• Velkommen!

    Hårtapsnett er en nettside laget for å spre informasjon om hårtap, hårtransplantasjon og behandlinger av hårtap.

    Still spørsmål i forumet og bruk artiklene våre for å finne svar på det du lurer på om hårtap!

HT hos Masterklinikken (1200 grafts runde1)

  • Trådstarter Slettet bruker 1899
  • Startdato
S

Slettet bruker 1899

Denne brukeren ønsket å slette innleggene sine, så bilder etc. er ikke her lengre.

Tråden kan derfor virke mangelfull. Lar den likevel stå, da det er andre her som deler sine erfaringer med hårtransplantasjon hos Masterklinikken.
 
Sist redigert av en moderator:

Ekorn

Meldem
Er det virkelig hele 1200 grafts du fikk? Hos meg ble det bekreftet 870 grafts, men i speilet hjemme hos meg kunne jeg telle i underkant av 300 grafts. Betalte kr.58.000.- for dette.
 

Ekorn

Meldem
Fikk behandlingen i fjor.

Legen sa til meg rett før transplantasjonen om at han estimerte 800 grafts til begge vikene. Jeg tenker det kan være at de virkelig tok ut 870 grafts hos meg og telte disse single dobble, tripple, quadruple grafts for å få bekreftet til stor behandling kr. 58000.-, men at de så plantet inn 250-300 grafts hos meg for så å kaste bort de resterende 600 grafts i avfall. Ringte Masterklinikken om dette, der de sa at legen tok ut 870 og skal ha satt dem inn, men at det kunne hende at 30 grafts ble kassert i søppla. Hvis det er tilfelle at de droppet bort 600 grafts fra å sette dem inn igjen, så er det et stort tap av hårsekker man kunne ha brukt videre til å tette inn til annen behandling. Telte disse noen dager etter operasjonen og allerede shedding etter er utelukket, fordi det er glatt og sunn hud mellom disse grafts hos meg. Så er tettheten på mitt bilde den samme som hos deg fra ditt dag 0 bilde.
 
Sist redigert:

Thomas M. Angellsen

Aktivt Medlem
Jeg vet ikke om dere er klar over antall grafts har å si for resultatet. For meg virker det som om folk generelt tenker: oh, det hørtes mye/lite ut.

Er det ikke fornuftig å gjøre research på hva 100, 1000 og 3000grafts, single, double osv har å si for resultatet. Plus

Mange andre faktorer. Jeg har nevnt dem tidligere.

Jeg syns det er beklagelig og leit at folk ikke gjør research. Det er tross alt deres resultat og liv.

En innsats her, sparer dere for mye.

Selv om det er helse, velvære og utseende så er det fullt av selgere der ute. Gir de deg d beste og forteller deg sannheten? .

Dette er en balansegang for dem som gjør penger utav d....

Så mitt råd er: søk fakta, forstå problemet, se etter hva markedet tilbyr og ikke kan gi, se etter kvalitet, ver kritisk og søk logiske løsninger.

Ikke bli lurt.
 
S

Slettet bruker 1899

Thomas: Stemmer det at du er betalt representant for H&W? Jeg undersøkte dem før jeg valgte å ta operasjonen der jeg gjorde det. 1. Det koster $9600 som er NOK30000 mer enn jeg betalte + tap i arbeidsdager+reisekost/stress. 2. Det er pandemi og ikke bare bare å komme seg til deres klinikk.

Jeg må vente å se an resultatet mitt, men blir det bra så er jeg fornøyd.
 

Thomas M. Angellsen

Aktivt Medlem
Svar på spørsmålet: ja jeg representer Hasson and Wong i Norge og er av dem betalt.

Med det jeg skrev så skrev jeg generelt om hårtransplantasjon.

Er enig i at en ikke kommer seg ut av Norge. Er enig i at flere klinikker er dyrere.
Er enig i at reiser er kjipe.

Har til gode å se en god klinikk i Norge. Ønsker dem velkommen.

Til nå har jeg sett flere pasienter og hatt konsultasjoner med mennesker som ikke er fornøyd av grunn.

Finn en god klinikk ikke vær desperat. Gjør leksene. Gjør research. De finnes og det er verdt å vente på.
 
