• Velkommen!

Hårtapsnett er en nettside laget for å spre informasjon om hårtap, hårtransplantasjon og behandlinger av hårtap.

Still spørsmål i forumet og bruk artiklene våre for å finne svar på det du lurer på om hårtap!

Min erfaring med Masterklinikken

Mann36Oslo

Nytt Medlem
Syntes det har vært få gode tilbakemeldinger rundt erfaringer fra Masterklinikken, så tenkte å dele min nøytrale erfaring.
Erfaringene og mine tanker er også sett i lys av en del lesing på internett, youtube og liknende. Håper dette er til glede for dere!

Høsten 2019 bestemte jeg meg for å gå til konsultasjon hos Masterklinikken. Basert på det jeg leser så får jeg en god følelse av klinikken. De holder til i min hjemby Oslo og kan foreta hårtransplantasjon uten barbering. Det å slippe å klippe håret er kanskje for min del det som gjør transplantasjonen aktuell for meg. Jeg liker ikke å snakke om mitt hårtap med noen, og jeg jobber på et kontor med over 400 ansatte som jeg ikke ønsker skal vite noe om dette.

Konsultasjonen gjøres gratis av daglig leder Sten Thure Eriksen, som har lang fartstid innen området og jeg mener klarer å gi et godt bilde av hva som bør gjøres. Selv skulle jeg likt å hatt en konsultasjonstime hos legen som evt. skulle operert meg, men det er vanlig at klinikker tar betalt for dette, noe som er forståelig. Jeg har begynt å få litt måne samtidig som jeg også har viker og Sten opplyser om at jeg vil trenge 2 store behandlinger a 68.000 kr/stk. Jeg blir litt slått i bakken av dette da jeg så for meg at alt kunne gjøres i en behandling. Sten lover at jeg kan få litt rabatt på behandling nr. 2 dersom jeg ønsker det. Teknikken som benyttes er FUE, som er veldig bra da man slipper å få et stygt arr i nakken som man får med FUT.

Jeg bestemmer meg kjapt for at jeg ønsker å gjennomføre en behandling på kroneområdet og jeg får time relativt raskt. Dette er i oktober 2019. Behandlingen er som forventet, det tar noen timer (5-6) med hele jobben inkludert lunsjpause. Jeg vil ikke gå så langt å si det som at alt er helt smertefritt, men spesielt vondt er det heller ikke ettersom man får nerveblokkade. Dagen er egentlig ganske fin, jeg prater med legen mellom alt mellom himmel og jord og det er musikk i lokalet. Det blir satt inn ca. 1150 graft, ca 2500 hårstrå.

Behandlingen finner sted på en torsdag (som jeg har tatt fri). Jeg har også fri fredag, lørdag, søndag. De første dagene skal man være spesielt forsiktig med graftene da de ikke har festet seg skikkelig. Graftene skal sprayes med saltvann hvert 30 minutt de første 3 dagene. Jeg ville kanskje anbefale å spraye godt hvert 20 minutt. Grunnen til at jeg sier dette er at jeg fikk skorper i området hvor det ble satt inn grafts. Dette ble synlig og medførte at jeg gikk med caps på jobb i påfølgende uke (noe jeg aldri gjør), som fikk kollegaer til å undre. Heldigvis kunne jeg stikke innom Masterklinikken og de vasket bort skorpene gratis. Uten skorper er det ikke særlig synlig etter en 3-4 dager at noe har blitt gjort på kronen. I løpet av kort tid vil man se at hår begynner å vokse ut, men dette er reelt bare hårene i hårene i hårsekkene som faller ut. Jeg føler meg trygg på at ingen på jobben skjønte hva som hadde foregått.

Jeg bestemmer jeg fort for å planlegge for en behandling nr 2 - vikene. Sten tilbyr behandling nr 2 til 55.000 - altså 13.000 i rabatt. Jeg har lyst til å få håret tilbake. Jeg har ok økonomi med bonusutbetalinger hvert år som kan dekke kostnaden. Det er mye penger for meg, men resultatet verdt så utrolig mye for meg, jeg ønsker meg dette mer enn bil, klokke eller whatever og forsvarer kostnaden for meg selv.

