasjonen også. Problemet er at jeg ikke er interessert i å gå med luggen rett, jeg vil style det mer opp og til siden, og da blir hodebunnen veldig synlig. Hva har gått galt?

De to mest opplagte grunnene til at resultatet ikke ble som jeg hadde forestilt meg er 1. Lav yield og 2. Shock loss
1. Lav yield?
Jeg har tenkt mye på dette. Er det vanlig? Var det min skyld? Er det fordi jeg begynte å trene for tidlig? Er det fordi jeg har klødd meg for mye på mottakerområdet? Er det fordi at det ble transplantert så mange hår på en gang?

2. Shock Loss
Eller skyldes det som tilsynelatende er lav yield at jeg har hatt mer shock loss enn jeg hadde forestilt meg og at de transplanterte hårene bare har erstattet de orginale?

Jeg har tenkt mye på dette. Men samtidig innser at jeg må la det gå litt mer tid før jeg konkluderer, slik at alle de nye hårene får vokse ut til samme lengde som resterende hår først. Fortsatt ser jeg et og annet nye hår poppe fram, selv på dette tidspunktet.

Var forventningene mine som var urealistiske i forhold til hva en transpalntasjon kan utgjøre? Jeg skrev i mitt første innlegg at jeg var for optimistisk til resultatet. Og det var jeg nok. Innerst inne hadde jeg et håp om at jeg skulle få en like bra manke som da jeg var 20år. For andre som tenker det samme. Det er bare å glemme!
Dr Erdogan operer 4 pasianter om dagen, noen med 1 operasjonsdag og noen med 2 dager. Det resulterer i ca 750 pasienter årlig. Likevel legges det typisk ut før- og etterbilder av pasienter en gang i uka. Det vil si ca de 10% beste resultatene. Dette er trolig de pasientene med best yield, lavt shock loss og en del hår fra før av. Jeg visste egentlig dette på forhånd, men man ser det man vil se.
Når jeg ser nærmere etter på før og etter bildene, så er hodebunnen også synlig på noen av disse pasientene, men jeg tenkte ikke noe over det da jeg så dem før operasjonen, jeg tenkte at det så bra nok ut. Det igjen bør vel bety at andre ikke tenker noe over det når de ser håret mitt ovenifra heller..


Som jeg har skrevet tidlgiere så var målet med dene operasjonen at jeg vil føle at jeg ser meg selv når jeg ser i speilet. Og det kan jeg gjøre nå. Så ved å la håret tykkne seg litt mer til nå de neste månedene, så tror jeg det vil vedvare en stund.
 

Vedlegg

Topp