• Velkommen!

    Hårtapsnett er en nettside laget for å spre informasjon om hårtap, hårtransplantasjon og behandlinger av hårtap.

    Still spørsmål i forumet og bruk artiklene våre for å finne svar på det du lurer på om hårtap!

Ingen andre kvinner her inne?

Vaar

Nytt Medlem
Skjønner...ja det er nok fler menn enn kvinner som sliter med det, selv om flere kvinner enn man skulle tro har trøbbel med det... Selv har jeg såkalt androgent mønster...dvs for mye DHT , kjenner flere som har det, er vel genetisk. Og kommer til syne når vi begynner å bli halvgamle kjerringer :p Var helt fortvilet, oppsøkte Apolloklinikken og skulle få tilpasset en hårerstatning (en sånn som blandes med eget hår, bare på toppen) men så kom jeg over Nisim shampo . Var faktisk en lege som foreslo å prøve det, mannen hennes hadde fått hår igjen etter å ha brukt shampo og ekstrakt i 3-4 måneder. Ikke som før, såklart, men betydelig bedring. Dvs slutt på håravfall og noe gjenvekst.

Selv merket jeg at håravfallet (som var svært tydelig med mye hår i dusjen!) var nærmest stoppet etter en uke. Så begynte småhår å vokse ut, det var særlig tydelig i viken på den ene siden, den verste, oppå er det blitt endel bedre men er stadig tynt. Det sies at det ikke virker på hårsekker som har vært inaktive i mer enn 5 år, og mitt håravfall på kronen begynte etter at jeg fikk barn for 25 år siden....

Sønnen min på 25 begynner å merke vikende hårlinje og uttynning på toppen, han begynte med Nisim (både shampo og ekstrakt) og synes allerede han merker forskjell. Vi får se.

Minodixil har jeg hørt om, men vet også at kvinner får mye hår i ansiktet av å bruke det. Det vil jeg IKKE ha! Jeg vil bare ha mer OPPÅ hue!

Dette er ting jeg gjerne skulle hørt om fra andre kvinner med androgent mønster...."Hårsår"s senkning av hårlinje ligger relativt langt unna mitt interesseområde er jeg redd... ;)
 

Finasteride

Supermoderator
Hei velkommen til forumet. Erfaringer fra kvinner er verdtsatt høyt det også, og jeg vet det er mange som rammes. Selv androgenisk håravfall hos kvinner er ikke uvanlig, og noen opplever dette til og med i 20-årene. Heldigvis er det mer uvanlig enn hos menn, for hos kvinner er det mindre akseptert av samfunnet at man skal ha hårtap. Jeg har lest noen triste historier på internasjonale forumer, kvinner som mister hår i ung alder. En kvinne hadde arvet genet både fra sin mors familie og sin fars familie, og da var sjebnen ikke til å unngå for henne. Det kan alikevel virke som kvinner responderer bedre på behandling. I utlandet skal f.eks kvinner ha 2% minoxidil , ikke den som selges i Norge som er 5%. I Norge behandles de med 5% som kan gi større sjangse for bivirkninger (f.eks hårvekst i ansiktet som ikke er et problem for menn). Kvinner kan dessverre ikke ta finasterid , og en eventuell lege som skriver ut en slik medisin til en kvinne vil være helt sikker på at hun ikke kan eller vil bli gravid. Det at Nisim har fungert godt for deg er jo veldig hyggelig. Har du før og etter bilder som kan dokumentere dette eller bare føles håret tykkere. Jeg synes selv Nisim gjorde mitt hår tykkere, men at det var shampooen som på en måte la en hinne over hårene og så snart jeg sluttet å bruke den var alt som før. At Nisim er god for hodebunnen har jeg tro på, og kanskje det vil hjelpe for noen. Dessverre finnes det ingen dokumentasjon på at den fungerer (utenom en selverklært klinisk studie). Jeg brukte aldri ekstraktet og vurderer og teste det ut en gang til.

