• Velkommen!

Hårtapsnett er en nettside laget for å spre informasjon om hårtap, hårtransplantasjon og behandlinger av hårtap.

Still spørsmål i forumet og bruk artiklene våre for å finne svar på det du lurer på om hårtap!

Hårtransplantasjon Skandinavisk hårinstitutt

saks

Nytt Medlem
Tenkte jeg skulle dele min erfaring med hårtransplantasjon her med dere.

Klinikk: Skandinavisk hårinstitutt
Lege: Dr Emil
Pris: 75 000kr
Dato: 27.07.2024

Grafts tatt ut: 1830 (blanding av single, doble, triple og quadruple grafts. Dette er grunnen til at jeg fikk flere grafts satt inn enn
Grafts satt inn: 2480

Jeg er 28 år gammel og begynte så smått å merke tegn til hårtap i starten av tyveårene. Dette har akselerert de siste 2-3 årene. Jeg begynte ikke på medisin mot hårtap før det ble aktuelt med hårtransplantasjon. Dette er noe jeg angrer på i ettertid. Tror egentlig jeg bare har prøvd å ignorere det fremfor å ta tak i selve problemet. Hverken bestefedrene mine på mamma eller pappa sin side har mistet håret. Samme med pappa.

Helt siden jeg begynte å miste håret har jeg visst at hårtransplantasjon var noe jeg kom til å gjennomføre dersom det ble ille nok. Valget om å ta hårtransplantasjon var likevel et relativt spontant valg. Det var ikke aktuelt å reise ut av landet for å gjennomføre operasjonen. Etter å ha gjort en del research på de norske klinikkene var det Skandinavisk hårinstitutt jeg valgte å ta kontakt med. Dr Emil var rask til å ta kontakt, og vi avtalte videokonsultasjon et par dager etterpå. Jeg fikk et veldig godt inntrykk av Dr Emil ettersom han tok seg god tid i møtet med meg. Han virket mer opptatt av å forklare prosessen med hårtransplantasjon enn å skulle selge et produkt. Dette gjorde at jeg satt igjen med en god magefølelse i etterkant. Jeg fikk satt opp en time som var bare 1 mnd etter konsultasjonen. Prisen på 75 000kr var stiv, men de tilbyr rentefri nedbetaling i opp til 5 år. Jeg valgte å betale ned deler av dette beløpet på operasjonsdagen.

I både forkant og etterkant av operasjonen får du god oppfølging. Du får tilsendt et informasjonsskriv med blant annet regler som du må følge før og etter operasjonen. De er tilgjengelig på både WhatsApp og Mail, og svarer raskt på spørsmål og henvendelser.

Selve klinikken ligger i en flott villa ved Frognerparken. Når du kommer inn på klinikken blir du møtt av Dr Emil. Du signerer en kontrakt, han går gjennom stegene i operasjonen sammen med deg, tegner opp hårlinjen og tar bilder. Jeg var veldig nervøs i forkant for operasjonen, men du får beroligende medisiner som gjør at dette ikke blir noe problem. Tror faktisk jeg sovnet et par ganger under inngrepet. Operasjonen tok rundt 8 timer.

Etter anbefaling fra Dr Emil fikk jeg en litt mer konservativ hårlinje enn det jeg hadde sett for meg i forkant. Dette er jeg glad for i etterkant, selv om jeg kanskje skulle ønske at det ble tatt bittelitt mer av vikene.

De første 10 dagene etter operasjonen er kjipe. Spesielt de 4-5 første. Jeg gikk rundt med en konstant frykt for å skade hårsekkene, men det gikk heldigvis bra. Du kan ikke gjøre stort annet enn å ta tiden til hjelp, følge «reglene» du har fått av legen og slappe av.

Etter 10 dager kunne jeg fjerne skorpene, og jeg fikk se en liten forsmak på det fremtidige resultatet. Dette markerte også punktet hvor jeg kunne begynne å leve mer normalt igjen.

Ca 1 mnd etter operasjonen falt de nye (og en del av de gamle) hårene i mottakerområdet ut. Du går fra å være veldig fornøyd med den nye hårlinjen din til å komme inn i den beryktede «ugly duckling» fasen. Her må en bare holde ut. For meg varte denne fasen frem til ca 2 mnd etter operasjonen. Det var dette punktet jeg begynte å merke at veksten sakte men sikkert hadde startet.

Det har nå gått 12 uker siden operasjonen og jeg begynner allerede å se resultater. Det er fremdeles en del tykkelse som skal på plass, men konturen av den nye hårlinjen begynner å bli tydelig. Jeg er veldig fornøyd så langt, og gleder meg til å se de fremtidige resultatene.

Jeg har ingen synlig arrdannelse i donorområdet etter operasjonen. Hadde min første tur hos frisøren etter

Jeg legger ved bilder fra før operasjonen, rett etter, etter 1 mnd, 2 mnd og 12 uker.

Håper dette innlegget har vært nyttig for de av dere som vurderer hårtransplantasjon. Det er bare å stille spørsmål dersom dere lurer på noe!

Vedlegg

DelvisSkallet

Aktivt Medlem
det som er viktig er at hårtapet er stabilt før du tar HT. Naturen går jo siin gang uansett, og resultat kan derfor bli unaturlig etterhvert med HT + hårtap.

saks

Nytt Medlem
det som er viktig er at hårtapet er stabilt før du tar HT. Naturen går jo siin gang uansett, og resultat kan derfor bli unaturlig etterhvert med HT + hårtap.
Det er jeg klar over. Men var ikke aktuelt å vente lengre for å se an. Har ganske tykt hår utenom der jeg transplanterte. Er innstilt på ny operasjon i fremtiden dersom det skulle bli nødvendig.

DelvisSkallet

Aktivt Medlem
Det er jeg klar over. Men var ikke aktuelt å vente lengre for å se an. Har ganske tykt hår utenom der jeg transplanterte. Er innstilt på ny operasjon i fremtiden dersom det skulle bli nødvendig.
ja, jeg tenker selv på en "refill", mindre antall grafts for å tette kronen litt med tiden

DelvisSkallet

Aktivt Medlem
ja, jeg tenker selv på en "refill", mindre antall grafts for å tette kronen litt med tiden
meget bra , de fleste tenker ikke så mye på fremtiden og tror at en HT løser det meste, men også huske på at bruk av Finasteride og Minodixil tar vare på potensielt donor-hår som kan brukes i fremtiden, en god klinikk tenker ikke bare max-grafts, men holder av hår som kan brukes fremover

Topp