Sist redigert av en moderator:

Ekorn

Meldem
Den tettheten Masterklinikken gir er ca 30-35 grafts per cm2, og man må ha 2 sessions for at det skal bli lik H&W sin tetthet. Fra 55 grafts per cm2 oppnår man optimal tetthet.
 

AlexanderFM

Nytt Medlem
Fikk behandlingen i fjor.

Legen sa til meg rett før transplantasjonen om at han estimerte 800 grafts til begge vikene. Jeg tenker det kan være at de virkelig tok ut 870 grafts hos meg og telte disse single dobble, tripple, quadruple grafts for å få bekreftet til stor behandling kr. 58000.-, men at de så plantet inn 250-300 grafts hos meg for så å kaste bort de resterende 600 grafts i avfall. Ringte Masterklinikken om dette, der de sa at legen tok ut 870 og skal ha satt dem inn, men at det kunne hende at 30 grafts ble kassert i søppla. Hvis det er tilfelle at de droppet bort 600 grafts fra å sette dem inn igjen, så er det et stort tap av hårsekker man kunne ha brukt videre til å tette inn til annen behandling. Telte disse noen dager etter operasjonen og allerede shedding etter er utelukket, fordi det er glatt og sunn hud mellom disse grafts hos meg. Så er tettheten på mitt bilde den samme som hos deg fra ditt dag 0 bilde.
Jeg tok også en behandling hos Masterklinikken i Mars i år. Hadde generelt sett gjort mye research i noen år på forhånd og spart opp penger til behandlingen. I utgangspunktet var jeg trygg på valget av klinikk, men etter å ha vært på fysisk konsultasjon i 2018 ble jeg en smule skeptisk til prosessen. Det ble ikke avklart hvor mange grafts som ville være nødvendig, jeg ble aldri møtt av lege og en stund etter konsultasjonen ble jeg tilbudt behandling med rabatt. Alle disse faktorene førte til at jeg ble skeptisk til MK.

Likevel sparte jeg altså opp nok, og i Mars 2020 bestemte jeg meg litt spontant for å kjøre til Oslo for å ta behandlingen. Fikk et tilbud på 61 000,- (uten klipp vel og merke), i utgangspunktet skulle de ha 70 000,-.

Møtte opp kl 09:00 og ble møtt av den kvinnelige legen. Hun sa "OK, vi tar ut ca 900 grafts og så setter vi de her", og tegnet opp en hårlinje (i hovedsak viker). Her hadde jeg diskutert på forhånd at jeg ønsket å fylle inn hele veien, også i front (bare for fylden sin del), jeg satt igjen med følelsen av at alt dette var veldig forhastet og ba da om å få snakke med Sten Thure for å få avklart hva som egentlig skulle skje. På konsultasjonen halvannet år tidligere hadde vi blitt enige om rundt 1500,- grafts. Etter litt om og men (legen bestemte seg for å tegne inn totalt 9(!) grafts fordelt over front + viker, jeg følte meg litt presset og gikk med på designet. Opplevde at legen ble veldig oppgitt og jeg følte meg svært ukomfortabel med situasjonen. Dette var følelsen av at de bare ønsket å få gjort behandlingen så fort som mulig. Spurte underveis i behandlingen om råd og erfaringer rundt medisin som finasterid /proscar og minoxidil , men dette kunne hun ingenting om. Dette gjorde at jeg umiddelbart angret på hele opplegget, hun virket totalt sett svært uerfaren som lege.

Uansett, var ferdig med hele behandlingen rundt klokken 13:00. Fikk med en "care package" bestående av shampoo /diverse skyll osv. Ingen form for dokumentasjon eller papirer annet enn kvittering på at jeg hadde betalt.

Hadde satt meg realistiske forventninger til resultatet da jeg som sagt hadde gjort mye research i flere år i forveien. Jeg stusset mest på hvor kjapt behandlingen var over, og at jeg ikke kunne få regnestykket til å gå opp med tanke på at de skal ha tatt ut 912 hårsekker på rundt 1t og 30min, og ikke minst satt inn igjen på samme tid. Etter 4 måneder ba jeg om å få tilsendt dokumentasjon samt før og etter bilder av behandlingen. Dette fikk jeg, samtidig ble jeg presentert retningslinjer om at man ikke hadde noen form for reklamasjonsrett før etter minst 18mnd og at det var høye krav dersom man skulle få dekket ny behandling.

