• Velkommen!

    Hårtapsnett er en nettside laget for å spre informasjon om hårtap, hårtransplantasjon og behandlinger av hårtap.

    Still spørsmål i forumet og bruk artiklene våre for å finne svar på det du lurer på om hårtap!

Erfaring med Poseidon

megdabare

Nytt Medlem
Etter å ha lest mye positivt og negativt om Poseidon, så har jeg tatt steget og gjennomført en operasjon hos de i går. Har fått et inntrykk at det er flere som er negative enn positive når jeg har lest på særlig et annet forum (som det nå ser ut som det ikke er mulig å registrere seg på lenger, hartap.net), men har tenkt som så at folk er forskjellige og kanskje har urealistiske forventninger og oppfatninger. Har kun kjent til HT noen få måneder og følte det tryggest å foreta dette i Norge.

Personellet var veldig hyggelig og det var ei som hadde legeutdannelse og norsk godkjenning for å praktisere i Norge (plakaten hang på operasjonssalen) som behandlet meg. Underveis spøkte den greske legen og hjelper mye, noe jeg satte pris på iallefall.

For min del var det nok mer smerte enn jeg trodde, det skyldtes først og fremst anestien (en rekke sprøytestikk i hodet) og at det av og til kjentes når det ble tatt/satt hår (ble bedt om å si ifra når jeg fikk smerte). Det ble en god del stikk totalt. Å ha hodet ned i "hullet" på stolen var ikke den beste opplevelsen pga litt slitsomt å puste, men det gikk helt OK.

Ser at Poseidon blir kritisert for å ta betalt per hår, men nå ser de ut til å ta så mange hår som mulig innenfor tidsrammen 9-15. Mener at de sa at de fikk 2.500 (eller er det 1.500?) donorhår, jeg hadde visstnok noe hårstyrke eller lignende som var over snittet. Har litt viker, men på forhånd var det avtalt med de som konsulterte meg å ta kronen denne gang (noe jeg hadde stusset litt på, for mente hårtapet mitt var lenger frem mot ansiktet enn bakover - jeg tenkte at kronen da kanskje også gjaldt lenger frem og glemte det hele). Viker tar jeg senere om nødvendig. Legen spurte meg på operasjonsbordet og når jeg nevnte kronen som del av det hun skulle ta, så sa hun at det var mer lenger frem, noe jeg likte godt å høre hun bekrefte. Betalte først i pausen. Prisen var 45.000 inkl. Hydracell (de fortalte ikke så mye om det og var ikke helt sikker på hva det var - annet enn at det skulle være positivt for å begrense hårtap ).

Lunsjen var på slaget 12 og fikk burger/pommes frites som jeg hadde bestilt på forhånd. Det var inkludert i prisen (kunne velge blandt en stor meny, med alt fra salat til fisk/burger. Maten var lunken av en eller annen grunn, men gjorde seg med påfyll!

Behandlingen var ferdig rundt 15:15.

Jeg skjønner ikke hvordan noen kunne gått på jobb neste dag slik det noen steder er presentert. Jeg har iallefall en del størknet blod fra donorområet og skal helst ikke vaske noe særlig før i morgen og da kun donorområdet. Da hadde det blitt rimelig håpløst å vise seg på jobb, særlig når man også skal spraye nye håret hvert 40 minutt de første 3 dagene... Er først og fremst donorområdet hvor det er synlig at jeg har tatt HT, tok ikke alt håret på toppen. Om man jobber hjemmeifra slik som meg, så går det uansett OK, jeg kan holde meg passiv en stund fremover. 2 uker til jeg kan bruke lue. Vanskelig å sove for å unngå at nye håret kommer nær pute.

Det blir spennende fremover iallefall. Jeg har tatt bilder selv fra dagen før operasjon og dagen etter. Får se om jeg legger de ut etter hvert.
 

