• Velkommen!

Hårtapsnett er en nettside laget for å spre informasjon om hårtap, hårtransplantasjon og behandlinger av hårtap.

Still spørsmål i forumet og bruk artiklene våre for å finne svar på det du lurer på om hårtap!

Min erfaring med Skandinavisk Hårinstitutt - dag1

Skallmann

Nytt Medlem
Da har man snart bikket dag 1 som nyskalpert. 4000+ grafts front og krone. Prosessen var forholdsvis smidig, og følte meg godt i varetatt gjennom det hele. Innsetting av lokalbedøvelse hodet rundt var omtrent så behagelig som man kan tenke seg, men skånsomt og effektivt utført. Ble tilogmed innvilget musikkønske for akkurat den etappen, da man det faller lettere å bite tennene sammen til industrimetall enn enya og panfløyter. Sov gjennom mesteparten av operasjonen, som pågikk drøye 8-9 timer. Siste 1-1.5 timen våknet jeg litt til og merket ubehag men ikke overveldende mye.

Fikk tid til å komme meg litt til hektene mens jeg fikk utdelt sprayflaske og post-op instrukser med vekt på jevnlig vanning av graftsene (ingen som har kommet på et norsk ord?). Så bar det i taxa til hotellovernatting godt støttet av min trofaste nakkepute og solid oppstøtting. Onde tunger på hjemmefronten mente jeg skulle ha krevd identisk hårlinje fra 20-årene og "flatet ut" vikene fullstendig, men Dr. Emil var klar på at pasientene 1 år senere hadde gitt ham rett i anbefalt opptegning.

For sikkerhets skyld ble det brannalarm på hotellet (viste seg å være en øvelse rettet mot ansatte), hadde vært middels happy om jeg hadde måtte stå ute i frost og ventet på brannvesenet, men det ble heldigvis avbrutt i tide.

Merker forbausende lite ubehag sålangt, litt kløe som har kommet og godt - men skal sies jeg enda har til gode å få av bandasjen på donor-området.

Videre er det en forholdsvis lang liste med advarsler og anbefalinger, og noterer meg at enkelte klinikker ute på interwebben er noe lugnere, men har man slengt opptil flere riksdaler i potten kan man jaggu legge litt egeninnsats i oppfølgingen også. Det sagt hadde man naturligvis kunne likt å unne seg en liten avec til antibiotikaen.

Jeg sjekket ut flere forskjellige alternativer i Norge før jeg falt ned på SHI på bakgrunn av eget inntrykk, omtaler og erfaringer bla på dette forumet. Håper og tror at jeg om ett års tid står fjellstøtt og fornøyd med valget - men det skal sies at jeg nok heller skulle tilbragt selve helingsperioden i Istanbul enn her i Norge.

Kan legge til at jeg såvidt begynte på finasteride 1.25mg uka før inngrepet og akter fortsette med det.

Evt praktiske tips for neste ukene mottas med takk!

Vedlegg

håkan

Meldem
Ser jo bra ut i utgangspunktet. Lykke til videre. Lurer på hva dette kostet deg? Har vel vært uttalt her at de har økt prisen en del.

Skallmann

Nytt Medlem
Dag 9 - siste dag før vask av hodet. Litt rød, litt klø - men begynner å komme seg nå. Spent på hvordan ser ut etter vask imorgen - muligvis stilt forhåpningene litt høyt til hvor mye mindre synlig det skal bli, men skitt au.

håkan: mer enn det smakte, selvfølgelig - skulle i likhet med de fleste medlemmene her helst sett at kostnaden var nærmere en playstation enn en bil - men helt overkommelig. Jeg valgte visstnok også "lavsesong" - forståelig både mtp utseendet og alle kravene til post-op perioden for vellykket resultat - kolliderer med julebord og julekort. :)

kismedviker97: sovet oppbygget på puter og nakkepute fra Evolution (lenke under) som jeg så fikk gode skussmål og jeg er veldig fornøyd med. låsemekanismen på pute i front er et kjekt grep, og var forholdsvis behagelig å ligge på. ser ut som enda er en liten rabatt der jeg kjøpte den og.

kan legge til at jeg "bandt" hendene med slåbrokbelte første natta for å sikre at jeg ikke skulle kunne klø eller klore i søvne.

Lykke til!

Vedlegg

Topp