• Velkommen!

    Hårtapsnett er en nettside laget for å spre informasjon om hårtap, hårtransplantasjon og behandlinger av hårtap.

    Still spørsmål i forumet og bruk artiklene våre for å finne svar på det du lurer på om hårtap!

Hårtap eller ikke?

Tromsø

Nytt Medlem
Hei alle sammen.
Ung mann på 23 år.

Jeg tror personlig at jeg holder på å miste underverket jeg har på hodet. Men, fastlegen, dermatologen (hudlege) og min samboer mener det motsatte. Nå vil jeg høre med dere som virkelig vet hva dere snakker om. Jeg forklart det samme til onlinelege og fikk til svar at OM jeg lider av hårtap er det telogent hårtap.

Copy and paste.

Jeg synes jeg har blitt tynnere i håret og dette engster meg!

Kjønn: Gutt
Alder: 23 år

Hvordan merket jeg det første gangen?

Da må vi nærmere 10 år tilbake I tid. Jeg ble gjort oppmerksom på at det lå masse (veldig masse) små hår ved puten I sengen. (Den gang tenkte jeg ikke noe mer på det.)

Hva med nå I nyere tid?

1. Etter at jeg kom ut av dusjen kunne jeg se gjennom hårene til hodebunnen. (Jeg klarer ikke å huske om det alltid har vært slik.)

2. Når håret er tørt. Jeg kan skimte gjennom hårene til hodebunnen i lyset som henger oppfør vasken.

3. Jeg mister hår både med og uten rot. Med rot da mener jeg at det er noe hvit som henger igjen på enden av håret. Jeg mister også korte hår ca 2cm. Hårlengde I dag mellom 5-7cm. (Vokser MYE på 1mnd)

Når merket jeg til hårtapet?
Første gang for ca 10år siden. Nå i nyere tid merket jeg til dette rundt juletider 2015. Det var da jeg fikk nyss i nummer 1 og 2 i teksten over.

Hva gjorde jeg med dette?

1. Jeg spurte min samboer om hun synes jeg var blitt tynnere i håret (januar 2016.) Det mente hun at jeg ikke var blitt. Ok.

2. Oppsøkt dermatolog for undersøkelse (februar 2016)
Resultat: Hun mente jeg ikke led av arvelig hårtap.

Hva gjorde hun?

Punkt 1. Hun spurte om det var noen i min nærmeste slekt som led av hårtap.

Min bestefar på far side var tynn i håret. (han var 96 år, når dette oppsto er ukjent for meg)
Min far var tynn i håret. 57år (døde av kreft 2013) Var kroppslig veldig tynn, spiste ikke med munnen. Hadde sykdommen i 7 år. Vet ikke hvilke medisiner etc han brukte. Vet at han tok noe som het utblokking. Ble tynn i håret en gang i 50årene.

Min eldre bror: 43 år og ikke tynn i håret.
Onkel 1: Ikke tynn i håret
Onkel 2: 70år Tynn i håret.

MERK: Ingen i slekten på mor-siden er tynn i håret.

Punkt 2. Hun tok en rask titt på håret mitt.

Resultat av undersøkelsen:
Hun mente jeg ikke lider av arvelig hårtap. Hun kunne dessuten ikke se noen sykdommer i hodebunn.


3. Oppsøkt fastlegen (Mars 2016)

Hva gjorde legen:

1. Fortalte meg at det ikke finnes noen medisiner som fungerer godt mot hårtap. Hårtap er vanlig bla bla bla.

2. Undersøkte meg, hva gjorde han?
- Han satt en meter I fra meg å sa at jeg ikke led av hårtap.

- Tok en utrekk test. Resultat: 0 hår
Trengte ikke å bekymre meg


4. Jeg oppsøkte dermatologen på nytt for ny sjekk I slutten av mars måned.

Hva gjorde legen:

1. Så med lys/lupe ned i hodebunnen.
2. Sjekket eventuelle viker.
3. Spurte meg om sykdommer

Resultat: Jeg lider ikke av hårtap. Anbefalte meg å bruke fungoral mot hodebunn.

Hvorfor slår jeg meg ikke til ro med svarene?

