• Velkommen!

    Hårtapsnett er en nettside laget for å spre informasjon om hårtap, hårtransplantasjon og behandlinger av hårtap.

    Still spørsmål i forumet og bruk artiklene våre for å finne svar på det du lurer på om hårtap!

Har startet på Finasteride

Laben10

Nytt Medlem
Hei!
Jeg er en 19 år gammel gutt som har etter 2-3 år plaget med hårtap begynt på finasteride Actavis 5mg. Dette er tredje dag med medisinen og doseringen er 1,25 mg hver dag, 5 dager i uka. Jeg har fortsatt mye og relativt tykt hår, og er der at jeg kan fint leve med det slikt det er nå. Det er vikene som er problemet, men klarer å "dekke" det til med en halvlang lugg. Jeg har funnet ut at jeg tror det beste er å kun holde meg til finasteride nå, for å stoppe hårtapet. Om det skal bli verre og vise seg å ikke virke, kunne jeg tenkt meg Recrea Forte . Jeg har gått på Fin i tre dager nå, og har allerede merket til bivirkning i testiklene. De er ømme, særlig ene siden. Ellers føler jeg hårtapet allerede har stoppet ganske opp. Før fikk jeg mye hår i fingrene, når jeg drog hånda gjennom håret, men nå derimot kun små hår innimellom.

Mine spørsmål er følgende:
Hvilke dosering er best?
Bør jeg tilføye fungoral eller recrea forte allerede?
Vill testiklene bli bra igjen ganske snart? skyldes bivirkningen en overgangsfase til fin? Er det normalt?
Hvordan er det med shedding når det gjelder fin? Er det bra jeg har begynt å miste de små håra? Blir de erstatter med nye sterkere hår?
Når kan man regne å finne ut om dette virker?
Går de normale bivirkningene over etter noen mnd?
 
Hei Laben,
Kommentarer:
1) Hårtapet stopper ikke etter 3 dager på fiansteride. Det er helt feil. Da er det psykisk,placebo, mindre stress og annet.Du vil ikke merke virkning før det er gått minimum noen måneder. 3-6 normalt, ingen fasit her, men ikke 3 dager.
2) Ja de 2 første ukene er det normalt at en opplever det du opplever mht testiclene på fin atctavis, det er du ikke alene om. MEN, hvis dette ikke forsvinner om 2 uker så oppsøk lege for prat.

svar på spm:
-dose: start dose: 1/2 mg daglig eller 1,25mg mandag onsd fredag.(3 times a week), full virkning da 0,5mg daglig er nok på vedlikehold daglig. men for full effekt så kan noen trenge 1 mg daglig etterhvert. finasteride blokkerer dht . påvirker også testosteron produksjonen for noen mer, for andre mindre reduskjon.
- Nei, ikke tilføre rec forte da det ødelegger hodebunnen og ikke stopper problemet. lev heller sunt.
- viss ikke bedre om 2 uker så gå til lege, det er muligens en overgangsfase, det er noe bivirkninger derfor skal en starte lavt om en vurderer å ta medikamenter.
- shedding kan forekomme, det kan være tegn på ny vekst, det vil du se senere, det er statistikk på dette på nett - google virkning, om du får effekt så får du en reversering og sterkere hår.
etter 6 måneder til 1 år,
- bivirning bør være vekke etter 1 mnd, avtakende, grunnen er mindre dht og testo som gir deg en reaksjon.
 

Laben10

Nytt Medlem
man minsker vell sjanser for bivirkninger visst man tar så lite som mulig?
og hva tenker du om fungoral? (flasser ikke og ikke irritert hodebunn i utgangspunktet)
 
H

Hasson and Wong Thomas

Helt riktig. Mindre til 0 bivirkninger og mindre virkning også. Fra 0,25 MG så har du virkning. Daglig.

Kan ikke si noe om fungoral. Ikke noe vi anbefaler eller har mening om. Så ingen kommentar.
 
Minsker sjanse ja, fremdeles noe sannsynlig men betraktelig mindre. Dose under 0,25 mg daglig gir lite til minimal virkning.

Vi uttaler oss ikke om det middelet da det ikke er noe vi anbefaler. Ingen kommentar for eller imot.
 
V

vil-ikke-si

@Laben10 du føler deg sikkert alene når du snakker om bivirkninger så tidlig, men tro meg det er mange av oss. Jeg merket det etter 1 uke. Hukommelsestap (som jeg fortsatt har flere år senere), dårlig orgasme, lav sædkvalitet, depresjon + mer.

Jeg råder deg å slutte med finasterid, det er ikke verdt det. Ødelegger livet ditt uten at du er klar over det.

USA er ikke akkurat på toppen av helsekåringer, og det er nettop en grunn til det.
Bare fordi "FDA" sier at det er neste uten bivirkninger så betyr det ikke at det er sant.

 

Laben10

Nytt Medlem
Hei. Er nå inne i uke 5 med finasterid. Føler jeg har blitt markant tynnere etter jeg startet på fin, noe som stresser meg veldig. Noe som er nytt er at jeg har blitt tynnere over det hele, i motsetning til før da jeg kun merket at vikene trakk seg bakover stille og rolig, uten at tykkelsen ble svekket. Er klar over at man ikke kan vente seg resultater av fin før etter vertfall 6mnd og utover (varierer). Men kan det være positivt jeg tynner for tiden nå? Kan det være tegn på at det virker? Og bør jeg tilføye Recrea ?
 

Jens86

Administrator
Men kan det være positivt jeg tynner for tiden nå? Kan det være tegn på at det virker? Og bør jeg tilføye Recrea ?
Tror ikke det er vanlig å miste mer hår når man starter med finasterid. Men når man starter med minoksidil, er det vanlig å shedde litt.

Ja, jeg ville tilføyd minoksidil om jeg var deg :)
 

qwerty

Meldem
Du kan vel også shedde litt i starten med finasteride?
"The good news is it’s a temporary reaction and shedding should stop after a few months of using Finasteride. "

Tror ikke du skal bekymre deg. Jeg ville også brukt minoksidil, jeg har fått veldig gode resultater med finasterid og minoksidil kombinert.
 

Laben10

Nytt Medlem
Tenker også på å klippe meg kort. Har dette noe innvirkning på hårtap egentlig? Har lugg akkurat ned til munnen. Også blir håret relativt fort fett, noe som er litt irriterende når jeg ikke ønsker å dusje håret hver dag fordi jeg føler det øker hårtapet. Hva fortrekkes angående hårvask/rutiner?
 

Topp