• Velkommen!

    Hårtapsnett er en nettside laget for å spre informasjon om hårtap, hårtransplantasjon og behandlinger av hårtap.

    Still spørsmål i forumet og bruk artiklene våre for å finne svar på det du lurer på om hårtap!

Bilder Nylig gjennomført FUE-HT hos Poseidon

Banankake

Nytt Medlem
Hei!

Kort om meg;
Jeg er en mann på 31 som har hatt arvelig hårtap i en fem-seks års tid, med raskt progredierende hårtap siste året. Har brukt Minoxidil en periode for to år siden og i litt over et halvår nå, tok også nylig kontakt med lege og startet Finasteridbehandling for ca 3 uker tilbake.

Grunnet svært mye jobbing, og ikke minst grubling på om jeg skal godta hårtapet eller gjøre et forsøk, så bestemte jeg meg for å hoppe i det etter en del lesning på nett.
Sendte først en mail til Poseidon-klinikken, og de ringte meg under 2 minutter etter jeg hadde sendt forespørsel for å snakke med meg om hva jeg ønsket, hva jeg kunne forvente og ellers litt om hele prosessen. Hadde også et par mailutvekslinger med Poseidon-klinikken som gav meg en trygghetsfølelse på gjennomføringen av hårtransplantasjon.

Grunnet transplantasjonen måtte jeg 14 dager før behandling (og i et par uker etter) avslutte Minoxidil-behandlingen, som jeg fortsatt er usikker på om jeg vil fortsette med. Tenkte ellers å dele min erfaring med selve transplantasjonsprosessen.

TL;DR: Gode erfaringer med konsultasjon, ivaretakelse, informasjon var så som så formidlet, men helt OK. Selve behandlingen må jeg dessverre meddele at er noe av det mer smertefulle jeg har gjort i livet av alle operasjoner, tattoveringer, etc. Selv mente legen at jeg var et spesielt tilfelle hvor anestesimidlet ikke fungerte så godt, men det er en billig forklaring. Legen er godt mulig svært dyktig, men kunne spart seg for rastløsheten av å vente på at bedøvelsen skal virke.
Alt i alt, gjenstår resultatet å vente på seg, er nå på dag 3 etter transplantasjonen og ville dele mine erfaringer. Pris på første behandling, ca 60.000,- for 3000 grafts. Skal få en skriftlig garanti på mail som jeg i skrivende stund ikke har mottatt enda, og er lovet å få en betydelig redusert pris på behandling av måneområdet bak dersom jeg skulle velge å gjøre dette senere.


Før behandlingsdagen
fikk jeg oversendt en del instrukser over på mail, som jeg leste gjentatte ganger, alt fra medisinbruk til tips om frisørbesøk før behandling etc. Leste dette flere ganger og sammenlignet med mye jeg hadde lest på nett, og stort sett går det i samme informasjon med små forskjeller.

På behandlingsdagen møtte jeg opp som avtalt, var veldig greit med parkering rett ved siden av inngangen som var på baksiden av bygget. Ble møtt av en svært hyggelig dame (samme som jeg snakket med over mail og telefon) som ønsket meg velkommen inn og viste meg til et rom. Fikk et eget lite rom med skap hvor jeg skulle skifte til engangstøy, og la tingene mine i skapet. Fikk også beskjed om at jeg kunne oppholde meg her, eller sitte ute i loungeområdet med sofaer, tv og mat-drikke-stasjon. Var også små boller med sjokolade og snacks strategisk plassert rundt omkring. Virket som et veldig rolig og behagelig sted å være. Satt en kort stund i mitt designerte rom (virket som om jeg var eneste kunde inne for behandling denne dagen, er kanskje kun én om gangen?) før sykepleier/legeassistenten kom inn og hilste på meg.
Legeassistenten gav meg første dose medikamenter, som bestod av Omeprazol (syrepumpehemmende grunnet de andre medisinene), Keflex (antibiotikatbl forebyggende for hudinfeksjon) og Medrol (kortison for å forebygge hevelse). Hun skulle også se litt på donorområdet mitt som jeg hadde etter instruks, vært hos frisøren og klippet til 0mm i bakhodet med fadet overgang til toppen. Dette var tydeligvis ikke bra nok, så fikk allikevel en grovkantet firkantbarbering i bakhodet. Så mye for frisørbesøket..