Jeg gjentar:
1. Jeg ser tross alt gjennom hårene til hodebunenn i lys.
2. Jeg mister hår med og uten rot. (Lange og korte.)
3. Jeg mener jeg har både tør og fett hår hver-eneste-dag.
4. Kløe/stikking i hodebunn
5 Håret mitt deler seg slik at det blir mellomrom mellom hårene. Her skal det være såpass med hår at det ikke skal være mulig?

Hvor er hårtapet lokalisert?

Midt på selve hodet og bak mot virvel. Vil nesten si at jeg har bred midtskill om jeg greier meg. (Jeg har ikke krøller, men har nå det siste året/årene fått litt svai/sving på hårstråene)

Dusjer hver dag en gang for dag.
- Mister hår I dusjen hver dag ca. I dag telte jeg rundt 12 hår. Men regner meg er litt avvik her.

Shampoo ?
Først en runde fungoral og etter head and shoulder.

Annen informasjon:

- Fikk angst desember 2014
Blir bare bedre og bedre. På det værste kunne jeg ikke gå I butikker. I dag kan jeg selvsagt gjøre det uten problemer.

- Bruker ingen medisiner og aldri brukt.

- Dårlig kosthold. Pizza og mye slik mat. Spiser mellom 1 til 2 gang gjennomsnittlig.

- Tar multivitaminer daglig.

- Jobber med salg over tlf. Lønnes kun på provisjon. Mye stress og mye press. Jobbet der i 4 år.

- Startet med trening for fult I slutten av mai 2016

- Gått til ernæringsfysiolog på eget initiativ. (Mars-Juni) merk: Ikke på legens oppfordring.
Har I den forbindelsen tatt blodprøver som var normal. ( derfor tok ikke fastlegen nye prøver)

Håper jeg har fått med meg alt. Beklager at det ble mye. Det må til om skal få med alt.
 

mlists

Nytt Medlem
Hei
Litt vanskelig å si uten bilder. Du kjenner jo ditt eget hår best og kan du se at området på toppen av hodet er tynnere så er det vel ingen tvil. Alle mister jo hår og hår i dusjen er ikke noe problem i seg selv, da hår må fornyes. Det som betyr noe er hvordan håret ditt faktisk er foran og på kronen.
Hvis det var så ille at du ikke klarte å gå i butikker, så bør du legge det frem for legen på den måten. Det psykologiske spiller jo en stor rolle.
Ta noen og de bilder og sammenlign med bilder av deg selv fra 2-3 år tilbake.
Lykke til!
 

Tromsø

Nytt Medlem
Takk for svar!

"Det som betyr noe er hvordan håret ditt faktisk er foran og påkronen"

Svar: Ingen synlige viker. På kronen er det ikke gjengrodd akkurat. Det har det aldri vært heller. dermatalogen (hårlegen) Må jo ha sett det i så fall når hun studerte der.


Jeg kom over dette innlegget av kongenavtys: http://www.alopeci.info/index.php?threads/hvordan-finne-ut-om-du-lider-av-arvelig-hårtap.637/

Hentet ut fra teksten;

- Hvor mistes håret?

Det er to steder håret kan begynne å mistes når det er snakk om alopeci; på toppen av hodet og i vikene. Hvis du tar en tynn, liten kam og drar først gjennom bakhodet: Vil det da ligge hår igjen i kammen? Hvis svaret er ja, så er det betryggende.

Resultat: Jeg måtte selvsagt prøve dette. JA, jeg mister hår i bakhodet også. (Måtte trippel sjekke at det stemte.)

Spørsmål: Googlet men fant ikke noe klart svar. Hvordan er hårtapet når det skyldes kronisk stress?

På forhånd takk.
 

Tromsø

Nytt Medlem
Telogen effluvium. Hårtapet er diffust (jevnt fordelt over hele hodet) og midlertidig (håret vokser tilbake senere), ifølge Oslo Hudlegesenter.
Takk for svar.

Jeg klarte selvsagt ikke slå meg til ro med svarene jeg fikk fra alle kanter. Jeg ser tross alt meg selv i speilet hver eneste dag..