På de store internasjonale forumene finnes det egne seksjoner for kvinner der du kan høste inn litt kunnskap:
- thebaldtruth.com og hairlosstalk.com

Kvinner er også sjeldent gode kandidater for hårtransplantasjon fordi hårtapet ofte er diffust og man ikke har en sikker sone og høste hår fra.
 
Hei på deg,

dere.. tar jeg ikke helt feil så har jeg lest at RU i tablettform er veldig effektiv mot DHT. Grunnen til at menn ikke kan bruke det er fordi den feminiserer oss. Derfor må vi bruke væskeformen på hodet (som er langt mindre effektiv).

Siden du er kvinne så bør jo ikke bivirkningene av RU i tablettform ha noe å si.

//edit: mulig jeg tar feil. Enten var det RU eller CB.
 

Finasteride

Supermoderator
Problemet med RU og CB er at det ikke er godkjent behandling ennå. RU blir neppe godkjent noensinne. Har man tenkt over at mange kvinner også kan miste håret fordi man tar eller fordi man slutter på p-pillen (hormon ubalanse). Og den P-pillen har også mange bivirkninger, akkurat som Finasterid.
 

Vaar

Nytt Medlem
Unnskyld min uvitenhet, men jeg aner ikke hva RU og CB er for noe...kanskje noen kan forklare meg det?
 

Baker1986

Meldem
Hei på deg,

dere.. tar jeg ikke helt feil så har jeg lest at RU i tablettform er veldig effektiv mot DHT. Grunnen til at menn ikke kan bruke det er fordi den feminiserer oss. Derfor må vi bruke væskeformen på hodet (som er langt mindre effektiv).

Siden du er kvinne så bør jo ikke bivirkningene av RU i tablettform ha noe å si.

//edit: mulig jeg tar feil. Enten var det RU eller CB.
Er ganske sikker på at du har blander RU og noe annet som tabelettform. RU kommer kun i pulver og har aldri hørt om noen som har presset det til tabeletter for å innta det oralt. Dessuten er det en tommelfingerregel at kvinner aldri skal komme i kontakt med RU, selv på hud. Grunnen til det er at det kan føre til misdannelser på fosteret, akkurat som finasterid.

For kvinnelig hårtap er Spironolactone i tabelett form et veldig populært alternativ. Dette kan sammenlignes med finasterid, men er MYE mer effektivt. Spironolactone brukes ikke av menn, fordi det har mye sterkere feminiseringseffekter enn finasterid og dutasterid. Spiro har en annen virkningsmekanisme enn at den demper 5ar1(2?) enzymene, så den er helt trygg for kvinner å bruke. Når det gjelder minoxidil, så vil du ikke få hår i ansiktet med mindre du ikke går inn for å påføre minoxidil i ansiktet, og at du vasker hendene ordentlig når du er ferdig. Jeg er mann (gutt :p), snart 28 år, og har skjeggvekst som en 14åring (tilnærmet 0) selv om jeg bruker minoxidil.

Jeg ville lest meg opp på Spironolactone! Her er min kunnskap begrenset fordi det ikke er et aktuelt alternativ for meg.
 

Jens86

Administrator
Aldri hørt om RU eller CB i tablettform jeg heller, tipper det er spiro som baker snakker om du mener n00brocket! ;)
 

Finasteride

Supermoderator
Det finnes også kvinner som mener de har hatt effekt av LaserCap o.l. Revivogen, Fungoral og Tricomin er også alternativer. Minoxidil har den ulempen at håret kan bli avhengig og at behandlingen må vare livet ut, og når man må slutte av en eller annen grunn kan man oppleve "mega shedding" som er spesielt ugunstig for en kvinne. Tropisk Spironolactone kan med fordel bruker av både menn og kvinner da det har en påstått antiandrogenisk virkning. Å ta dette i pilleform (oralt) har jeg lite kunnskap om dessverre.

Man må rett og slett prøve flere ting før man finner noe som virker. Kosthold bør hvertfall være prioritet 1 og så må man utredes hos lege for mangelsykdommer som f.eks jernmangel o.l. I motsetningen til hos menn tar legen kvinnelig type hårtap litt mer alvorlig. Lavt stoffskifte og enkelte andre sykdommer har også hårtap som symptom.
 