Møte med lege og ekstrasjon fra donorområde. Ble etter 20 minutter hentet av assistenten igjen som førte meg inn til legen. Hadde på forhånd hørt at hun kunne være litt konservativ og bestemt. Fikk informasjon fra legen på delvis norsk og delvis engelsk (legen er fra Hellas) om medisinbruk, og litt instrukser på hvordan dette skulle gå. Var raskt og bestemt informasjon preget av en som har fortalt samme historie et par ganger for mye, lite til overs for en sårbar person som har tatt et steg for å forbedre selvtilliten sin og valgt nettopp deres klinikk.
Legen tegnet litt i hodebunnen min og på et ark for å vite at vi var enige om hvor håret skulle transplanteres til. Fikk vite at jeg kunne starte med bakhodet (kronen) eller foran ved vikene, ettersom én behandling ikke ville kunne ta begge områdene samtidig. Jeg var ganske samstemt med hva jeg ønsket og hva legen anbefalte, og ble fulgt til oppdekket behandlingsbenk hvor de skulle starte behandlingen.
Behandlingen startet med en slags svært lett massasjepistol som for meg fremsto ytterst unødvendig, og legen mente at dette var for å distrahere fra stikkene fra lokalbedøvelsen. Føltes nesten mer ut som om hun tappet forsiktig på bakhodet med fingertuppene før hun satte injeksjonene, og helt ærlig var massasjen litt tullete. Injeksjonene kjentes godt og var ubehagelig, men tok om lang mellom 10-20 sekunder før hun hadde satt bedøvelsen i hele bakhodet. Legen opplyste meg om at jeg bare kunne slappe helt av og at mange sovnet under denne første prosedyren.
Smerte. La meg si det sånn, jeg er selv akutt-helsepersonell og har også gjennomgått en stor operasjon i buken tidligere, så smerte er ikke nytt for meg. Det lille sirkeldrill-lignende boret som skjærer løs hårsekkene i bakhodet var ikke nevneverdig vondt, der hvor lokalbedøvelsen fungerte. Du leste riktig. Gjentatte ganger opplevde jeg at hun kunne ekstrahere flere sekker helt uten smerte, men enkelte områder var ubenektelig svært vondt, så vondt at jeg begynte å skjelve og ble helt gjennomsvett. Legen virket smått irritert over at jeg ikke sa i fra, men jeg forklarte at jeg selvfølgelig ikke ønsket å klage men skulle gi beskjed igjen dersom bedøvelsen ikke fungerte. Det skjedde et par ganger til, men gikk ellers greit. Tok ca 2 timer-ish og få ekstrahert omkring 1200 hårsekker (~3000 grafts), og det mest ubehagelige med denne prosedyren var nok å måtte ha hodet limt nedi en slags do-ring for ansiktet uten å kunne bevege seg nevneverdig, mens legen holdt på.
Etter ekstrasjon fikk jeg på en bandasje, fikk lov å titte litt i mikroskopet på hårsekkene og se litt på hvordan assistenten skilte ut hårsekker ut i fra antall hår de inneholdt. Fikk så en lengre pause hvor jeg ble servert baguett og kunne slappe litt av på rommet jeg først hadde vært på. Fikk tilbud om ulike typer mat og de sjekket stadig innom at jeg hadde det bra. Kunne i mellomtiden slappe litt av mens jeg hørte de ansatte hadde lunsj.

