• Velkommen!

Hårtapsnett er en nettside laget for å spre informasjon om hårtap, hårtransplantasjon og behandlinger av hårtap.

Still spørsmål i forumet og bruk artiklene våre for å finne svar på det du lurer på om hårtap!

Finasterid actavis vs finasterid propecia

AlbertRaiceu

Nytt Medlem
Hei, hva er forskjellen mellom actives og propecia ? jeg bruker nå Finasterid Actives men det jeg har sett og lest fra nettet er at de fleste bruker propecia for hårvekst... funker Finasterid actives det samme som Finasterid propecia?

om785

Moderator
Virkestoffet er det samme, legene skriver ut actavis siden det er billigere, mens propecia kan fort koste par hundre lapper i måneden. Spiller ingen rolle hvilken du tar, du får samme effekt, forskjellen er i pris og at du ikke trenger å dele opp pillene som ved actavis,

RoligFiske13

Nytt Medlem
Jeg begynte nå å ta fin actavis som prevensjon for hårtap . Ser ikke tegn til mannlig arvelig håravfall enda men begynte nettopp å ta fin fordi jeg ser jeg mister så sykt mye hår i dusjen og det har gjort meg stressa lenge (er 22 snart 23) faren min ble også skalla ung. Holder det får meg å ta 1.25 altså en pille delt på 4. 3 ganger i uka ?

RoligFiske13

Nytt Medlem
Jeg begynte nå å ta fin actavis som prevensjon for hårtap. Ser ikke tegn til mannlig arvelig håravfall enda men begynte nettopp å ta fin fordi jeg ser jeg mister så sykt mye hår i dusjen og det har gjort meg stressa lenge (er 22 snart 23) faren min ble også skalla ung. Holder det får meg å ta 1.25 altså en pille delt på 4. 1 gang i uka ?

om785

Moderator
Jeg begynte nå å ta fin actavis som prevensjon for hårtap. Ser ikke tegn til mannlig arvelig håravfall enda men begynte nettopp å ta fin fordi jeg ser jeg mister så sykt mye hår i dusjen og det har gjort meg stressa lenge (er 22 snart 23) faren min ble også skalla ung. Holder det får meg å ta 1.25 altså en pille delt på 4. 3 ganger i uka ?
Det er normalt å miste 100-200 hårstrå hverdag. Du bør utelukke hudsykdommer før du begynner med finasteride. Om du ikke viser tegn til arvelig hårtap bør du ikke ta «prevantive medisiner». Husk at du tukler med hormonene dine med finasteride og det er risiko for permanente bivirikninger selvom den er lav. Stress kan også føre til mer hårtap og håret går også i en syklus. Gjør din egen research men ikke ta medisiner du ikke har behov for, en hudlege og vanlig lege kan enkelt utelukke om hårtapet ditt er genetisk eller kommer av andre årsaker. Når du starter med finasteride og minoxidil vil du også merke økt hårtap, det pga shedding fasen.

RoligFiske13

Nytt Medlem
Det er normalt å miste 100-200 hårstrå hverdag. Du bør utelukke hudsykdommer før du begynner med finasteride. Om du ikke viser tegn til arvelig hårtap bør du ikke ta «prevantive medisiner». Husk at du tukler med hormonene dine med finasteride og det er risiko for permanente bivirikninger selvom den er lav. Stress kan også føre til mer hårtap og håret går også i en syklus. Gjør din egen research men ikke ta medisiner du ikke har behov for, en hudlege og vanlig lege kan enkelt utelukke om hårtapet ditt er genetisk eller kommer av andre årsaker. Når du starter med finasteride og minoxidil vil du også merke økt hårtap, det pga shedding fasen.
Men vil jeg ikke kunne hoppe over denne «shedding» fasen hvis jeg begynner nå tidlig. I og med at man shedder allerede døde hår som er affektert av dht . Har nå merket at jeg har fått mye mer hår på resten av kroppen nå også noe som skjer av dht. Merker også at jeg har klødd mye i hodebunnen det siste året. Ligger kanskje 80 hår i vasken når jeg tørker håret. Fattern mista håret i ung alder. Er det virkelig så dumt av meg å gjøre ? Setter pris på svar sjef.

