• Velkommen!

    Hårtapsnett er en nettside laget for å spre informasjon om hårtap, hårtransplantasjon og behandlinger av hårtap.

    Still spørsmål i forumet og bruk artiklene våre for å finne svar på det du lurer på om hårtap!

MSM

Finasteride

Supermoderator
Vi har vel en bruker på forumet som har MSM i sitt regime (@rbs). Noen som vet hvorfor dette ufarlige stoffet ikke er å få kjøpt i Norge. Noen som har erfaringer. Dette er noe jeg ønsker å teste ut for å utlukke mangelsykdom.

Litt info (som vanlig må alt som kommer fra forum tas med en klype salt):

Sulphur is a mineral present in every cell in the human body, with its greatest concentration in hair, skin and nails. It has often been called the “beauty mineral” and the “healing mineral” because of its ability to promote circulation and decrease inflammation. These qualities also lend to the theory that adequate amounts of sulphur can jump-start hair growth in people with deficiencies.

MSM
Sulphur is present in protein-rich foods containing high levels of the amino acids methionine and cysteine. These foods include meat, fish, legumes, nuts, eggs, and vegetables, especially onions. However, sulphur has recently become a popular nutritional supplement and topical treatment, thanks to the discovery of methylsulfonylmethane, or MSM.

The use of MSM as a nutritional supplement and topical application is relatively recent. An American chemist named Robert Herschler, began studying MSM in 1955. However, another man, Dr. Stanley Jacob with Oregon Health Sciences University in Portland, is considered by many to be the father of MSM. He concluded that MSM is the chief healing ingredient in dimethylsulfoxide (DMSO).

Dr. Jacob found that simple marine life like algae and plankton convert inorganic sulphur to organic sulphur compounds. These compounds are known as dimethylsulfonium salts. These salts are transformed into dimethyl sulfide (DMS), which is released into the atmosphere and is converted by ultraviolet light into dimethyl sulfoxide (DMSO). When DMSO oxidizes, it turns into MSM and is absorbed by plants that become food for animals and humans. MSM is a white, crystalline powder that is odorless and nearly tasteless. When taken as a dietary supplement, MSM proved to have the same health benefits as DMSO without side-effects such as bad breath, itchy skin, nasal congestion, and shortness of breath.

The Miracle of MSM
In the book, The Miracle of MSM, by drs. Stanley Jacob and Ronald Lawrence, they state that MSM is considered to be “as safe as drinking water” with no chance of overdose. They state that even after years of taking more than 2,000 mg of MSM each day, patients showed no sign of toxicity. That’s because as a water-soluble mineral, any excess MSM not used by the body is flushed out.

The doctors treated more than 1,000 patients with MSM for everything from osteoarthritis to allergies. When it came to hair, they reported that 100% of their patients taking MSM experienced increased growth. Although these results are intriguing there is no widely-published evidence that taking excessive amounts of MSM will improve health problems unless a sulphur deficiency is present first.

Spotting a Sulphur Deficiency
Some of the first signs of a sulphur deficiency are dry skin, and brittle hair and nails. Other symptoms may include sore joints and muscles, diabetes, headaches, allergies and fatigue.

Whether or not humans get enough sulphur in our everyday diets remains up for debate. Because sulphur isn’t manufactured by the body, it must be absorbed through plants that have grown in sulphur-rich soil and the animals that eat those plants. Some nutritionists believe that chemical pesticides and fertilizers deplete the soil of necessary sulphur. In addition, processed foods are stripped of much of their natural sulphur.

The National Academy of Sciences has not issued a recommended daily allowance for sulphur. This may be because an adequate amount of protein in the daily diet is believed to provide more than enough sulphur for good health. However, many nutritionists and MSM supplement manufacturers recommend 2,000-8,000 milligrams of MSM be taken daily in case not enough sulphur is gained through the diet.

Topical Application
Topically, sulphur-rich creams are used to treat problems such as arthritis pain and scalp conditions. It has been particularly successful in treating Seborrhoeic Dermatitis. Sulphur creams have been shown to reduce the increased sebum production, while ridding the scalp of itchy scales.

Some herbalists recommend a sulphur-rich hair tonic with an odorous side-effect. It involves rubbing half a raw onion into your scalp before shampooing. Many people claim that the onion's high sulphur concentration is an effective treatment for scalp problems and can even stimulate hair growth. However, no independent studies have been performed to test this theory.