Jeg var hos en annen dermatalog i dag for ny sjekk. Hun mente at jeg led av Telogen effluvium. ( hun tok til og med utrektest over hele hodet.) Men, siden jeg påsto at jeg var blitt tynnere i håret, dvs fra måneområdet og frem mot frontal (mot pannelugg, led jeg trolig av arvelig hårtap.

Hun mente jeg burde ta bilde av toppen og sammenligne nå fremover. Ett alternativ var at jeg kunne starte med Minoxidil ..

Mulig jeg er dum i hodet men det bør ikke være så vanskelig å finne ut for de om jeg lider av arvelig hårtap, eller om dette kommer som følge av angsten jeg har. Vi lever tross alt i 2016! Er det virkelig så vanskelig og finne ut av dette?

Nå er min plan å bryte kommoden full med diverse medikamenter etc mot dette helvete. Jeg skal dra denne matchen lengere ut en selv gårdagens Karjakin.

Vil det være et dårlig sjakktrekk å droppe Minoxidil og i stedet forsøke å få tak i finasterid ? Hvorfor? Om det viser seg at jeg ikke lider av arvelig hårtap vil jeg ikke risikere at alt håret faller av ved stopp. Tenker videre at en god shampoo og kosttilskudd rettet mot hårtap må være en et godt trekk. Enig? Rett meg gjerne.

Takker for alle svar.
 

Finasteride

Supermoderator
Hvis det er TE, bør du bare stresse ned og fikse kostholdet. Men det virker som du selv mener du har arvelig hårtap, og det er du selv som kjenner deg selv best. Jeg har i den senere tid drevet litt med USB mikroskop, noe du får tak i til noen hundrelapper. Med en slik sak kan du koble den til din Mac/PC, og sjekke hårene dine. Det jeg oppdager er at de hårene som aldri har blitt bedre (dvs, har vært på finasteride siden 2010), er tynnere enn de andre. Om du har mange tynnere hår blandt de terminale (tykke) hårene, eller mange hårsekkgrupper med kun 1 hårstrå istedenfor 2 og 3 i et visst område, så tyder dette mye på arvelig hårtap. Du kan bruke håret i bakhode (over nakke) som en slags referanse, siden du mest sannsynlig har friskt hår der. Jeg vet ikke om dette er noe du vil kaste deg ut i, men det er en ekstra ting du kan gjøre selv. Om du har mye miniatyriserte hår så er DHT ofte årsaken, da hårene krymper før du mister dem for godt. Og er DHT årsaken, så er det Finasterid som vil hjelpe. Når det gjelder TE, så mister du terminale hår, og hårene vil også vokse ut igjen som terminale hår.
 

Tromsø

Nytt Medlem
Hvis det er TE, bør du bare stresse ned og fikse kostholdet. Men det virker som du selv mener du har arvelig hårtap, og det er du selv som kjenner deg selv best. Jeg har i den senere tid drevet litt med USB mikroskop, noe du får tak i til noen hundrelapper. Med en slik sak kan du koble den til din Mac/PC, og sjekke hårene dine. Det jeg oppdager er at de hårene som aldri har blitt bedre (dvs, har vært på finasteride siden 2010), er tynnere enn de andre. Om du har mange tynnere hår blandt de terminale (tykke) hårene, eller mange hårsekkgrupper med kun 1 hårstrå istedenfor 2 og 3 i et visst område, så tyder dette mye på arvelig hårtap. Du kan bruke håret i bakhode (over nakke) som en slags referanse, siden du mest sannsynlig har friskt hår der. Jeg vet ikke om dette er noe du vil kaste deg ut i, men det er en ekstra ting du kan gjøre selv. Om du har mye miniatyriserte hår så er DHT ofte årsaken, da hårene krymper før du mister dem for godt. Og er DHT årsaken, så er det Finasterid som vil hjelpe. Når det gjelder TE, så mister du terminale hår, og hårene vil også vokse ut igjen som terminale hår.
Takk for ditt svar. Dermatologen var rask ute å påsto at det var TE.. Når hun tok hår-testen på meg kom det ikke noen hår til tross for at hun tok testen over hele hodet. Spørsmål: Hvordan er hårtapet i omfang om det er TE? Jeg vil påstå at det hårene jeg mister ser nogen lunde like ut i tykkelsen. Men lengden kan varriere. Har trålet internett men finner ikke noen gode svar. Reffererer til tidligere skriv: For ca 10 år siden våknet jeg til at det lå utrolig mange små hår igjen på puten. (lengden på hårene tenkes omring ca 1-2 cm.) Dette mener jeg ikke har skjedd igjen, da ville jeg merket det.

