• Velkommen!

    Hårtapsnett er en nettside laget for å spre informasjon om hårtap, hårtransplantasjon og behandlinger av hårtap.

    Still spørsmål i forumet og bruk artiklene våre for å finne svar på det du lurer på om hårtap!

Hårtap

Mann25

Nytt Medlem
Hei, lurer fælt på om det er normalt eller om det er flere her inne som opplever forbigående hårtap ? Nærmer meg 2 år forbruk med minoxidil og finasterid . Den siste måneden har jeg opplevd at håret er blitt tynnere og hårfestet har krøpet lenger bak på hodet. Er det noe "nytt" jeg kan prøve? Eller er HT siste utvei?
 

George7

Meldem
Mister du hår med finasteride er RU og Dutasteride det neste å prøve. Visst du er 25 og mister hår selvom du bruker minoksidil og finasteride ville jeg vært forsiktig med å ta transplantasjon da hårtapet må være aggresivt og du vil fortsette å miste hår og må jage hårtapet. Det vil bli dyrt og resultatet begrenset. Hadde jeg vært deg hadde jeg prøvd Dutasteride og sett om det stoppet det.
 
1

1337

Hei! Lurer litt på det samme, Hva er RU? Og ang Dustaride, hvis man bruker det er man garantert å stoppe hårtapet, siden det går på alle delene? Hvis nei, hvorfor ikke?

Få man tak i det på samme måte som fin, altså lege, koster det like lite?
 

Mann25

Nytt Medlem
Hva er RU? Jeg har fått ekstremt mye gjenvekst og tykkere hår av finasterid og minoxidil, men er kun den siste halvannen måneden at det er blitt tynnere. Er dustaride noe å anbefale kontra finasterid?
 

George7

Meldem
RU er mer eksperimentelt. Står en del om det på de internasjonale forumene. Jeg ville gått for dutasteride.

Til 1337: Nei, man er ikke garantert å stoppe hårtapet. Med Finasteride er det 86% sjanse om jeg ikke husker feil for å stoppe hårtapet eller få bedre hår. Altså 86% sjanse for at det ikke blir verre og det er etter 10 år. Så dersom du ikke har prøvd finasteride ville jeg prøvd det i 1-2 år før jeg prøvde dutasteride siden det fungerer for de fleste. Man vil ikke nødvendigvis få dutasteride hos lege da det ikke er godkjent for hårtap, men kun for prostata per i dag. Jeg lurer selv på hvordan jeg skal skaffe det da jeg kunne tenke meg å prøve. Med dutasteride har man 98% sjanse for å beholde håret og større sannsynlighet for å få gjenvekst. Jeg ønsker det primært for å få mest mulig gjenvekst. Det koster litt mer enn finasteride. Si gjerne ifra om du finner en lege som skriver ut eller en nettside man kan bestille det fra.

Til Mann25: Dersom du har fått mye gjenvekst og kun har opplevd hårtap i det siste vil jeg anta det kun er shedding. Personlig hadde jeg prøvd å vente det ut. Dutasteride er visstnok overlegent finasteride både når det gjelder å beholde håret og når det kommer til gjenvekst. Det er derimot vanskeligere å få tak i det. Det er også dyrere og større sjanse for bivirkninger. Men som med finasteride skal bivirkninger opphøre når man slutter på medisinen.
 

Mann25

Nytt Medlem
Jeg håper det kun er shedding! Jens86 mente også at det kanskje kunne være hårsyklus, men er ikke sikker. Tror du fungoral kan hjelpe noe ekstra? Har aldri prøvd det ut
 

George7

Meldem
Ville ventet det ut. Bruker selv fungoral og det er veldig lett å massere det i hodebunn og la det være der i en 5 minutters tid når man dusjer. Jeg bruker det 2-3 dager i uken. Det har vitenskapelig effekt som et mildt anti-androgen, men vil alene ikke være nok til å stoppe hårtap. Det vil være et supplement til finasteride så jeg vil anbefale det da det ikke er noen bieffekter å snakke om og lett å kjøpe på apoteket
 

Mann25

Nytt Medlem
Gikk til innkjøp av fungoral i går, så blir spennende å se om det gir noen god effekt på meg! Bruker nå for første gang de 3 store, så er bare å vente i håp om at det en eller annen gang skal dukke opp en super kur.
 

