• Velkommen!

Hårtapsnett er en nettside laget for å spre informasjon om hårtap, hårtransplantasjon og behandlinger av hårtap.

Still spørsmål i forumet og bruk artiklene våre for å finne svar på det du lurer på om hårtap!

Ny forumsoftware!

Jens86

Administrator
Hei, og velkommen til vårt nye forum! Dersom du var bruker på vårt gamle system, vil du nå kunne logge inn. Hvis ikke, vennligst registrer deg, slik at du får tilgang til å poste, og å se bilder/filmer. Grunnen til at vi har byttet software er pga. flere funksjoner, samt at det er responsivt - dvs. det fungerer like bra på mobile enheter som på PC! :)

Alle poster, tråder, brukere og bilder skal nå være overført. Det eneste som ikke har kommet med er antall "likes", men det er ikke noe stort problem. Det vil være en del lenker og bilder som ikke kommer opp, men jeg jobber med å fikse dette manuelt.

Det vil nok bli en del endringer her fremover, både mtp. design og funksjoner, men ikke noe mer nedetid.

Her kommer noen få av forumets nye funksjoner:
  • Gjester vil ikke kunne se media (bilder/filmer), kun registrerte brukere
  • For å quote en tekst trenger du bare merke den og trykke på knappen som popper opp!
  • Å tagge brukere fungerer nå selv om det er spesialtegn i nicket, så nå kan selv @Arne Bjarne Arnøe tagges!
  • Tags! Nå kan du tagge trådene dine med f.eks. finasteride, og man kan navigere rundt med Tag Clouden du finner på høyre side av startsiden! Ingen av trådene som er overført har blitt tagget, så tagg gjerne dine gamle tråder!
  • Det er MYE enklere å se på bilder og også lettere å legge ut bilder og annen media som filmer fra youtube osv. Tidligere måtte man laste opp ett og ett bilde, nå kan du ta så mange du vil i slengen
  • Veldig bra PM løsning
  • Masse andre nye funksjoner også! Som f.eks alle smiliene :woot: ;)
Bruk denne tråden til å teste ut forumets nye funksjoner. :)

Dersom du oppdager noe som ikke fungerer som det skal, eller du har noen ønsker, post det her!

Sist redigert:
  • Finasteride

Supermoderator
    Grattis med nytt forum da. Tar nok litt tid å bli vandt med det nye designet/funksjonene. Eneste jeg synes var litt rart var skrifttypen (Eple-bruker), men er vel en vanesak det også. Tenker at de fleste sikkert ikke bruker Facebook/Twitter /Google+ med denne siden da de sikkert ønsker å anonymisere seg, så vet ikke om det er funksjoner du ønsker å ha. Forumet virket litt raskere :) Positivt at media forbeholdes registrerte brukere :)

Jens86

Administrator
    Grattis med nytt forum da. Tar nok litt tid å bli vandt med det nye designet/funksjonene. Eneste jeg synes var litt rart var skrifttypen (Eple-bruker), men er vel en vanesak det også. Tenker at de fleste sikkert ikke bruker Facebook/Twitter /Google+ med denne siden da de sikkert ønsker å anonymisere seg, så vet ikke om det er funksjoner du ønsker å ha. Forumet virket litt raskere :) Positivt at media forbeholdes registrerte brukere :)
    Jepp, face, twitter og g+ er der bare fordi jeg håper noen skal missclicke og dele ;) Neida. Det lå inne som default, har ikke tenkt over det, men det er vel som du sier lite vits å ha her.
    Skrifttypen osv. kan endres etterhvert. Forumet er en del raskere, men siden kjører på en shared server, så den laggingen som oppstår innemellom vil ikke forsvinne foreløpig!

Nå holder jeg bare på å gå gjennom gamle poster og få alle linker og bilder til å være der de skal. Hjelp gjerne til med tagging av tråder! :)

Finasteride

Supermoderator
    Fikk ikke søk til å virke jeg. Fant heller ikke ut hvordan man tagger! Regner med det er ongoing, bare sa ifra for sikkerhetsskyld ;)

Finasteride

Supermoderator
    Hvis jeg for eksempel søker på "dermaroller" får jeg bare opp "No results found". Kanskje søkemotoren ikke har indekset alle trådene eller bare søker på tagger???

Hvis det funker hos deg så vet jeg egentlig ikke hva som kan være galt. Sikkert feil hos meg da.

Jens86

Administrator
    Hvis jeg for eksempel søker på "dermaroller" får jeg bare opp "No results found". Kanskje søkemotoren ikke har indekset alle trådene eller bare søker på tagger???

Hvis det funker hos deg så vet jeg egentlig ikke hva som kan være galt. Sikkert feil hos meg da.
    Nei, du har helt rett. De gamle trådene blir tydeligvis ikke søkt gjennom. Skal se om det er mulig å gjøre noe med. :(

Man må regne med ett steg tilbake når man bytter forumsoftware. Det er alltid noe som ikke går som planlagt. Men det gamle forumet hadde ingen fremtid, når det ikke engang i neste versjon kom til å være responsivt. Så jeg synes det var best å bytte software så fort som mulig :)

EDIT: FIXED :D Nå dukker alle gamle forumposter opp når man søker :)

Sist redigert:

Finasteride

Supermoderator
    Jepp, alltid noen innkjøringsproblemer med slike ting, men er jo verdt det. Stillig den der blå boksen øverst på forumet med nyttig informasjon sånn at nye medlemmer fort finner den informasjonen de trenger istedenfor å søke gjennom alle trådene. :)

Finasteride

Supermoderator
    Her kommer noen få av forumets nye funksjoner:
    Gjester vil ikke kunne se media (bilder/filmer), kun registrerte brukere
    Litt usikker på hva du mente med denne funksjonen. Hvis jeg er utlogget (uregistrert bruker) og for eksempel
    besøker denne tråden kan jeg se alle bildene. Jeg kan også klikke på dem for å forstørre dem som ikke var mulig med den gamle softwaren. Er denne funksjonen (ikke tilgang for gjester) kun forbeholdt deler av forumet?

