• Velkommen!

Hårtapsnett er en nettside laget for å spre informasjon om hårtap, hårtransplantasjon og behandlinger av hårtap.

Still spørsmål i forumet og bruk artiklene våre for å finne svar på det du lurer på om hårtap!

Mann 42, min erfaring med HT

Toren

Nytt Medlem
Jeg begynte å få viker i midten av tjue-åra. Har alltid hatt masse hår, så jeg ble litt smånervøs av å se at håret forsvant.. Det var lite av dette blant de andre mannlige slektningene.
Utover i tretti-åra så ble vikene bare større og større, og det tyntes litt midt oppå. Ingen tynning på kronen. Jeg vurderte å prøve Recrea forte eller andre medisiner men var redd for bivirkninger. Hårtapet gikk utover selvtilliten og selvfølelsen min, og lysten til å møte damer. Jeg føIte meg rett og slett ikke vel med det jeg såg i speilet. Etterhvert så begynte jeg også isteden for å gå til frisør, å klippe meg kort selv med maskin. Jeg følte ikke at det var noe vits i å legge penger i frisørbesøk når jeg hadde så store viker, og frisøren bare klipte det kort over alt likevel. I 2019 kom jeg sammen med en jobbkollega som fortalte meg at han hadde tatt transplantasjon i Tyrkia. Han viste meg bilder av seg selv før operasjon og det resultatet han hadde fått gjorde meg overbevist om at dette kunne være noe for meg også, da jeg hadde lest meg godt opp på temaet, og mente at donorområdet mitt var godt. Tanken om HT hadde begynt å komme noe før jeg snakket med kollegaen min, og etter at jeg fikk hans erfaring så ville jeg undersøke dette nærmere. Jeg ønsket imidlertid å ta operasjon i Norge, ikke reise til Tyrkia, det var viktig for meg å kunne gjøre dette i Norge uten for lang reisevei, og med norsktalende personell. Høsten 2019 sendte jeg bilder til både Poseidon og Masterklinikken. Poseidon svarte meg knapt. Masterklinikken ba meg via e-post om å ringe dem, slik at vi kunne prates, istedenfor å sende epost etter epost frem og tilbake. Jeg ringte og snakket med den daglige lederen, han mente utifra bildene jeg hadde sendt at jeg hadde et greit donorområde og at han kunne gjøre noe med vikene, han var imidlertid usikker på om jeg hadde nok donorhår til hele hodet, og han ville se meg 'live', før en avgjørelse. Jeg bor på Vestlandet og ville helst slippe en ekstra tur over fjellet, så jeg sa at jeg skulle tenke på det. Jeg jobber mye og har egentlig bare tid til HT ved juletider og i sommerferien. Utpå vinteren 2020 så fant jeg Akacia Medical Sarpsborg på nettet. Jeg sendte bildene mine dit, og det har jeg aldri angret på. Svaret fra den daglige lederen, som er lege, kom kjapt. Han sendte et utfyllende og personlig svar. Han mente at jeg hadde et godt donorområde og at her var det ingen problem å transplantere. Han kom også med informasjon på hvordan de ville gjøre dette på akkurat meg, hva det ville koste, og jeg fikk også små forslag på aktuelle datoer. Jeg følte at dette ville jeg gå videre med. Måten han svarte meg på, gav meg tillit til klinikken. Vi utvekslet flere eposter, og vi pratet etterhvert sammen lenge på tlf. Han sendte meg også bilder av seg selv, fra før og etter sin egen transplantasjon på sin egen klinikk, som operasjonsteamet fra Sverige, med 10000 HT på baken, hadde foretatt. Etterhvert så kom vi frem til en operasjonsdato juli 2020. Den daglige lederen var svært behjelpelig. Han kom med forslag til hotell jeg kunne bo på, han tilbydde seg å hente meg på togstasjonen, og bringe meg tilbake etter HT osv. Jeg reiste bortover til avtalt dato, dagen før HT. Han møtte meg på hotellet, og vi hadde en fin prat sammen hvor han viste meg klinikken osv. Neste morgen var HT. Teamet fra Sverige hadde kommet dagen før. En fin gjeng med sympatiske, rolige og profesjonelle folk. Jeg følte meg ivaretatt fra første sekund og gjennom hele dagen. På kvelden på hotellet fikk jeg sms med spm om alt var bra og viss det var noe jeg trengte så måtte jeg bare si ifra. Neste dag kjørte den daglige lederen meg til kollektivknutepunkt over en time unna. Jeg hadde fått med meg en god etterbehandlingsplan, og beskjed om å ringe viss det var spm underveis. Vi har holdt kontakten via epost og sms utover høsten. Jeg har blitt mye mer fornøyd enn jeg kunne drømme om. Ved juletider i fjor, hadde jeg, som bilder av meg viser, store viker. Ved jul i år har jeg, under 6 mnd etter HT, en tjukk og fyldig lugg, med en flott, tett og naturlig hårlinje. Jeg fikk transplantert ca 3000 grafts. Ingen setter graftene tettere enn Akacia. Jeg vil anbefale dem på det varmeste. Mange komplimenter har jeg fått, og flere sier at jeg ser helt annerledes og flott ut. Jeg ser meg i speilet og ser det håret, den luggen, og den hårlinja fremme som jeg hadde for ca 20 år siden, da jeg var rundt 20 år. Jeg er ikke i tvil om at jeg kommer til å ta en ny HT viss det tynnes i kroneområdet også, og jeg kommer til å gjøre det på samme sted som sist. At jeg tok en HT i 2020 er det beste som har skjedd meg dette året, og på lang tid. Jeg har fått en helt annen tro på meg selv etter dette. Jeg har slitt med litt lav selvtillit gjennom ungdomstid og tidlige voksne år, da hjelper det ikke akkurat særlig på å miste håret fremme på hodet. Jeg vil også legge til at folk må tenke godt på dette med antall hår og betydningen av ordet grafts, som Akacia bruker. Master og Poseidonklinikken snakker gjerne om antall hår. Viss de sier at de kan transplantere 800 grafts så er det ca 2400 hår. Akacia transplanterer oppimot 3500 grafts på deg i en økt, dvs 7000-9000 hårstrå. Det er det som i veldig mange tilfeller må til for å få det resultatet som er best mulig og for å få det som man virkelig ønsker å oppnå med en HT. Å kun transplantere ca 2000 hår, slik som Poseidon og Master driver med, hjelper deg omtrent ingenting, det blir altfor tynt. Man må også bare akseptere å la seg barbere før HT, slik Akacia gjør, slik at de klarer å utføre HT på en måte som vil hjelpe deg best mulig på sikt. Å foreta en HT på klinikker som ikke barberer er ingen poeng i, håret vokser jo ut igjen på noen få uker, og i den tiden skal du holde deg hjemme og i ro uansett.

Topp