• Velkommen!

    Hårtapsnett er en nettside laget for å spre informasjon om hårtap, hårtransplantasjon og behandlinger av hårtap.

    Still spørsmål i forumet og bruk artiklene våre for å finne svar på det du lurer på om hårtap!

Bilder Mine erfaringer med Recrea Forte (minoksidil), finasterid og ketokonazol

Costanza94

Nytt Medlem
Legen eller hudlege har begge anledning til å skrive ut resepten. Jeg er helt sikker på at du vet hvordan du skal ordlegge seg slik du fremstiller saken her. Du skal ikke ha "propecia " da det må søkes om registreringsfritak osv. Du vil ha "proscar" eller "generisk finasterid 5mg" som du deler selv. Dette er rimeligere og enklere for lege å skrive ut.
Stakk innom fastlegen og fortalte hvordan situasjonen var. Hørtes ikke ut som det var noe problem, og hun var enig i at det var stor sjangse for at det var genetisk hårtap . Nå har jeg ganske mye hår da, men vikene har blitt mye større, og håret er generelt en god del tynnere enn det var tidligere. Hun mente dog at medisinen kunne gi litt kraftige bivirkninger. Så jeg måtte ta en blodprøve først, da hun måtte finne ut nivåene på et hormon/stoff i prostata (mtp. eventuelle prostata problemer senere). Finasterid skulle visst redusere nivåene av dette hormonet, noe som kunne gi dårlige svar på blodprøver. Samtidig ville hun sjekke om det kunne være andre hormonelle (eller lignende) grunner bak hårtapet. Om prøven viste seg å være grei, kunne jeg teste ut finasterid.

Fikk svar dagen etter med beskjed om at blodprøven var grei, men alt for lavt D-vitamin . Hadde jobbet natt to måneder i strekk og ikke tatt omega-3 eller vitamintabletter på en god stund, så det var kanskje ikke så rart. Har tatt vitamintabletter, omega-3 og D-vitamin i en måned nå, men vet ikke hvor raskt D-vitamin nivåene skal stabilisere seg. Fikk bare beskjed om å komme til ny kontroll før jul.

Kjøpte som sagt silikonfri shampo , fungoral (ketokonazole) og minoxolid (rogaine) på apoteket. Har brukt silikonfri shampo hver dag, minoxolid to ganger om dagen og fungoral to ganger i uken i en måned nå. Har begynt å kjøpe "Qgain foam minoxolid 5%" på ebay, da Rogaine kostet skjorta på apoteket (300'ish for en måneds bruk). Liniment virket til å reagere kraftig på hodeskallen, siden jeg flasset noe sykt. Har en tendens til å bruke alt for mye minoxolid en det som står på pakningen. Bruker det på vikene, hårfestet fremme og bak på "kronen" (ikke så mye hårtap der), men jeg synes det er vanskelig å vite om jeg har dekket hodeskallen skikkelig...

Vet ikke om det er placebo, men jeg synes jeg har fått en merkbar effekt. Håret føles generelt "friskere ut", men det kan jo også skylles omega-3 og vitamintabletter. I vikene og hårfestet fremme synes jeg å se små korte hår jeg mener å ikke ha sett før. Er det et bra tegn? Synes jeg mistet en del hår for et par uker siden, men jeg synes det virker til å ha stabilisert seg på et eller annet vis.
 

Costanza94

Nytt Medlem
Jeg er ikke TS, men slenger meg på da jeg bruker akkurat samme "kur".

Da kan jeg oppdatere med å si at jeg fra i dag har begynt med finasterid, og bruker nå "de tre store" (minoxolid, ketokonazole og finasterid). Minoxolid og ketokonazole (+silikonfri shampo) har jeg nå brukt siden august, og jeg ser allerede merkbare resultater. Jeg nevnte litt tidligere i tråden at jeg oppdaget små hår i vikene og ved hårlinjen i fronten. Disse hårene har nå vokst betydelig og er mer eller mindre blitt vanlige hår. Jeg har ikke brukt noe minoxolid på kronen, da hårtapet ikke er betydelig stort i det området.

