• Velkommen!

Hei og velkommen til Hårtapsnett.no - Norges største forum for alle som lider av hårtap. Her diskuteres legemidler, hårtransplantasjoner og andre behandlingsformer.

Hvis dette er ditt første besøk, anbefaler vi deg å se artiklene våre, der finner du mye nytting.

Ikke-registrerte brukere har begrensede muligheter, men kan lese og opprette innlegg. Registrer deg i dag for å få tilgang til lukkede forumgrupper, og for å se bilder i full oppløsning.

Vi tar personvern på alvor. Du kan være 100% anonym, og når som helst endre/slette dine innlegg.

Kvinne og androgent hårtap

Propella

Nytt Medlem
Hei. Kvinne på 28 år her. Jeg begynte å miste håret som 16 åring, den gang antok jeg at det skyldtes spiseforstyrrelser, selv om alt av blodprøver var fine. Etter å bli stadig tynnere på toppen, dro jeg til privat hudlege i aug, og fikk bekreftet det jeg har hatt mistanke om i noen år, at testosteronet har fest i hodebunnen min. Fikk utskrevet Clobex, Elocom og startet på Recrea Forte. Kløen forsvant ganske umiddelbart, og etter en mnds behandling begynte håret å falle av i rause tjafser. Nå funker ikke hentesveiser i ulike varianter lengre, og luer og brede pannebånd er mine daglige følgesvenner. Hårtapet har gitt seg, det er mulig at det er nærmest tilbake til "normalen". Skal på nytt til hudlege i november, spent på om det er håp eller om at det bare er å forberede seg på å finne frem høvvel...
Merker at hodebunnen bli irritert av stort sett alt av produkter, det klør og tetter seg i form av komedoner. Vasker håret hver annen/hver tredje dag, nylig gådd over til Fungoral. Hodebunnen har den siste mnd begynt å flasse, dette har jeg aldri vært plaget av tidligere. Skjønner at to mnd ikke er lenge og at det kan ta lang tid før det skjer noe nevneverdig, hvis det i det hele tatt gjør det. Har hårtap på begge sidene, men ingen av kvinnene er i nærheten så hardt rammet som meg. Spiser vitaminer etter anbefaling fra hudlege, selv om alt av prøver var fine.
Noen andre kvinner som begynte å miste håret allerede i tenårene? Tolker det slik at dess tidligere man rammes, dess hardere rammes man, og å være skalla på toppen som 28åring påvirker psyken kraftig. Noen som vil dele egne erfaringer? Hva har fungert, hvor lang tid tok det før håret vokste ut?

Sa hudlegen noe om du har noen hudproblemer i hodebunnen slik som eksem, psoriasis, sopp eller lignende? Recrea forte tørker ut hodebunnen og erfaringsmessig så gjør fungoral det samme. Hva med å prøve kirkland sin skumversjon av minoxidil og gå over på Revita shampo? Shampoen vil hjelpe hodebunnen din og kirkland sin minoxidil vil ikke være så uttørrende. Når det gjelder videre behandling av hårtap for kvinner så kommer det et produkt som heter Trinov. Hvor effektivt det vil være er litt usikkert enda. Tanken bak produktet er å senke DHT lokalt i hodebunnen slik at man unngår bivirkninger. Det er også sagt at det skal øke blodsirkulasjonen slik at det skal erstatte både finasterid og minoxidil. Du kan lese deg litt opp på det og ta ei vurdering. Det er et produkt for både menn og kvinner. Om noen måneder så vil man uansett vite hvor effektivt dette er da brukerne har fått delt sine erfaringer. Det å være 28 år og miste håret er nok tungt å akseptere, men det er også bra at du er såpass ung slik at sjansen er større for at et produkt vil gi en positiv virkning.

Propella

Nytt Medlem
Hei Tavarepåhåret og takk for svar:)
Hudlegen mente det ikke forelå annet enn testosteronparty i hodebunnen. Jeg skal foreslå å forsøke Kirkland og Revita. Er disse reseptbelagt? Hudlegen nevnte noe om et kommende produkt, men det ble mange nye legemidler nevnt, og det ble nok litt for mange til at jeg husker alle. Merket en betydelig bedring i kløen etter hestekur med steroider og kortison, men mistenker at det også førte til det betydelige håravfallet (eller kanskje det var Recrea?) Merker ihvertfall at kløen er økende, men om det skyldes at Recreaen er for sterk eller at hestekuren er over, det er ikke godt å si. Jeg skal lufte Trinov for hudlegen ved neste konsultasjon:)