Studerte da etter bildene og forsøkte å telle antall grafts (noe som er litt enklere like etter behandlingen som man sikkert vet), og kom frem til at det ikke kunne være mer enn maks 400. Altså under halvparten av det som er blitt gjengitt på dokumentasjonen.

Heldigvis er ikke selve jobben som er gjort så utrolig dårlig (ingen multigrafts fremme osv), men det bærer preg av å være svært tynt og det er åpenbart at jeg må ta en behandling til dersom jeg skal bli fornøyd. Det værste er at jeg føler meg lurt som har betalt 61 000,- for en behandling bestående av 400 grafts. Vet heller ikke om jeg stiller sterkt nok til å kjøre eventuell sak.
 

Ekorn

Meldem
Men hva hva sier de på Masterklinikken til disse 400 grafts på bildene kontra dette som liksom skal være dokumentert 912 grafts hos deg? Har du prøvd å spørre om de tuller?

Jeg kan ikke fatte dette her 58.000.- og 250 grafts, ja men liksom 870 grafts da. Så ta å tell på bildene da, sa jeg. Men nei, fikk til svar når legen har sagt 870 grafts så må jeg ikke tro ikke tro at de jukser. Siden de tar ordentlige etterbilder til dokumentasjon (ja de 250 grafts i vikene rett etter operasjonen) og gir meg et dokument på 870 grafts, og til og med legen sa 800 grafts før operasjonen, så lurer jeg på om hva slags bedriftsmodell dette her er?

Dvs. jeg bestiller 10 liter melk, betaler for 10 liter og får 3 liter i posen. Ja 10 liter sier selgeren før kjøpet og dokumenterer etter salget med 10 liter og selger tar også bilder av disse 3 liter melkepakkene, der selgeren fortsatt står på at jeg har fått 10 liter og ikke må tro at noe er juks.
 

AlexanderFM

Nytt Medlem
Men hva hva sier de på Masterklinikken til disse 400 grafts på bildene kontra dette som liksom skal være dokumentert 912 grafts hos deg? Har du prøvd å spørre om de tuller?

Jeg kan ikke fatte dette her 58.000.- og 250 grafts, ja men liksom 870 grafts da. Så ta å tell på bildene da, sa jeg. Men nei, fikk til svar når legen har sagt 870 grafts så må jeg ikke tro ikke tro at de jukser. Siden de tar ordentlige etterbilder til dokumentasjon (ja de 250 grafts i vikene rett etter operasjonen) og gir meg et dokument på 870 grafts, og til og med legen sa 800 grafts før operasjonen, så lurer jeg på om hva slags bedriftsmodell dette her er?

Dvs. jeg bestiller 10 liter melk, betaler for 10 liter og får 3 liter i posen. Ja 10 liter sier selgeren før kjøpet og dokumenterer etter salget med 10 liter og selger tar også bilder av disse 3 liter melkepakkene, der selgeren fortsatt står på at jeg har fått 10 liter og ikke må tro at noe er juks.
Inntrykket jeg sitter igjen med er at det ikke vil nytte å ta en diskusjon om det engang, da jeg er sikker på at jeg vil få samme svar som deg. På en annen side kan jeg se for meg at det er lite vits å klage på noe før det er gått 18 måneder. Argumentet slike klinikker gir er at «man ikke ser ferdig resultat før etter hvertfall et år+». Noe som er fjas da alle hårsekkene som er plantet vil ha vokst frem etter maks 8 måneder

Slik jeg ser det så går bedriftsmodellen til Masterklinikken ut på det å danne en markedsføringsteknikk som kan konkurrere mot andre klinikker i utlandet. Så ved å bevisst holde tilbake teknisk informasjon og pøse på med profilerte kunder skaper de en illusjon om at her er de «kommet lenger» enn resten av verden. For å da lokke kundene inn er de avhengig av å lyve om antall grafts, rett og slett for å forsvare prisen de tar.

