• Velkommen!

    Hårtapsnett er en nettside laget for å spre informasjon om hårtap, hårtransplantasjon og behandlinger av hårtap.

    Still spørsmål i forumet og bruk artiklene våre for å finne svar på det du lurer på om hårtap!

Hvordan dele opp finasteride 5 mg

Jens86

Administrator
Her kommer en kjapp guide på hvordan du deler opp 5 mg finasteride i 4 deler, slik at du får 1.25 mg tabletter.

Du trenger en tablettdeler og selvfølgelig finasteride 5 mg (dersom du bruker propecia 1 mg og vil bruke mindre doser fungerer også denne guiden). Det koster ca. 50 kr for en tablettdeler på apoteket:
20140116_194526.jpg 20140116_194547.jpg

Så er det bare å begynne. Tablettdeleren passer for de fleste runde tabletter, og fungerer ved at et barberblad dyttes ned mens tabletten holdes på plass av to støttevegger som møtes i en V-form. Siden du skal dele tabletten i 4, må dette gjøres to ganger:
20140116_194603.jpg 20140116_194653.jpg 20140116_194619.jpg 20140116_194717.jpg

Bitene kan oppbevares i en lufttett boks, eller i selve tablettdeleren:
20140116_194731.jpg

Dersom man bor med en dame som er gravid må man være veldig nøye på at hun ikke får i seg noe "støv" fra finasteriden (anbefaler heller å bruke Propecia i denne perioden).

Og vips så har du finasteride til 4-5% av hva Propecia koster :)
 

Vedlegg

Sist redigert:

VinDiesel

Nytt Medlem
RE: Hvordan dele opp finasteride 5mg

Bra DIY! :)
Klarer man å dele denne tabletten i 8 omtrent like store deler, dersom man ønsker en mindre dosering?
0.625 mg
 

Jens86

Administrator
Jeg har ikke prøvd, men det blir nok litt vanskelig siden tabletten er så liten. De tynne delene (dvs den delen av den delte tabletten som er mot sentrum av sirkelformen tabletten opprinnelig har) vil nok lett bare bli pulverisert.
 

Fred79

Nytt Medlem
Jens86 skrev:
Jeg har ikke prøvd, men det blir nok litt vanskelig siden tabletten er så liten. De tynne delene (dvs den delen av den delte tabletten som er mot sentrum av sirkelformen tabletten opprinnelig har) vil nok lett bare bli pulverisert.
Neida, det går fint det. Kan bli litt variasjoner på størrelsene, men jeg har gjort det i et års tid og må si at det går helt greit.
 

tim1986

Nytt Medlem
Og ta proscar vil eg advare folk. Og dele opp pillen i 5 deler er feil. For man vet ikke hvor mye av stoffet man får i seg ved og dele den i 5 deler. Dette sier både hudleger og merket dette sjøl. Har 10 ganger bedre resultat ved propecia. Og tenke penger når man ska beholde håret sitt så bør man heller bli skalla. Og gå gjenno. Prosses med hårtransplantasjon osv koster gress. Med propecia beholder man hvertfall det man har om man reagerer positivt. Men proscar er skummel for man vet ikke hvor i piller stoffe er.
 

alf

Nytt Medlem
På grunn av den logaritmiske responskurven gir doser helt ned til 0.2 mg 80% av effekten til en dose på 1 mg, noe som gjør at problemstillingen du forsøker å stable på bena er ganske irrelevant. Begynner å bli litt mye broscience på forumet her nå, med kostholdstips, bivirkningsparanoia osv. Folk bør avstå fra å lage poster der de åpenbart ikke vet hva de snakker om.



 

tim1986

Nytt Medlem
På grunn av den logaritmiske responskurven gir doser helt ned til 0.2 mg 80% av effekten til en dose på 1 mg, noe som gjør at problemstillingen du forsøker å stable på bena er ganske irrelevant. Begynner å bli litt mye broscience på forumet her nå, med kostholdstips, bivirkningsparanoia osv. Folk bør avstå fra å lage poster der de åpenbart ikke vet hva de snakker om.



Hei du verdens mester. Du vet kansje bedre en hudleger og de som gjør hårtransplatasjon du då? Og det 0.2 er riktig ja, men blir ikke like bra som 1 mg uansett hvordan du vrir og vener på dette.. ene dagen får du over 1mg osv.personlig har jeg erfart dette selv.. Dette er et forum for folk som vil si sin mening og erfaring og råd. Riktig eller ikke, så er det ikke opp til deg og bedømme om folk ska poste sin mening eller ikke. Dette jeg snakker om er selv erfart og då må eg få si min mening.siden eg var 20 har eg vært i dette hårtaplivet. Prøvd det meste ig fått utført 2 vellykete fue i utlandet. Så kan en del om det meste, og forteller sjøl ka jeg er blitt advart mot.
 
Sist redigert:

Jens86

Administrator
Snakket med en venn som akkurat er ferdig med medisinstudiet. Han kunne ikke svare direkte på spørsmålet om fordelingen av virkestoffet, men det de lærer er at tabletter uten delestrek helst ikke skal deles opp. Men leger skriver jo ut 5mg med formål om å deles opp uten å blunke, så ikke vet jeg :)
 

Finasteride

Supermoderator
@tim1986 har helt rett. Finasterid er en filmdrasjert tablett som ikke kan deles opp. Dette står til og med i "bruksanvisningen". Men det er alikevel ganske mange som deler denne opp med varierende resultat. Dine erfaringer og råd er selvfølgelig kjekt å ha i en diskusjonstråd på i dette forumet. Dette er diskutert i mange tråder på de store internasjonale forumene. De fleste mener alikevel at virkestoffet må fordeles jevnt i alle tablettet - om de kan deles eller ikke - rett og slett fordi noe annet kunne vært livsfarlig. Hva som er tilfellet med finasterid vet jeg ikke, men det er selvfølgelig mye bedre å få jevn dose. For de fleste som slåss mot hårtap er finasterid bare en del av behandlingen og det er grenser for hvor mye penger man kan legge ut på dette i tillegg til at man sparer til sin HT. For de fleste er 350kr året ganske overkommelig, mens flere tusen i måneden er uoverkommelig.

