• Velkommen!

Hei og velkommen til Hårtapsnett.no - Norges største forum for alle som lider av hårtap. Her diskuteres legemidler, hårtransplantasjoner og andre behandlingsformer.

Hvis dette er ditt første besøk, anbefaler vi deg å se artiklene våre, der finner du mye nytting.

Ikke-registrerte brukere har begrensede muligheter, men kan lese og opprette innlegg. Registrer deg i dag for å få tilgang til lukkede forumgrupper, og for å se bilder i full oppløsning.

Vi tar personvern på alvor. Du kan være 100% anonym, og når som helst endre/slette dine innlegg.

Liten/ingen effekt av finasteride/dutasteride, og spørsmål om HT

nugent

Nytt Medlem
(Bare å flytte denne tråden, dersom den hører bedre hjemme et annet sted.)

Først og fremst, takk for et kjempegodt forum med mange gode råd! Litt langlesing:

Jeg er 27 år gammel, og begynner å bli meget bekymret for hårtapet mitt. Jeg begynte å få høye(re) viker i 19/20-års alderen, og disse vokste seg høyere og høyere med årene. Jeg hadde likevel veldig tykt hår på toppen, så dette var ikke noe jeg tenke særlig over før jeg passerte 23. Min fars brødre har begge så og si alt håret sitt (NW2) og selv om faren min er litt tynnere, har han fortsatt bra med hår til å snart være 60 (NW3). Min mors brødre er begge veldig tynne i håret (NW4/5/6), og har sett av bilder av morfaren min var omtrent skallet da han var 30.

Jeg begynte på minoxidil da jeg var 24, som jeg har brukt daglig siden. Noe senere begynte jeg også å bruke ketokonazol-sjampo to-tre ganger ukentlig.For omtrent to år siden fikk jeg resept på finasterid av fastlegen, da jeg ble bekymret for hvor for hårtapet gikk, da særlig "på toppen" mellom vikene. Dette gjorde at det ikke lenger var mulig å skjule vikene mine med tykt hår som før. Etter å ha 1.25 g finasterid daglig i omtrent halvannet år uten å ha merket noe særlig effekt, fikk jeg resept på dutasterid (Avodart) hos en privat hudlege. Dette har jeg brukt i omtrent ett år nå, men har til min store frustrasjon ikke merket noen effekt av dette heller. Har heller ikke merket noen bivirkninger. Eksperimenterte et halvt års tid med dermaroller, men merket ikke noe effekt av dette heller.

Under ser dere noen bilder, tatt for omtrent ett år siden og dagens situasjon. (Hadde eldre bilder på en eldre PC, men fikk harddisk-kræsj...).
Det er liten endring, jeg synes faktisk at hårtapet har fortsatt.

Så kommer spørsmålet mitt angående hårtransplantasjon:
Som dere ser, har jeg ganske langt hår. Dette er noe jeg har hatt siden jeg gikk på ungdomsskolen, og er en stor del av min identitet. Det sitter langt inne å barbere det vekk eller klippe/barbere meg kort. Jeg har fortsatt tykt hår "bak" vikene" og eller på hodet, men det har blitt faretruende tynt på toppen mellom vikene, samt av vikene vokser sakte men sikkert. Jeg vurderer å spare opp til en HT til min egen 30-års dag (fortsatt to år til), og det jeg lurer på om det finnes det teknikker for ta HT uten å måtte barbere hodet? Det er kun snakk om fylle inn på toppen mellom vikene, samt litt i ytterkanten av vikene. NW1 har jeg ingen forhåpninger om å bli igjen.

Takk for svar, og andre tips tas i mot med takk!

Vedlegg

Nye svar

Nye tråder

Forumstatistikk

Tråder
421
Medlemmer
1.580
Siste medlem
johndoe95
Topp