I praksis betyr dette at de ikke går for den tettheten man gjerne kan oppnå i utlandet, og på den måten tar en mindre risiko i forhold til resultatet.

Det er noe som heter seg at less is more, og dette gjelder til en viss grad når det gjelder ht, men det de gjør er å regelrett svindle kundene sine ved at man betaler for noe man ikke får. Hadde prisen på behandlingen jeg selv tok vært halvert og vel så det, kan jeg si med hånden på hjertet at jeg ville vært mer fornøyd. Men når jeg vet at jeg har blitt løyet rett opp i ansiktet kjenner jeg det er utrolig frustrerende.
 

Ekorn

Meldem
Klage etter det har gått 18 måneder? Bildet de tok på Masterklinikken av alle dine nye grafts rett etter behandlingen er vel bevis nok til at antallet ikke stemmer, og da er jo saken klar. Man skal da ikke vente til de spirer ut etter 18 måneder for så å se resultatet når først bildedokument med alle tydelige friske grafts foreligger rett etter transplantasjonen.
 

AlexanderFM

Nytt Medlem
Klage etter det har gått 18 måneder? Bildet de tok på Masterklinikken av alle dine nye grafts rett etter behandlingen er vel bevis nok til at antallet ikke stemmer, og da er jo saken klar. Man skal da ikke vente til de spirer ut etter 18 måneder for så å se resultatet når først bildedokument med alle tydelige friske grafts foreligger rett etter transplantasjonen.
Er selvfølgelig helt enig.

Var de villige til å gjøre noe i ditt tilfelle?
 

Ekorn

Meldem
@AlexanderFM

Hos meg bestemte salgspersonen også 1500 grafts og gav meg en pris på forhånd 58k kroner som var bundet til behandlingen, og dersom det avbestilles innen 10 dager før transplantasjonen, så skal det betales 70% av behandlingen. (Skrekk og gru dersom man skulle bli syk eller ikke rekke flyet). På dagen der jeg møtte opp sa legen, neida her trengs det kun 800 grafts. Plantet så inn 250-300 grafts, og deretter møtte jeg en annen salgsperson som gav meg sjampo og greier som forlangte den avtalte prisen som var kr.58.000.-. Jeg tenkte å spørre om rabatt, siden legen mente 800 grafts, men gjorde det ikke da dette var fastbestemt pris. Uansett spurte jeg om å få dokumentasjon på behandlingen, og fikk en såkalt surgical form med antall hår og grafts som ble implantert hvor det sto 870 grafts eller 2424 hår som skal ha gått inn i mine viker med legens underskrift.
 
Sist redigert:

Jonatan

Meldem
Jeg tok også en behandling hos Masterklinikken i Mars i år. Hadde generelt sett gjort mye research i noen år på forhånd og spart opp penger til behandlingen. I utgangspunktet var jeg trygg på valget av klinikk, men etter å ha vært på fysisk konsultasjon i 2018 ble jeg en smule skeptisk til prosessen. Det ble ikke avklart hvor mange grafts som ville være nødvendig, jeg ble aldri møtt av lege og en stund etter konsultasjonen ble jeg tilbudt behandling med rabatt. Alle disse faktorene førte til at jeg ble skeptisk til MK.

Likevel sparte jeg altså opp nok, og i Mars 2020 bestemte jeg meg litt spontant for å kjøre til Oslo for å ta behandlingen. Fikk et tilbud på 61 000,- (uten klipp vel og merke), i utgangspunktet skulle de ha 70 000,-.

Møtte opp kl 09:00 og ble møtt av den kvinnelige legen. Hun sa "OK, vi tar ut ca 900 grafts og så setter vi de her", og tegnet opp en hårlinje (i hovedsak viker). Her hadde jeg diskutert på forhånd at jeg ønsket å fylle inn hele veien, også i front (bare for fylden sin del), jeg satt igjen med følelsen av at alt dette var veldig forhastet og ba da om å få snakke med Sten Thure for å få avklart hva som egentlig skulle skje. På konsultasjonen halvannet år tidligere hadde vi blitt enige om rundt 1500,- grafts. Etter litt om og men (legen bestemte seg for å tegne inn totalt 9(!) grafts fordelt over front + viker, jeg følte meg litt presset og gikk med på designet. Opplevde at legen ble veldig oppgitt og jeg følte meg svært ukomfortabel med situasjonen. Dette var følelsen av at de bare ønsket å få gjort behandlingen så fort som mulig. Spurte underveis i behandlingen om råd og erfaringer rundt medisin som finasterid/proscar og minoxidil, men dette kunne hun ingenting om. Dette gjorde at jeg umiddelbart angret på hele opplegget, hun virket totalt sett svært uerfaren som lege.

