• Velkommen!

    Hårtapsnett er en nettside laget for å spre informasjon om hårtap, hårtransplantasjon og behandlinger av hårtap.

    Still spørsmål i forumet og bruk artiklene våre for å finne svar på det du lurer på om hårtap!

Bilder Mine erfaringer med Recrea Forte (minoksidil), finasterid og ketokonazol

Nilfisk

Nytt Medlem
Har begynt på samme kombinasjon som deg Jens86

Har et spørsmål angående minox:

Har kjøpt foam versjonen ( angrer litt pga hårlengden min), lurer på hvor lenge jeg må gå med skummet i håret/hodebunnen før jeg kan skylle det ut? Er helt umulig å style det med minoxen i.
 
Har begynt på samme kombinasjon som deg Jens86

Har et spørsmål angående minox:

Har kjøpt foam versjonen ( angrer litt pga hårlengden min), lurer på hvor lenge jeg må gå med skummet i håret/hodebunnen før jeg kan skylle det ut? Er helt umulig å style det med minoxen i.


Hej

Jag stylar alltid med minox foam i håret. Foamen blir liksom fast "får hold" när den torkar. Tar bara ca 20 min så är det torrt till skillnad från originala minox som är oljig hela dagen! Jag älskar foamen! Brukar beställa 12mpn Kirkland supply på Ebay av Monsterhotdeals :)
 

Finasteride

Supermoderator
@Nilfisk, har du veldig langt hår sånn at du har mulighet til å style så anbefaler jeg deg å prøve "lotion" versjonen. For å svare på spørsmålet ditt så bør du ha det i så lenge som mulig (derfor etter dusj). Minimum er fire timer.
 

Finasteride

Supermoderator
@Nilfisk: Liquid, Lotion, samme ja.

Effekten av Minoxidil påvirkes ikke at Anabole steroider som jeg er klar over, men Finasterid er jeg litt usikker på. Jeg trodde Anabole steroider i seg selv kunne føre til hårtap , det var faktisk det første min lege spurte meg om for å finne ut om det kunne være en årsak.

Jeg har aldri gått på Anabole Steroider, er det noe spesiell grunn til at du går på det?
 
N

Nilfisk1

@Nilfisk: Liquid, Lotion, samme ja.

Effekten av Minoxidil påvirkes ikke at Anabole steroider som jeg er klar over, men Finasterid er jeg litt usikker på. Jeg trodde Anabole steroider i seg selv kunne føre til hårtap, det var faktisk det første min lege spurte meg om for å finne ut om det kunne være en årsak.

Jeg har aldri gått på Anabole Steroider, er det noe spesiell grunn til at du går på det?
Ok, takk for svr. Ja, det skal jo være en bivirkning av anabole steroider. Jeg har forstått det slik at det kan sette fart på prosessen som gjør at du mister hår dersom det ligger i familien. Er bare av kosmetiske grunner jeg bruker det.
 

Jens86

Administrator
AAS øker produksjonen av T. T omdannes til DHT som er hovedårsaken til hårtap. Ergo; jo mer fri T i blodet jo høyere DHT nivåer får du som igjen fører til økt hårtap. Finasterid vil hjelpe da det bryter ned enzymet som omdanner T til DHT.
 

Finasteride

Supermoderator
Takk @Jens86, var ikke klar over at AAS økte T, men da er det de som er genetisk utsatt for hårtap som vil oppleve dette som bivirkning på AAS. Kanskje @Nilfisk1 ønsker å ta denne diskusjonen i en egen tråd.
 
H

Hei

Hei Jens!

Jeg ser på bildene dine og resultatet.. Jeg får ikke det helt til å stemme altså...håret ditt må jo vokse utrolig fort?

Ser på fra da du startet med fin og minox, og 1 måned frem. Du har jo fått en helt annen hårkvalitet da??

Synes dette er helt sykt!!
 

Jens86

Administrator
Hei Jens!

Jeg ser på bildene dine og resultatet.. Jeg får ikke det helt til å stemme altså...håret ditt må jo vokse utrolig fort?

Ser på fra da du startet med fin og minox, og 1 måned frem. Du har jo fått en helt annen hårkvalitet da??

Synes dette er helt sykt!!
Ja, de første månedene hadde jeg enorm effekt. Men etter det har det omtrent stått på stedet hvil (noe jeg egentlig er veldig fornøyd med).
 

Jens86

Administrator
@Jens86

Hei, lurer på hvordan det går med deg nå?
Hadde vært kult med en kjapp oppdatering!
Hey,
Det går fortsatt bra. Akkurat nå siste måneden har jeg shedda en del, men det virker som om det er noe som skjer hver 12-14 mnd, så jeg tar det med knusende ro. Det har sikkert bare noe med hårsyklusene å gjøre.

