• Velkommen!

Hårtapsnett er en nettside laget for å spre informasjon om hårtap, hårtransplantasjon og behandlinger av hårtap.

Still spørsmål i forumet og bruk artiklene våre for å finne svar på det du lurer på om hårtap!

Finasterid - Intertermittent dosering

Sphynx

Nytt Medlem
Hei!

Jeg har fått resept på Finasterid 5 mg, og følger denne instruksjonen fra legen:

Dosering og bruk: – Finasterid 5 mg tabletter: Del hver tablett i fire, og ta en kvart tablett fem dager i uken.

Dette gir en ukentlig dose på 6,25 mg, daglig dose på 0,89 mg.
Etter å ha gjort litt research på dosering og effekt, har jeg sett mange som argumenterer for lavere daglig dosering – jeg har sett flere veldig like versjoner av det bilde her:

1761375885607.png

Målet mitt er å få best mulig effekt på hårtap , samtidig som jeg minimerer risikoen for bivirkninger.

Jeg har forstått at halveringstiden i blodet og hvor lenge finasterid forblir i huden ikke er det samme, og at det er varigheten i huden som er det viktigste for effekten.

Derfor vurderer jeg disse alternativene:
A) 1,25 mg tre dager i uken – mandag, onsdag og fredag. Dette gir en totaldose på 3,75 mg per uke og daglig gjennomsnitlig dosering på 0,536 mg.

B) 1,25 mg annenhver dag - Mandag, Onsdag, Fredag, Søndag, Tirsdag, Torsdag, Lørdag - Repeat. Dette gir en totaldose på 4,375 mg per uke og daglig gjennomsnitlig dosering på 0,625 mg.

Er det noen her som har erfaring med lignende intermittent dosering? Har dette vært diskutert i en annen tråd, så beklager gjentakelsen – men jeg ville gjerne høre andres synspunkter.

Takk på forhånd!

Vedlegg

Dette er veldig individuelt, så du må bare teste ut selv - det kommer an på hvor aggressivt håravfallet ditt er, og hvor sensitiv du er overfor bivirkninger for DHT -hemmere. Noen trenger større dose enn andre for god effekt på hårtap. Men vet at i noen asiatiske land så bruker man 0.5mg Fin som standard daglig dose. Å ta en 1/4 Proscar annenhver eller hver 3. dag blir jo omtrent tilsvarende.

Hvis du får problemer med bivirkninger, kan du dele Proscar-tabletten i 8 deler, og prøve en 1/8 tablett annenhver dag. Selv på den lave dosen (= ca. 0.3mg daglig i gjennomsnitt), så hadde jeg minimalt med "shedding" og ingen stikking/kløe i hodebunnen (typisk tegn på "aktivt" arvelig håravfall). På en såpass lav dose, så forsvant også bivirkningene veldig kjapt.

For min del måtte jeg bytte til Dutasterid. Imens andre får betydlige bivirkninger på Dut, men ingen på Fin. Man må bare prøve det ut.

Lykke til.

Sphynx

Nytt Medlem
Dette er veldig individuelt, så du må bare teste ut selv - det kommer an på hvor aggressivt håravfallet ditt er, og hvor sensitiv du er overfor bivirkninger for DHT-hemmere. Noen trenger større dose enn andre for god effekt på hårtap. Men vet at i noen asiatiske land så bruker man 0.5mg Fin som standard daglig dose. Å ta en 1/4 Proscar annenhver eller hver 3. dag blir jo omtrent tilsvarende.

Hvis du får problemer med bivirkninger, kan du dele Proscar-tabletten i 8 deler, og prøve en 1/8 tablett annenhver dag. Selv på den lave dosen (= ca. 0.3mg daglig i gjennomsnitt), så hadde jeg minimalt med "shedding" og ingen stikking/kløe i hodebunnen (typisk tegn på "aktivt" arvelig håravfall). På en såpass lav dose, så forsvant også bivirkningene veldig kjapt.

For min del måtte jeg bytte til Dutasterid. Imens andre får betydlige bivirkninger på Dut, men ingen på Fin. Man må bare prøve det ut.

Lykke til.
Takk for svaret! Jeg har nå brukt 1,25 mg fin tre ganger i uken i cirka tre uker, kombinert med minoksidil . Det virker som hårtapet har økt litt i denne perioden, noe jeg forstår kan være helt normalt som en del av «shedding»-fasen i starten. Jeg har ikke merket noen bivirkninger ellers, så jeg fortsetter med samme dosering foreløpig.

Igjen, takk for at du tok deg tid til å svare – det setter jeg pris på.

Takk for svaret! Jeg har nå brukt 1,25 mg fin tre ganger i uken i cirka tre uker, kombinert med minoksidil. Det virker som hårtapet har økt litt i denne perioden, noe jeg forstår kan være helt normalt som en del av «shedding»-fasen i starten. Jeg har ikke merket noen bivirkninger ellers, så jeg fortsetter med samme dosering foreløpig.

Igjen, takk for at du tok deg tid til å svare – det setter jeg pris på.
Shedding hører med de første månedene, men det kommer tilbake igjen..sterkere og bedre. Dutasterid spesielt gav meg MYE shedding. Hvis du ikke har merket noen bivirkninger så langt, så tror jeg du kan senke skuldrene.

Jeg tok Finasterid med lav dose i 4 måneder, og deretter gikk over til Dutasterid for 6 måneders siden.
Jeg var nylig på besøk hos mine foreldre for første gang på 1.5 måned, og de lurte på om jeg hadde gjort noe med håret eller tatt hårtransplantasjon. Det fungerer, men tar tid.. :)

Topp