Fra donor til transplantasjonsområde. Tiden gikk litt i fra meg, men etter ca 1 times tid hentet de meg igjen. De forsikret meg om at det verste var over, og av i nå skulle kose oss og se på film (wtf?). Ble ført inn på samme behandlingsrom og satte meg på benken igjen med ryggen hevet mot legen. Igjen fram med den tullete massasjeimmtasjons-pistolen som virket mer som en døende vibrator for å føre den over hårlinjen min. Her syns jeg også lokalbedøvelseinjeksjonene var klart verst, men legen forsøkte å betrygge meg med at man er langt mer sensitiv foran mot hårlinjen enn lengre bak på hodet.
Så begynte den kjipe delen, altså med injeksjonene av hårsekkene. De brukte en slags éngangssprøyte (husket ikke navnet, DHI?) som kan minne litt om en kulepenn, hvor de stikker den ned og klikker inn hårsekkene. Kanylen de bruker her, er veldig grov. Vi snakker 2mm diameter, altså langt grovere enn det traumepasienter får blod med. Forsåelig nok greit dette, er jo satt bedøvelse.
2-7.jpg
Prosessen videre var et par stikk med lokalbedøvelse, og så klikk, ny penn. Klikk, ny penn osv. Grafts med flere hår strategisk plassert på riktig sted. Foran meg var det en TV på veggen hvor assistenten og legen hadde satt på Shrek den tredje (igjen, wtf), men jeg klarte ærlig talt ikke slappe av med dette. Gjentatte ganger gjorde det umåtelig vondt, og vi snakker ikke åtte-timers tatoverings-vondt, for du får den fatiguen etterhvert også, men plustelige, skjærende skarpe klikk som blir skutt inn i skallen på deg. Jeg sa i fra gjentatte ganger, og legen var nærmest negativt overrasket over at jeg hadde så mye smerter. Sant skal sies, enkelte stedet kjente jeg det overhodet ikke, men la oss si jeg realistisk sett kjente hvert 5-6 stikk, så blir dette i overkant mye når hun skal stikke meg 12-1300 ganger med en grov kanyle.
Legen kunne ikke forstå at anestesimidlet fungerte så dårlig. Selv satt jeg med tanker om at legemiddelet var utfellet grunnet dato eller i verstefall uttynnet. Men det fungerte jo godt, svært godt, enkelte steder. Legen var litt oppgitt og assistenten ble bedt om å hente en ny flaske med anestesimiddel fra kjøleskapet (fremsto som at dette var første gangen det hadde skjedd, og ærlig må jeg si meg flau, for jeg ville virkelig ikke være den som klager, men det må være lov å si ifra).
Det er selvfølgelig også en smerte over at hodet blir sårt, og hodebunnen blir hoven etter bedøvelsen og behandlingen. Men det hjalp ikke. Selv med alle de ekstra stikkene med lokalbedøvelse, så hjalp mye av det, men så går det tre, fire stikk, også kommer det femte hvor du kjenner alt mellom himmel og jord. Og dette gjorde det hele til en svært jævlig opplevelse for min egen del.
Etter første filmen så startet de dessverre enda en Shrek-film. Ikke vondt ment, men konteksten ble helt feil. Tenkte at jeg måtte lide meg gjennom det selv om jeg satt på tanken av å avbryte gjentatte ganger. Når andre filmen nærmet seg godt over halvveis, var vi heldigvis ferdig med faenskapen. Hjertet slo fortsatt raskt og pulsklokka viste misnøye med at jeg kunne sitte i ro med en "hvile"puls på 120/min. Jeg var gjennomvåt og kaldsvett og utmattet av gjentatte krampetrekninger i bein og armer som en reaksjon på all smerten. Jeg var bokstavelig talt klistret fast på benken når jeg reiste meg opp. Fikk tilbudt en juice og sjokolade, men takket nei til dette. Assistenten kom allikevel inn med sjokolade og juice, takket nei enda en gang, og fikk bandasjert bakhodet. Fikk så litt mer informasjon, denne gangen mye grundigere, om akkurat hvordan og når jeg skulle gjøre hva, hvordan jeg burde sove, vaske håret etc. Denne gangen ble jeg bedt om å gjenta informasjonen til legen, og for første gang følte jeg at hun var seriøs i å forsøke å videreformidle budskapet.

Ikke noe personlig mot denne klinikken, det er helt umulig for meg å si om jeg hadde hatt en annen opplevelse hos en annen klinikk. Men ut i fra hva jeg har lest, og ikke minst sett videoer av på Youtube, så var jeg overrasket over hvor drøyt smertefullt dette var. Det kan godt hende anestesimidlet ikke fungerte godt på meg, men det var nærmest traumatiserende, og tanken på å gå tilbake for restbehandling, tross billigere pris... Det er vanskelig å se for seg at jeg tør. Mulig jeg betaler mer og går til en annen klinikk for dette.

Dag 3 nå, det har vært lite til ingen smerter i etterkant av behandling. Lite til ingen hevelse, litt kløe på 3 dag. Går konstant og sprayer transplantasjonsområdet med saltvann hvert 30-40 minutt, og er glad for at dette er siste dagen med konstant våt hodebunn. Jeg syns i ettertid at hårlinjen er noe merkelig transplantert av legen, og hårlinjen er samtidig ca 1 cm høyere enn hva jeg ønsket og hvor min tidligere hårlinje går. Men følger instruksene så nøye jeg klarer og håper at resultatet vil vise seg med tid, så får jeg heller ta sorgen den gangen jeg behøver å gjøre en eventuell ny transplantasjon