Bl.a. har "the original hairtransplantmentor" anbefalt ekte Propecia og opplevd at folk som bytter fra generisk får en mye bedre effekt. Dette har vært diskutert her tidligere men tror man konkluderte med innholdsstoffene var de samme. Hvordan merket du forskjell? Hadde ikke generisk finasterid noen virkning, mens når du byttet til Propecia 1mg så fikk du mer hår? Fortell hvor lenge du brukte generisk før du gikk over til Merck Propecia.

Det skal forresten være 4 deler og ikke 5 deler som du skriver. 4 deler gir 1,25mg som er 25% mer enn 1 mg Propecia. Min lege anbefalte egentlig å dele i 2 som blir 2.5mg, noe som kanskje er litt høyt og jeg valgte derfor å dele i 4.

Lenke til tråd der dette er diskutert tidligere.
 
Sist redigert:

alf

Nytt Medlem
Snakket med en venn som akkurat er ferdig med medisinstudiet. Han kunne ikke svare direkte på spørsmålet om fordelingen av virkestoffet, men det de lærer er at tabletter uten delestrek helst ikke skal deles opp. Men leger skriver jo ut 5mg med formål om å deles opp uten å blunke, så ikke vet jeg :)
Jeg tviler ikke et sekund på at virkestoffet kan være ujevnt fordelt. Jeg prøver bare å forklare at ved langvarig bruk, som f.eks 1-2 år har dette ikke noen betydning. Det kan sikkert hende at du svelger en proscar bit med 0.5 mg finasterid den en dagen og o.2 mg finasterid den andre, men du skal ha _ekstremt_ uflaks før mengdeforskjellen utgjør et praktisk forskjell for antall hår du mister/beholder på lang sikt.
 

Finasteride

Supermoderator
Er enig med deg i det @alf, og det er derfor jeg forsvarer "billige metoden". Er selv på generisk finasterid, og skulle jeg kjøpt ekte Propecia hadde sannsynligheten vært større for å å kutte ut i perioder (f.eks. når man har andre ting å bruke penger på) noe som mest sannsynlig ville gått kraftig ut over håret. Dessuten vil lavere doser også fungere som tabellen viser. Kanskje dårlig effekt av generisk finasterid skyldes tabletter uten virkstoff - f.eks fra onlineapotek fra India.
 
Sist redigert:

Finasteride

Supermoderator
Propecia koster mye i Norge. I tillegg er det ikke registrert, så legen må søke om registreringsfritak. Proscar er det samme som Propecia, bare at tabletten er i 5mg istedenfor 1 mg, så du må dele den opp selv. Proscar er ekte finasterid fra Merck, finner også generisk, men da heter det verken Proscar eller Propecia, bare f.eks. Avodart Finasteride 5mg. Proscar er veldig lik i pris som generisk finasteride i Norge, så det blir nok unna 500 kr for et års forbruk iallefall vil jeg tro. Håper det var til hjelp @James.
 

dimitri

Nytt Medlem
Jeg har generisk 5mg finasteride piller. Fikk propecia først, men fikk hakeslep da jeg kom til kassa.

Jeg tar 0.2 doser med fin annenhver dag, noe som betyr at jeg må dele opp 1 pille i 25 deler. Jeg knuser pillen i en skål etc og lager så like "striper" som mulig.

Dette høres kanskje tidkrevende ut, men det går relativt fort. Når det først er gjort har jeg doser for nesten 2 måneder:) skal man kutte opp i større deler er der bare å kjøpe en pillekutter på ebay!
 

Finasteride

Supermoderator
Husker du prisen på Propecia? Tror det er en god del tusenlapper i året, om ikke i måneden?

Pillekutter får man også kjøpt på apoteket - enkelt og billig.
 

dimitri

Nytt Medlem
Ca noe sånt som stod i tråden over. Tror apotekeren sa noe om at de ikke lages i Norge, noe som gjør propecia ekstra dyrt.

Forresten så glemte jeg å nevne at jeg putter hver stripe/dose fin i sigarettpapir, og tvinner egne små "piller" :) funker som bare det. Ser bare en del med shady ut enn det egentlig er hehe
 

Finasteride

Supermoderator
Det finnes jo egne kapsler du kan putte knuste tabletter i (som kan svelges), det finnes også tablettknusere på apotek i tillegg til pillekuttere. Så ser det litt mindre "shady" ut.
 
D

Dimitriii

Bare at pillen går i 1000 knas uansett før man har delt den opp 4 ganger.. og jeg lager 20 doser av 1 bitteliten 5mg tablett. Går ann å kjøpe kapsler, men tror det er lettere å skyve det nedi et sigarettpapir og bare snurre det sammen. Smak og behag. Vurderer å lage litt større doser etterhvert da jeg ser over her at det gir ca like mye effekt alt sammen.

Btw: på bildet av den grafen over her så står det en måling for hvor mye T er annerledes etter fin. Menes det testosteron?

Btw 2: så i en tidligere tråd jeg hadde lagt ut her. Tror en pakke propecia kostet 2000,-. Insane
 

Topp