• Velkommen!

Hårtapsnett er en nettside laget for å spre informasjon om hårtap, hårtransplantasjon og behandlinger av hårtap.

Still spørsmål i forumet og bruk artiklene våre for å finne svar på det du lurer på om hårtap!

Frykt i forumet

Bubba

Nytt Medlem
Hei!

Jeg er ikke den mest aktive brukeren her, men leser ofte innlegg uten å delta.

Noe jeg legger merke til ofte, er hvor mye FUD (frykt, usikkerhet og tvil) som spres – spesielt når det gjelder mindre klinikker. Jeg har blant annet sett skarp kritikk av enkelte mindre klinikker i Oslo-området, som Statera og en annen aktør, der konklusjonen virker å være at man bør styre unna. Samtidig ser jeg tråder med gode resultater fra mindre klinikker her i Norge.

Derfor er jeg nysgjerrig på hva dere egentlig tenker. Hva er deres genuine tanker og erfaringer med klinikker i Norge?

om785

Moderator
Jeg skal forsøke å holde det kortfattet og nøytralt.
Målet er at folk tar et gjennomtenkt valg og unngår å la seg operere av behandlere uten tilstrekkelig kompetanse og erfaring. Som med all kirurgi, finnes det ulike nivåer av erfaring og metoder. Klinikker vil alltid hevde at de har høy kompetanse, men innen hårtransplantasjoner i Norge ser man gjentatte feil som går igjen hos klinikkene som påvirker resultatet til pasientene.

Vanlige feil inkluderer:
  1. Uttak av hårsekker fra områder utenfor «safe zones».
  2. Feil håndtering av hårsekkene under uttak, noe som fører til høy transeksjonsrate (hårsekkene dør).
  3. Overhøsting av donorområdet, som resulterer i tydelige arr og permanent skade, noe som hindrer pasienten i å operere seg mer en 1 gang, og fører til svært kostbare reoperasjoner.
  4. Feil vinkel og plassering av hårsekkene, ofte i en unaturlig retning, noe som gir et kunstig resultat.
  5. Fremtidig planlegging og områder som behandles, feks kroner/månen som behandles hvor pasienten er svært ung, og generelt aggressiv bruk av grafts uten å ta hensyn til fremtidig hårtap.
Selv om noen pasienter er fornøyde og anser sine resultater som "gode", betyr ikke det nødvendigvis at resultatet er objektivt godt. De fleste klinikker klarer å transplantere hårsekker slik at det oppstår noe vekst, men hovedproblemene ligger i overlevelsesraten til graftene, vinkelen på det transplanterte håret og hvordan donorområdet etterlates for eventuelle fremtidige operasjoner. Mange lavpris klinikker utfører uttak av opptil 4000 grafts, vel vitende om at kun 2000–3000 av disse sannsynligvis vil overleve prosessen med høsting og implantering på grunn av deres metodevalg. Som pasient risikerer du dermed å miste verdifulle fremtidige grafts på grunn av klinikkens ineffektive fremgangsmåte.

Jeg anbefaler alle som vurderer å operere om å sette seg litt inn i selve prosedyren og sammenligne resultater hos ulike klinikker. De aller fleste kan ta hårsekker ut og implantere dem, men ikke alle kan ivareta donorområdet ditt, plassere hårsekkene i riktig vinkler og planlegge for fremtidige hårtap.

Målet med inngrepet bør være å bruke minst mulig grafts og gi best mulig resultat. Altså skape illiusjonen av tettheten ved bruk av færrest mulig grafts og plassere dem i riktig vinkler. Det klarer ikke lav pris klinikker å produsere. Men om man er klar over dette og allikevel ønsker å operere seg hos en aktør, så respekterer jeg valget. Det viktigste er at man ikke hopper ut i en operasjon uten å sette seg inn i risikoen og prosedyren.

cman

Aktivt Medlem
Jeg er (foreløpig) fornøyd med resultatet jeg har fått, vektet opp mot pris (y)

Og som du sikkert har lest her, så er det noen som mener at det ikke er riktig. Vel, dem om det! Noen mener også at man må tømme kontoen for å bli fornøyd, der er jeg uenig!

Hårtransplantasjon kan også for mange være noe man i utgangspunktet ikke ønsker å diskutere åpent om i det vide og brede. Det er derfor problematisk at når folk først velger og dele sine subjektive erfaringer, så er det noen som på død og liv må hakke på de.

Er selvfølgelig lov å være uenig, men det er også selvfølgelig lov til å bruke hjernen sin før man tastero_O

Når alt kommer til alt, så er det hva slags forventninger man har og hva slags ønsker man har for seg selv og sitt hode .

Jeg var så og si helt skallet og har fått tilbake store deler av håret mitt til en overkommelig pris. Derfor er jeg fornøyd (y)

Sist redigert:

Topp