Finasteride

Supermoderator
megdabare skrev:
Betalte først i pausen. Prisen var 45.000 inkl. Hydracell (de fortalte ikke så mye om det og var ikke helt sikker på hva det var - annet enn at det skulle være positivt for å begrense hårtap).
Trodde Hydracell (Acell) var gratis i en testfase, mulig denne var over da. Betalte i pausen? Kan du spesifisere det? Er det ikke greit å få betale før behandling starter eller etter man er ferdig? Hva om man ikke er i stand til å betale 45.000 fra lommen, vil da alle donorhår være tatt ut men ikke bli satt inn? Er ikke noe i veien å betale per hår istedenfor graft, men da bør prisen være noe lavere per hår enn per graft.

Post gjerne før og etter bilder. Lykke til de neste 9 månedene med hårveksten. Hvilke forventninger har du?
 

Arothen

Nytt Medlem
Jeg gleder meg til å høre mer fra deg. Forresten kan du også spesifisere hva slags medikamenter du har med å gjøre nå? Alt fra det du smører på og det du skal ta. Svakhet selv med Sten fra Poseidon og han mener jeg skal betale 47000 kr. Tenkte å ta sveisen min foran.. Er 25 år gammel og tørr rett og slett ikke å stå ute i lyset. Skal lage en tråd selv om en ukes tid samt bilder.
 

Jens86

Administrator
Velkommen til forumet @megdabare og @Arothen ! Dette blir spennende å følge med på, håper dere begge blir fornøyde. Legg ut bilder! :)
 

Viker1987

Nytt Medlem
Hei, og grattis! Håper dere blir fornøyde! Har selv også vært hos Poseidon for en konsultasjon for en tid tilbake siden, tror det var 3mnd siden. Gikk hovedsaklig for å bare se hva skepsisen egentlig har gått i, har lest så mye rart om Poseidon klinikken og ville oppleve folka der selv. Det var Sten Thure Eriksen som tok meg imot, og han viste meg en svært innøvd presentasjon av hva de driver med, og hvor mye gladere jeg kom til å bli i megselv med litt påfyll i vikene. Med linjer som "det er deilig å stå opp om morgenen å dra hånda gjennom håret, hæ!" osv.. Rett og slett kleint. Jeg sa på forhånd at jeg kun var der for å sjekke, men det betydde ikke at han ikke prøvde seg på at de plutselig hadde en kansellasjon den påfallende lørdagen og at jeg burde slå til med det samme. Vi prata også om fin og minox , men han mente at ettersom det ikke så ut til at jeg kom til å ha noe mer hårtap (noe som er totalt feil, begynner jeg ikke på fin asap så kommer dette til å fortsette), så var det bare å kjøre på. Jeg syns alt virka så utrolig påtatt, og veldig uprofft, og etter å ha fulgt en på forumet her som hadde dårlige resultater + å ha sett Storm Pedersen også, så setter jeg ikke min lit til disse folka her. Det er som fyren på forumet her sa, (husker ikke navnet i farta) dette her er penger i forsetet, velværet ditt i baksetet. Jeg HÅPER selvfølgelig at dette her blir dritbra for deg da, @megdabare , krysser fingra for at Poseidon kanskje blir bedre og bedre. Tenkte bare å dele mine tanker om Poseidon, ikke meninga å være party pooper her!
 

Finasteride

Supermoderator
Er det noen av dere som vurderer en hårtransplantasjon som har sett noen episoder av The Bald Truth. Har dere besøkt flere klinikker før dere tok/tar et valg?
 

megdabare

Nytt Medlem
Litt merkelig å ta betalt først i pausen ja, jeg måtte til og med si ifra om det selv når pausen kom. Kanskje det har noe med at man skal være sikker på at man kan fullføre en transplantasjon før man tar betalt?

Jeg har ikke peiling på pris per graft eller hår, siden jeg ikke har vært mange steder. Men hvis man tar betalt per graft, så blir det kanskje ikke så tilpasset eksisterende hår? Skulle tro at det er billigere å flytte en graft enn enkelthår, hvis man ser på tiden som brukes.

Det er sikkert en haug med "småting" jeg kunne kommentert om klinikken, men det samme kunne jeg om håndtverkere. Vanskelig å bli 100% fornøyd. Det viktigste blir resultatet.