Jens86

Administrator
Er ganske sikker på at du har blander RU og noe annet som tabelettform. RU kommer kun i pulver og har aldri hørt om noen som har presset det til tabeletter for å innta det oralt. Dessuten er det en tommelfingerregel at kvinner aldri skal komme i kontakt med RU, selv på hud. Grunnen til det er at det kan føre til misdannelser på fosteret, akkurat som finasterid.

For kvinnelig hårtap er Spironolactone i tabelett form et veldig populært alternativ. Dette kan sammenlignes med finasterid, men er MYE mer effektivt. Spironolactone brukes ikke av menn, fordi det har mye sterkere feminiseringseffekter enn finasterid og dutasterid. Spiro har en annen virkningsmekanisme enn at den demper 5ar1(2?) enzymene, så den er helt trygg for kvinner å bruke. Når det gjelder minoxidil, så vil du ikke få hår i ansiktet med mindre du ikke går inn for å påføre minoxidil i ansiktet, og at du vasker hendene ordentlig når du er ferdig. Jeg er mann (gutt :p), snart 28 år, og har skjeggvekst som en 14åring (tilnærmet 0) selv om jeg bruker minoxidil.

Jeg ville lest meg opp på Spironolactone! Her er min kunnskap begrenset fordi det ikke er et aktuelt alternativ for meg.
Ang minox og hårvekst, så mener jeg @Vaar har rett. Minox kan føre til hårvekst i ansiktet. Men bruker man RU/fin/antiandrogener så motvirker jo dette hårvekst alle andre steder enn på hodet.
 

Hårstrikk

Nytt Medlem
Hei vaar.
Jeg er en kvinne som opplever det samme som deg. Jeg er 48 år, og oppdaget plutselig at jeg mistet masse hår. Jeg går på diane nå, og føler at det hjelper litt, jeg har ikke det samme hårtap som før. Men jeg er tynn på toppen som jeg føler alle kan se. Det er fortvilende. Ingen andre i familien har det sånn. Jeg vurderer å begynne på spirilactone. Jeg bruker endel kosttilskudd som :marinecollagen, tran, cystein, og snart l-karnitin, vit c med sink , b komplex, ølgjær, vit d 3. Jeg har brukt nisim, Og en ny shampo som heter sqanorm som jeg synes har hjulpet mot kløe. Nå for tiden bruker jeg nanogen thikening shampo men synes ikke den er så bra. Tenker jeg går over på nisim igjen. Håper du er her inne fortsatt så vi kan dele erfaringer.
Hilsen hårstrikk
 
B

Bold and ugly

Skjønner...ja det er nok fler menn enn kvinner som sliter med det, selv om flere kvinner enn man skulle tro har trøbbel med det... Selv har jeg såkalt androgent mønster...dvs for mye DHT, kjenner flere som har det, er vel genetisk. Og kommer til syne når vi begynner å bli halvgamle kjerringer :p Var helt fortvilet, oppsøkte Apolloklinikken og skulle få tilpasset en hårerstatning (en sånn som blandes med eget hår, bare på toppen) men så kom jeg over Nisim shampo. Var faktisk en lege som foreslo å prøve det, mannen hennes hadde fått hår igjen etter å ha brukt shampo og ekstrakt i 3-4 måneder. Ikke som før, såklart, men betydelig bedring. Dvs slutt på håravfall og noe gjenvekst.

Selv merket jeg at håravfallet (som var svært tydelig med mye hår i dusjen!) var nærmest stoppet etter en uke. Så begynte småhår å vokse ut, det var særlig tydelig i viken på den ene siden, den verste, oppå er det blitt endel bedre men er stadig tynt. Det sies at det ikke virker på hårsekker som har vært inaktive i mer enn 5 år, og mitt håravfall på kronen begynte etter at jeg fikk barn for 25 år siden....

Sønnen min på 25 begynner å merke vikende hårlinje og uttynning på toppen, han begynte med Nisim (både shampo og ekstrakt) og synes allerede han merker forskjell. Vi får se.

