• Velkommen!

    Hårtapsnett er en nettside laget for å spre informasjon om hårtap, hårtransplantasjon og behandlinger av hårtap.

    Still spørsmål i forumet og bruk artiklene våre for å finne svar på det du lurer på om hårtap!

Bilder Mine erfaringer med Recrea Forte (minoksidil), finasterid og ketokonazol

P

Phantomewar

Hei,

Ser det har vært generelt lite aktivitet på forumet i det siste. Men jeg ønsker å gi en kort oppdatering på min erfaring ved bruk av "de tre store".

Jeg har brukt en kapsel hver dag av Avodart (Dutasteride) som er sterkere enn vanlig Propecia (Finaseteride) i ca. 6 måneder sammen med 2 ganger Minoxidil (Recrea Forte) hvor jeg har brukt
skumversjon om morgen da den tørker fortere med vått hår og flytende versjon om kvelden. Som shampo og tredje middel så har jeg brukt vanlig silikonfri shampoo fra Define. Positiv erfaring er at jeg har stoppet håravfallet og fått gjenvekst tilsvarende hårmanke som jeg hadde for ca. 5 år siden tilbake i tid, dvs. at jeg har fortsatt tynt hår men ingen områder på hodet hvor man se at jeg har hatt problemer med håravfall tidligere. Dette gir meg en "boost" i selvtillit som gjør at jeg har både ett bedre sexliv samt er mer motivert til å trene å ta vare på meg selv enn det jeg gjorde før. Mine negative erfaringer er at jeg tidvis kan føle meg trøttere om morgenen og ha av og til litt mer gjenklistrede øyne når jeg våkner. I tillegg så har jeg tidvis blitt påvirket av andres negative erfaringer og kommentarer om bivirkninger, dette tolker jeg dithen at man kan bli lettere påvirket negativt av andres dårlige erfaringer og føle en viss form for frykt. Har respekt for at alle er forskjellige og at disse "tre store" kan oppleves negativt og positivt avhenging av person til person, men jeg tror de fleste opplevever det positivt å bruke disse medikamentene kontra de som føler bivirkninger.
 
P

Phantomewar

Hei,

Ser det har vært generelt lite aktivitet på forumet i det siste. Men jeg ønsker å gi en kort oppdatering på min erfaring ved bruk av "de tre store".

Jeg har brukt en kapsel hver dag av Avodart (Dutasteride) som er sterkere enn vanlig Propecia (Finaseteride) i ca. 6 måneder sammen med 2 ganger Minoxidil (Recrea Forte) hvor jeg har brukt
skumversjon om morgen da den tørker fortere med vått hår og flytende versjon om kvelden. Som shampo og tredje middel så har jeg brukt vanlig silikon shampoo fra Define. Positiv erfaring er at jeg har stoppet håravfallet og fått gjenvekst tilsvarende hårmanke som jeg hadde for ca. 5 år siden tilbake i tid, dvs. at jeg har fortsatt tynt hår men ingen områder på hodet hvor man se at jeg har hatt problemer med håravfall tidligere. Dette gir meg en "boost" i selvtillit som gjør at jeg har både ett bedre sexliv samt er mer motivert til å trene å ta vare på meg selv enn det jeg gjorde før. Mine negative erfaringer er at jeg tidvis kan føle meg trøttere om morgenen og ha av og til litt mer gjenklistrede øyne når jeg våkner. I tillegg så har jeg tidvis blitt påvirket av andres negative erfaringer og kommentarer om bivirkninger, dette tolker jeg dithen at man kan bli lettere påvirket negativt av andres dårlige erfaringer og føle en viss form for frykt. Har respekt for at alle er forskjellige og at disse "tre store" kan oppleves negativt og positivt avhenging av person til person, men jeg tror de fleste opplevever det positivt å bruke disse medikamentene kontra de som føler bivirkninger.
...mente som 3 middel så bruker jeg silikonfri shampo fra Define, ikke silikon shampo...
 

Jens86

Administrator
Keep my hair: 0,5 mg er maksimal dose for hver dag ja. Siden Avodart ikke er godkjent for hårtap er det ikke satt en bestemt dosering. 0.5mg brukes for folk som har forstørret prostata.
Du kan også ta det annen hver dag. Pass på at det helst ikke er generisk, har hørt mye negativt om det når det kommer til Avodart.
Hvordan går det med Avodart?
 

