• Velkommen!

Hårtapsnett er en nettside laget for å spre informasjon om hårtap, hårtransplantasjon og behandlinger av hårtap.

Still spørsmål i forumet og bruk artiklene våre for å finne svar på det du lurer på om hårtap!

Hårtransplantasjon uten min/fin?

Tynt

Nytt Medlem
Hei

Har i mange år brukt minoxidil med god virkning, men da annen sykdom dukket opp ble behandligen avsluttet og hårtapet kom fort og hardt.
Prøvde starte opp behandling igjen, men får nå av en merkelig grunn vondt i høyre øye av å bruke det.

Prøvde så starte på veldig lav dose fin i 4mnd. Etter en lengre periode med ubehag i testikler avsluttet jeg behandligen. Tok rundt 2mnd før alt gikk tilbake som før.

Har tenkt litt frem og tilbake på HT. Er litt spent om det er noe som kan gjennomføres med noe brukbare resultater uten medikamentbruk i ettertid?
Ser det nevnes lite rundt bruk av fin/min etter HT, men høres ut som det nesten er et must for gode resulter?

Noen som har noen erfaringer eller fasit?
Legger med bilde av mitt nåværende hår.

Vedlegg

Jens86

Administrator
Tja. Kommer vel litt an på. Hvis alle menn i slekta di feks har høye viker og hprtapet har stabilisert seg, så kan man sikkert fylle på vikene og droppe minox/fin. Men er hårtransplantasjon stopper jo ikke hårtap.

Tynt

Nytt Medlem
Tja. Kommer vel litt an på. Hvis alle menn i slekta di feks har høye viker og hprtapet har stabilisert seg, så kan man sikkert fylle på vikene og droppe minox/fin. Men er hårtransplantasjon stopper jo ikke hårtap .
Far og bror har omtrent samme hårfeste som meg nå, bror litt tynnere i månen

Hei

Har i mange år brukt minoxidil med god virkning, men da annen sykdom dukket opp ble behandligen avsluttet og hårtapet kom fort og hardt.
Prøvde starte opp behandling igjen, men får nå av en merkelig grunn vondt i høyre øye av å bruke det.

Prøvde så starte på veldig lav dose fin i 4mnd. Etter en lengre periode med ubehag i testikler avsluttet jeg behandligen. Tok rundt 2mnd før alt gikk tilbake som før.

Har tenkt litt frem og tilbake på HT. Er litt spent om det er noe som kan gjennomføres med noe brukbare resultater uten medikamentbruk i ettertid?
Ser det nevnes lite rundt bruk av fin/min etter HT, men høres ut som det nesten er et must for gode resulter?

Noen som har noen erfaringer eller fasit?
Legger med bilde av mitt nåværende hår.
hadde testikkelsmerter i 7 mnd på fin, ultralyd viste ingenting,prøvde å heller ta tabletten før/etter middag isteden for med vann å kaffe på morningen.er på 3 mnd nå å ingen smerter.

Zhivago

Meldem
Om hårtapet ditt er stabilt nå kan du gjøre det.
Hvordan vet man at det er stabilt? Hårtap kan komme i bølger. Kan starte når du er 25, miste til du er 35. Holde seg stabilt til du er 40, deretter akselerere. Det er (nesten) umulig å si. Hvis din egen far er skallet, mens din bestefar på morsiden har fylt går, så hadde jeg planlagt for å selv miste håret. Har faren din fult hår, mens bestefaren din på morsiden er skallet, ja da hadde jet også planlagt for å selv miste håret. Stikkordet her er 'planlegge'. Du må tenke worst case, og ta medisin. Det er det eneste som hjelper. Du har begrenset antall hårsekker. Kjipt å flytte 4000 grafts til fremre sone om du ender opp med gigantiske måne fordi du ikke tok medisiner, og ikke har flere grafts igjen.

om785

Moderator
Hvordan vet man at det er stabilt? Hårtap kan komme i bølger. Kan starte når du er 25, miste til du er 35. Holde seg stabilt til du er 40, deretter akselerere. Det er (nesten) umulig å si. Hvis din egen far er skallet, mens din bestefar på morsiden har fylt går, så hadde jeg planlagt for å selv miste håret. Har faren din fult hår, mens bestefaren din på morsiden er skallet, ja da hadde jet også planlagt for å selv miste håret. Stikkordet her er 'planlegge'. Du må tenke worst case, og ta medisin. Det er det eneste som hjelper. Du har begrenset antall hårsekker. Kjipt å flytte 4000 grafts til fremre sone om du ender opp med gigantiske måne fordi du ikke tok medisiner, og ikke har flere grafts igjen.
Godt spørsmål. Utfra bildene hans er fronten og midt partiet tomt. Kronen er vanskelig å si noe om siden han ikke har delt bilder.
Det er vel en vurdering han selv får ta, personlig hadde jeg fokusert på fronten og midt, deretter kronen. Man kan også bruke skjegg hår til kronen som fyll, og eventuelt kombinere med SMP eller toppik fiber. Han tolerer ikke medisiner virker det som, da får han planlegge nøye hva som blir prioritert på hodet. Kronen er enkel å skjule med toppik, fronten er ikke det.
Det er ingen som kan ta medisiner hele livet, og på et eller annet tidspunkt må man jo innse at håret skal falle ut om du er genetisk disponert for det. Når man er 40-50+ er man ofte et sted i livet der hår ikke har all verdens betydning. Vil man se ung ut når man er ung, så får han kjøre på.

Tynt

Nytt Medlem
Stoppet med monoxidil etter mange besøk hos øyelegen.

Kunne vurdert FIN i noe topisk form, men foreløpig utgår tablett.

Er 27 år nå, sluttet med minox for 3 år siden. Føler hårtapet har vært marginalt det siste året.

Legger med noen bedre bilder av krone og donor område.
Bakhode virker omtrent likt som de siste 10årene.

Vedlegg

om785

Moderator
Donor ser bra ut og du hadde mye mer hår på hodet en det så ut som, sammenlignet med første bilde du delte. Du burde vente med en ht, du har fortsatt mye hår og transplanterer du nå risikerer du permanent shockloss. Kan se verre ut en det utgangspunktet du har. Du er også bare 27, mest sannsynlig vil du miste mye mer hår fremover uten medisiner. Prøv finasterid i krem form. Tror ditt hårtap regnes som «diffuse thinning».

Tynt

Nytt Medlem
Hmm litt å tenke på der…
Shockloss?
Husker Minox bestilte jeg bare i Kirkland skum fra USA…
Hvilket fabrikat krem?

Sist redigert:

Topp