Har ikke fått noe mer hår siden siste bildeoppdatering, ting er rimelig på stedet hvil :)
 
G

Gjest

Jepp! Alt handler om DHT. Finastride er et gammelt legemiddel som er underlegent dustaride for å si det pent. Jeg har brukt det i flere ås, og merker ikke noe bivirkninger. Bivirkningene er så sjeldne at jeg mistenker dem først og fremst å stamme fra placebo. Personlig tror jeg at du kan få meget god effekt av dette legemiddelet utfra hvordan hårtapet ditt ser ut. Minoxidil ville jeg ha kuttet ut og heller gått for bare Avodart. Argumenter ovenfor fastlegen din å få den til å skrive dette ut. Greit at du leser deg opp litt på forhånd da de i de fleste tilfeller ikke kjenner noe til dette legemiddelet annet enn til prostata-relaterte problemer. Redegjør du for mekanismene og er inneforstått med bivirkninger bør en oppegående lege kunne skrive ut dette til deg. Hvis ikke er det bare å bytte lege.
Hvor mye koster Avodart i måneden? Har lest at det er dyrere enn Propecia. Fortsatt fornøyd med Avodart, eller har du sett noe tilbakegang av hårvekst eller noen bivirkninger?
 

Costanza94

Nytt Medlem
Hei, veldig bra tråd og nettside! Gratulerer med den fine fremgangen, veldig fint hår for å være 30 (?) år. :)

Er en gutt på 22 år som har merket at jeg har fått mye tynnere hår og store viker de siste par årene.

Faren min ble temmelig (nesten) skallet i 30-40 årene.
Bestefaren min har en ganske grei manke i en alder av 70 år. Slik jeg har forstått det vil det da være ca 50/50 sjangse for meg.

Tenker å ta en tur innom apoteket og kjøpe minoksidil (Recrea forte 5% liniment) og ketokonazol .

Planen er ut teste ut dette i første omgang, men logisk nok vil vel Finasterid/Avodort ha en betydelig bedre effekt mot selve hårtapet (siden det hemmer DHT).

Hvor vanskelig er det å skaffe dette fra fastlegen? Er klar over bivirkninger og at hårtapet ikke er betydelig synlig akkurat nå, men jeg ønsker å være litt tidlig ute slik at det virker forebyggende.

Tipper at legen kommer til å mene at jeg er alt for ung til å begynne med medisiner mot dette. Er det vits i å prøve å spørre, eller må jeg vente til halve hodet er blankpolert? :(
 

Finasteride

Supermoderator
Når du er 22 er du ikke for ung til å starte. Venter du til hode er blankpolert er det lite som hjelper annet enn å akseptere situasjonen. Det er kun forebyggende behandling som har størst effekt.
 

Costanza94

Nytt Medlem
Når du er 22 er du ikke for ung til å starte. Venter du til hode er blankpolert er det lite som hjelper annet enn å akseptere situasjonen. Det er kun forebyggende behandling som har størst effekt.
Takk for svar. Var innom apoteket i går og kjøpte minoksolid, silikonfri shampo og ketokonazol. Kanskje jeg er litt for forventningsfull, men jeg mener å se slike "prikker" i huden hvor jeg har påført minoksolid. Kan det være at porene til hårsekkene allerede har begynt å bli større?

Blir nok å bestille seg en time konsultasjon til i morgen. Får krysse fingrene om at legen ikke er så vanskelig med å skrive ut resept. Har en oppfatning om at en del fastleger har en tendens til å gi blankt avslag med en gang det er snakk om yngre personer og medisiner som kan ha bivirkninger. Antidepressiver derimot.. :rolleyes:

Har du noen tips til hvordan jeg skal ordlegge meg? Jeg tenker å si at jeg har mistet betydelig med hår de siste par årene, og påpeke at de andre i familien mistet håret i ung alder. Skal også si at jeg har lest om medisinene og er inneforstått med potensielle bivirkninger. Har fortsatt gangske mye hår, men man ser vikene tydelig når jeg letter på panneluggen. Kan nok være lurt å påpeke at det er for å forebygge før det blir forsent, i stedet for å måtte holde på med dyre hårtransplantasjoner senere.

En ting til; kan en fastlege skrive ut dette direkte, eller må jeg gjennom den lange prossesen hvor jeg må til spesialisert hudlege osv.? Når jeg skulle begynne på kur mot kviser måtte jeg gjennom en lang prosess med blodprøver underveis.
 

Finasteride

Supermoderator
Legen eller hudlege har begge anledning til å skrive ut resepten. Jeg er helt sikker på at du vet hvordan du skal ordlegge seg slik du fremstiller saken her. Du skal ikke ha "propecia" da det må søkes om registreringsfritak osv. Du vil ha "proscar" eller "generisk finasterid 5mg" som du deler selv. Dette er rimeligere og enklere for lege å skrive ut.
 

Topp