Uansett spurte jeg legen om jeg kunne få finasterid på resept, noe jeg fikk uten problemer. Litt nyttig (og viktig) informasjon til andre som vurderer å begynne med finasterid gjennom legen:
1. Etter min erfaring er det ikke alle apotek som har finasterid. Jeg var innom 3 forskjellige apoteker, 1 av de hadde det ikke.
2. Vær obs på doseringen. Legen min skrev "en tablett daglig", noe som vil tilsvare 5mg daglig (se punkt 3).
3. Propecia 1mg finnes ikke lengre i Norge. Eller jo, men da trenger du et spesielt fritak fra legen (var et helvettes styr i følge han ene apotekeren). Propecia er dessuten dyrt (1000kr) i forhold til generisk finasterid (jeg betalte rundt 130kr for 112 dagers forbruk). Det eneste du kan få er "Proscar 5mg" og "Finasterid Actavis 5mg". Apotekeren mente at jeg definitivt burde gå for sistnevnte, da pillene er runde og lettere å dele i 4 deler (1.25mg) med en pilledeler.

Er spent på hva jeg kommer til å merke av effekter fremover. Jeg håper finasterid er bedre mot fortynningen av håret generelt.
 

pederl95

Nytt Medlem
Hmm, jeg har nettopp fått resept på Propecia, tok noen dager, men fikk ikke inntrykk av at det var så mye styr. Har ikke kommet meg til apoteket enda, men hva gjør jeg da, hvis de ikke har det på apoteket lenger? Kan man bruke resept på Propecia til å få utlevert Finasterid 5mg? Er det evt noen som bor i Oslo som vet om et apotek hvor de fortsatt har Propecia?
 

Haakon

Nytt Medlem
@Finasteride ,Minoxidil Liquid altså? tipper håret er 7/8 cm langt. Vil denne behandlingen ha noe effekt om jeg bruker anabole steroider samtidig?
Hei. Finasterid tukler med hormonene dine. Det gjør anabole steroider også. Jeg vet at det er mange som har lest seg opp på hormoner på dette forumet, men jeg ville ikke tatt noe som helst for god fisk(uansett hvor anerkjente de er her på forumet, eller hvor kunnskapsrike de fremstår). Det jeg ihvertfall vet om disse tingene er at det er mye mer komplisert enn hva det virker som for oss som ikke studerer medisin. Du som vurderer å ta anabole steroider vet jo sikkert hva som skjer hvis østrogenet får løpe fritt uten en androgen motpart.
 

nugent

Nytt Medlem
Hmm, jeg har nettopp fått resept på Propecia, tok noen dager, men fikk ikke inntrykk av at det var så mye styr. Har ikke kommet meg til apoteket enda, men hva gjør jeg da, hvis de ikke har det på apoteket lenger? Kan man bruke resept på Propecia til å få utlevert Finasterid 5mg? Er det evt noen som bor i Oslo som vet om et apotek hvor de fortsatt har Propecia?
Jeg hentet ut Finasteride Actavis på "Ditt Apotek" på Grünerløkka. Nyåpnet, så ligger ikke på Google Maps enda, men adressen er ihvertfall Thorvald Meyers gate 78c :)
 

Costanza94

Nytt Medlem
Hmm, jeg har nettopp fått resept på Propecia, tok noen dager, men fikk ikke inntrykk av at det var så mye styr. Har ikke kommet meg til apoteket enda, men hva gjør jeg da, hvis de ikke har det på apoteket lenger? Kan man bruke resept på Propecia til å få utlevert Finasterid 5mg? Er det evt noen som bor i Oslo som vet om et apotek hvor de fortsatt har Propecia?
Du kan jo spørre legen om å heller bare skrive ut generisk finasterid. Propecia krever godkjenningsfritak og er mye dyrere (opp mot 1000kr'ish per måned), etter det han ene apotekeren sa. Med generisk finasterid som egentlig er ment mot forstørret prostata (Proscar 5mg eller Finasterid Actavis 5mg) vil dette bare koste 400-500kr i året. Tror det faktisk er på blå resept.