Behandling nr. 2 (ca. 1200 grafts - ca 2600 hårstrå) gjennomføres i april 2020, altså i coronaperioden med lockdown. For meg så er dette helt perfekt, siden det er hjemmekontor for min del. Jeg slipper å ta ut så mye ferie etter inngrepet siden jeg kan være hjemme og delta på Teams møter uten kamera. Jeg er rød i pannen og igjen får jeg skorper i pannen som må vaskes bort? Jeg som haddde vært så flink til å spraye - kanskje man bør spraye på natten også? Selv etter skorpene er vasket bort er jeg rød i pannen dager, man ser også tydelig at hårene "vokser ut" (faller ut). Husker ikke hvor lenge dette er men mener det tar ca. 2 uker før alt så normalt ut, og jeg er veldig glad for at jeg hadde hjemmekontor, for det var ganske synlig. Dersom man ønsker å skjule inngrepet mest mulig ville jeg anbefalt å ta inngrepet nå i corona, evt. i kombinasjon med ferie. En nødløsning er kanskje å gå med hatt/caps.

Jeg begynte også med PRP -behandling etter operasjon 2 hos Herreklinikken. Det ble utført 4 behandlinger fordelt på ca. måneder. Dette kostet 4.000 per gang og skal bremse hårtap og stimulere hårvekst. I tillegg benytter jeg Nisim sjampo i kombinasjon med Fungoral . Jeg opplever at hårtapet mitt nå er på et minimumsnivå.

Nå har det gått ca. 18 måneder siden behandling nr 1 og ca. 12 måneder etter behandling nr 2.

I desember 2020 hadde jeg en 15 måneders post-op konsultasjon hos Sten for behandling av kronen. Sten mener resultatet ser bra ut, men at det er rom for å sette inn noen få grafts rundt verven. Antakelig fordi det har blitt "plass" til det ettersom jeg har mistet hår siden sist. Vi avtaler at vi tar en post-op konsultasjon for behandling av vikene nå i juni 2021. Vi vil se om det er behov for korreksjon i vikeområdet, så får jeg en gratis behandling hvor de korrigerer opp der det mangler grafts både i krone og vikeområdet.

Hvordan syntes jeg resultatet er nå, april 2021.

Vikene syntes jeg ser ganske så bra ut, resultatet er naturlig. Folk skjønner ikke hva som har skjedd. I "feil" lys med downlights rett i skallen så ser man at håret er tynnere i dette området. Men det er kanskje å forvente - håret vil aldri bli like tykt igjen som det var - det er ikke mulig, og det er ingen klinikker som lover dette.

Kroneområdet kunne jeg vært mer fornøyd med, det er latterlig mye bedre enn det var, men jeg skulle ønske det er bedre dekning. Dog etter å ha gjort litt mer research på resultater av transplantasjon på kroneområder, ser jeg at kronen ikke blir like "bra" som i et vikeområdet. Det kan forklares litt på samme måte som hvis man ser på trærne i en skog. Ser man på trærne fra bakkenivå så ser det tett ut og trærne dekker hverandre. Går man opp i luften og ser ned på trærne så ser man avstanden mellom trærne og bakken litt på samme måte som man ser hud i en hodebunn. Hårene vokser rett opp i kroneområdet/rundt verven.

Jeg har også lys hodebunn og ganske mørkt hår. Dette gir en høyere kontrast enn lyst hår mot lys hodebunn. Om du har krøllete/tykke hår hjelper dette for dekningen. Mine hårstrå er tynne og rette. Det som også hjelper deg er hvor mange hårstrå du har i snitt per hårsekk. Hårsekkene/graftene inneholder mellom 1-3 hår. Har du mange 3 hårstrå hårsekker og få 1 hår hårsekker er dette veldig bra, da vil du få flere hårstrå i området som transplanteres.

Jeg sitter igjen med følelsen at jeg har fått et bra resultat. Kanskje noen klinikker ville høstet flere grafts. Kanskje færre grafts hadde overlevd. Kanskje en useriøs klinikk hadde høstet grafts utenfor det "trygge" donorområdet. Jeg sitter igjen med nok hårsekker i donorområdet til et par behandlinger til i fremtiden dersom jeg skulle ønske eller ha behov for dette.

Jeg får aldri sammenliknet resultatet med resultatet hos en annen klinikk. Utvilsomt kunne jeg fått behandlingen rimeligere andre steder, men igjen så er det få klinikker som tilbyr behandling uten barbering, og ingen i Norge/Sverige som jeg vet om. Dessuten holder de til i Oslo, hvor jeg kan stikke innom ved behov for oppfølgning, fremfor å måtte fly til et sted.

