• Velkommen!

Hårtapsnett er en nettside laget for å spre informasjon om hårtap, hårtransplantasjon og behandlinger av hårtap.

Still spørsmål i forumet og bruk artiklene våre for å finne svar på det du lurer på om hårtap!

Bilder Måne --> HT ved Poseidon klinikken på Smestad

Michael

Meldem
Hei folkens!

Etter å ha lest noen tråder inne på forumet ble jeg inspirert til å dele mine erfaringer med HT (FUE) gjennomført hos Poseidon klinikken i Oslo den 20.07.2014

Jeg er en mann på 43 år og merket først at det ble tynnere oppe på krona da jeg var 32 år. Dette plaget meg egentlig ikke så mye men de siste 5 årene så har jeg rett og slett fått en "måne" om vi skal sitere min datter på 9 år ;)

Jeg har ikke tid til å skrive så mye nå men kan gjerne svare opp og kommentere videre under veis..

Litt fakta: Det dreier seg om rett i underkant av 990 grafts. Dette tilsvarer for mitt vedkommende ca. 2 500 hår (jeg var heldig og hadde mange 3'ere). Jeg betalte 35000 kr for behandlingen som varte i 7 ½ time.

Her og nå poster jeg noen bilder : 30 dager før behandlingen, 3 dager før behandlingen, 3 dager etter behandlingen og 17 dager etter behandlingen.

Jeg tok meg 2 uker ferie rett etter behandlingen og ingen på jobben har merket en dritt :) Cluet er å barbere ned skallen (ca. 6 mm.) allerede en måned før du gjennomfører behandling, da har miljøet rundt deg blitt vant til den nye looken ;)

Vil legge ut flere bilder av min "nye måne" etter hvert så får tiden vise om dette var lurt eller ikke. Den som intet våger intet vinner tenker nå nå jeg ;)

Mvh.

Michael

Vedlegg

Sist redigert:
  • Jens86

Administrator
    Hei, og velkommen! :)

Synes det ser bra ut, om graftene holder seg og ikke faller ut bør du være veldig fornøyd med resultatet! (y)

Hvordan var selve inngrepet, var det vondt? Hva slags lege hadde du?

Finasteride

Supermoderator
    Det som gjenstår å se, etter å ha lest en del tråder fra Poseidon klinikken, er om tettheten er tilstrekkelig (om det er benyttet nok grafts). Lykke til og hold oss informert. Personlig ville jeg valgt en annen klinikk (og da må man til utlandet) men når det først er gjort er vi takknemelig for flere erfaringer med Poseidon klinikken. Flott at du har lagt ut så mye bilder :)

Michael

Meldem
    Hei, og velkommen! :)

Synes det ser bra ut, om graftene holder seg og ikke faller ut bør du være veldig fornøyd med resultatet! (y)

Hvordan var selve inngrepet, var det vondt? Hva slags lege hadde du?
    Graftene holder ser det ut til og har ikke mistet mer enn noen få hår.

Selve behandlingen syenes jeg ikke var direkte smertefull. Man får lokal bedøvelse og det er bare å be om mer bedøvelse om man kjenner smerte.

DVC

Meldem
    Jeg tok meg 2 uker ferie rett etter behandlingen og ingen på jobben har merket en dritt :) Cluet er å barbere ned skallen (ca. 6 mm.) allerede en måned før du gjennomfører behandling, da har miljøet rundt deg blitt vant til den nye looken ;)
    Lurt! :D Ser bra ut dette.

Michael

Meldem
    Hei igjen ..

Poster et nytt bilde i dag 24 dager etter behandlingen. Med det i tankene at det "nye" håret umulig kan ha vokst så mye på bare 3 uker så er jeg ganske fornøyd. Jeg ble fortalt at ny vekst ikke setter igang før det gått noen måneder. Det vi kan se på bildet er at det andre håret vokser mens det nye håret er der, men har ikke strekt seg noe særlig ennå ... Men når det nye håret starter å vokse så kan dette bli bra tror jeg..

Jeg er i likhet med mange andre skeptisk men følte jeg ikke hadde så mye å tape på å prøve dette. Dersom graftene holder (og det ser jo slik ut) så gleder jeg meg veldig til ny tillvekst når de nye hårene er ute av hvilefasen og starter å vokse.

Nå er alle skorper og puss borte også og det kjennes bra når jeg kjenner på topplokket.

Skal holde forumet oppdatert med progresjonen så får jeg håpe på det beste, blir uansett ikke værre enn det var ;)

Vedlegg

Jens86

Administrator
    Skal holde forumet oppdatert med progresjonen så får jeg håpe på det beste, blir uansett ikke værre enn det var ;)
    Det er sant, og Poseidon Klinikken har holdt på såpass lenge at selv om de har mye dårlig omtale så må da de få til noe. Problemet er bare at de bruker for få grafts og ikke klarer samme tetthet som andre klinikker, men det er ikke like viktig når du skal fylle igjen en måne som det er om du skal ha en ny hårlinje :) Så det blir sikkert bra!

Michael

Meldem
    Hei!

Har planer om å begyne med Finasteride for å forebygge videre hårtap. Per dags dato så bruker jeg ingen legemidler mot hårtap.

Hører gjerne fra dere med erfaringer, er det lurt eller bør jeg vente? Behandlingen er vel i første rekke forebyggende så det virker ulogisk å vente ...?

Mange er redde for bivirkninger men etter det jeg har forstått så er det bare ca 4% som opplever dette.