Jens86

Administrator
Her er noen bilder fra i dag. Ustelt hår etter å ha gått med lue. Skal få lagt opp noen bilder rett etter jeg har vært hos frisøren, og sette de sammen med resten av bildene i denne tråden.

Bruker fortsatt 1.25mg Finasterid daglig, Minoksidil én gang daglig (2-3ml, sprayer så hele hodebunnen er dekt hver kveld) og Ketokonazol en gang i blant.

Akkurat øverst på hodet er det fortsatt tynt. Jeg fikk resultater veldig raskt, og det ser ut som resultatene kan vedlikeholdes med dagens medisinering. Det ser dog ikke ut til at jeg får noe mer hår.

Av bivirknigner er det eneste jeg har merket at enkelte hårstrå er litt røde, og at luer, capser, håndkler og putevar blir misfarget av Minoksidilen.

1.jpg 2.jpg
 

Finasteride

Supermoderator
Hvis du ikke hadde behandlet hårtapet ditt, hvor tror du at du hadde vært i dag på norwood-skalaen? Jeg syns resultatet ditt er fantastisk.
 
H

Hårete Mål

Fantastisk resultat. Helt fantastisk. Bare å ta av seg hatten (Eller nei, da dette avslører eget hårtap)

Er det noen som kan svare på om det er stor forskjell på Finasteride dosering 0,625 mg kontra 1,25 mg? Noterer at du bruker 1,25 mg. Men er dette strengt talt nødvendig med tanke på at (i alle fall meg bekjent) du kan få like gode resultater med 0,625 mg dosering av Finasteride? 0,625 mg dosering av Finasteride vil jo minske sjanser for bivirkninger.
 
P

Per...

Her er noen bilder fra i dag. Ustelt hår etter å ha gått med lue. Skal få lagt opp noen bilder rett etter jeg har vært hos frisøren, og sette de sammen med resten av bildene i denne tråden.

Bruker fortsatt 1.25mg Finasterid daglig, Minoksidil én gang daglig (2-3ml, sprayer så hele hodebunnen er dekt hver kveld) og Ketokonazol en gang i blant.

Akkurat øverst på hodet er det fortsatt tynt. Jeg fikk resultater veldig raskt, og det ser ut som resultatene kan vedlikeholdes med dagens medisinering. Det ser dog ikke ut til at jeg får noe mer hår.

Av bivirknigner er det eneste jeg har merket at enkelte hårstrå er litt røde, og at luer, capser, håndkler og putevar blir misfarget av Minoksidilen.

Vis vedlegget 914 Vis vedlegget 915


Hei.
Ang. Recrea Forte
Jeg synes det er viktig å informere om at du kan få en allergisk reaksjon av Minoxidil, så det er ikke bare fryd og gammen dessverre. Jeg gjorde god research før jeg begynte med serumet, men det er skrevet lite om bivirkningene.. Jeg brukte serumet i ca 2 måneder. I løpet av dette mistet jeg mer hår enn normalt, noe som kan være en bivirkning. Det er vell greit.. Men, etter 2 måneder fikk jeg utslett bak ørene som etter noen dager spredde seg til tinningene og ansiktet. Jeg sluttet med serumet, og da ble eksemen borte. Jeg var usikker på om utslettet faktisk skyltes Recrea Forte, så jeg begynte å bruke det igjen. Fikk igjen eksem.
Så resultatet er at jeg har fått mindre hår, allergisk reaksjon og litt blakkere enn før jeg begynte på produktet.
 

Jens86

Administrator
Hvis du ikke hadde behandlet hårtapet ditt, hvor tror du at du hadde vært i dag på norwood-skalaen? Jeg syns resultatet ditt er fantastisk.
Vanskelig å si. Faren min hadde måne på min alder, men på den andre siden av familien har måne aldri vært noe problem. Selv lå jeg jo an til å få måne, så jeg tror nok jeg hadde vært ganske tynn/skallet på toppen av hodet dersom jeg ikke hadde startet med medisiner.

