• Velkommen!

Hei og velkommen til Hårtapsnett.no - Norges største forum for alle som lider av hårtap. Her diskuteres legemidler, hårtransplantasjoner og andre behandlingsformer.

Hvis dette er ditt første besøk, anbefaler vi deg å se artiklene våre, der finner du mye nytting.

Ikke-registrerte brukere har begrensede muligheter, men kan lese og opprette innlegg. Registrer deg i dag for å få tilgang til lukkede forumgrupper, og for å se bilder i full oppløsning.

Vi tar personvern på alvor. Du kan være 100% anonym, og når som helst endre/slette dine innlegg.

Bilder Hårvekst

rbs

Nytt Medlem
Som alle lesere er klar over, er hårtapet både sensitiv og frustrerende. Siden jeg fikk hjelp å finne en løsning på problemet, har jeg valgt å dele min utvikling så langt.
Hårtap startet i begynnelse av 20 åra. Jeg brydde meg ikke om det i begynnelse, men som tiden gikk, ble det stadig flere negative kommentarer om håret. Så på slutten av 2008, jeg valgte å finne en løsning på problemet. Pr i dag har jeg brukt stort sett alt som kan reduserer hårtap, å sette i gang hårvekst. Det inkluderer Dut, Fin, Minoxidil, Kortison, Ketoconazole, div andre medisin, kosttilskudd også videre. Har mulighet til å svare på spm de neste 14 dager etter det er timeplan fullbooket. Legger noen bilder fra jeg begynte i 2008 til 2011. Situasjon i dag er at jeg har fått tilbake noe mer enn det som var i 2011.

Vedlegg

Finasteride

Supermoderator
Ser ut som du har hatt god effekt og at du ser ganske bra ut på håret nå. Spesielt de 2 siste bildene er jo ganske bra, det er slik det ser ut i dag? Det bildet i midten, er det også i nåværende situasjon?

Hvordan bruker du kortison og hvor får du tak i det? Synes du det har vært avgjørende? Hva er virkningsmekanismen bak kortison?

rbs

Nytt Medlem
Brukte kortison på grunn av irritert hodebunn. Det foregikk under legetilsyn, fungerte bra. Irritasjon forsvant men bør brukes forsiktig, og ikke over lengretid. Har ikke brukt kortison siden 2011.

Av kosttilskudd bruker jeg stort sett alt som kan hjelpe til økt hårvekst. Det inkluderer MSM, Biotin, ALA, Cystaine, Arginine, Taurin, Lysine også videre. Av shampo bruker jeg Revita, Nizoral og mild aloe vera shampo. Veksler litt mellom forskjellige shampo alt etter forhold på hodebunn.

rbs

Nytt Medlem
Første bilde ble tatt i sep/okt 2008 brukte ikke noe. I mai 2009 hadde jeg brukt propecia, minoxidil, ALA, cystaine i 6 mnd. Okt/nov 2009, propecia, minoxidil, krill, ALA, cystaine, MSM, Nizoral 2% x 2 ganger i uke. 2010 kombinasjon av alle nevnte +biotin og lazer (hadde noe mindre effekt). 2011 på grunn av utenlandsopphold, brukte kun propecia og minoxidil, hårtap akselererte så jeg begynte med kortison og dut men på grunn av evt bivirkninger kuttet ut begge siste nevnte. Pr i dag bruker det som fungerte tilbake i 2010 + en del andre hårvekst relaterte tilskudd. Status i dag, hårtap ikke lenger synlig, har fortsatt hårvekst på enkelte steder.

Finasteride

Supermoderator
Intressant. Så du klarte ikke å stoppe hårtapet med minoxidil og propecia (i og med at det akselererte 2011). Da må det være et av de andre medikamentene i ditt regime som virker utrolig bra for deg. Hvilke har du mest tro på?

rbs

Nytt Medlem
Som allerede nevnt i 2011 fikk jeg irritert hodebunn, som ført til økt hårtap. Fin eller Minoxidill hjelper ikke mot irritert hodebunn. Da ble kortison løsning. En vesentlig ting jeg har glemt å skrive, er at helt fra starten av har jeg tatt kun 0,5 mg Propecia, og det har fungert overraskende bra.

rbs

Nytt Medlem
Brukte "Clobestasol Propionate scalp application 0,0568% antiinflammatory" koster 40 kr for en mnd. Det er soultion ikke krem/salve. Det er det sterkeste type kortison, skal mye til å få det kjøpt i Norge. Etter anbefaling av legen brukte kortison i to uker hver dag, etter det annenhver dag for 2 måneder. Brukte i 3 måneder totalt, effekten var at den vanlig håravfall forsvant helt, fikk bra gjennvekst, men etter å konsulert med legen i Norge og lest på nett om mulige birvirkninger (tynn hud) har jeg ikke brukt kortison de siste 2 år. Samtidig kan det nevnes at jeg la ikke merke til noen form for bivrkninger.