Jeg vet mange sikkert sitter inne med skrekken av å høre at jeg opplevde dette svært smertefullt og jævlig, men tenker at det er viktig å dele at det ikke alltid er en dans på roser som enkelte skal ha det til. Det er nok riktig at mange opplever det HELT smertefritt og uproblematisk, og som sagt er det umulig for meg å si om problemet ligger hos legen eller hos meg. Legen satte tross alt svært mye og tett med lokalbedøvelse, så jeg fortstår ikke helt selv hvorfor dekningen ble så dårlig. Jeg håper allikevel mange som sitter med tanker inne om å gjøre dette i fremtiden ikke avskrekkes helt. Alt i alt må du selv vurdere hvor viktig det er for deg personlig å kunne få manken på plass igjen.

Legger ved et par bilder. Første fra behandlingsdagen, bakhodet fra dag 2, og siste bilde fra dag 3. (våt hodebunn grunnet saltvann). Jeg kommer klart til å poste noen bilder når det har gått lengre tid også :) Takk for meg!
228668859_152997436944122_7639092866597258191_n.jpg 222767689_196179292524485_5960284409782813589_n.jpg 227684019_336538341445737_5477041106469043230_n.jpg
 

Hairoic

Meldem
Her er det mye å kommentere(som mange kommer til å gjøre), men kan du legge ut ett før bildet?
Merkelig fordeling av donorhår, hele hårlinjen bør jo motta nye grafs..
 

Banankake

Nytt Medlem
Hei igjen. Enig i at fordelingen var litt merkelig. Har dessverre noen før-bilder som ikke kanskje er så representative, litt på grunn av hårfargen og tykkelsen som gjør at håret "forsvinner" og blendes litt inn mot hodebunnen, i tillegg til at det var kort og sikkert litt solbleket. Syntes i allfall selv at bildene her får det til å fremstå som mye større hårtap enn hva det faktisk er.
 

Vedlegg

ungmann

Nytt Medlem
Samme opplevelse her, bortsett fra smertene du opplevde. Virker som hun er lei av jobben sin, og virket også nesten litt irritert fordi jeg skulle fylle vikene mine. Jeg kom dit for å fylle vikene mine og får å få en rettere hårlinje som avtalt i konsultasjonen, men det eneste jeg sitter igjen med er en buete hårlinje og fortsatt viker. Tror neppe jeg drar tilbake
 

Banankake

Nytt Medlem
Samme opplevelse her, bortsett fra smertene du opplevde. Virker som hun er lei av jobben sin, og virket også nesten litt irritert fordi jeg skulle fylle vikene mine. Jeg kom dit for å fylle vikene mine og får å få en rettere hårlinje som avtalt i konsultasjonen, men det eneste jeg sitter igjen med er en buete hårlinje og fortsatt viker. Tror neppe jeg drar tilbake
Vet mange leger snakker om at man ikke skal senke hårlinjen, ettersom resultatet vil se merkelig ut når man blir eldre. Er derfor vi også ble enige om å ikke fylle ut vikene. Men om dere ble enige om dette i konsultasjonen, og det er jo dine penger og ditt ønske og du som skal ha dette her, så er det veldig merkelig at hun ikke tok dette til etterfølge? I det minste forklare hvorfor hun ikke gjorde som du ville ?
 

Banankake

Nytt Medlem
Dag 8, har nå fått vasket vekk skorpen på toppen og ser ikke helt grusomt ut lenger. Ser ut til at så og si alt fortsatt sitter på plass.

I bakhodet har jeg hatt tidvise perioder med veldig vondt, og da ikke kløe, men ordentlig vondt. Har kjentes ut som om bakhodet svir og etser, med brennende følelse. Dette har nok plaget meg mest. Har også hatt en del global, trykkende hodepine og vært svimmel enkelte dager. Har ikke vært tegn til hevelse eller infeksjon, og på de verste dagene hjalp med med kaldt vann eller Bepanthen-salve i bakhodet i tillegg til paracetamol, en sjelden voltaren og ro. Er vel kun de første dagene man skal holde seg unna NSAIDS (ibux, etc).

På toppen har jeg hatt lite til ingen smerter, nesten ingen kløe. Har gått fint med vask og stell etter prosedyre.
20210805_145419.jpg 20210805_145504.jpg
 

Hairoic

Meldem
Tok ca 2 timer-ish og få ekstrahert omkring 1200 hårsekker (~3000 grafts),
Hårsekker og grafts er det samme, betyr det at du har betalt 60.000 for ca1300 grafts ~ 3000 hårstrå!?