USB Mikroskop skal jeg lese meg litt opp på.

Jeg ble anbefalt å kjøpe Solary Balansert Mega - B - Stress og den har nå startet på. Shampoo jeg nå har bruker er Cicamed.
Har det noe å si om hodebunnen klør/stikker i forhold til hårtap? For meg virker det logisk at årsaken er at det gror. Starter å klø om så 30 minutter etter jeg kommer ut av dusj. Kløens/stikkingen er verst der midt på hodet. Hva mener du?
 
G

Gjest

Kjenner meg igjen i det du skriver. Er selv også 23 år, og har i noen år lurt på om jeg lider av arvelig hårtap. Har en del hårtap på farssiden, men min far har fortsatt full manke. Startet på recrea forte for ca 2 år siden, med heller dårlig virkning. Holder nå på å trappe ned, og skal etterhvert slutte. Så det kan jeg igrunn ikke anbefale.
Men har etterhvert innsett at det er arvelig hårtap jeg har, da det går i et fast mønster. (Viker, diffus tynning på toppen.) Ellers har jeg jævlig dårlig tro på at det finnes noe som virkelig fungerer, og jeg tenker mer og mer at dette er noe som er HELT naturlig og ikke noe en mann kan gå å bekymre seg over. Man velger selv hvor stort dette "problemet" skal være, og det betyr jo altså så utrolig lite i det store og hele. Men kjenner meg absolutt igjen i engsteligheten din, men det gjelder å bare komme seg over det:) 4mm er RÅTT:))
 

Finasteride

Supermoderator
Det du sier Gjest er jo riktig, men jeg kjenner meg godt igjen i den fortvilende situasjonen å miste håret. Det er valgfriheten, altså det å kunne gro langt hår jeg savner mest. Jeg synes egentlig det er greit å ha kort hår, men noen ganger kunne jeg tenkt meg langt hår. Heldigvis har jeg takket være medisiner sluppet å gå rundt som en flintskallet. Man bør være proaktiv med medisin, for det er de færreste som gror nye hår, de fleste bare stoppet hårtapet.

Det du skal "se etter" er om de nye hårene vokser ut tynnere enn de hårene du mistet. Hvis du merket at du er generelt sett tynnere på hodet kan du med en slikt mikroskop se om hårsekkene er borte eller om de har vokst ut tynnere. Det tar litt tid før håret vokser tilbake etter at du har mistet det, men om du lider av TE, skal disse hårene være like tykke som før. Om du merker at du har mange tynne hårsekker blandt de friske, så er dette et tegn på miniatyriserte hårstrå. Denne prosessen forårsakes av DHT, og da kan du starte behandling med Finasterid.

Jeg kan prøve å ta noen bilder en av dagene for å vise hva man skal se etter. Men om hårene dine er veldig fortynnet vil du gjerne se det i et forstørrelses speil (sminkespeil) også.

Siden du klør etter dusjen, lurer jeg på om det kan være noen av de såpene/shampooene du bruker så irriterer huden din? Du kan prøve å vaske håret kun med vann av og til å se hva som skjer da. Under "Anbefalte produkter" finner du noe som heter Cortaid 1% Hydrokortison som er en flytende lotion. Den kan anbefales mot kløe.
 

Finn93

Meldem
Hei alle sammen.
Ung mann på 23 år.

Jeg tror personlig at jeg holder på å miste underverket jeg har på hodet. Men, fastlegen, dermatologen (hudlege) og min samboer mener det motsatte. Nå vil jeg høre med dere som virkelig vet hva dere snakker om. Jeg forklart det samme til onlinelege og fikk til svar at OM jeg lider av hårtap er det telogent hårtap.

Copy and paste.

Jeg synes jeg har blitt tynnere i håret og dette engster meg!

