• Velkommen!

Hårtapsnett er en nettside laget for å spre informasjon om hårtap, hårtransplantasjon og behandlinger av hårtap.

Still spørsmål i forumet og bruk artiklene våre for å finne svar på det du lurer på om hårtap!

Lav testosteron, lave SHBG nivåer og høy fri testosteron. Er finasterid 1.25 mg 3 ganger i uken trygt?

Aldarico

Meldem
Hei, jeg har fått forskrevet finasterid 1,25 mg tre ganger i uken mot hårtap . Mitt testosteronnivå er 10 nmol/L, som beskrives som normalt lavt. I sammenheng med lav SHBG og høy fri testosteron er jeg livredd for at finasterid vil gi lavere libido. Jeg mistenker at legene i norge ikke vet nok om dette. Er det noen med litt kompetanse på hobbybasis som kan gi meg noen perspektiv med tanke på målingene?

Resten av hormonene var innenfor følgende verdier:

TSH (thyreoideastimulerende hormon): 0,96 (normalområde 0,20 - 4,0 mU/L)
Dette er innenfor normalområdet, noe som tyder på normal skjoldbruskkjertelfunksjon.

Fritt T4 (fritt tyroksin): 13,5 (normalområde 11,0 - 23,0 pmol/L)
Også normalt, og støtter at skjoldbruskkjertelen fungerer godt.

FSH (follikkelstimulerende hormon): 3 (normalområde 1 - 12 U/L)
Normalt, som indikerer normal hypofysefunksjon knyttet til reproduktive hormoner.

LH (luteiniserende hormon): 3 (normalområde 1 - 10 U/L)
Normalt, som igjen peker på normal regulering av reproduktive hormoner.

Østradiol (Østradiol-17beta): 0,08 (normalområde 0,00 - 0,17 nmol/L)
Lavt, men innenfor normalområdet, noe som kan være typisk for menn eller kvinner avhengig av syklusfase eller overgangsalder.

Testosteron: 10 (normalområde 8 - 35 nmol/L)
Normalt, men i den lavere delen av området.

SHBG (kjønnshormonbindende globulin): 20 (normalområde 8 - 60 nmol/L)
Normalt.

Fritt testosteronindeks: 5,1 (normalområde 2,3 - 9,9)
Normalt.

Er det da mest sannsynlig trygt for meg å ta finasterid uten for mange bivirkninger?

Zhivago

Meldem
Fine prøver. Absolutt test nivå ikke så farlig, det er fritt testosteron som er viktigst, ettersom det er det som er tilgjengelig i blodet.

Lavt østrogennivå. Også fint.

Når du starter på Finasterid vil du øke testosteron med ca 15%. Samtidig vil også østrogen øke med 15%. De som får bivirkninger er i all hovedsak de som allerede har høyt østrogennivå og som får enda høyere som følge av Finasterid, og dermed pushes "over toppen". Du kommer ikke til å få noe problem med dette ettersom du har lavt østrogen.

Zhivago

Meldem
En annen ting: når på dagen tok du blodprøvene? Og hvordan har søvnkvaliteten vært i det siste? Testosteron skal måles tidlig morgen (mellom 7 og 9, helst så nærme 7 som mulig). Dårlig søvn gir også signifikant lavere testosteron.

Aldarico

Meldem
En annen ting: når på dagen tok du blodprøvene? Og hvordan har søvnkvaliteten vært i det siste? Testosteron skal måles tidlig morgen (mellom 7 og 9, helst så nærme 7 som mulig). Dårlig søvn gir også signifikant lavere testosteron.

Takk for svar begge to.

Jeg tok prøvene rundt 13-tiden tror jeg....Det er sikkert ikke tilstrekkelig, men det skal siest at jeg og tok de samme prøvene for ca et halvt år tilbake med omtrentlig de samme verdiene. Testosteron hadde økt fra 9 nmol/L til 10. Men 10 nmol/L er fortsatt relativt lavt om jeg forstår det rett. SÅ undres jeg jo samtidig når SHBG er på et såpass lavt nivå. Det er om jeg forstår det rett det som binner testosteron og gir høy, eller lav libido.

