• Velkommen!

Hårtapsnett er en nettside laget for å spre informasjon om hårtap, hårtransplantasjon og behandlinger av hårtap.

Still spørsmål i forumet og bruk artiklene våre for å finne svar på det du lurer på om hårtap!

Gode spørsmål (igjen) om Recrea Forte

Reven

Nytt Medlem
Hei ny mann på forumet i midten av 30 årene! :p

Den siste tiden har jeg mistet mye hår og fått store viker grunnet medisinsk bruk av testosteron (= økt DHT produksjon).
Luggen har også blitt noe tynnere og jeg ser at det er mer spredning ved hårfestet.
Jeg skal til legen om en uke og be om Finasterid .

Mine spørsmål er om Recrea Forte :

1. Kan RF smøres direkte på vikene, altså de nakne områdene i håp om gjenvekst, eller kun langs hårkanten?

2. Er smøremiddelet usynlig (bortsett fra initierende hårtap ) slik at det kan påføres om morgningen før jobb?

3. I tillegg til over disken på apotek står RF også som resept i felleskatalogen (uten oppgitt pris). Mulig å få billigere på resept?

4. Er RF og Finasterid de beste medisinene eller finnes det andre nyere/bedre medisiner? (kommer ikke til å bruke alskens shampo produkter og lignende).

5. Hvis avtale med fastlegen om 5mg tabletter delt i 4 deler, Er 1,25 mg en god dose?

Takknemlig for alle svar.

sicarius

Nytt Medlem
1) Ja. Du har sannsynligvis miniatyriserte hårsekker i vikene hvor du ikke lenger har synlige hår. Disse kan "gjenopplives" ved bruk av minoxidil, men resultatet vil ikke kunne opprettholdes over tid uten bruk av en form for anti-androgen (finasteride feks).
2) Ja. Det er gjennomsiktig, men det har en tendens til å få håret til å se enda tynnere ut etter påføring og tar lang tid før det tørker. Mange foretrekker minoxidil i skumvarianten (fås ikke kjøpt i norge som jeg vet) som følge av dette.
3) Har ingen erfaring med dette. Har selv kjøpt minoxidil på ebay. Der har jeg betalt ca. det samme for et halvt års forbruk inkludert frakt som 1-2 mnd koster i norge. Har imidlertid ikke handlet etter importendringene 1. april så dette må du eventuelt undersøke.
4) Minoxidil, finasteride og ketoconazole (sjampo) er regnet for å være den beste tradisjonelle medisineringen. Minoxidil og finasteride har begge fått påvist effekt gjennom kliniske studier og er godkjent av FDA. Finnes et hav av udokumenterte midler med anekdotiske resultater fra folk på forskjellige forum.
5) Mange går for denne løsningen ettersom det er langt billigere. Det er ingen problem å dosere slik, men mye tyder på at du ikke trenger så stor dose for å oppnå samme effekt (og dermed potensielt reduserer risikoen for bivirkninger).

Vil til slutt sterkt anbefale deg å ta blodprøver før du starter på finasteride. Du vil angre om du skulle være så uheldig at du får (permanente) bivirkninger. Et minimum bør være å få dokumentert hormonnivåer på DHT, testosteron, estrogen, FSH og SHBG.

Lykke til!

Jens86

Administrator
Hei og velkommen :D

1. Kan RF smøres direkte på vikene, altså de nakne områdene i håp om gjenvekst, eller kun langs hårkanten?
Du kan nok dessverre ikke forvente at det popper ut nye hår om du smører Recrea Forte på hårløse områder. Jeg bruker det i hårlinjen.

2. Er smøremiddelet usynlig (bortsett fra initierende hårtap ) slik at det kan påføres om morgningen før jobb?
Jepp, null problem.

3. I tillegg til over disken på apotek står RF også som resept i felleskatalogen (uten oppgitt pris). Mulig å få billigere på resept?
Det har jeg aldri hørt om.

4. Er RF og Finasterid de beste medisinene eller finnes det andre nyere/bedre medisiner? (kommer ikke til å bruke alskens shampo produkter og lignende).
Ja, de er de beste. I tillegg ville jeg brukt Fungoral.

5. Hvis avtale med fastlegen om 5mg tabletter delt i 4 deler, Er 1,25 mg en god dose?
Jepp! Bruker samme selv.

Reven

Nytt Medlem
Takk for svar Jens. Angående svar på spm 1, selv ikke med dermaroller i kombinasjon med RF? Trodde den rolleren kunne gjøre susen. Hvis ikke dritirriterende!! Virker på enkelte bilder at noen som har kombinert FIN og RF har fått hårene tilbake der...

Er bruk av fungoral kun hvis medsene gir glass og tørr hodebunn, eller går man det uansett?

Topp