Kjønn: Gutt
Alder: 23 år

Hvordan merket jeg det første gangen?

Da må vi nærmere 10 år tilbake I tid. Jeg ble gjort oppmerksom på at det lå masse (veldig masse) små hår ved puten I sengen. (Den gang tenkte jeg ikke noe mer på det.)

Hva med nå I nyere tid?

1. Etter at jeg kom ut av dusjen kunne jeg se gjennom hårene til hodebunnen. (Jeg klarer ikke å huske om det alltid har vært slik.)

2. Når håret er tørt. Jeg kan skimte gjennom hårene til hodebunnen i lyset som henger oppfør vasken.

3. Jeg mister hår både med og uten rot. Med rot da mener jeg at det er noe hvit som henger igjen på enden av håret. Jeg mister også korte hår ca 2cm. Hårlengde I dag mellom 5-7cm. (Vokser MYE på 1mnd)

Når merket jeg til hårtapet?
Første gang for ca 10år siden. Nå i nyere tid merket jeg til dette rundt juletider 2015. Det var da jeg fikk nyss i nummer 1 og 2 i teksten over.

Hva gjorde jeg med dette?

1. Jeg spurte min samboer om hun synes jeg var blitt tynnere i håret (januar 2016.) Det mente hun at jeg ikke var blitt. Ok.

2. Oppsøkt dermatolog for undersøkelse (februar 2016)
Resultat: Hun mente jeg ikke led av arvelig hårtap.

Hva gjorde hun?

Punkt 1. Hun spurte om det var noen i min nærmeste slekt som led av hårtap.

Min bestefar på far side var tynn i håret. (han var 96 år, når dette oppsto er ukjent for meg)
Min far var tynn i håret. 57år (døde av kreft 2013) Var kroppslig veldig tynn, spiste ikke med munnen. Hadde sykdommen i 7 år. Vet ikke hvilke medisiner etc han brukte. Vet at han tok noe som het utblokking. Ble tynn i håret en gang i 50årene.

Min eldre bror: 43 år og ikke tynn i håret.
Onkel 1: Ikke tynn i håret
Onkel 2: 70år Tynn i håret.

MERK: Ingen i slekten på mor-siden er tynn i håret.

Punkt 2. Hun tok en rask titt på håret mitt.

Resultat av undersøkelsen:
Hun mente jeg ikke lider av arvelig hårtap. Hun kunne dessuten ikke se noen sykdommer i hodebunn.


3. Oppsøkt fastlegen (Mars 2016)

Hva gjorde legen:

1. Fortalte meg at det ikke finnes noen medisiner som fungerer godt mot hårtap. Hårtap er vanlig bla bla bla.

2. Undersøkte meg, hva gjorde han?
- Han satt en meter I fra meg å sa at jeg ikke led av hårtap.

- Tok en utrekk test. Resultat: 0 hår
Trengte ikke å bekymre meg


4. Jeg oppsøkte dermatologen på nytt for ny sjekk I slutten av mars måned.

Hva gjorde legen:

1. Så med lys/lupe ned i hodebunnen.
2. Sjekket eventuelle viker.
3. Spurte meg om sykdommer

Resultat: Jeg lider ikke av hårtap. Anbefalte meg å bruke fungoral mot hodebunn.

Hvorfor slår jeg meg ikke til ro med svarene?

Jeg gjentar:
1. Jeg ser tross alt gjennom hårene til hodebunenn i lys.
2. Jeg mister hår med og uten rot. (Lange og korte.)
3. Jeg mener jeg har både tør og fett hår hver-eneste-dag.
4. Kløe/stikking i hodebunn
5 Håret mitt deler seg slik at det blir mellomrom mellom hårene. Her skal det være såpass med hår at det ikke skal være mulig?

Hvor er hårtapet lokalisert?

Midt på selve hodet og bak mot virvel. Vil nesten si at jeg har bred midtskill om jeg greier meg. (Jeg har ikke krøller, men har nå det siste året/årene fått litt svai/sving på hårstråene)

Dusjer hver dag en gang for dag.
- Mister hår I dusjen hver dag ca. I dag telte jeg rundt 12 hår. Men regner meg er litt avvik her.

