• Velkommen!

    Hårtapsnett er en nettside laget for å spre informasjon om hårtap, hårtransplantasjon og behandlinger av hårtap.

    Still spørsmål i forumet og bruk artiklene våre for å finne svar på det du lurer på om hårtap!

Minoxidil (oral) etter hårtransplantasjon

Lasso

Nytt Medlem
Hei.

Jeg tok for en uke siden en hårtranslantasjon ved en klinikk i utlandet, dagene etter transplantasjonen har gått fint. Jeg fikk tre resepter fra legen, som jeg hentet på apotek rett etter operasjone: antibiotika, dutasteride og minoxidil (av merket regaxidil).

Sistnevnte skal tas oralt, i ca 18 måneder, og jeg startet med de en uke etter operasjonen. De hadde imidlertid ikke medisinen som tablett i apotekene, kun som væske/alkoholløssning. Det ville ta tid å få tablettene så jeg kjøpte væsken. Pakken inneholder 4 flasker som skal være 4 måneders forbruk. Jeg bruker pipett til å måle opp korrekt dose, som jeg drypper i et glass vann som jeg så drikker.

Jeg regner med det ikke spiller noen rolle, da medisinen og virkestoffet er det samme. Jeg har sendt spm til klinikken om dette, regner med få svar til uka.

Men er det noen her som har innspill til dette? Gjør jeg det korrekt? Og hvorfor er det så lite informasjon om å ta minoxidil oralt fremfor å smøre hodebunnen? Er det noen andre her som bruker preparater med minoxidil oralt etter hårtransplantasjon?

Mvh.
 

Amanda

Nytt Medlem
Hei.

Jeg tok for en uke siden en hårtranslantasjon ved en klinikk i utlandet, dagene etter transplantasjonen har gått fint. Jeg fikk tre resepter fra legen, som jeg hentet på apotek rett etter operasjone: antibiotika, dutasteride og minoxidil (av merket regaxidil).

Sistnevnte skal tas oralt, i ca 18 måneder, og jeg startet med de en uke etter operasjonen. De hadde imidlertid ikke medisinen som tablett i apotekene, kun som væske/alkoholløssning. Det ville ta tid å få tablettene så jeg kjøpte væsken. Pakken inneholder 4 flasker som skal være 4 måneders forbruk. Jeg bruker pipett til å måle opp korrekt dose, som jeg drypper i et glass vann som jeg så drikker.

Jeg regner med det ikke spiller noen rolle, da medisinen og virkestoffet er det samme. Jeg har sendt spm til klinikken om dette, regner med få svar til uka.

Men er det noen her som har innspill til dette? Gjør jeg det korrekt? Og hvorfor er det så lite informasjon om å ta minoxidil oralt fremfor å smøre hodebunnen? Er det noen andre her som bruker preparater med minoxidil oralt etter hårtransplantasjon?

Mvh.
Kjøpte du medisinene på et norsk apotek ?
 

Lasso

Nytt Medlem
Har sett
Kjøpte du medisinene på et norsk apotek ?
Nei, på spansk apotek. Det var der jeg tok transplantasjonen. Minoksidil-preparater for hårvekst som skal tas oralt er visst ikke så vanlig, selv ikke i Spania. De hadde som sagt ikke noe på lager på noe apotek der, så det måtte bestilles. Rakk som nevnt ikke å få de utlevert før jeg måtte reise tilbake. Så derfor kjøpte jeg samme medisinen i væskeløsning, som jo egentlig skal brukes på hodebunnen og ikke inntas oralt... Men den inneholder ikke noe skadelig. Min spanske venninne som bor der nede har nå fått hentet medisinene, hun skal ta de med til meg neste gang hun kommer til Norge... Men det kan jo bli veldig lenge til, pga situasjonen vi er i med virus og stengte grenser. Så inntil da må jeg bruke innta væsken.

Det blir nok ikke mulig å få tak i medisinen her i Norge eller å få legen min her til å skrive ut resept. Dette visste jeg ikke noenting om før etterpå.
 

Lasso

Nytt Medlem
Jeg liker ikke å bruke medisin på andre måter enn det står på pakka, det føles ekkelt ut å innta en medisin oralt når det står tydelig på pakken at det kun skal brukes utvendig på huden. Men jeg kan ikke se at det er noe galt i det likevel, når stoffet er det samme som ville vært i tilsvarende piller.