Men etter min erfaring kunne jeg så og si velge og vrake på apoteket når det gjaldt typer, sa bare navnet mitt og sa at jeg skulle ha finasterid. Hvis de ikke har propecia vil det sikkert ikke være noe problem med å få Proscar eller Actavis (sistnevnte er best å dele). Spør også om å få en pilledeler med beholder, da du må dele de i 4 deler og "støvet" er teratogen (fare for fødsels-misdannelser). Noen apotekere kan finne på å si at de ikke bør deles (står det på felleskatalogen), men det skal ikke ha noe å si så lenge du holder de unna fuktighet.
 

Costanza94

Nytt Medlem
Hei. Finasterid tukler med hormonene dine. Det gjør anabole steroider også. Jeg vet at det er mange som har lest seg opp på hormoner på dette forumet, men jeg ville ikke tatt noe som helst for god fisk(uansett hvor anerkjente de er her på forumet, eller hvor kunnskapsrike de fremstår). Det jeg ihvertfall vet om disse tingene er at det er mye mer komplisert enn hva det virker som for oss som ikke studerer medisin. Du som vurderer å ta anabole steroider vet jo sikkert hva som skjer hvis østrogenet får løpe fritt uten en androgen motpart.
Stemmer det, men SÅ mye tukler det ikke med hormonene. Er DHT som påvirkes i betydelig grad (~70% reduksjon), noe som gir effekten. Etter studiene jeg har lest vil derfor testosteron øke med ~15% på grunn av mindre konvertering til DHT. Østrogen vil også øke med ~15%, men det er fordi testosteronet er økt (gjennom aromatisering). Testosteron fungerer som et antiøstrogen i seg selv. Av den grunn vil jeg tro den største grunnen til gynekomsti ved bruk av finasterid er på grunn av mindre inhibitering av østrogen ved redusert DHT. Men dette er sjeldent, <1/100 (kilde: felleskatalogen).

Finasterid burde funke fint på steroider så lenge det ikke er DHT derivat-steroider. DHT derivater vil jo kunne stimulere androgen reseptorene uten å måtte gå gjennom 5AR enzymet. Testosteron burde vel gå fint, men antiøstrogener trengs uansett (pga aromataze).
 
E

Espen111

Hmm, jeg har nettopp fått resept på Propecia, tok noen dager, men fikk ikke inntrykk av at det var så mye styr. Har ikke kommet meg til apoteket enda, men hva gjør jeg da, hvis de ikke har det på apoteket lenger? Kan man bruke resept på Propecia til å få utlevert Finasterid 5mg? Er det evt noen som bor i Oslo som vet om et apotek hvor de fortsatt har Propecia?

Hei. Jeg har tidligere fått kjøpt Propecia på Boots -apoteket på Oslo S uten problem. Nå har imidlertid også jeg gått over til Finasterid Actavis (5mg) som jeg deler i 4. Anbefales! Jeg har gått på Finasterid i 10 år uten problemer. Det funker mot hårtap, garantert. Jeg bruker også Recrea Forte hver kveld, men vet ikke hvilken effekt dette egentlig har (men skader ikke). Forøvrig kan du jo nå også kjøpe reseptpliktige medikamenter fra nettapotek. Om du trenger tips på sted for resept på Fin. 5 mg, så kan du prøve Hudklinikken på Youngstorget. Lurt å komme i gang med behandlingen så tidlig som mulig. Lykke til!
 

Costanza94

Nytt Medlem
Har nå gått på finasterid 1.25mg daglig i 8 dager. Merker ikke en snurt av bivirkninger. Vanlig libido og "morning wood" hver dag.

