• Velkommen!

Hårtapsnett er en nettside laget for å spre informasjon om hårtap, hårtransplantasjon og behandlinger av hårtap.

Still spørsmål i forumet og bruk artiklene våre for å finne svar på det du lurer på om hårtap!

kvinne og hårtap

Hårstrikk

Nytt Medlem
Hei alle sammen!
Jeg er en kvinne på 48 som for tiden opplever hårtap. Det jeg har lest her inne, handler lite om kvinners problem. Finnes der ingen andre kvinner enn meg som mister håret??

Vel...ønsker å komme i kontakt med kvinner i min situasjon.
Jeg merket første gang hårtap for ca 5 år siden. Jeg har vært hos lege for å sjekke ut om det kunne være en medisinsk forklaring. Jeg har noe kluss med hormonene, som jeg er under utredning for fortsatt. Nå har jeg gått mye frem og tilbake hos legen, men nå vil jeg slå i bordet å si at jeg vil til spesialist i endokrinologi! Mitt hårtap merkes mest oppå hodet, og det er fortvilende, for jeg føler alle ser det....i tillegg er jeg ganske grå i håret, så jeg farger det ganske ofte. Og det er sikkert ikke bra det heller. Jeg sliter med angst og depresjon pga av dette. Jeg har prøvd noen produkter, bla Diane ppiller som jeg føler har hjulpet litt, og vurderer å begynne med igjen. Kan vi dele litt erfaringer her inne? Jeg har forresten kontaktet apollo hårsenter i dag, venter på å få time.
Ser frem til å høre fra dere.

• F

Fru hårek

Hei fru Hårek.
    Kan ikke du fortelle litt om deg og hva som har skjedd med deg? Hvor lenge det er siden du oppdaget hårtapet? Om du bruker noe "mot" det?
    Alle andre, både menn og kvinner som leser dette er velkommen til å kommentere. Alt for å komme oss ut av dette fæle som har skjedd oss. Jeg bruker feks forskjellig kosttilskudd for å prøve å stogge dette som : omega 3, argin, marinecollagen, kobber, magnesium, c-vit med sink, b-vit, d3 vit, selen. I tillegg bruker jeg diane p-piller som jeg føler hjelper en del, dvs at det ikke er så mye hår som detter ut. Det er fortsatt glissent, men jeg føler jeg klarer å skjule det med måten jeg setter opp håret på. Jeg går jevnlig til blodprøvetaking for å sjekke hormoner og mot mangel på vit og mineraler.
    Jeg har vært til hudlege og han sier at det er et androgynt hårtap. Jeg har spurt om å få spirolonlakton (?) men han nekter og sier det er så mye bivirkninger med det. Jeg vurderer å oppsøke en annen.....
    Det som er sikkert at dette problemet hemmer meg i alle situasjoner, og vil gjerne ha råd og vink fra andre i samme situasjon.
    Så...da vet du/dere litt mer om meg, og jeg er spent på å få høre fra og om dere.
    Hilsen hårstrikk.

Marimar

Nytt Medlem
    Hei alle jenter her inne!
    Er ny her; kvinne på 40 og jeg syns at jeg har alltid hatt dette ''problemet'' men de siste årene har jeg merket mer synlig hud oppå toppen. Fortvilende og irriterende for jeg er ellers frisk uten uvaner eller mye farging av håret. Jeg har prøv både lokale midler, Nisim sjampo, osv osv----ingen stor effekt.
    Jeg var på Masterklinkken ifjord og der anbefalte de PRP og ikke transplantasjon. På nåværende tidspunkt vil jeg prøve PRP og jeg har time i slutten av nov. Kommer tilbake med min erfaring.
    Er det andre jenter/damer som har prøvd PRP???
    Takk for all info og ha en fin dag :)

PRP gir bare midlertidig @Marimar , krever gjentatte behandlinger og har en begrenset effekt. Ofte 2 behandlinger i året. For noen 4. Det blir fort dyrt.
    Anbefaler å teste for elektrolytter hos lege, hormoner. Hårtransplantasjon for damer er vanskelig og ikke en enkel prosess da de mister av andre grunner enn menn. En må utelukke sykdomstilstander før en gjør noe slikt. Det vil uansett kreves en meget god klinikk da damer får det som kalles for diffust hårtap. Livstilsendring, trening, endring av kosthold, tankesett og få kroppen i balanse er første skritt. Så kan en se på hva som kan bedre.

Umulig å si hva det skyldes, så mange faktorer spiller inn (arv, stress, kosthold, trening etc etc) og dette skjer over tid.det som er nevnt over er svært viktig. Dere må finne roten til årsaken. Livstilsendring er det viktigste, så kan en tenke på å korrigere verdier og vurdere alternativer.

Jeg har pratet med flere damer om dette og vi sier som regel nei til de fleste mht hårtransplantasjon pga de andre årsakene som er nevnt over. I noen tilfeller kan damer rammes av lignende håravfall som menn og da kan det vurderes.

Mine innspill. Håper det hjelper, Lykke til!

Topp