Jeg var tilbake på klinikken fredag for å vaske håret første gang, hadde fått tilbud om dette på operasjonsdagen. Det var betryggende. Ble tilbudt en prøveshampo av assistenten når jeg spurte om hva shampo jeg burde bruke, men endte opp med å kjøpe en flaske av han ene. Trolig den dyreste shampo jeg har kjøpt i hele mitt liv, visstnok en type som selges hos frisører og som kunne brukes i stedet for barneshampo. Tror han nok solgte inn den mer enn det er grunnlag for, jeg er ikke særlig glad i salgssnakk som lover gull og grønne skoger. Men jeg ville gjerne slippe å dra innom apoteket med hodet slik det var. Bortsett fra denne, så tar jeg ikke noe annet mot hårtap (har aldri prøvd noe før heller, hverken tabletter, spray eller noe).

Jeg har ikke merket noe særlig kløe og har ikke mistet noen hår såvidt jeg har merket enda (på dag 5/6 nå). Har også vært ekstremt forsiktig. Har forventninger om at det blir langt mindre bart på toppen, det kan bare bli bedre enn det var slik jeg ser det. Klipper meg alltid kort (maks 12 mm), så kan ikke skjule det så veldig, men da tar det vel også kortere tid før alt er jevnt.

Jeg har oppfattet det slik at det er to personer (rike sådanne) som driver firmaet (hvorav en er egentlig frisør/stylist - min første konsultasjon var med han andre) og at han ene eller begge tok en slik HT i utlandet. Han ble såpass fornøyd at han ville ha dette til Norge og klarte ta med deg de 2-3 dyktigste hit. Således har egentlig ikke hva disse to sier så mye å si, det er legene som gjør jobben og som du avtaler de viktige tingene med.
 

Arothen

Nytt Medlem
Godt å høre. Er glad jeg ikke skal bli operert av selveste sten. Skal nå til en siste konsultasjon neste uke før operasjon. Skal legge ut bilder selv... Gud jeg gruer meg haha
 

Ulrik

Meldem
Hei @megdabare!

Hvor mange hår fikk du totalt for 45.000 kroner? En kamerat av meg måtte betale 25.000 for knappe 500 hår inkl. Hydracell (som visstnok skulle være gratis). Han er rimelig forbannet akkurat nå. Kan ikke si at resultatet er veldig bra nå 6-7 måneder etter behandlingen. Han skulle skrive en kort oppsummering som jeg kunne poste her.
 

Ulrik

Meldem
Med fare for å gjenta meg selv, så må jeg si til alle de som vurderer å gjennomføre en hårtransplantasjon om å holde seg langt unna Poseidon Klinikken. En kamerat av meg, se post over, gjennomførte behandling der. Jeg er ikke imponert! Og det kan jeg garantere at kameraten min ikke er heller.

Han nevnte at han skulle skrive en vurdering her inne, men akkurat nå venter han på tilbakemelding fra klinikken på en forespørsel til dem. Han sa at han ikke ønsket å skrive noe før han fikk svar fra dem. Men det ser ikke ut til at de vil svare på e-post noe mer en svært kortfattet. Han har purret to-tre ganger den siste halvannen uken uten å få svar.

Det eneste han fikk til svar da han klaget på at Hydracell ikke hadde vist resultat, og at det burde være noen garanti knyttet til en så dyr behandling, spesielt når de går så høyt ut og bruker ord som "vaksine" og "garanti", var at det dessverre ikke da virket for han. Det var alt de skrev. Etter det har de ikke besvart. Han betalte 25.000 kroner for visstnok en andregangsbehandling på sknappe 500 hår, og der Hydracell skulle være gratis. Jeg har iallfall fått bekreftet det jeg etterhvert fryktet om klinikken, og jeg skal absolutt ikke sette min fot der.

Jeg har bare vært i kontakt med dem via e-post, og så vidt snakket med de to gutta som styrer der. Christian og Sten. De virker hyggelige nok, men de er vel som selgere flest - ønsket om å tjene penger brenner sterkt!