Shampoo?
Først en runde fungoral og etter head and shoulder.

Annen informasjon:

- Fikk angst desember 2014
Blir bare bedre og bedre. På det værste kunne jeg ikke gå I butikker. I dag kan jeg selvsagt gjøre det uten problemer.

- Bruker ingen medisiner og aldri brukt.

- Dårlig kosthold. Pizza og mye slik mat. Spiser mellom 1 til 2 gang gjennomsnittlig.

- Tar multivitaminer daglig.

- Jobber med salg over tlf. Lønnes kun på provisjon. Mye stress og mye press. Jobbet der i 4 år.

- Startet med trening for fult I slutten av mai 2016

- Gått til ernæringsfysiolog på eget initiativ. (Mars-Juni) merk: Ikke på legens oppfordring.
Har I den forbindelsen tatt blodprøver som var normal. ( derfor tok ikke fastlegen nye prøver)

Håper jeg har fått med meg alt. Beklager at det ble mye. Det må til om skal få med alt.

Hei!
Mye av det du skriver om kjenner jeg meg selv i. Nesten som om jeg skulle ha skrevet det selv.
Sjekk at du ikke har D vitamin mangel og at det ikke er noe galt med Binyrene, thyroid nivåene + A vitamin nivåene (ikke overdose på A). Evt noen vaksiner du nylg tok før 2015 (Hepatit A og B) ?

Stress og angst/depression kan føre til hårtap, men hårene kommer som oftest tilbake etter rundt 3 måneders tid.

Merket selv for 2 år siden da jeg var 22 intens kløe i hodebunnen, noen måneder senere ble jeg drastisk tynnere i håret. Tror det er en sammenheng mellom kløen og hårtap/DHT.

Om dette plager deg kan du jo eventuelt prøve Finasterid eller Recrea Forte mot hårtap.
Recrea er reseptfritt.
 
F

Filip Nordvik

Jeg personlig har mistet hår i 5 år (er 27 nå).
En av mine eldre venner anbefalte meg noe som heter "Vivese Senso Duo". Jeg prøvde både sjampo (som jeg brukte nesten hver dag) og oljen (som jeg smøret i håret etter jeg har vasket det og lot det være gjennom natten). Har brukt det i noen uker nå og jeg må si at jeg ser en stor forbedring. Jeg mister mye mindre hår og jeg ser at håret mitt begynner å bli litt tykkere. Viet ikke hvis det er min positiv tenkning men jeg kan se at det dannes nye små hår.

Fra min erfaring kan jeg anbefale Vivese Seno Duo :)
 
F

Filip Nordvik

Hvor lenge har du brukt dette. Har du før og etter bilder? Ifølge en tysk blogg er Vivense Seno Duo ren svindel. Referanse: http://www.monis-blog.com/warnung-v...ittel-test-und-erfahrung-als-betrug-entlarvt/

Nei, jeg har dessverre ingen bilder.
Jeg brukte både sjampo og olje i cirka 4 måneder. Jeg vasket håre med sjampo og etter det påførte jeg oljen og lott den være i håret gjennom natten.
Det første effektene (tykkere, litt mindre håravfall) kom etter de første ukene.
Har ikke spesielt mye erfaring med andre produkter, noen som jeg kjente var fornøyd med Vivese så jeg ga det en sjanse.
 

Finn93

Meldem
Nei, jeg har dessverre ingen bilder.
Jeg brukte både sjampo og olje i cirka 4 måneder. Jeg vasket håre med sjampo og etter det påførte jeg oljen og lott den være i håret gjennom natten.
Det første effektene (tykkere, litt mindre håravfall) kom etter de første ukene.
Har ikke spesielt mye erfaring med andre produkter, noen som jeg kjente var fornøyd med Vivese så jeg ga det en sjanse.
Bruker noe noen andre preparater mot hårtap? piller?
 

Finasteride

Supermoderator
Basert på ny info tror jeg du har Kronisk TE. Hvordan gikk det med trådstarter? Har du utredet dine jernverdier? Hvordan ligger du ann i forhold til stoffskifte, lavt/høyt/normalt ?
 

Topp