Jens86

Administrator
    Litt usikker på hva du mente med denne funksjonen. Hvis jeg er utlogget (uregistrert bruker) og for eksempel
    besøker denne tråden kan jeg se alle bildene. Jeg kan også klikke på dem for å forstørre dem som ikke var mulig med den gamle softwaren. Er denne funksjonen (ikke tilgang for gjester) kun forbeholdt deler av forumet?
    Da forrige software ble satt opp var det mulig å poste bilde via postimg.org, siden det var så tungvindt å laste opp filer med forumets egne funksjon. Etter en stund fjernet jeg denne muligheten, slik at man bare skulle ha mulighet til å laste opp via forumets egne funksjon. På denne måten kunne man forhindre de som ikke var registrerte å se bilder i full størrelse. Bildene som allerede var lastet opp via postimg var (og er enda) fortsatt tilgjengelige.

Bilder som blir lastet opp nå vil kun være mulig å se i "thumbnail" størrelse for uregistrerte gjester, men bildene som i "gamle dager" ble lastet opp via postimg er fortsatt synlige i full størrelse. Dette gjelder alle bilder som er linket til (se f.eks. poster fra klinikker i hårtransplantasjonsforumet).

Jeg trodde det skulle være mulig å blokkere både thumbnails, bilder og videoer for gjester uten store problemer, men man må ha en "addon" til forumet for å få dette til. Jeg holder på å ordne med dette nå. Ang bilder som er postet med postimg må jeg inn og manuelt last ned bildene, og så laste de opp med forumets software. Det tar litt tid og er kjedelig arbeid ;) Men har så vidt startet og har litt tid i helgen til å bli ferdig.

Er som du ser en del "småting" som må klaffe. Men når alt er på plass er jeg overbevist om at alle kommer til å sette mye større pris på denne softwaren enn den forrige :)

Som et eksempel kan du se på min tråd http://alopeci.info/index.php?threads/mine-erfaringer-med-de-tre-store.23/

De første bildene er mulig å åpne for alle (selv gjester), ettersom disse er lastet opp via postimg. Men etter jeg fjernet denne muligheten er det kun thumbnails som er synlige for gjester (se denne posten f.eks.: http://alopeci.info/index.php?threads/mine-erfaringer-med-de-tre-store.23/#post-460)

EDIT: eksempelet over er ikke gyldig lengre da det har blitt fikset :)

Sist redigert:

Finasteride

Supermoderator
    Jepp. Liker forumet mer og mer etter man blir kjent med det. XenForo var helt nytt for meg, blir spennende å teste på Ipaden når jeg engang gidder å dra den frem ;) Kudos til deg @Jens86 for alt arbeidet du legger ned i dette :)

Finasteride

Supermoderator
    Nok en gang rapporterer jeg om en "bug". Tror det er litt vanskelig for folk å poste nye tråder nå. For det første så må man ha en tag, det er et absolutt krav. Når man har valgt en tag så får man beskjed om at man ikke har tillatelse til å lage nye tagger. Dermed må man bare velge en tag man tror finnes fra før, f.eks "hårtap". Dette blir tungvindt og kanskje ikke alle ønsker å tagge trådene sine. Det hadde heller vært ønskelig om moderatorer og administratorer tagget tråder de mener burde tagges og at vanlige brukere gis muligheten til å tagge om de ønsker, men at det ikke kreves for å poste. Hva synes du @Jens86 ?

Jens86

Administrator
    Nok en gang rapporterer jeg om en "bug". Tror det er litt vanskelig for folk å poste nye tråder nå. For det første så må man ha en tag, det er et absolutt krav. Når man har valgt en tag så får man beskjed om at man ikke har tillatelse til å lage nye tagger. Dermed må man bare velge en tag man tror finnes fra før, f.eks "hårtap". Dette blir tungvindt og kanskje ikke alle ønsker å tagge trådene sine. Det hadde heller vært ønskelig om moderatorer og administratorer tagget tråder de mener burde tagges og at vanlige brukere gis muligheten til å tagge om de ønsker, men at det ikke kreves for å poste. Hva synes du @Jens86 ?
    Aha. Fikset nå :)

Enig, dette ser fresht ut. Men er det mulig å få fargen på noe av teksten (den som er lys grå) litt mørkere, eller er det bare skjermen min som er dårlig? Flott forum forresten!

Jens86

Administrator
    Enig, dette ser fresht ut. Men er det mulig å få fargen på noe av teksten (den som er lys grå) litt mørkere, eller er det bare skjermen min som er dårlig? Flott forum forresten!
    Hei, og velkommen til forumet! :)

Jeg er enig, det kan bli litt slitsomt for øynene å lese så lys tekst. Skal prøve å fikse det i løpet av helgen :)

EDIT: fixed :) Ble mye bedre, takk for tipset! (y)

Sist redigert:

Topp