Vurderer også å starte med Fungoral sjampo (Ketokonazol) 2x i uken.

Har i fjor brukt minox (Recreaforte) i noen måneder men klarte ikke gå med det fettete glinsende håret som fikk hårtapet til å se værre ut enn det det var.

/Michael

Jens86

Administrator
    Hei!

Har planer om å begyne med Finasteride for å forebygge videre hårtap. Per dags dato så bruker jeg ingen legemidler mot hårtap.

Hører gjerne fra dere med erfaringer, er det lurt eller bør jeg vente? Behandlingen er vel i første rekke forebyggende så det virker ulogisk å vente ...?

Mange er redde for bivirkninger men etter det jeg har forstått så er det bare ca 4% som opplever dette.

Vurderer også å starte med Fungoral sjampo (Ketokonazol) 2x i uken.

Har i fjor brukt minox (Recreaforte) i noen måneder men klarte ikke gå med det fettete glinsende håret som fikk hårtapet til å se værre ut enn det det var.

/Michael
    Hei! Ingen grunn til å vente nei, det er ganske vanlig å starte på dette med en gang man har tatt transplantasjon :)

Michael

Meldem
    Hei folkens!

Her kommer noen nye bilder tatt i dag, 2 måneder etter behandlingen ved Poseidon Klinikken. Med tanke på at ny tilvekst starter først etter 4 mnd så blir det spennende å følge progresjonen fremmover.

Det er først i tidsrommet 6 - 12 mnd etter behandlingen at man skal begyne å se resultatene så det er bare å krysse fingrene ;)

Siden lyset har mye å si for bildene så har jeg lagt ved to bilder, ett med sterk belysning og et med svakere belysning ;)

/M

Vedlegg

Finasteride

Supermoderator
    Hvor mye hårtap forventer du deg i fremtiden? Har du kun historikk i familien på hårtap i kronen? Har du nådd fult nivå eller kan det utvikle seg? Tar du finasterid for å stoppe ytterligere hårtap? Når jeg ser bildene dine tenker jeg, har du prøvd medisiner, spesielt siden ditt hårtap ofte er de som lykkes best på medisiner.

Pettter88

Meldem
    Blir spennende å se utviklingen. Etter å ha sett på tettheten på de transplanterte graftsene tror jeg du kommer til å bli fornøyd. Månen vil nok fortsatt føles litt tynn, men bra nok til at verken du eller andre bør bry seg. Du bør absolutt starte på finasteride. Du er nødt til å beholde de opprinnelige hårene dine for at dekningen skal være bra nok. Om området med hårtap skulle utvikle seg kommer du til å angre bittert på denne operasjonen.

Er du fortsatt rød på mottakerområdet ditt? Klør det veldig?

Michael

Meldem
    Hvor mye hårtap forventer du deg i fremtiden? Jeg forventer bare hårtap på "kronen". Dersom jeg mister mere hår på sikt så har jeg fortsatt mye å gå på i donorområdet, så da blir det en ny HT.

Har du kun historikk i familien på hårtap i kronen? Ja, både min far og bestefar og onkel på morsiden har "måne" men ikke noe særlig hårtap andre steder. Min far (som nå er en gammel mann på noen og 70 år) har heller ikke viker bare en "vanlig" måne.

Har du nådd fult nivå eller kan det utvikle seg?
    Dette er jo 1000 kroners spørsmålet ;) Jeg er nå 43 år (hårtapet startet så smått når jeg var 32 år) og håper på at det nå har stabilisert seg. Men sikker kan man jo aldri være..

Tar du finasterid for å stoppe ytterligere hårtap?
    Jeg har ennå ikke klart (Les: turt) å ta denne beslutningen (pga. bivirkningene) men vil nok ty til Finasteride dersom hårtapet fortsetter.

Når jeg ser bildene dine tenker jeg, har du prøvd medisiner, spesielt siden ditt hårtap ofte er de som lykkes best på medisiner.
    Går på Minox nå, og takk for tipset med Kirkland MinoxFoam som funker utmerket :)

Bruker nå også ketokonazol sjampo (fungoral) 2x i uken etter tips her på forumet.

Ellers har jeg prøvd TRX2 som ikke hadde noen synbar effekt annet enn at lommeboken ble tynnere.

Michael

Meldem
    Blir spennende å se utviklingen. Etter å ha sett på tettheten på de transplanterte graftsene tror jeg du kommer til å bli fornøyd. Månen vil nok fortsatt føles litt tynn, men bra nok til at verken du eller andre bør bry seg. Du bør absolutt starte på finasteride. Du er nødt til å beholde de opprinnelige hårene dine for at dekningen skal være bra nok. Om området med hårtap skulle utvikle seg kommer du til å angre bittert på denne operasjonen.

Er du fortsatt rød på mottakerområdet ditt? Klør det veldig?
    Jeg er ikke rød på mottakerområdet, dette forsvant allerede ila. de 20 første dagene. Vedrørende Finasteride så sitter jeg dessverre fortsatt i tenkeboksen... Men mister jeg plutselig masse hår igjen så er det rett på pillen ;) Blir Proscar og pilledeler i tilfelle ;)

/M

Finasteride

Supermoderator
    Godt å høre på dine vegne at du kun forventer hårtap i kronen. Da skulle jeg også tro at du kan få en grei tetthet på din hårtransplantasjon om ting ble gjort riktig.

Topp