Minodixil har jeg hørt om, men vet også at kvinner får mye hår i ansiktet av å bruke det. Det vil jeg IKKE ha! Jeg vil bare ha mer OPPÅ hue!

Dette er ting jeg gjerne skulle hørt om fra andre kvinner med androgent mønster...."Hårsår"s senkning av hårlinje ligger relativt langt unna mitt interesseområde er jeg redd... ;)
 
B

Bold and ugly

Jo jeg er kvinne...fortvilet og lei. Androgen hårtap hos kvinner blir nemlig i likestillingens misforståtte verdenen satt i samme båt som menn... Altså ingen støtte til parykk.
Men er ofte flotte uten hår, og ingen verken ser ler eller peker....på kvinner derimot...selv blir jeg avvist i enjkelte frisørsalonger med at "Beklager vi tør ikke klippe i de tynne fjonene der" (skallet på toppen) Jeg har mistet alt av mitt sosiale liv. Skammer meg, det er tabubelagt når det gjelder kvinner. Er vi flere kan vi kanskje få rette dept til å forandre på disse lovene slik at vi kan få støtte til ett fullverdig liv...? Legger til, hårtapet starta i 20 årene...nå r jeg 50. Skulle så gjerne kommet i kontakt med andre kvinner i samme situasjon.
 

Finasteride

Supermoderator
@Jens86 Kanskje det hadde gått an å lage en kategori på forumet for kvinnelig type hårtap (arvelig og som følge av sykdom). Vi skulle gjerne fått flere kvinner til å poste og dele sine erfaringer med hverandre.

@Bold and ugly Det er veldig tabu belagt hos kvinner. Folk i dagens samfunn er av den oppfatning av at kvinner mister ikke håret sitt. Men det er faktisk veldig mange som gjør det og kamuflerer det på ulike måter. Noen er nok mer preget enn andre, og det er jo veldig trist å være dame i dagens samfunn uten å få dekket parykk kostnader når man har veldig utpreget hårtap. Mange menn føler også at dem ikke blir tilbudt opprykk på jobb, mindre attraktiv hos damer osv, men likevel blir situasjonen helt annerledes fordi det er veldig vanlig (i den form at få skjuler det) med hårtap, og handler litt mer om hvordan man tar det som mann. Det er fult mulig å leve med for de fleste av oss. Hva har du prøvd av behandling osv? Du skrive ikke så mye om det. Kanskje det går an å få tak i en parykk litt rimeligere på ebay når man må betale selv. Det burde selvsagt vært dekket. Noen burde tatt tak i det i form av en forening eller lignende slik at man kan bli sett og hørt blant de som bestemmer her i landet.
 

Finn93

Meldem
Skjønner...ja det er nok fler menn enn kvinner som sliter med det, selv om flere kvinner enn man skulle tro har trøbbel med det... Selv har jeg såkalt androgent mønster...dvs for mye DHT, kjenner flere som har det, er vel genetisk. Og kommer til syne når vi begynner å bli halvgamle kjerringer :p Var helt fortvilet, oppsøkte Apolloklinikken og skulle få tilpasset en hårerstatning (en sånn som blandes med eget hår, bare på toppen) men så kom jeg over Nisim shampo. Var faktisk en lege som foreslo å prøve det, mannen hennes hadde fått hår igjen etter å ha brukt shampo og ekstrakt i 3-4 måneder. Ikke som før, såklart, men betydelig bedring. Dvs slutt på håravfall og noe gjenvekst.

Selv merket jeg at håravfallet (som var svært tydelig med mye hår i dusjen!) var nærmest stoppet etter en uke. Så begynte småhår å vokse ut, det var særlig tydelig i viken på den ene siden, den verste, oppå er det blitt endel bedre men er stadig tynt. Det sies at det ikke virker på hårsekker som har vært inaktive i mer enn 5 år, og mitt håravfall på kronen begynte etter at jeg fikk barn for 25 år siden....

Sønnen min på 25 begynner å merke vikende hårlinje og uttynning på toppen, han begynte med Nisim (både shampo og ekstrakt) og synes allerede han merker forskjell. Vi får se.