Jens86

Administrator
Ok, interessant. Har selv brukt hydrokortison, og jeg synes det hjalp veldig, både på følelsen i hodebunnen og hårtapet. Har lest at emu-olje kan gi tykkere hud, så kanskje en kombinasjon av disse kan fungere?

rbs

Nytt Medlem
Jeg har tenkt å på en slik kombinasjon. Har også vurdert dermaroller. For effekten med kortison var veldig bra, den andre mnd satt hår som klistret på hodebunn. Jeg har prøvd hydrokortison, som skal være trygt å bruke, merket ikke så mye brukte salve. Når du brukte hydrokortison var det flyttende solutin?

Jens86

Administrator
rbs skrev:
Jeg har tenkt å på en slik kombinasjon. Har også vurdert dermaroller. For effekten med kortison var veldig bra, den andre mnd satt hår som klistret på hodebunn. Jeg har prøvd hydrokortison, som skal være trygt å bruke, merket ikke så mye brukte salve. Når du brukte hydrokortison var det flyttende solutin?
Jepp, brukte denne: http://www.amazon.com/Cortaid-Intensive-Therapy-Cooling-2-Ounce/dp/B001E96LZO

Anbefales på det sterkeste. Var som å spraye vann i hodebunnen, og det tørket fort uten at det påvirket sveisen noe særlig!

Jens86

Administrator
Nope, er tom. Har ikke brukt det siden august eller noe, men synes jeg har mistet mer hår etter jeg sluttet med det, så jeg tenkte å bestille igjen.

Alegor

Nytt Medlem
Hei, lest med spenning rundt kortison behandlingen, og skal prøve dette selv. Tenker og prøve den jens 86 anbefaler. Har ikke peiling på emu olje, men lest mye positivt om dette også.
Nå tar jeg kostilskudd som skal være bra for hårtap, bl.a toco 8, som jeg tror har en grei virkning. Desverre er pulverformen ute av markedet??, men har funnet at de har tablettform på enn australsk nettside. Mulig amazon selger det, men de sender ikke til Norge lenger av en eller annen svært merkelig grunn.
Bruker også dermaroller 1.5 mm 1 gang i uka. Klarer ikke å bruke den så hardt at jeg blør, men er iallefall veldig sår i hodebunnen etterpå. Innbiller meg at det hjelper littegrannet.

Har skrevet litt om indometacin/ chromoglycate, kjøpt på iron dragon. Dette funket på meg, brukte det i to mnd men fikk bivirkninger som kan ligne på propecia, var helt slapp nedentil. Skrevet positivt om det på diverse forum, men lenge siden folk har skrevet om det nå.

Kom gjerne med tips folkens, gleder meg så sinnsykt til man finner en kur som funker:):)=

rbs

Nytt Medlem
På tiden med rask oppdate. Legger ved bilde jeg tok for ei uke siden. På den samme tiden ønsker jeg å komme med en versel adg grønn te. Det er kun bassert på mine personlige erfaringer. Hver gang jeg drikker grønn te, har jeg følt at hårtap har økt. Kanskje det er ikke relevant for andre, men allikevel nevner jeg det for å være obs på at det kan ha en viss effekt.

Vedlegg

VinDiesel

Nytt Medlem
Har lest at grønn te både kan øke og senke DHT nivå, avhengig av hvordan den konsumeres.
Har du denne erfaringen også fra svart te? :)

rbs

Nytt Medlem
Nei, kun grønn te. De andre te sorter har ikke vært noe problem, har drukket mye svart te, uten at jeg har merket noe endringer på håret.
I asia er det vanlig med servering av grønn te før måltid,det fører til at jeg ofte kan drikke 3-4 kopper om dagen. For min del har jeg merket økt hårtap og irretert hodebunn noen timer senere. I dag har jeg skiftet over til kaffe.

Forumstatistikk

Tråder
426
Medlemmer
1.549
Siste medlem
Tyholt
Topp