Men det er et problem med doseringa. Løsningen inneholder såpass mye virkestoff pr ml at jeg er nødt til å blande ut x10 for at det skal være mulig å få korrekt dose med pipetten. Og da er jeg litt bekymret over holdbarheten, eller at kanskje ikke virkestoffet blir skikkelig løst opp slik at noen doser blir sterkere enn andre.

Noen som har noen råd til dette? Går det greit å blande ut med vann? Eller alkohol? Jeg har selvfølgelig sendt meldinger til klinikken om dette, regner med å få svar når helgen er over. Men skulle det være noen her som har råd eller synspunkter så setter jeg pris på å høre de.

Jeg liker virkelig ikke å blande ut løsningen på egenhånd, minoksidil kan jo potensielt ha noen bivirkninger når det tas oralt. Men legen var svært tydelig på at medisinen var en veldig viktig å ta for at resultatet av transplantasjonen skal bli så godt som mulig, det vil bli lenge til jeg får tak i tablettene.
 

Lasso

Nytt Medlem
Er ny her, og vet ikke hvor mye aktivtet det er å dette forumet. Men er det noen som har erfaring med å ta minoksidil-preparater oralt (enten det er i forbindelse med transplantasjon eller ikke), så vil jeg svært gjerne høre om erfaringene deres.
 

Baker1986

Meldem
På hairlosstalk.com så er oral minikosidil et av de mest populære tråd-emnene i sub-forunet "growth stimulants", og jeg har lest om flere brukere som benytter "utvendige" løsninger av minoksidil oralt.

Link:

Instruksen om å kun bruke den utvendig henger nok sammen med at det skal veldig få dråper til før du får i deg en farlig høy dose virkestoff. Minoksidil for utvendig bruk er blandet ut i etanol (usikker på om denne er denaturert) og propylenglykol, der sistnevnte finnes i mange matvarer. Uansett så er det svært liten mengde du skal innta av denne løsningen, at selv om etanolen er denaturert, så bør det gå bra.
 

Lasso

Nytt Medlem
Takk for svar. Sjekket lenken, noen interessante tråder der ja. Men blir litt bekymret over rapporteringen av alle bivirkningene... Og det er vanskelig å dose korrekt med dråper, så jeg tror jeg skal blande det ut.
 

Nordpolen

Meldem
Det er mulig å få resept på oral minoxidil i Norge også. Mulig du må få det bestilt til ditt apotek, men det går an, så lenge du får resept fra legen din eller en annen dermatolog i Norge. Høres unektelig mer praktisk ut!
 

Lasso

Nytt Medlem
Det er mulig å få resept på oral minoxidil i Norge også. Mulig du må få det bestilt til ditt apotek, men det går an, så lenge du får resept fra legen din eller en annen dermatolog i Norge. Høres unektelig mer praktisk ut!
På felleskatalogen ser jeg det står fire preparater med oral minoxidil. Vet ikke hvor komplisert det er, men det betyr at leger kan søke om å få det godkjent til pasienten sin. Kan være verdt et forsøk. Det som er så ergelig er at jeg fikk det jo på apotek i Spania, var bare det at det måtte bestilles så jeg måtte dra hjem før det kom til apoteket....
 

Lasso

Nytt Medlem
Jeg snakket med klinikken som utførte transplantasjonen. Kommunikasjonen var litt knotete, legen trodde jeg ikke skjønte at væsken ikke var til oralt bruk osv. Han sa jeg ikke skulle innta væsken, men heller vente på pillene og heller smøre den på når hodebunnen min er klar for det.. Jeg fikk ikke svar på spørsmålene mine, som var: 1) hvorvidt virkestoffet i væsken blir absorbert på samme måte som piller 2) om det er trygt eller 3) om å vanne den ut (for å gjøre dosering lettere) ødela medisinen.

Jeg tror det litt er en sånn prinsipiell greie for han som lege, at han ikke vil veilede pasientene sine til å bruke medisiner slik de ikke er ment.

Jeg har bestilt time hos legen min, skal høre med han om han kan gi meg resept på slike piller. Men jeg tviler, uansett må han igjennom en søknadsprosess før han får lov til å skrive ut resepten.

Jeg får uansett tablettene når grensene åpner igjen. Inntil da har jeg bestemt meg for å innta væsken, men være svært forsiktig med doseringen.
 
Sist redigert:

Baker1986

Meldem
Jeg blir veldig overasket om det skrives ut resept på oral minoxidil som en kosmetisk behandling i Norge. Jeg vet at stadig flere hudleger, og leger som behandler hårtap har åpnet døren for å ta dette i bruk i utlandet, men inntrykket mitt er at dette ansees for å være VELDIG kontroversielt.