Fantastisk resultat. Helt fantastisk. Bare å ta av seg hatten (Eller nei, da dette avslører eget hårtap)

Er det noen som kan svare på om det er stor forskjell på Finasteride dosering 0,625 mg kontra 1,25 mg? Noterer at du bruker 1,25 mg. Men er dette strengt talt nødvendig med tanke på at (i alle fall meg bekjent) du kan få like gode resultater med 0,625 mg dosering av Finasteride? 0,625 mg dosering av Finasteride vil jo minske sjanser for bivirkninger.
Det ligger en graf som viser forholdet mellom inntak av Finasterid og hemming av DHT , men jeg vet ikke hvor den kommer fra (dvs om den er legit):



I følge grafen vil du ha god effekt av 0,625 mg, men bivirkningene kommer jo av at du hemmer dannelsen av DHT...
 
Z

Zerem

Hei Jens86!

Er ganske ny på dette forumet, så har ikke sett alle trådene enda. Men Minoxidil (Recrea Forte) som du bruker, er dette den man får kjøpt reseptfritt på apoteket? Gått på Finasterid i ca. 2 år nå (hadde en måneds opphold etter 1 år da jeg dro på ferie), og merker at jeg har nok mistet litt mer hår enn jeg håpet på, så håper at Minoxidil vil hjelpe litt.
 
H

Hårete Mål

Recrea Forte er Minoxidil. Recrea Forte er merkevarenavn og én av mange varianter av Minoxidil. Men Recrea Forte er den type Minoxidil du vil få kjøpt på norske apotek.

Mitt råd er å kjøpe Minoxidil på ebay. Det er billigere. Recrea Forte er dyrt. Koster vel 350 kr for månedsforbruk?

Hvis du går på «anbefalte produkter» her på Alopeci.info vil du finne ebay-linker til kjøp av Minoxidil.

Det finnes to typer Minoxidil: flytende og skum. Hvis du har langt hår anbefaler jeg flytende. Etter min erfaring er det lettere å bruke flytende Minoxidil på langt hår. Med langt hår mener jeg alt annet enn kort hår.

Husk å dusje håret ofte når du bruker Minoxidil.
 
H

Hårete Mål

Vanskelig å si. Faren min hadde måne på min alder, men på den andre siden av familien har måne aldri vært noe problem. Selv lå jeg jo an til å få måne, så jeg tror nok jeg hadde vært ganske tynn/skallet på toppen av hodet dersom jeg ikke hadde startet med medisiner.



Det ligger en graf som viser forholdet mellom inntak av Finasterid og hemming av DHT, men jeg vet ikke hvor den kommer fra (dvs om den er legit):



I følge grafen vil du ha god effekt av 0,625 mg, men bivirkningene kommer jo av at du hemmer dannelsen av DHT...
Din grafe viser altså at min antagelse at 0,625 dosering minsker sjanse for bivirkninger er en overdrivelse. Men det blir riktignok litt mindre sjanse for bivirkninger siden man inihibiterer litt mindre DHT.

Med andre ord er ikke Finasteride doseavhengig? Tilsynelatende ikke etter inntak av litt mer enn 1 mg.

Ifølge grafen inhibiterer 1,25 mg dosering av Finasteride omtrent like mye som 5 mg dosering av Finasteride. Er ikke det ganske rart? Skulle jo tro at mer av virkestoffet gir mer virkning og dermed større sjanse for bivirkning.

I tillegg til dette vil vel individuelle forskjeller gi utslag? Gener, alder, kroppsvekt og livsstil osv. burde vel ha innflytelse på hvordan kroppen reagerer på inhibitering av DHT? Men dette blir bare ukyndig synsing fra min side. Spørsmålet må vel besvares av enten lege eller farmasøyt.

Uansett så blir det i alle fall litt mer kostnadseffektivt med 0,625 mg dosering. Så hvorfor ikke?

Hvis noen leser dette og overveier om de ønsker å bruke Finasteride, så kan jeg i alle fall opplyse om følgende:

Ifølge pakningsvedlegget så får bare én av tusen varige seksuelle bivirkninger etter endt bruk av Finasteride. I tillegg kan én av ti få midlertidige seksuelle bivirkninger under bruk av Finasteride som vil opphøre etter endt bruk.
 

Jens86

Administrator
Hei Jens86!