om785

Moderator
Men vil jeg ikke kunne hoppe over denne «shedding» fasen hvis jeg begynner nå tidlig. I og med at man shedder allerede døde hår som er affektert av dht. Har nå merket at jeg har fått mye mer hår på resten av kroppen nå også noe som skjer av dht. Merker også at jeg har klødd mye i hodebunnen det siste året. Ligger kanskje 80 hår i vasken når jeg tørker håret. Fattern mista håret i ung alder. Er det virkelig så dumt av meg å gjøre ? Setter pris på svar sjef.
Jeg vet ikke om du kan hoppe over shedding fasen, men det er normalt at det skjer. Noen opplever også at hårtapet blir verre og ikke bli bedre når de starter med medisiner. Det er vanskelig å si om du vil ha likt hårtaps mønster som faren din, eller hvordan håret ditt vil se ut om par år.

Mitt råd vil være å ikke ta medisiner om du ikke har påvist genetisk hårtap, det er meningsløst å sitte å ta tabletter med potensielt alvorlige bivirknings risiko når du ikke har behov for det. Du sier også at du klør en del i hodebunnen, en del hodebunns sykdommer kan føre til hårtap også. Du bør oppsøke en hudlege. Noen hudleger har også kamera som de kan sjekke hodebunnen din med og se hvordan det ligger an med hårsekkene etc.

Dette er ikke reklame men Martin Enger i Oslo kan anbefales, dyktig hudlege som har lang erfaring med behandling av hårtap. Vært litt i media også. Prisene hans ser jeg har blitt litt høye sammenlignet med par år tilbake, men verdt et besøk etter min mening. Om du går til en rimeligere hudlege så sjekk om vedkommede har kamera til å titte på hårsekkene dine også. Mange hårtransplantasjon klinikker har samme utstyr.

RoligFiske13

Nytt Medlem
Men vil jeg ikke kunne hoppe over denne «shedding» fasen hvis jeg begynner nå tidlig. I og med at man shedder allerede døde hår som er affektert av dht. Har nå merket at jeg har fått mye mer hår på resten av kroppen nå også noe som skjer av dht. Merker også at jeg har klødd mye i hodebunnen det siste året. Ligger kanskje 80 hår i vasken når jeg tørker håret. Fattern mista håret i ung alder. Er det virkelig så dumt av meg å gjøre ? Setter pris på svar sjef.
Jeg vet ikke om du kan hoppe over shedding fasen, men det er normalt at det skjer. Noen opplever også at hårtapet blir verre og ikke bli bedre når de starter med medisiner. Det er vanskelig å si om du vil ha likt hårtaps mønster som faren din, eller hvordan håret ditt vil se ut om par år.

Mitt råd vil være å ikke ta medisiner om du ikke har påvist genetisk hårtap, det er meningsløst å sitte å ta tabletter med potensielt alvorlige bivirknings risiko når du ikke har behov for det. Du sier også at du klør en del i hodebunnen, en del hodebunns sykdommer kan føre til hårtap også. Du bør oppsøke en hudlege. Noen hudleger har også kamera som de kan sjekke hodebunnen din med og se hvordan det ligger an med hårsekkene etc.

