• Velkommen!

    Hårtapsnett er en nettside laget for å spre informasjon om hårtap, hårtransplantasjon og behandlinger av hårtap.

    Still spørsmål i forumet og bruk artiklene våre for å finne svar på det du lurer på om hårtap!

Hodebunnen: Hårtap, kviser og tørr/oljete hud

bobby95

Nytt Medlem
Hei! Jeg er 22 år, og begynte å miste hår allerede som 16-åring, men da bare i vikene. Det var først da jeg ble omtrent 19 at håravfallet virkelig begynte å ta fart og nå er jeg relativt tynn på hele toppen av hodet. Jeg har gått på finasterid og minox i omtrent 14 mnd. idag. De 12 første mnd. brukte jeg minox 1 gang per dag, etter hudleges anbefaling. Merket litt forbedring ila året og har nå bestemt meg for å prøve å bruke minox 2 gang per dag slik anbefalt.

Problemet mitt er bare at hodebunnen min er kvisete, tørr og oljete/glinsende. Jeg har relativt tynt hår, så hodebunnen syns gjennom, og når den da også er glinsende blir det hele enda verre. Kvisene er også synlige gjennom håret.

Har brukt fungoral den siste mnd. uten å ha merket noe forskjell på hodebunnen. Har også prøvd flere forskjellige sjampoer mot flass, mot tørr hodebunn og prøvd å smøre hodebunnen med fuktighetskrem. Kvisene, både store og små, kommer fortsatt og huden er like tørr og glinsende. Noen kviser er store og spruter ut gul tynnflytende veske, mens andre er "normale" kviser og andre er nærmest som hudormer. Er dette normalt? Kommer det av bruken av minox eller kan det ha noe med hårtapet å gjøre?

Håper noen kan hjelpe, eller har noen tips. Jeg tar meg selv ofte i å sitte å pille og klø i hodebunnen pga kvisene, noe som jeg ikke tror er bra for håret. Samtidig er jeg ganske lei av å gå rundt med en glinsende panne og hodebunn. Syns generelt hårtapet er ganske sjenerende, og det går ikke en eneste dag uten at jeg tenker på det, men disse plagene gjør det hele enda litt verre.
 
S

Silber

Tja.

Vi lever ikke lenger som vi gjorde i mesteparten av evolusjonen vår. Ett av resultatene er at de fleste av oss vestlige menn får ugunstig høye nivåer av dihydrotestosteron i huden. To effekter av hormonet er å stimulere hårsekkene til å trappe ned hårveksten og stimulere talgkjertlene til å produsere mer talg. Hormonet kan dermed både gi hårtap og kviser.

Finasteride kan derfor både ha en positiv effekt mot hårtap og kviser. Det synes derfor å være fornuftig det du gjør. Dersom du vil bruke noe sterkere måtte det eventuelt vært dutasteride. På en av de andre trådene står det litt om hvilke leger i Oslo som man kan diskutere å få resept på dette mot hårtap.

Å bruke Fungural høres også fornuftlig ut.
 

Finasteride

Supermoderator
Hvordan velger hudlegen din å behandle dine kviser i hodebunnen? Regner med dette også blir behandlet utenom hårtapet.

Det kan være en sammenheng mellom hårtap og kviser forårsaket av bakterien p acnes.
 

Topp