Uansett, var ferdig med hele behandlingen rundt klokken 13:00. Fikk med en "care package" bestående av shampoo/diverse skyll osv. Ingen form for dokumentasjon eller papirer annet enn kvittering på at jeg hadde betalt.

Hadde satt meg realistiske forventninger til resultatet da jeg som sagt hadde gjort mye research i flere år i forveien. Jeg stusset mest på hvor kjapt behandlingen var over, og at jeg ikke kunne få regnestykket til å gå opp med tanke på at de skal ha tatt ut 912 hårsekker på rundt 1t og 30min, og ikke minst satt inn igjen på samme tid. Etter 4 måneder ba jeg om å få tilsendt dokumentasjon samt før og etter bilder av behandlingen. Dette fikk jeg, samtidig ble jeg presentert retningslinjer om at man ikke hadde noen form for reklamasjonsrett før etter minst 18mnd og at det var høye krav dersom man skulle få dekket ny behandling.

Studerte da etter bildene og forsøkte å telle antall grafts (noe som er litt enklere like etter behandlingen som man sikkert vet), og kom frem til at det ikke kunne være mer enn maks 400. Altså under halvparten av det som er blitt gjengitt på dokumentasjonen.

Heldigvis er ikke selve jobben som er gjort så utrolig dårlig (ingen multigrafts fremme osv), men det bærer preg av å være svært tynt og det er åpenbart at jeg må ta en behandling til dersom jeg skal bli fornøyd. Det værste er at jeg føler meg lurt som har betalt 61 000,- for en behandling bestående av 400 grafts. Vet heller ikke om jeg stiller sterkt nok til å kjøre eventuell sak.
Sannsynligvis den samme kvinnelige legen som utførte min HT. Som jeg har nevnt flere ganger her på forumet: Ikke fornøyd i det hele tatt med resultatet/tettheten.
 

Stad88

Nytt Medlem
Svar på spørsmålet: ja jeg representer Hasson and Wong i Norge og er av dem betalt.

Med det jeg skrev så skrev jeg generelt om hårtransplantasjon.

Er enig i at en ikke kommer seg ut av Norge. Er enig i at flere klinikker er dyrere.
Er enig i at reiser er kjipe.

Har til gode å se en god klinikk i Norge. Ønsker dem velkommen.

Til nå har jeg sett flere pasienter og hatt konsultasjoner med mennesker som ikke er fornøyd av grunn.

Finn en god klinikk ikke vær desperat. Gjør leksene. Gjør research. De finnes og det er verdt å vente på.

Så Akacia Medical i norge er ingen god klinikk mener du?
 

Thomas M. Angellsen

Aktivt Medlem
Så Akacia Medical i norge er ingen god klinikk mener du?
Jeg skrev dette okt 2020 og står ved det. Se under.

Kommer ikke til å diskutere. Jeg representerer en av verdens beste klinikker og de som har gjort research og leksene sine vet dette.

Ønsker deg lykke til med valget!

Thomas



Svar på spørsmålet: ja jeg representer Hasson and Wong i Norge og er av dem betalt.

Med det jeg skrev så skrev jeg generelt om hårtransplantasjon.

Er enig i at en ikke kommer seg ut av Norge. Er enig i at flere klinikker er dyrere.
Er enig i at reiser er kjipe.

Har til gode å se en god klinikk i Norge. Ønsker dem velkommen.

Til nå har jeg sett flere pasienter og hatt konsultasjoner med mennesker som ikke er fornøyd av grunn.

Finn en god klinikk ikke vær desperat. Gjør leksene. Gjør research. De finnes og det er verdt å vente på.
 

Topp