Har du hatt kløe i hodebunnen en stund før du merket hårtap også? Det er alltid greit å utelukke hodebunnsproblemer før man begynner på eventuelle medisiner da dette er mye enklere å behandle, men regner med hudlegen din har kontroll på dette. Samt det med blodprøver for å måle testosteron og DHT. Og om du har høyere testosteronnivåer enn normalt, så må legen din også undersøke dette fordi det er en årsak til dette også. Et annet alternativ er at hårsekkene dine er mer sensitive til androgener og at du genetisk har flere mottakere til androgener i hodebunnen. Så rekkefølgen bør være: sjekke at hodebunnen er frisk, sjekke at hormonnivåer er normale og eventuelt finne ut hvorfor de ikke er det. Jeg syns det er litt dårlig av hudlegen din å bare skylde på testosteron og om det var din lege som anbefalte recrea forte? Jeg kan anbefale produkter til deg slik jeg gjorde i første meldingen, men flott om du kan få litt svar på ting fra legen din slik at man vet bedre hva årsaken er og deretter kan bruke riktig(e) produkter. Du trenger iværtfall ikke å fortvile helt enda, for det er en del ting som kan sørge for at dette løser seg. Men da må du ta en runde med hudlegen og kanskje fastlegen din først.

Du kan uansett vurdere Revita sine produkter. Shampo og balsam. De finnes på eBay. Så kan du lese litt om ingrediensene og hva de gjør for håret og hodebunnen. De lukter en del bedre enn fungoral også. I testene til Shampoen så påstår de at den hjelper for gjenvekst samt diameter pr hårstrå, men det skal nok mer enn en shampo til for å få slike resultater. Så den er først og fremst for de som ikke tåler så godt andre hårprodukter . Jeg snakker av erfaring og har prøvd det meste. Denne Shampoen erstatter fungoral og kan brukes så ofte du vil.

Propella

Nytt Medlem
Hei igjen og takk for svar :) Jeg har vel egentlig bestandig hatt kløe i hodebunnen, men har vel vært så vant til det, at jeg ikke har tenkt over det tidligere. Etter at jeg begynte å eksperimentere med hårprodukter i tenårene, ble jeg mer oppmerksom på problemet, da 98% av produktene fører til en hissig og kløende hodebunn med tilstoppninger. Hudlegen mente at kløingen skyldets DHT og fet hodebunn, en dårlig kombinasjon for min del. Det var hudlegen som ba meg starte med Recrea Forte i første omgang. Jeg skal be han sjekke hormonnivåene og ta en ordentlig undersøkelse av hodebunnen. Tusen takk for produkttips, jeg skal forsøke Revita :)

Propella

Nytt Medlem
Hei igjen. Da har jeg vært hos fastlegen og bedt om hormonprøver. Måtte krangle litt med han for å få dem, for han mente at dersom testosteronnivået i kroppen min var for høyt, så ville jeg hatt både bart og skjegg. I tillegg mente han at dersom det skulle vise seg at nivået faktisk ER for høyt, så er det kun et preparat mot prostatakreft som senker/blokker testosteronet i kroppen, men for meg som kvinne ville det være kreftfremkallende og helt uaktuelt. Skal ikke være lett dette :)

Nei dette er ikke lett:) det er uansett greit å få utelukket det med testosteronnivå. Og om det skulle være det, så må man også finne ut hvorfor. Ellers har du også vært hos hudlege. Slik at man kan utelukke at det er noen hudsykdom i hodebunnen? En betennelse eller noe. Hvordan ser hodebunnen din ut nå? Jeg nevnte Trinov sist. Det produktet skal lanseres om noen få uker. Ulempen er at det finnes ikke så masse informasjon om dette da det er få som har fått prøvd det. Også er den ganske dyr. Det har vært snakk om 700kr i måneden. Fordelen (for deg) med dette produktet er at det har vist seg å gi bedre resultater hos kvinner enn menn når det gjelder gjenvekst, diameter på hårstråene og hår i vekstfase. Slik at man kan regne med en klar forbedring i løpet av noen måneder. Testen fra produsent er kun gjennomført i 6 måneder, så kanskje vil resultatene være bedre over et lengre tidsrom.

Siste artikler

Forumstatistikk

Tråder
414
Medlemmer
1.520
Siste medlem
Hormonella
Topp