Har ikke sett hår i vasken eller dusjen på flere uker nå, så det ser ut som produktene funker bra.
 

BC

Nytt Medlem
Hei,
Er også ny her og har ikke kommet så godt i gang enda, har Minox, men venter på Fina og Ketakonazol.
Jeg bor i Brasil og her nede så blir Duta anbefalt, ser at det ikke er så utbredt på dette forumet.

Sabemos que a testosterona, hormônio masculino, ao ser transformando em DHT, provoca a queda ou miniaturização do fio, o que resulta em perda de volume.
Quem faz essa transformação é uma enzima chamada 5 Alpha Redutase, com dois tipos distintos: 1 e 2.
A Finasterida tem a capacidade de inibir somente o tipo 1; já a Dustasterida tem poder de inibir 1 e 2.

Oversatt:
Vi vet at når det mannlige hormonet testosteron blir forvandlet til DHT fører det til håravfall og tynnere hårfibre, noe som resulterer i volumtap.
Det som gjør denne transformasjonen er et enzym som kalles 5 Alfa Reduktase, med to forskjellige typer, nemlig 1 og 2.
Finasteride har evnen til å hemme en type bare, Dustasterida kan hemme både 1 og 2.

Er som sagt ny og ikke så veldig inne i dette enda, men synes jo at Duta virker å gi litt større håp...?
De klinikkene som skriver dette bruker både Fina og Duta uten problem, så jeg tror ikke at det har noe med at de tjener mer eller noe slik på å "pushe" Duta, de mener at det er det beste produktet !
 

Costanza94

Nytt Medlem
Hei,
Er også ny her og har ikke kommet så godt i gang enda, har Minox, men venter på Fina og Ketakonazol.
Jeg bor i Brasil og her nede så blir Duta anbefalt, ser at det ikke er så utbredt på dette forumet.

Sabemos que a testosterona, hormônio masculino, ao ser transformando em DHT, provoca a queda ou miniaturização do fio, o que resulta em perda de volume.
Quem faz essa transformação é uma enzima chamada 5 Alpha Redutase, com dois tipos distintos: 1 e 2.
A Finasterida tem a capacidade de inibir somente o tipo 1; já a Dustasterida tem poder de inibir 1 e 2.

Oversatt:
Vi vet at når det mannlige hormonet testosteron blir forvandlet til DHT fører det til håravfall og tynnere hårfibre, noe som resulterer i volumtap.
Det som gjør denne transformasjonen er et enzym som kalles 5 Alfa Reduktase, med to forskjellige typer, nemlig 1 og 2.
Finasteride har evnen til å hemme en type bare, Dustasterida kan hemme både 1 og 2.

Er som sagt ny og ikke så veldig inne i dette enda, men synes jo at Duta virker å gi litt større håp...?
De klinikkene som skriver dette bruker både Fina og Duta uten problem, så jeg tror ikke at det har noe med at de tjener mer eller noe slik på å "pushe" Duta, de mener at det er det beste produktet !
Dutasterid er kraftigere enn finasterid. Begge funker på enzymene som konverterer testosteron til DHT, men finasterid fungerer hovedsaklig på AR-2 enzymet (er 3 sorter). Dutasterid har høyere anfinitet for alle AR enzymene og har mye lengre halveringstid.

Hvis man tenker plasma konsentrasjonen DHT (totalt fritt DHT i blodet) reduserer finasterid dette med ca ~70%. Dutasterid reduserer totalt DHT med rundt ~90% (muligens enda mer også).

Så ja, dutasterid funker nok bedre. Men de fleste anbefaler å prøve ut finasterid først mtp bivirkninger. Siden dutasterid er kraftigere vil det jo være naturlig å tenke at sjansen for bivirkninger er større. Siden dutasterid har mye lengre halveringstid (flere uker), kan bivirkningene vare lengre dersom du velger å stoppe.

