• Velkommen!

    Hårtapsnett er en nettside laget for å spre informasjon om hårtap, hårtransplantasjon og behandlinger av hårtap.

    Still spørsmål i forumet og bruk artiklene våre for å finne svar på det du lurer på om hårtap!

Ny hårlogg

gms

Nytt Medlem
Min forrige post ble lang og usammenhengende, lager derfor en ny og kortere versjon.

Jeg er en 22 år gammel mann som begynner å miste håret. Tynnere foran og på toppen, typisk MPB. Alltid hatt lange viker.
Har brukt fungoral (ketaconazole) sjampo siden 1. juli, samme med biotin . Respondere godt på keto, kan bruke 3-4 ganger uten å få tørt hår eller hodebunn.
Skal begynne på proscar (finasteride) i august, hvis legen min ikke er trangsynt.
 

Vedlegg

gms

Nytt Medlem
Liten oppdatering;
Fikk utskrevet Finasteride Actavis av legen min, og har gått på det i 12 dager hittil. Har ikke merket noen bivirkninger enda.
Ser en del gjenvekst i hårfestet, regner med at dette kommer fra keto. Har fått veldig mange "babyhår" jeg aldri har hatt før, og en del av de begynner å bli tjukke og mørke.
Ellers, så vokser håret som ugress nå, spesielt på sidene! Tror det er en kombinasjon av Nisim F.A.S.T og biotin, men er vanskelig å si.

Skal legge ved noen bilder asap.
 

kickass

Meldem
Alltid hatt lange viker? Sjekk bilder av deg selv før puberteten. Garantert ikke lange viker. Mpb kan starte så tidlig, men man tror at vikene alltid har vært lange.
 

gms

Nytt Medlem
Jeg har sett på bilder fra 9. klasse, og til og med da hadde jeg lange viker og høy panne. Men hvis jeg går enda lengre tilbake hadde jeg nok mer "normalt" hårfeste. Er nok sant som du sier, at MPB tok meg tidlig..
Tror du det er mulig å komme tilbake til nw1 eller nw0 med swiss sitt regime selv om det har gått så lang tid? Vet han hadde viker i 9 år, men likevel har fått gjenvekst, så tenker at det burde gå.
 

kickass

Meldem
Ja, i teorien kan en nw7 få tilbake hår som har vært borte i 20 år. Man trodde dette var umulig tidligere siden man trodde at hårsekkene var døde. Om du ser Dr. Cotsarelis tale her , så ser du at man kan få tilbake hår om man stopper pgd2, og øker tilførsel av pge2 og øke naturlige vekstfaktorer. Målet er å få hodebunnen tilbake til tidligere tilstand. Når man er fornøyd, kan man vedlikeholde med finasteride, dutasteride, ru eller Seti.
 

gms

Nytt Medlem
Liten oppdatering ;
Har behandlet hårtapet mitt 4-5 måneder nå, og har tilført nye metoder/behandlinger siden forrige oppdatering.

Finasteride (finasteride actavis, 1.25 mg):
Gått på fin 4 mnd nå, og har ingen bivirkninger. Merket en shed etter 1mnd, men nå har hårtapet så godt som stoppet.

Castor-olje (lakserolje):
2-4 ml castor-olje oralt hver dag i 2 mnd. Har fått kraftigere skjeggveskt og øyenbryn, og mer kroppshår. Håret på hodet er blitt mørkere, og vokser mye raskere. Vet ikke om dette skyldes castor-oljen. Ingen bivirkninger.

Biotin 10.000 mcg
Biotin hver dag i 6 mnd. Hår og negler vokser ekstremt raskt. Ingen bivirkninger.

Dermaroller 1.0 mm
Roller til blods en gang i uken, gjort det i 3 mnd nå. Ser ut til å hjelpe veldig på hårlinjen. Ingen bivirkninger, men gjør jæ***g vondt og blir rød i 48 timer etter på.

Lithium Chloride, 100%, 10-20 mcg
Tar på LiCl etter jeg har rollet, altså én gang i uken. Ingen bivirkninger, men svir som f**n, så rolling er noe jeg gruer meg til hver gang. Er verdt det da!

Ketaconazole, 2% shampoo
Brukt i 8 mnd. Ingen bivirkninger. Fungerer bra som en shampoo, men lukter litt gamlehjem. Føler den hjelper veldig. Bruker 2-3 ganger i uken.

Miconazole, salve
Brukt i 2 mnd. Smører langs hele hårlinjen hver morgen. Ingen bivirkninger.

Bruker en del forskjellige greier nå, så usikker på hva som hjelper og hva som ikke gjør det. Ut ifra hva andre har erfart er det visst bare fin jeg trenger å fortsette med etter jeg er fornøyd med gjenvekst.
Spør hvis dere lurer på noe! Mesteparten av research er hentet fra PHG og swisstemples.
 

Vedlegg

badhairday

Meldem
Hei! Spennende å lese om:)
Har du fått noen gjenvekst? Vanskelig å bedømme ut fra bildene dine, men du ser det nok bedre i person.
Hvilken castor-olje bruker du? Den bør jo være av høy kvalitet når man skal ta det oralt.
Uansett, lykke til!!
 

gms

Nytt Medlem
Ja, har fått en god del gjenvekst. Alle småhår jeg fikk i starten er blitt terminale, samt at mange nye hår spretter ut der hvor jeg tidligere har vært skallet. Har fått kommentarer både av venner og kjæreste om at jeg har fått mindre viker.
Vanskelig å se det på bildene, de er dessverre tatt med en noe eldre telefon. Skal se om jeg får tatt close-up-bilde med litt høyere oppløsning.

Bruker kaldpresset castor-olje fra Pukka. Virker veldig grei, den har smakløs og seig.
 

wacgyver

Nytt Medlem
Hvilken shampo bruker du ? Eller hvilke unngår du ?
Jeg har lenge brukt coop änglamark, uten parfyme og slikt pga huden. Begynte å miste hår i løpet av en periode med mye stress for et år siden, og synes det har fotsatt siden, om enn ikke like mye som akkurat den perioden.
(Har nettopp begynt å bruke peppermynteolje i hodebunnen, i håp om at det skal ha en minoksidil liknende virkning)
(https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4289931/)
 

birando

Nytt Medlem
Hvilken shampo bruker du ? Eller hvilke unngår du ?
Jeg har lenge brukt coop änglamark, uten parfyme og slikt pga huden. Begynte å miste hår i løpet av en periode med mye stress for et år siden, og synes det har fotsatt siden, om enn ikke like mye som akkurat den perioden.
(Har nettopp begynt å bruke peppermynteolje i hodebunnen, i håp om at det skal ha en minoksidil liknende virkning)
(https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4289931/)
Hei! Jeg lurer også på å bruke peppermynteolje og castorolje sammen med dermaroller.
Har lyst til å prøve det meste før jeg bestemmer meg for HT.
Hva tenker du?
 

dame68

Nytt Medlem
Har nå startet med Reccrea forte etter hårtap siden rett før jul i fjor. Har grudd meg lenge til å starte opp med denne kuren, fordi jeg har lest at hårtapet da vil eskalere i en periode og da begynner det å bli veldig tynt i toppen. Er forøvrig en dame på 51, jobber og er veldig forfengelig, så denne livsfasen jeg nå befinner i, står for meg som et mareritt som aldri tar slutt! Har tenkt å kombinere denne kuren med en PRP behandling. Har forresten diagnosen Teologen effluvium, en midlertidig tilstand som kan vare i inntil 16 måneder.
 

Topp