George7

Meldem
Bør ikke forvente noe synbart resultat av fungoral. Det vil derimot hjelpe finasteride å virke og forsterke effekten noe. Personlig håper jeg at Replicel skal kunne gjøre det håret man fortsatt ar på hodet immunt mot videre tap. Dersom man ikke er Beyond repair da er det lett å ta en hårtransplantasjon uten å måtte tenke på fremtidig tap eller bivirkninger fra finasteride.
 

Mann25

Nytt Medlem
Jeg er forresten veldig usikker på om jeg vil bli helt skallet. Er absolutt ingen i familien hverken på mor eller far siden som er skallet eller tynn i håret! Er vel kun min morfar som er tynn på toppen, men han er 80 år gammel
 

George7

Meldem
Umulig å vite. Genetikk er uforutsigbart. Har selv venner som ikke har noe hårtap i nærmeste familie, men er Norwood 5 i en alder av 26. Jeg håper på det beste, men er forberedt på det verste. Startet heldigvis tidlig på finasteride og tåler bruken så sånn sett er jeg fornøyd. Synes synd på de som ikke kan bruke det da det dessverre er det eneste reelle alternativet dersom man vil behold håret på sikt.
 

Mann25

Nytt Medlem
Men vet du om det er vanlig og periodevis shedde? Var ekstremt fornøyd med håret for en liten stund tilbake! Håper virkelig jeg får tilbake samme fylde og masse som jeg hadde for ca 2-3 mnd siden. Legger ved et bildet av når jeg begynte på fin og minox kontra 1 år i ettertid.
 

Vedlegg

1

1337

Har gått på Fin i 3 måneder, tror jeg har mistet litt mer hår i linja. Derfor jeg lurer på om Dutasteride ville fungert. Men du mener fin må prøves i over år først? Har ikke fått bivirkninger..
 

George7

Meldem
Helt vanlig å Shedde. Noen gjør det og andre ikke, men veldig vanlig. Visst du har fått resultatet i år 1 av behandlingen ville det være rart visst det plutselig stoppet å virke. Ellers helt vanlig at håret er dårligere etter 3 måneder enn før du startet. Tynt skadet hår skal erstattes av nytt. Håret går i en hvilepause. All erfaring fra de som har greie på det sier at du må gi fin minst et år. Er og mange som får resultater først etter det og derfor jeg sier 2 år. Ting tar tid dessverre. Visst håret er vesentlig værre etter et år er man nok en av de det ikke fungerer på og da kan du vurdere Dutasteride, men vent et år. Husk at stopp i hårtap er å regne som suksess. Du kan ikke forvente gjenvekst i det hele tatt. Derfor det er viktig å starte med finasteride tidligst mulig. Noen heldige får mye gjenvekst, men selv de bruker ofte finasteride og minoksidil. Personlig unngår jeg minoks da jeg håper å veholde det jeg har og muligens ta en HT om et par år for å få en rettere hårlinje
 
1

1337

Ja ok da venter jeg litt. Har tykt hår, er bare vikene som blir dårligere. Får jeg det til å stoppe 100% vurderer jeg ht jeg og, så lenge det ikke kommer mer enn velushår såklart.
 

George7

Meldem
Å gro hår på akkurat vikene er sjeldent og her må man som regel ta transplantasjon uansett visst man skal ha en helt rett Norwood 1.
 

Mann25

Nytt Medlem
Har det noe å si om man tilfører minox helt fremme i luggen/vikene? Vil man miste hår eller skjer det ingenting?
 

George7

Meldem
Hår kan gro overalt man bruker minox. Bruker du det i ansiktet får du mer skjegg, men for folk flest er det vanskelig å gro hår i viker der håret er borte. Umulig å si når du skal ta HT. Du må bestemme selv. Jo eldere jo bedre.
 

Mann25

Nytt Medlem
Er det forresten noen av dere som kan anbefale noe bra mot frontal hairloss? Vikene er ikke så høye, men merker luggen begynner å bli tynnere samt at det er mindre lugg å style håret med. Setter stor pris på svar!
 

Topp