• Velkommen!

    Hårtapsnett er en nettside laget for å spre informasjon om hårtap, hårtransplantasjon og behandlinger av hårtap.

    Still spørsmål i forumet og bruk artiklene våre for å finne svar på det du lurer på om hårtap!

Oral Minoxidil og Oral Dutasteride

mbbj

Nytt Medlem
Hei. Ser etter en lege her i Norge som er villig til å skrive ut disse medisinene mot hårtap til meg.

- Loniten tab 10mg

- Avodart Kapsel, myk 0,5 mg

Kjenner dere til noen leger som er villig til det? tips meg gjerne.


På forhånd takk.

Markus
 

Nordpolen

Meldem
Jeg trodde at oral minoxidil /Loniten ikke var tilgjengelig i Norge lenger? At vi hadde det frem til 2018 eller noe sånn. Leste det et eller annet sted men finner ikke siden nå...
 

Nordpolen

Meldem
Ja, jeg så også at de hadde den, men det er bare på tre apoteker i hele Norge, og ikke tilgjengelig i nettbutikken, så jeg tenkte kanskje de fortsatt hadde det fra da det var vanlig(ere) i Norge.

Kanskje du kan prøve Hudlegesenteret i Oslo? Jeg var der og fikk resept på finasterid , det var legen selv som foreslo det (jeg er kvinne og det er ikke så mange kvinner i Norge som får dette.)
 

mbbj

Nytt Medlem
Legemidlene i oversikten nedenfor har ikke markedsføringstillatelse i Norge, og sikkerhet, kvalitet og effekt er ikke vurdert av Legemiddelverket. Forskriver har derfor et særlig ansvar for å sette seg inn i legemidlet og bruken av det, før forskrivning til pasient.

Loniten er på denne listen. Derfor blir det nok heller ikke lett å få skrevet det ut av en lege i Norge.
 

Baker1986

Meldem
Oral minoxidil kan inntas ved å dryppe noen dråper recrea forte i munnen. Innholdet i recrea forte vil være akkurat det samme loniten, propylenglykol (brukes i mange matvarer) og ethanol (som også konsumeres til vanlig av mennesker). Her er det ekstremt viktig at man er påpasselig med dosering, og at dette er regnet gjennom på forhånd og målt opp nøyaktig.

Ulempen er at et såpass kontroversielt medikament bør tas med oppfølging fra lege.

Har lest på andre diskusjonforum om brukere som har benyttet denne tilnærmingen.
 

Dumhet

Nytt Medlem
Hei! Fikk du tak i Loniten mot hårtap? Men er ikke 10 mg litt vel mye eller? Ser at folk bruker 1 mg med sinsyk effekt. Tror ikke er slik at man får dobbelt resutat om man dobler dosen. Minxodil når et platå i dosering.
Han tenker vel på å kutte dem i biter, som sparer han penger i lengden. Jeg har brukt 5 mg ( 2.5 mg morgen og kveld) nesten to måneder og kan merke kvalitetsforskjell på håret.
 

Nordpolen

Meldem
Du får det ikke i Norge og må importere det via utenlandske sider
Stemmer at det er vanskelig å få tak i, men det er noen leger som skriver det ut i Norge også, og så kan ditt apotek bestille det fra et apotek som har det. For eksempel på nettsidene til Vitusapotek så står det at de har det inne på Vitus Volvat.
 

Reidar

Meldem
Stemmer at det er vanskelig å få tak i, men det er noen leger som skriver det ut i Norge også, og så kan ditt apotek bestille det fra et apotek som har det. For eksempel på nettsidene til Vitusapotek så står det at de har det inne på Vitus Volvat.
Husker ikke om jeg tidligere har snakket med deg Nordpolen før, men hvilke lege er villig til å skrive ut loniten? Bor i Oslo :)
 

Reidar

Meldem
Han tenker vel på å kutte dem i biter, som sparer han penger i lengden. Jeg har brukt 5 mg ( 2.5 mg morgen og kveld) nesten to måneder og kan merke kvalitetsforskjell på håret.
Men tenker du å prøve å gå ned i dose og se om du får samme resultat? Jeg bruker vanligvis 3 ml minoxidil krem en gang daglig, men får også hårvekst andre steder på kroppen. Har selv vurdert å ta blodprøve og måle konsentrasjonen i blodet av minoxidil en og prøve å sammenligne det hvor mye det ville blitt tilsvarende loniten piller. Ønsker/trenger ikke høyrere dose for min del :) Bare lettere å ta pille enn å være klissvåt 4 i timer i håret.
 

Dumhet

Nytt Medlem
Men tenker du å prøve å gå ned i dose og se om du får samme resultat? Jeg bruker vanligvis 3 ml minoxidil krem en gang daglig, men får også hårvekst andre steder på kroppen. Har selv vurdert å ta blodprøve og måle konsentrasjonen i blodet av minoxidil en og prøve å sammenligne det hvor mye det ville blitt tilsvarende loniten piller. Ønsker/trenger ikke høyrere dose for min del :) Bare lettere å ta pille enn å være klissvåt 4 i timer i håret.
Kommer nok til å gå ned til 2.5 mg etter ca. 1 års forbruk for å minke risikoen for "side effects". Problemet er at det alltid oppstår "shedding" når man justerer dosering osv.

Men topical skal du ikke få hårvekst andre steder kontra oral minoxidil. Vasker du hendene dine grundig med såpe etter at du har brukt kremen?
 

Dumhet

Nytt Medlem
Stemmer at det er vanskelig å få tak i, men det er noen leger som skriver det ut i Norge også, og så kan ditt apotek bestille det fra et apotek som har det. For eksempel på nettsidene til Vitusapotek så står det at de har det inne på Vitus Volvat.
Er interessert i dette her også!
 

Topp