Minodixil har jeg hørt om, men vet også at kvinner får mye hår i ansiktet av å bruke det. Det vil jeg IKKE ha! Jeg vil bare ha mer OPPÅ hue!

Dette er ting jeg gjerne skulle hørt om fra andre kvinner med androgent mønster...."Hårsår"s senkning av hårlinje ligger relativt langt unna mitt interesseområde er jeg redd... ;)
hei! Dette er bare noen forslag:
- Du kan jo prøve Minoxidil 2 % isteden for 5%.
- Jeg har hørt om kvinner som bruker Finasterid mot hårtap, om du ikke skal ha flere barn. ( er litt usikker på dette).
- evt hormon piller (Østrogen etc... hør med fastlege/hudlege)
- Prp behandling ( er dyrt)
- Dermaroller
- Fungoral (ketoconazole shampoo) kan egentlig gå begge veier, håravfall/hårvekts.
- 100 % Argan olje, har ikke noe dokumentert virking, men jeg har brukt det selv og det stoppet faktisk hårtapet mitt. Har ikke fått noe hårvekst av det men merker at jeg ikke lenger mister hår i dusjen.
 

nora

Nytt Medlem
Hvordan går det med dere jenter? Har noen funnet en løsning på denne forferdelige sykdommen håravfall er?

Tror egentlig jeg har strevd med den siden jeg var 30. Den gangen mistet jo ikke kvinner håret så det var jo ikke noe å gruble på!

Men jeg jeg måtte ta hårtransplantasjon to ganger. Hentet hår fra nakken til vikene.

Årene gikk, med tynnere og tynnere hår ,det har alltid vært langt og bruker alt for mye tid hver dag for å få det til å se sånn noenlunde ut.

Men så i 2010 begynte det virkelig å falle av. På et par måneder var det nesten ingen ting igjen og aller verst var det på høyre side.
Det var ingen helt bare flekker. Var hos hudlege på Volvat, der var det ingen svar å
å få bortsett fra jeg fikk kortison for litt tørr skurvete hodebunn, som de sa ikke var årsak til håravfallet.
Oppsøkte en annen hudlege, ikke noe svar der heller. Ble helt på gråten å sa
DERE VET JO INGEN TING!
Han svarte: Jo, vi vet mye men bare ikke hva vi skal gjøre med det.

Da ble det å gå med parykk i et år. For håret vokste ut igjen. Det ble etter hvert til å
leve med ved hjelp av noen små extensions som tapes i bakhodet (Hairtalk).

Men så sommeren 2017 begynte det å falle av i store mengder igjen! Da leste jeg på denne siden her og ble litt klokere.
Hadde time hos gynekologen og spurte henne om resept på Proscar. Tenkte hun hadde greie på hormoner siden hun er gynekolog. Men nei det hadde hun ikke hørt om.
Gikk derfra til en vanlig kvinnelig lege på et Dropin kontor.
Hun ville heller ikke skrive ut Proscar. Når jeg endelig fikk time hos fastlegen i september fikk jeg Avodart av han. Bruker også Fungoral og Kortison to ganger i uken.

Ingen av legene så egentlig på meg, kastet bare et blikk på håret. Det var det.
Tok blodprøver da. De var helt i orden.

Jeg tar ingen medisiner,( bare litt østrogen) har ingen sykdommer, er aldri syk
og passer veldig på å spise sundt.

Denne gangen klarte jeg meg uten parykk. Kjøpte en løs pannelugg. Den sammen med Hairtalk går det akkurat.

Diagnosen jeg har gitt meg selv er at jeg lider av både TE og androgen alopesi. Tar derfor helgardering.
Har veldig mange hår nå som er 4-5 cm lange. Det hadde kanskje vokst ut igjen uten Avodart men håper den gjør noe med det diffuse håravfallet.

Er det noen som har erfaring om Spiro. Lurer på om den er bedre for kvinner. Avodart er jo liksom for menn.

Vær snill, kom med hva som har fungert for dere.
 

Topp