Jeg sliter også litt med å forstå hvorfor legen som utførte transplantasjonen mener at du bør bruke oral minoksidil etter operasjon. Hvis du søker på "quitting minoxidil" eller lignende, vil jeg tro at du ikke trenger å lete så veldig lenge før du snubler over noe skriverier om at du vil miste mye hår, da hårsekkene har gjort seg avhengig av minoksidil. Denne påstanden vil jeg også tro du vil se gjentatte ganger om du leser flere artikler, poster, etc..
 

Lasso

Nytt Medlem
Jeg blir veldig overasket om det skrives ut resept på oral minoxidil som en kosmetisk behandling i Norge. Jeg vet at stadig flere hudleger, og leger som behandler hårtap har åpnet døren for å ta dette i bruk i utlandet, men inntrykket mitt er at dette ansees for å være VELDIG kontroversielt.

Jeg sliter også litt med å forstå hvorfor legen som utførte transplantasjonen mener at du bør bruke oral minoksidil etter operasjon. Hvis du søker på "quitting minoxidil" eller lignende, vil jeg tro at du ikke trenger å lete så veldig lenge før du snubler over noe skriverier om at du vil miste mye hår, da hårsekkene har gjort seg avhengig av minoksidil. Denne påstanden vil jeg også tro du vil se gjentatte ganger om du leser flere artikler, poster, etc..
Hmm. Sikker på at ikke det bare er slik at når man slutter med minoxidil så går man tilbake til å få det hårtapet man uansett ville hatt?
 

Nordpolen

Meldem
Jeg spurte fastlegen min idag. Han ga meg resept på både oral minox 2,5 mg (loniten) og dutasterid 0,5 mg. Han ga ikke uttrykk for at det var noe kontroveversielt.
Så bra! Jeg har også hørt om flere andre som har fått oral minox, så jeg er enig i at det ikke er kontroversielt.
 

Reidar

Meldem
Jeg spurte fastlegen min idag. Han ga meg resept på både oral minox 2,5 mg (loniten) og dutasterid 0,5 mg. Han ga ikke uttrykk for at det var noe kontroveversielt.
Dere som har tatt coronavaksine, skal man oppgi at man bruker blodtrykkspreparat før vaksinen? Siden oral minoxidil er det, enda lav dose
 

Lasso

Nytt Medlem
Når det gjelder medisinene, så går det forresten bra. Har fått resept på minoxidil og dutasteride fra fastlegen uten problemer, og er jeg i Spania så bruker jeg resepten fra den spanske klinikken til å kjøpe på apoteket der.

Har ikke merket noen bivirkninger av noe slag. Har mye fyldigere hår, men det skyldes nok mest transplantasjonen. Umulig å si hvor mye av det som er virkninger av medisinen.
 

Reidar

Meldem
Når det gjelder medisinene, så går det forresten bra. Har fått resept på minoxidil og dutasteride fra fastlegen uten problemer, og er jeg i Spania så bruker jeg resepten fra den spanske klinikken til å kjøpe på apoteket der.

Har ikke merket noen bivirkninger av noe slag. Har mye fyldigere hår, men det skyldes nok mest transplantasjonen. Umulig å si hvor mye av det som er virkninger av medisinen.
Så bra :) Du har ikke vurdert topical dutasterid enn oral? Vet noen klinikker selger det, hvor de bruker liposom som transportør. Tenkte mindre går da i blodbanen.
 

Lasso

Nytt Medlem
Så bra :) Du har ikke vurdert topical dutasterid enn oral? Vet noen klinikker selger det, hvor de bruker liposom som transportør. Tenkte mindre går da i blodbanen.
Jeg har egentlig ikke vurdert det.. Mulig jeg er litt lat, men det er liksom så mye lettere å bare svelge et par tabletter hver morgen sammen med vitaminene mine enn å smøre noe i håret også vente noen minutter å skylle ut igjen. :)
 

Reidar

Meldem
Jeg har egentlig ikke vurdert det.. Mulig jeg er litt lat, men det er liksom så mye lettere å bare svelge et par tabletter hver morgen sammen med vitaminene mine enn å smøre noe i håret også vente noen minutter å skylle ut igjen. :)
haha sant. Tenkte bare på mindre bivikninger long term, men skjønner absolutt. Er i samme situation, har selv brukt minoxidil krem i 8 år, begynner å bli lei å gå med vått hår i 4 timer før det tørker. Vurderer sterk å bytte til oral minoxidil.
 

Topp