Kanylen på 2mm er dobbelt så tykk som standard, men det skal kanskje ikke ha noe å si på smertene. Men det gjør det vanskeligere å sette graftsene tette. Jeg måtte be om ekstra bedøvelse i donorområdet og medisinen som skulle gjøre at jeg slappet av og sovnet virket ikke på meg, var våken nesten hele tiden, bare duppet av par ganger på slutten. Det som gjorde vondt var bedøvelsen på hver side av mottakerområdet, de satt godt i sikringsskapet.
 

Toren

Meldem
Har sagt det mange ganger før, og kan gjenta, Akacia Medical i Sarpsborg leverer varene skikkelig. Har ikke angra et sekund på at jeg valgte de i fjor, og spesielt ikke når jeg ser hva dere opplever på Poseidonklinikken..
Kan ikke få fullrost Akacia, bruk de neste gang!! Dere vil bli kjempefornøyd med service og ikke minst resultat.
 

Hairoic

Meldem
Har sagt det mange ganger før, og kan gjenta, Akacia Medical i Sarpsborg leverer varene skikkelig. Har ikke angra et sekund på at jeg valgte de i fjor, og spesielt ikke når jeg ser hva dere opplever på Poseidonklinikken..
Kan ikke få fullrost Akacia, bruk de neste gang!! Dere vil bli kjempefornøyd med service og ikke minst resultat.
Jeg skal til Akacia i oktober for å forbedre min forrige HT.(etter tips fra deg..;))
 

Hairoic

Meldem
Jeg måtte be om ekstra bedøvelse i donorområdet og medisinen som skulle gjøre at jeg slappet av og sovnet virket ikke på meg, var våken nesten hele tiden, bare duppet av par ganger på slutten. Det som gjorde vondt var bedøvelsen på hver side av mottakerområdet, de satt godt i sikringsskapet
Jeg tok min HT hos Hair Clinic i Trondheim, ikke Poseidon, bare så det ikke blir noen misforståelser.
 

Banankake

Nytt Medlem
Har sagt det mange ganger før, og kan gjenta, Akacia Medical i Sarpsborg leverer varene skikkelig. Har ikke angra et sekund på at jeg valgte de i fjor, og spesielt ikke når jeg ser hva dere opplever på Poseidonklinikken..
Kan ikke få fullrost Akacia, bruk de neste gang!! Dere vil bli kjempefornøyd med service og ikke minst resultat.
Da drar jeg uten tvil dit når jeg skal ha neste behandling

Hårsekker og grafts er det samme, betyr det at du har betalt 60.000 for ca1300 grafts ~ 3000 hårstrå!?

Kanylen på 2mm er dobbelt så tykk som standard, men det skal kanskje ikke ha noe å si på smertene. Men det gjør det vanskeligere å sette graftsene tette. Jeg måtte be om ekstra bedøvelse i donorområdet og medisinen som skulle gjøre at jeg slappet av og sovnet virket ikke på meg, var våken nesten hele tiden, bare duppet av par ganger på slutten. Det som gjorde vondt var bedøvelsen på hver side av mottakerområdet, de satt godt i sikringsskapet.
Ja, ble litt overrasket over prisen selv. Ja, er hårstrå jeg mente :) du fikk medisin for å slappe av?! Lest i utlandet får man valium og noe annet, eneste jeg fikk tilbud var en liten sjokolade
 

Thomas M. Angellsen

Aktivt Medlem
1200 grafts er normalt ikke 3000 hårstrå med mindre en har bra til meget bra donor hår.. Kanskje 2500 hårstrå. 60000 er en vill pris for den mengden mht kvalitet. Hasson and Wong tar i underkant av 150 000kr for 4000 hårsekker, grafts. Ca 45 50000 for 1200grafts fut. Kvaliteten og resultatet er av en annen verden.
 

Thomas M. Angellsen

Aktivt Medlem
@Hairoic leit å se. Jeg jobber med dette og kan se at det ikke er kvalitet. 1.Det er for lite antall til å gi deg tetthet som er tilstrekkelig. 2 donorområdet er ikke fint behandlet. 3 vinklene og måten håret er satt er ikke korrekt. For all del, honør til at klinikken prøver seg. Men for å gi en analogi,

Det blir som å sammenligne forskjellige sjakkspillere opp mot Magnus Carlsen som er i en egen klasse. Vil en ha det beste må en finne det og betale for det, selv om det er et lite premium.
 

Topp