Men det er jo opp til deg :)
 

BC

Nytt Medlem
Dutasterid er kraftigere enn finasterid. Begge funker på enzymene som konverterer testosteron til DHT, men finasterid fungerer hovedsaklig på AR-2 enzymet (er 3 sorter). Dutasterid har høyere anfinitet for alle AR enzymene og har mye lengre halveringstid.

Hvis man tenker plasma konsentrasjonen DHT (totalt fritt DHT i blodet) reduserer finasterid dette med ca ~70%. Dutasterid reduserer totalt DHT med rundt ~90% (muligens enda mer også).

Så ja, dutasterid funker nok bedre. Men de fleste anbefaler å prøve ut finasterid først mtp bivirkninger. Siden dutasterid er kraftigere vil det jo være naturlig å tenke at sjansen for bivirkninger er større. Siden dutasterid har mye lengre halveringstid (flere uker), kan bivirkningene vare lengre dersom du velger å stoppe.

Men det er jo opp til deg :)
Takker så mye for svar :)
 
H

Hår92

Hei! Etter å ha lest denne fantastiske tråden har jeg endelig bestemt meg for å forebygge mitt eget hårtap.

Jeg det siste halvåret vært stresset, hatt angst på grunn på grunn av personlige grunner. Dette har ført til at hårtapet mitt de siste månedene har økt (ser mer hår i vasken, på puten osv). Min far begynte å miste håret i slutten av 20 årene.

Har ringt til hudlegeklinikk for å få time og resept på finasterid. Jeg er litt skeptisk til recrea forte, da jeg hører rykter om sheddding. Jeg har ikke det tykkeste, men ikke tynneste håret heller. Er fornøyd så lenge jeg beholder det som er der nå. Derfor tenkte jeg at en liten pille hver dag ikke er mye bry. Kanskje jeg starter på recrea forte etterhvert.

Er det en sjampoo dere anbefaler ved siden av finasterid? Som kan hjelpe / bedre prosessen :)

Håper på masse svar!!
 

tttommy

Nytt Medlem
Hei @Jens86 :D Fantastiske resultater du fikk! Lurer bare på hvordan resultatet ble på vikene dine? Jeg sliter med vikene og ønsker nå å ta tak! Vurderer Recrea Forte og finasterid. Finasterid har jeg alt fått med legen, men venter da jeg er litt skeptisk til bivirkningene, og ønsker heller ikke å miste mye hår nå til sommeren, venter til etter sommeren...
Noen flere produkter du anbefaler meg å bruke samtidig med Fiansterid og Recrea Forte? :)
 
B

Bivirkninger?

har begynt med finasterid, og bruker nå "de tre store" (minoxolid, ketokonazole og finasterid). Minoxolid og ketokonazole (+silikonfri shampo) har jeg nå brukt siden august, og jeg ser allerede merkbare resultater.
Hvordan går det nå, Costanza, vel 9 måneder siden du starta?
 

Finn93

Meldem
Hei. Jeg har tidligere fått kjøpt Propecia på Boots -apoteket på Oslo S uten problem. Nå har imidlertid også jeg gått over til Finasterid Actavis (5mg) som jeg deler i 4. Anbefales! Jeg har gått på Finasterid i 10 år uten problemer. Det funker mot hårtap, garantert. Jeg bruker også Recrea Forte hver kveld, men vet ikke hvilken effekt dette egentlig har (men skader ikke). Forøvrig kan du jo nå også kjøpe reseptpliktige medikamenter fra nettapotek. Om du trenger tips på sted for resept på Fin. 5 mg, så kan du prøve Hudklinikken på Youngstorget. Lurt å komme i gang med behandlingen så tidlig som mulig. Lykke til!
Merket du noe bedre effekt når du byttet fra Propecia til Finasterid Actavis?
 
P

Phantomewar

Hei,

Jeg har akkurat startet med behandling av Minoxidil og Duta som skl være sterkere enn Finastride i Norge. Er på 3 uke og har mistet en del hår (shredding) men satser på at om ett par måneder så er resultatet bra!
 

Topp