Kilde: hairlosshelp.com (opprinnelig kilde finner jeg ikke)
 

Finasteride

Supermoderator
Fant en artikkel på nett som påstod dette var blekemiddel og valgte derfor å droppe det. Men i kveld søkte jeg det opp på nytt fordi det ble nevnt i forrige episode av The Bald Truth. Noen erfaringer? Vurderer sterkt å prøve. Klarer heller ikke å finne noen negative artikler på nett lenger, så enten er disse fjernet eller så er jeg blitt utrolig dårlig på googling (og det skal ikke utelukkes).


Kanskje denne er noe å satse på?

Videoer:

Man får bare håpe dette ikke er et slags "Marie Curie" produkt. Da hun oppdaget radioaktiv stråling kom det en haug med helsebringende produkter på markedet, radioaktiv tannkrem, radioaktivt vann osv.
 
Sist redigert:

rbs

Nytt Medlem
Jeg har brukt MSM over flere år, siden 2010. Det har vært "noe effekt" i forhold til eksisterende hårvekst, farge og tykkelse, men jeg fikk ikke flere hår av MSM. Det senere tiden har jeg valgt å heller innta biotin , som for meg har vært langt mer effektiv. Hvis du likevel bestemmer deg for å bruke MSM bør det kombiners med magnesium og vitamin c.
 

Finasteride

Supermoderator
Takk for svar @rbs. Da vil jeg prøve det å se om de eksisterende hårene kan bli tykkere. Biotin 10.000mcg har jeg prøvd uten noe resultat så langt (2 mnd).
 

Finasteride

Supermoderator
Biotin: Jeg kjøpte denne.
MSM: Vurderer denne:

Biotin er vel vannløselig, men er kanskje en fordel å ta alle B-vitaminer samtidig (noe jeg ikke gjorde).

Det produkter du linker til innholder mindre Biotin, men har endel andre B-vitaminer i tillegg som muligens gjør det til et bedre produkt. Har aldri hørt noen si at de har sett resultater av å bruke anbefalt daglig dose av et enkelt vitamin.
 

rbs

Nytt Medlem
Ble egentlig skuffet over MSM siden markedsføring lover så mye. Jeg hadde noe effekt, men det var langt unna det som ble lovet. Jeg kjøpte MSM i Sverige, har prøvd å bestille fra UK men det har alltid blitt stoppet i tollen.
 

Finasteride

Supermoderator
Tror det er viktig med så ren MSM som mulig. Den skal synke i vann tror jeg de sier. Mange tilsetter unødvendige stoffer har jeg lest, spess i tablettene. Om alt dette er korrekt vet jeg ikke, men det kan jo ha noe å si.
 

rbs

Nytt Medlem
Jeg ga 100 SEK for boksen (pulver), vil gjerne høre om det er bedre effekt med andre og evt bedre produkter. Den jeg har også synker i vann, men det oppløses ikke helt.
 

Jens86

Administrator
– For noen år siden ble Glycosamin, som er et produkt som lindrer leddsmerter og bruskproblemer, fjernet fra butikken. Til nyttår fjernes MSM, som er en svovelforbindelse som følger nervetrådene og demper smerte. Hva blir det neste, spør Ryen.
Men får man det på apotek?
 

Finasteride

Supermoderator
Er ikke sikker, mener å ha lest at man kan få det på resept av lege på registreringsfritak. Altså at det ikke benyttes til å behandle noen lidelser i Norge, men kan søkes spesielt om det i enkelte tilfeller.
 

Finasteride

Supermoderator
Men har jeg forstått riktig har man lov å importers 3 måneders forbruk av medisiner i EØS-området så lenge det er reseptfritt i landet man kjøper fra, eller at man innehar en slik resept. Og i resten av verden er jo dette naturmedisin - så det burde gå bra. Hva tror du/dere?
 

Jens86

Administrator
Men har jeg forstått riktig har man lov å importers 3 måneders forbruk av medisiner i EØS-området så lenge det er reseptfritt i landet man kjøper fra, eller at man innehar en slik resept. Og i resten av verden er jo dette naturmedisin - så det burde gå bra. Hva tror du/dere?
Høres riktig ut :) Men blir vel aldri stoppet i tollen uansett (y)
 

Topp