Noen som sitter igjen med samme type tanker?

Mann36Oslo

Nytt Medlem
Legger til at riktig klipp, styling og hårprodukter har ekstremt mye å si for hvordan resultatet blir. Anbefaler å få finne en god frisør og kommunisere at du ønsker at ditt tynnende hår skal se fyldigst mulig ut.

Nordpolen

Nytt Medlem
Takk for et interessant innlegg! Jeg er kvinne og transplantasjon er ikke aktuelt for meg (spesielt ikke siden jeg har diffust hårtap), men det er veldig interessant å lære om forskjellige behandlingsmetoder.

Jeg har time hos Herreklinikken (de behandler også damer :) ) i mai for PRP, veldig spent på det. Etter hva jeg leser har det en ca. 70% suksessrate, så jeg håper at jeg er blant de heldige. (Bruker også minoxidil og finasterid .)

Amanda

Nytt Medlem
Takk for et interessant innlegg! Jeg er kvinne og transplantasjon er ikke aktuelt for meg (spesielt ikke siden jeg har diffust hårtap), men det er veldig interessant å lære om forskjellige behandlingsmetoder.

Jeg har time hos Herreklinikken (de behandler også damer :) ) i mai for PRP, veldig spent på det. Etter hva jeg leser har det en ca. 70% suksessrate, så jeg håper at jeg er blant de heldige. (Bruker også minoxidil og finasterid.)
Så spennende med prp! Jeg vurderte det også engang, kanskje jeg vil prøve også om det fungerer fint for deg. Håper du forteller litt om det her inne kan jeg spørre hvor mye du må betale? Det er vel en litt dyr behandling, og man må vel ha flere injeksjoner? Det blir spennende å høre hvordan det går! Lykke til!

Pehalt

Nytt Medlem
Hei, takk for flott innlegg. Jeg har to spørsmål. Du skriver at du var innom klinikken for å få vasket bort skorpen. Hva er grunnen for at du ikke kunne vasket bort skorpen selv?
Jeg bruker å barbere meg med 3 mm maskin på siden og nakken. Vil man se arrene i donorområde godt?

Mann36Oslo

Nytt Medlem
Hei! Jeg fikk skorper fra begge hårtransplantasjonene. Første gangen vasket jeg det bort hos Masterklinikken (Sten som ordnet dette for meg). Andre gangen var det Corona, da vasket jeg selv. Jeg masserte hodebunnen godt og vasket det vel ca 3 ganger i løpet av to dager mener jeg. Det gikk også helt fint, men man skal ikke pelle på skorpene fordi da kan man rive ut graftene. Jeg holdt kontakten med Sten i etterkant av begge behandlingene og han har alltid vært tilgjengelig for å se på bilder på MMS etc, veldig bra! Jeg har litt lengere hår i nakken, ca 1 cm og man ser ikke noe arr på meg. Har inntrykk av at arr etter FUE er et lite problem så lenge det er gjort hos en seriøs klinikk som ikke høster for mange grafts og for tett. Men med så kort i nakken som du har det ville jeg kanskje i alle fall ikke vurdert FUT (strip-metoden) i allefall om du er redd for arr.

Jens86

Administrator
Hei! Så bra du er fornøyd med resultatet ditt! Det er noen ganger sånn at de som er fornøyde ikke kommer med like mye tilbakemeldinger som de som er misfornøyde.

Har du noen bilder?

Mann36Oslo

Nytt Medlem
Jeg tenker at jeg er fornøyd i hvertfall. De fleste skulle vel alltid ønske at håret ble tettere, og jeg har ikke mulighet til å sammenlikne med andre klinikker. Hvis jeg skulle tatt hårtransplantasjon med barbering hadde jeg nok kanskje shoppet litt mer rundt for å få ned prisen.

Skal se om jeg finner noen bilder, men husk at bilder ofte lyver. Jeg lærte at ved å se meg i speilet (må ha to speil) for å se på kronen ser den laaangt bedre ut en et bilde tatt med telefonen.

Anbefaler alle som har lyst til å lære mer om temaer innen hårtransplantasjon og medikamenter etc. for hårtap om å sjekke ut The Hair Loss Show på YouTube, en klinikk i Australia som tar opp mange temaer på en veldig ærlig og troverdig vis. Jeg har fått mye utbytte av disse.

Topp