Zhivago

Meldem
Lavt SHBG gir, relativt sett, høyere fritt testosteron. Høyt fritt testosteron gir høy libido.

Hadde du tatt prøvene på morgenen, 0700, hadde du hatt høyere verdier, ca. 30%.

Aldarico

Meldem
Lavt SHBG gir, relativt sett, høyere fritt testosteron. Høyt fritt testosteron gir høy libido.

Hadde du tatt prøvene på morgenen, 0700, hadde du hatt høyere verdier, ca. 30%.

Takk for svar....Et spørsmål til...Jeg skal på ferie med dama om en mnd...Er det da en fare for at junior ikke vil fungere under turen? Jeg er så redd for den erektil dysfunksjonbiten. Jeg overtenker nok, men jeg tenker at det sikkert er trygt å ta finasterid basert på prøvene om det er fritt testosteron som gir libido..

Det er ganske vanlig med litt bivirkninger den første måneden - især de første par ukene, så jeg ville ha startet med Finasterid *etter* ferien med dama.

Hvordan Finasterid vil fungere for deg er umulig å si. Mange teorier mht. hormonverdier, men mye er spekulasjon. Til syvende og sist må du se hvordan Finasterid fungerer i din kropp. Jeg har en testosteronverdi som ligger i det øvre sjikt for min alder, og en østreogenverdi som ligger litt under midten i standardområdet - men kjente østrogenøkningen ganske godt.

Hvis du kjenner det i brystene og magen, vær forsiktig med kaloriinntaket og tren masse. Ellers kan du fort legge på deg. Kroppen pleier å justere seg etter en måned eller to.

Aldarico

Meldem
Det er ganske vanlig med litt bivirkninger den første måneden - især de første par ukene, så jeg ville ha startet med Finasterid *etter* ferien med dama.

Hvordan Finasterid vil fungere for deg er umulig å si. Mange teorier mht. hormonverdier, men mye er spekulasjon. Til syvende og sist må du se hvordan Finasterid fungerer i din kropp. Jeg har en testosteronverdi som ligger i det øvre sjikt for min alder, og en østreogenverdi som ligger litt under midten i standardområdet - men kjente østrogenøkningen ganske godt.

Hvis du kjenner det i brystene og magen, vær forsiktig med kaloriinntaket og tren masse. Ellers kan du fort legge på deg. Kroppen pleier å justere seg etter en måned eller to.

Takk for svar...

Jeg må si jeg fremdeles er redd for å starte med dette. Jeg har bare helt begynnende hårtap i frontlinjen der det begynner å krype oppover og m formen dannes.

Og jeg må si det frister veldig å helle knuse tablettene i minoxidil selv om jeg vet det og kan gå litt inn i blodbariæren. Jeg gleder meg til det kommer alternativ på markedet som finasterid i tipicalsk form og kansje enda mer spennende er PP405.

Ikke stress for mye. Verdt å gi det en sjanse. Skulle ønske jeg begynte med Dutasterid for lenge siden, da hadde jeg nok hatt mye mer hår i dag.

Jeg kan ikke bruke Finasterid pga. bivirkninger, men jeg testet en mindre dose denne gangen, og bivirkningene forsvant helt innen et par uker etter jeg sluttet. Hvis du får kraftige bivirkninger, da ville jeg ikke bare pøse på med full dosering i månedsvis, men heller justere ned først - og se det an.

Hvis du vil føle deg mer trygg, start med en mindre dosering de første par ukene, bare for å se an event. bivirkninger - f.eks. 1/4 Proscar hver 3. dag. Hvis det går bra, kan du øke til daglig dose.

PP405 og alt sånn er bare å glemme. Hvis det har kommet til fase 2-testing, så er det mininum 5 år før det kommer på markedet, mest sannsynlig mer. Har vært mange lovende legemidler for hårtap de siste 20 årene som aldri kom på markedet.

Sist redigert:

Topp