Er ganske ny på dette forumet, så har ikke sett alle trådene enda. Men Minoxidil (Recrea Forte) som du bruker, er dette den man får kjøpt reseptfritt på apoteket? Gått på Finasterid i ca. 2 år nå (hadde en måneds opphold etter 1 år da jeg dro på ferie), og merker at jeg har nok mistet litt mer hår enn jeg håpet på, så håper at Minoxidil vil hjelpe litt.
Det stemmer, det får man kjøpt reseptfritt på apoteket.
 

om785

Meldem
Wow dette er helt fantastiske resultater, er veldig imponert. Du har jo ingen viker lenger? tror du at resultatet hadde vært like bra om du kun brukte propecia/fin og ikke minoxidil og ket?

Problemet mitt med ket shampo er at det tørker ut håret og ødelegger det. Minoxidil gir for mange bivirkninger og propecia vil jeg vente med, til jeg er litt eldre.

Håper du fortsetter å holde oss andre oppdtatert, gratulerer med flott resultat.

Ps: Har du gode resultater pga at du hadde tjukt hår fra før av?
 

Jens86

Administrator
Du har jo ingen viker lenger?
Vikene er der enda, dersom man sammenlikner håret mitt nå med da jeg var 18. Men de er mye fyldigere.

tror du at resultatet hadde vært like bra om du kun brukte propecia/fin og ikke minoxidil og ket?
Nei. Man får ikke så mye gjenvekst av finasterid. Dessuten har jeg helt siden jeg var 17/18 vært plaget av kløe og irritert hodebunn, noe ketokonazol hjelper mot. Jeg tror hårtapet mitt startet i den alderen, men jeg var ikke klar over sammenhengen med kløen og hårtap før mange år senere.

Ps: Har du gode resultater pga at du hadde tjukt hår fra før av?
Hadde ganske tjukt hår før jeg begynte å miste håret, men det var på ingen måte ekstremt.
 

Nilsmedpils

Nytt Medlem
Hei, Jens.

Begynte med minoxidil og finasteride i dag. Er bare usikker på hva slags shampoo jeg bør bruke. Bruker nisim shampoo ca hver andre/tredje dag, og vasker håret ellers med vann hver dag.

Hvor ofte synes du man bør vaske håret med vann eller shampoo?
 

Nilsmedpils

Nytt Medlem
Dag 3. med minoxidil og finasteride for meg og oppdaget mye flass i hodebunnen i dag, mister også mer hår enn normalt. Begynte å klø en del i hodebunnen etter at jeg påførte minoxidil allerede første gang, men klør ikke nå lenger.

Bør jeg slutte med minoxidil? I så fall hva gjør jeg med flassen?

Hørt at det kanskje kan lønne seg å prøve skumvarianten av minoxidil. Eller så håper jeg at hodebunnen min er i tilpasningsfasen og vil klare seg fint etterhvert.
 

Nilsmedpils

Nytt Medlem
Jeg vet ikke om det gjaldt folk som sto på 5mg eller 1 mg. Men har besluttet å kutte ut finasteride. Hør lest om for mange skrekkhistorier med irreversible bivirkninger.

At dette legemiddelet går utover sædkvaliteten, kan krympe penis Osv gjør at jeg ikke synes det er verdt risikoen.

Vil heller som skallet mann knulle 6-ere på 10-erskalaen enn å med et helt fantastisk hår fingre 9-ere.
 

Kristoffhår

Nytt Medlem
Hei,
Jeg leste igjennom denne tråden for 3 måneder siden og bestemte meg for å starte på finasteride. Jeg begynte å få mer og mer synlig krone, samtidig som at håret trakk seg mer oppover (fremdeles masse tjukt hår på hodet). Etter 3 måneder på 1.25mg har jeg sheddet ganske mye, men har avtatt endel. Av bivirkinger merket jeg kun en liten forskjell i libido, som etterhvert kom tilbake ganske raskt. Per dags dato har jeg ingen merkbare bivirkinger av finasteride. Skal ikke anbefale noen å starte på det selv, men om du leter etter masse skrekkhistorier fra de 1-2% som får de og har en forventning til å få bivirkinger, så er det bare å la være. Placebo er en ting, og hvis du forventer bivirkinger allerede før du har startet, så blir du sannsynligvis å kjenne på noe som ikke har noe med medisinen engang å gjøre.
Tusen takk for en god tråd Jens86.
 

Topp