Håper han tar seg tid til å skrive en detaljert siden jeg ikke føler jeg bør gjøre det eller kan nok om saken. Han sa at han ville vente og se hva klinikken foretok seg overfor han før han gikk ut med historien. Jeg føler det likevel er ekstremt viktig å få dette fram slik at ikke flere går i samme fellen. Dessverre da jeg håpet at Poseidon skulle kunne levere bra resultat i tillegg til å være en seriøs klinikk som holder ordet sitt siden det markedsfører seg selv så sterkt med dette. Det har ikke gjort det enklere for meg å gjennomføre en behandling. Jeg hadde tanker om å få det gjort i Norge siden det gjerne ville vært det enkleste, men nå etter å lest så mye negativt i tillegg til å se det med egne øyne, så drar jeg utenlands. Hvilken klinikk jeg ender opp på, vet jeg ikke, men mye kan tyde på at jeg drar til Belgia.

Det oppfordrer jeg alle andre som ønsker en god transplantasjon å gjøre også. Enten det blir Belgia eller Canada eller hva det skulle være. Kanskje en dag kan vi få noen gode og seriøse aktører på markedet i Norge også, men det gjenstår å se.
 

megdabare

Nytt Medlem
Går bra her, mistet mye av håret som ble transplantert slik som var forventet etter en stund. Jeg har ikke fått sammenlignet bilder før og etter enda. Det er gått under 4 måneder så langt. Skal oppdatere straks jeg har fått sammenlignet.
 

megdabare

Nytt Medlem
Da har jeg lagt ut noen bilder. To sett med før og etter.
Først ett før, så ett etter. Så ett før, så ett etter.

Jeg har lagt merke til at kameravinkel har utrolig mye å si. Bare litt forskjell i lys eller vinkel vil kunne snu helt opp på hvordan ting ser ut. Når jeg først tok bilde, så virket det kanskje 40% bedre enn før, men det var før jeg fant de bildene over som var mer like i vinkel. Mulig jeg har 10% bedre enn før, hvis man virkelig legger godviljen til. Må sies at jeg på etter-bildene (med blå genser) har lenger hår enn før bildene, så kan være det bidrar positivt.

Videre har jeg litt paste og litt mer fett i håret på etter-bildene, som muligens kan gjøre at hårene sitter mer fast og at det blir litt dårligere illustrert/dekket.

Operasjonen min gikk mye ut på månepartiet på hver side av toppen og litt bak, ikke noe viker.

Konklusjon


Jeg vil si at konklusjonen er at jeg føler det som kanskje 10% bedre. Før jeg fikk "riktig" vinkel var jeg litt mer fornøyd. Men dette viser iallefall at jeg i første omgang nok ikke har fått så mye valuta for pengene. Jeg skal kontakte hårklinikken og se om de vil tilby seg nytt forsøk, pengene tilbake eller om de kan vise bilder som tydelig beviser bedring som mitt kamera ikke klarer fange opp.

Kort tid etter operasjon var jeg langt mer positiv enn jeg har nå, men det var nok bare de planta hårene som gjorde det.

Er det verdt det? Det tror jeg egentlig ikke, men vi får se om klinikken kan korrigere og gjøre det bedre. Event. refundere pengene. Jeg skal rapportere her hva de sier. For alt jeg husker var det noe med lite skrift på garantien jeg ikke husker nå. Jeg fikk også den hårkuren på kjøpet.
 

Finasteride

Supermoderator
Har du bilder fra selve operasjonen (regner med Poseidon tar bilder av pasientene sine). Dette for å se hvilke områder som ble behandlet (ser du har skrevet det i teksten, men et bilde ville vært litt lettere å sett på).

Når du har såpass mye hår som du har (selv om du vil miste dette etterhvert om du ikke tar Finasterid ) så burde legen etter min mening ha fokusert mer på tetthet, hadde ønsket å sett ett tettere resultat.

Men en liten forbedring kan jeg se, men det var sparsommelige 1500 hår som ble donert, eller 1500 grafts?
 

Topp