• Velkommen!

Hårtapsnett er en nettside laget for å spre informasjon om hårtap, hårtransplantasjon og behandlinger av hårtap.

Still spørsmål i forumet og bruk artiklene våre for å finne svar på det du lurer på om hårtap!

Kvinne, 41, starter "de tre store" snart - spennende!

Nordpolen

Nytt Medlem
Heisann, jeg er ny på forumet så jeg tenkte jeg kunne lage en tråd og forhåpentligvis oppdatere etter hvert. Jeg har alltid hatt tynt hår men det har blitt ekstra ille de siste to-tre årene, og vikene er merkbare. Jeg har ikke noen påviste mangler, men kommer til å fortsette å ta b-vitamin , d-vitamin og jern (får jerntabletter på Blodbanken når jeg gir blod, selv om jeg ikke har lave verdier.) Lurer litt på om jeg skal kjøre på med zink også, siden det er flere i familien som har hatt mangel på det...

Jeg har nettopp vært hos hudlege og hun konstanterte kvinnelig androgent hårtap , noe jeg forventet etter å ha lest en del om dette. Hun sa avstanden mellom hvert hårstrå var merkbart større enn vanlig, noe jeg også har sett i et par år. Det falt også mye av når hun dro hånden igjennom håret, og hun sa at mange hårstrå falt ut med "bulben", som viser at de faller av for tidlig i sin syklus.

Hun foreslo finasterid , minoxidil og kortisondråper (mot kløe.) Jeg har lest mye på amerikanske fora det siste halvåret (og her på Hårtapsnett den siste uken!), og hadde faktisk ikke forventet å bli tilbudt finasterid, hadde ikke fått inntrykk av at så mange norske kvinner bruker det, men gleder meg til å begynne. Det er mulig jeg venter med minoxidil til jeg kan kjøpe i Sverige, siden prisforskjellen er så stor. Hun syntes det virket helt greit, men når jeg leser her på forumet så virker det jo som komboen finasterid + minox er viktig å starte sammen, så kanskje jeg enten betaler litt dyrt de første månedene, eller får en kompis i Sverige til å sende det til meg (håper at det går greit i posten hvis han pakker det inn som gave...)

Jeg spurte også hudlegen om PRP -behandling, og hun var ikke negativ til det, bare opptatt av at jeg måtte være realistisk - det kan funke veldig bra, men ikke for alle. Hun hadde selv en venninne som gjør det hos Herreklinikken og er veldig fornøyd, så det er absolutt noe jeg vurderer. (Ser at det virker litt rart å vurdere noe såpass dyrt når jeg synes minox/Recrea Forte er for dyrt hehe, men det er jo fordi minox må brukes i åååårevis, og fordi det er så mye billigere over grensen.) Om det er noen kvinner her som har gjort PRP så hadde det vært veldig fint å høre om deres erfaringer. (Videoen på Herreklinikkens side var forresten veldig overbevisende - en kvinne godt opp i 70-hårene med masse fint hår - I want!)

Etter å ha lest her kommer jeg også til å kjøpe Fungoral . Ellers eksperimenterer jeg med halo extensions, hair toppers osv., men hadde vært superdigg å få litt mer hår.

Ellers må jeg bare takke de som driver forumet, og alle som deler sine erfaringer her, det er veldig lærerikt! :)

Amanda

Nytt Medlem
Hei. Jeg er en kvinne på 52 som opplever det samme som deg. Oppdaget hårtapet for syv år siden snart, og det blir bare verre og verre. Jeg har vært hos hudlege og tatt biopsi og den viste androgent hårtap. Jeg kjenner ikke til noen andre i familie eller slekt som sliter med dette, så jeg føler meg ganske alene. Jeg har skrevet inn her noen ganger, men har aldri fått svar fra kvinner. Jeg begynte på finasterid for ca 2 år siden, og går nå på

Nordpolen

Nytt Medlem
3/4 tablett a 5 mg. Men føler ikke at det hjelper meg. Det hadde vært fint om vi kunne delt litt erfaringer :)
Hei Amanda, så hyggelig at du skriver! Jeg vil gjerne dele erfaringer med andre kvinner, selv om jeg ikke har kommet ordentlig i gang ennå. I min familie er det flere med kvinnelig androgent hårtap, men jeg er den første som går litt aggressivt til verks for å prøve og gjøre noe med det.

Så dumt at du ikke har sett noen effekt av Finasterid. :( Har du gjort andre ting i tillegg?

Forresten, måtte le litt da jeg hentet ut Finasterid på apoteket, for jeg har lest her på forumet at det er en ganske billig medisin - men så husket jeg at menn bare tar 1/4 tablett, mens jeg skal ta en hel hver dag (5g), så da er det jo fire ganger så dyrt for oss! :D Ja ja, får håpe det virker!

Amanda

Nytt Medlem
Hei! Jeg har prøvd "alt" av vitaminer og mineraler, føler jeg! Her er en liste av alt!:
Silicium
Jod
Vit b
Vit b12
Vit d3
Vit c
Marine collagen
Selen
Sink
Tran
L carnitine
L cystein
Magnesium
Kobber
Msm- methylsulfonylmetan.
Jeg fikk finasterid av legen min, ikke hudlege. Jeg ble anbefalt minoxidil, men siden det er noe som må gjøres resten av livet, vet jeg ikke om jeg har så lyst...ennå. Jeg har også lest at man mister masse hår i starten av "kuren". Jeg har begynt å snuse litt på alternativt hår, som hårtoppere, og har funnet mye bra "over dammen"
Til tider føler jeg egentlig ganske motløs, selv om jeg har en samboer som støtter meg alt han kan....men han kan nok aldri helt forstå hvordan jeg har det og jeg som synes det er vanskelig og depper litt etter hårvask den uken (jeg mister MYE da). Jeg er tynn på toppen og siden av håret, men ikke vikene.
Jeg synes det er så fint at jeg har funnet en nå som jeg kan dele litt med

Nordpolen

Nytt Medlem
Oj, det var mye! Jeg forstår det du sier om minoxidil, har tenkt det samme, men nå vil jeg gi det en sjanse. Har brukt det tidligere da jeg bodde i utlandet, men var litt lat og husket det ikke hver dag.

Topp