• Velkommen!

Hårtapsnett er en nettside laget for å spre informasjon om hårtap, hårtransplantasjon og behandlinger av hårtap.

Still spørsmål i forumet og bruk artiklene våre for å finne svar på det du lurer på om hårtap!

Mine tanker og spørsmål om hårtap

Hårsekk1

Nytt Medlem
En ting er sikkert. Vi kan spørre om råd. Til eksperter. Til hverandre. På internett. Men min erfaring etter utallige timer/døgn med lesning/prøving så reagerer vi alle individuelt på de forskjellige produktene/rutinene som er der ute. Jeg skjønner at det som fungerer veldig godt for deg, fungerer kanskje ikke like bra for andre. Vi må finne vår vei. Uansett, det virker som det er en del her inne som følger godt med (enda bedre enn meg), og jeg tenkte oppsummere litt spørsmål jeg har hatt en stund. Håper dere kan hjelpe. Som en start kan jeg kort oppsummere mitt "hårtapsliv".

Blond, og forholdsvis tynt hår har jeg alltid hatt. Men utrolig tett. Ingen i familien, verken på mor eller far siden har noe hårtap. Og jeg trodde aldri bare for 5-6 år siden jeg skulle sitte å skrive på dette forumet. Ting skjer fort :p Jeg har alltid hatt viker. Altså sånn litt. Det er ligget naturlig for meg. Disse har nok krypt oppover sakte men sikkert de siste 10 årene uten at jeg de første 5 årene en gang la merke til det. Det var for ca. 4 år siden jeg plutselig skulle ta wax i håret og ble forfjamset av at jeg kunne se min egen hodebunn på toppen. #Panikkfølelse (mange kjenner seg sikkert igjen). For å prøve å lage en ikke alt for lang historie litt kortere skrur jeg tiden 3 år frem. Altså rundt høsten 2018.

Vikene har gjort et hopp. Og jeg kunne etter en dusj (og når håret hadde tørket) virkelig begynne å se hodebunnen fra kronen og som en stripe nedover. Jeg vil likevel bemerke at jeg er en av de som "ingen" hadde reagert på gaten at han er tynn i håret. Ikke det at noen bryr seg egentlig i det hele tatt. Jeg ønsker bare å være i forkant før ting blir helt krise.
Samboeren min hadde lovet meg at hun skulle si ifra om hun la merke til hårtapet. Dagen var kommet hvor hun sa ifra. Det gikk virkelig fortere enn jeg hadde trodd. Jeg leste og søkte. Gikk til legen. Han anbefalte finasteride som jeg forstår mange her går på. Da jeg fremdeles er "ung" 28 år, og skal sammen med samboeren ha barn innen et par års tid syntes jeg bivirkninger og alt jeg leste rett og slett gjorde det for skummelt. Jeg valgte å la det ligge, og startet på minoxidil. Recrea Forte 5% som jeg kjøper på apoteket. 7 spray på morgenen. 7 spray på kvelden. Samme faen hva. Jeg har virkelig ikke gått glipp av EN gang på 1 år. Jeg trener som regel på kvelden og påfører det når håret har tørket litt. Jeg tar det også i på morgenen før jeg ta i forsiktig med wax. Allerede til jul hadde jeg kjemperesultater på toppen. Håret hadde på nytt tildekket hele hode, og jeg pustet ut. Så jeg er nok en av de få heldige som har hatt god effekt av minoxidil. Når det gjelder vikene vil jeg si den har gitt null gjenvekst, men kanskje vært med på å holde litt igjen. Jeg vet ikke.

Jeg vil dog bemerke at jeg gikk inn i en ny fase fra ca. Mai til august hvor håret på nytt ble mye tynnere igjen. Ikke slik det var før minoxidilen, men en del tilbake. Jeg priser meg nå at det skal bli bedre i høst igjen. Hvorfor dette skjer vet jeg ikke. Men jeg er nesten sikker på at det har mye med at jeg bader mye, er mye i syden om sommeren, og dette er ikke bra for håret. Jeg er bestandig tynnere i håret etter sommeren med mye sol og bading. Håper og krysser fingrene for at det skal bli bedre i høst.

Jeg har den siste tiden begynt å lese om dermaroller. Og leser at dette også kan ha god effekt på vikene også. Jeg syntes dog det er en ganske mismatch mellom alt jeg leser på dette forumet, og hva jeg ser/leser i utenlandske nettsider. Her anbefales mye nåler over 1-1.5 imens de i USA virker til å kun bruke disse små på rundt 0.5. Igjen, er vel dette smak og behag og individuelle forskjeller. Jeg kommer uansett til å bestille meg en. For å se effekten av dette sammen med minoxidil. Og ja, jeg har lest studien. Så krysser fingerene :D

MEN. Så til mine spørsmål. Tenkte det var fint å dele min historie før jeg bare spør i vei.

1) Jeg bruker alt for mye penger på Recrea Forte på apoteket, og må begynne å bestille fra nett. Men jeg er redd dette er litt annerledes middel eller ett eller annet så jeg skal reagere forskjellig? Sikkert meg som overtenker. Men er det 100% samme stoff? Noen som har link til minoxidilen de bruker, og som har brukt den som er i Norge?

2) Dermaroller. Hva fungerer for dere? Jeg ønsker virkelig ikke å gjøre dette hver dag, så blir nok en ukes greie slik jeg ser mange av dere gjør. Noen som har link til et fint sted å kjøpe?

3) Hårtransplantasjon blir def. å vurdere for min del etterhvert. Men markedet er i en vill utvikling, og jeg håper det kommer enda flere tilbydere som presser prisen ned. Har selv vært på konsultasjon hos poseidonklinikken og masterklinikken. Masterklinikken var 3 ganger så dyr. Helt vanvittig. Og jeg vil tro for ca. samme jobben. Men de hadde jo en fin peis i entreen.

4) Noen som har andre tips til å behandle vikene for gjenvekst? Eller kanskje slaget er tapt. :cool:

5) Noen som følger med på siste utvikling? Da tenker jeg i Norge spesielt, men også i verden på produkter, ting og gjøre bla bla. Kanskje noen nettside som oppsummerer ting?

Som en ettertanke har jeg bestemt meg for at neste sommer skal jeg bare ta håret. Og leve med det gjennom sommeren, for å se hvordan det blir. Man jo bare prøve. Jeg tar det hele med et smil uansett.Må ha litt humor oppe i det hele.

Takk for at jeg fikk dele litt. Håper på noe respons. hehe.

Mvh.
Hårsekk1

• Jens86

Administrator
    Hei og velkommen :D

1) Jeg bruker alt for mye penger på Recrea Forte på apoteket, og må begynne å bestille fra nett. Men jeg er redd dette er litt annerledes middel eller ett eller annet så jeg skal reagere forskjellig? Sikkert meg som overtenker. Men er det 100% samme stoff? Noen som har link til minoxidilen de bruker, og som har brukt den som er i Norge?
    Virkestoffet er akkurat det samme :) Bare google Kirkland 5% minoxidile.

4) Noen som har andre tips til å behandle vikene for gjenvekst? Eller kanskje slaget er tapt. :cool:
    Viker er generelt vanskelig å få gjenvekst i. Men mange klarer å fylle de godt igjen med en hårtransplantasjon :)

Topp