Dette er ikke reklame men Martin Enger i Oslo kan anbefales, dyktig hudlege som har lang erfaring med behandling av hårtap. Vært litt i media også. Prisene hans ser jeg har blitt litt høye sammenlignet med par år tilbake, men verdt et besøk etter min mening. Om du går til en rimeligere hudlege så sjekk om vedkommede har kamera til å titte på hårsekkene dine også. Mange hårtransplantasjon klinikker har samme utstyr.
Er det slik at når de ser på disse hårsekkene kan de se om jeg har hårtap eller ikke ? Eller er det til og med slik at de kan se når jeg vil begynne å miste håret også? Tror jeg gjør dette faktisk. Så kan jeg endelig få ro i sjela. Tenker på dette jævla hårtap greiene hver eneste dag. Spesielt med tanke på at jeg er en naturlig nw2. Håret mitt er tykt men bygget opp av mange tynne hår.
Er redd for å gå i den kjente fellen av å begynne på finasterid for sent. Jeg vet jo at jeg vil begynne på finasterid før eller senere.

om785

Moderator
Er det slik at når de ser på disse hårsekkene kan de se om jeg har hårtap eller ikke ? Eller er det til og med slik at de kan se når jeg vil begynne å miste håret også? Tror jeg gjør dette faktisk. Så kan jeg endelig få ro i sjela. Tenker på dette jævla hårtap greiene hver eneste dag. Spesielt med tanke på at jeg er en naturlig nw2. Håret mitt er tykt men bygget opp av mange tynne hår.
Er redd for å gå i den kjente fellen av å begynne på finasterid for sent. Jeg vet jo at jeg vil begynne på finasterid før eller senere.
Litt usikker, men de kan ihvertfall se hvilken fase hårsekkene er i og om de er svake/Sterke. Så kan man ta en helhetlig vurdering derfra. Det er ingen som kan forutse når du vil miste håret eller ikke, det er genetisk. Viktigste er at du ikke tar forhasta valg rundt medisiner og operasjoner. Hårtapet til faren din og familiemedlemmer er kun en indikasjon på hvordan du potensielt kan miste håret, det er ingen garanti at du selv blir skalla eller har samme hårtaps mønster.

RoligFiske13

Nytt Medlem
Hvor mye koster vil denne saken kost omtrentlig a ? Og hvor lang ventetid er det? Jeg er forresten helt sikker på at jeg vil begynne med finasterid når håret begynner å falle ut. Derfor jeg litt hastig begynte med det nå.

om785

Moderator
Hvor mye koster vil denne saken kost omtrentlig a ? Og hvor lang ventetid er det? Jeg er forresten helt sikker på at jeg vil begynne med finasterid når håret begynner å falle ut. Derfor jeg litt hastig begynte med det nå.
Er en del av konsultasjonen, han jobber på oslo hudlegesenter. Ring og hør om han har den før du booker time, mulig ting har endret seg. Var der for par år siden hos han. Den tid kosta det 1100 kr

om785

Moderator
Fikk bivirkninger av topical? Hvilkene bivirkninger ? Tok du proscar eller actavis?
Jeg tok topical, som er krem varianten du smører på hodet. Det er ikke tabletter, usikker på hvilken av dem den inneholder men virkestoffet er det samme. Kjøpte fra «Hims». Fikk ereksjonsproblemer

RoligFiske13

Nytt Medlem
Hørt det går over av seg selv etter hvert. Hvorfor ønsket du ikke prøve pille versjon? Føler jeg blir skremt vekk av å prøve finasterid av alle disse skrekk historiene

om785

Moderator
Hørt det går over av seg selv etter hvert. Hvorfor ønsket du ikke prøve pille versjon? Føler jeg blir skremt vekk av å prøve finasterid av alle disse skrekk historiene
Var mindre risiko for bivirkninger med krem varianten, så jeg forsøkte det først. Så nå dropper jeg piller.

Zhivago

Meldem
Alltid start med piller. Det er mye enklere i lengden. Husk at de aller færreste får bivirkninger. Bivirkninger rapportert på nettet er sterkt overrapportert. Bivirkningene (dersom du skulle vært en av de virkelig få som får det) er ikke permanente (ingen forskning viser at de er permanentenår man slutter på medisinen så øker DHT tilbake til normale nivåer).

Finasteride (og Dutasteride) i krem/gel går også ut i blodstrømmen din og ut i kroppen din. Om du får bivirkninger av piller men ikke av krem/gel så er det "nocebo" og sitter kun i hodet ditt.

Topp